RSS: לקטעים
לתגובות
<<
דצמבר 2006
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | | | | | | |
הבלוג חבר בטבעות: | 12/2006
איש השנה 2006: אני
הפילוסוף הסקוטי תומאס קרלייל כתב פעם ש"ההיסטוריה של העולם איננה אלא אוסף הביוגרפיות של האנשים הדגולים ביותר". הוא האמין בכך שהמיעוט שבמיעוט הזה, יחידיי הסגולה, החזקים והמפורסמים מכולנו הם אלה שמעצבים באופן בלעדי את גורלו הקולקטיבי של המין האנושי כולו. תאוריה זו קיבלה מכה קשה בשנה החולפת.
במילים אלה, פחות או יותר, מתחילה כתבת השער של המגזין "טיים" לשבוע זה, כתבה המפרטת את הנימוקים לבחירה היוצאת דופן למדיי של מרבית אזרחיי העולם לתואר איש השנה של המגזין, תואר שלא מעט אנשים מחשיבים אותו ליוקרתי לא פחות מפרס נובל, למשל.
אם כן, מגזין "טיים" בחר אותי לאחד מאנשי השנה שלו.
אותי, ואת הפקאצה בת ה-14 שכותבת בבלוג שלה עם שגיאות כתיב ויותר מדיי סימני קריאה, ואת ההוא שצילם את עצמו שר את ההמנון הלאומי של ארה"ב בגרעפסים ופירסם את זה ב"יו טיוב". כולנו אנשי השנה. כל הבלוגרים למיניהם, ובעצם כל מי שמעלה לרשת תכנים כלשהם משלו ומשתף בהם את שאר העולם.
האם הבחירה מוצדקת?
אם נתחשב בכך שההשפעה של ה"ווב 2", כפי שמכונה הנושא הזה, על העולם היא כה גדולה שהיא מגיעה למהדורות החדשות וזוכה למערכונים ב"ארץ נהדרת"-בהחלט כן.
האם הבחירה נעשתה בטיימינג הנכון?
ככל הנראה כן. אי אפשר לדעת מה יילד יום, אבל אין ספק שמכל השנים האחרונות שנת 2006 היא השנה שקידמה הכי הרבה את ה"ווב 2". אם זה בצבירת הפופולריות העצומה של "יו טיוב", "מיי ספייס" ודומיהם, שעד 2006 לא הרבה שמעו עליהם והיום אין אחד שלא מכיר את התופעה, ואם זה באקטים של הכרה בבלוגרים שלא היו כדוגמתם בשנים עברו, כמו למשל האפשרות לתת לקבוצת הבלוגרים הפופולריים ביותר בארה"ב חופשה באמסטרדם בעבור סיקור של החופשה בבלוג שלהם, מה שמתוקף פרסומם של החמישה הנ"ל פעל הרבה יותר טוב מאשר כל פרסומת גלויה במדיה לעידוד התיירות הנכנסת להולנד, ואכן נרשם גידול בתחום. הנושא הזה עדיין איננו מפותח בישראל כמו במקומות אחרים: דמיינו למשל שהיו נותנים ל"רווק" לסקר את חיי הלילה ברובע סנט-פאולי שבהמבורג, רובע החלונות האדומים של גרמניה, כאשר כל ההוצאות הנלוות לצורך סיקור זה ממומנות על ידי "הקרן להידוק היחסים(תרתיי משמע) בין ישראל לגרמניה", או משהו בסגנון.
האם הבחירה איננה כוללנית מדיי?
במבט ראשון נראה שהיא אכן כוללנית. הפקאצה בת ה-14 שכל יום מספרת עם שגיאות כתיב ויותר מדיי סימניי קריאה על מה שהיא עשתה עם חברות שלה בקניון ללא ספק צריכה לקבל פחות משקל והכרה בפועלה מאשר בלוגר שכותב על נושאים חשובים יותר(כמו, סתם דוגמא היפוטתית, בחירת הבלוגרים לאנשי השנה של מגזין "טיים") ו/או מושך יותר קוראים ותגובות לפוסטים שלו ו/או יודע לכתוב יותר טוב ו/או בלי שגיאות כתיב ויותר מדיי סימניי קריאה.
אולם כשחושבים על זה לעומק, מעצם מהותה של תופעת ה"ווב 2", שמושתתת על יכולת הביטוי להמונים, סלקציה שכזו אינה אפשרית, כי זה יהיה כמעט כמו להצדיק, בקטנה, את מה שאמר תומאס קרלייל. אם נתחיל למיין את העולם לבלוגרים טובים יותר וטובים פחות, בסוף נמצא את עצמנו שוב עם כמה יחידיי סגולה, וזה יהיה לחטוא למטרה.
ומה טומן בחובו העתיד? כמו לכל דבר טוב, גם כאן ישנו סרט המשך. ה"ווב 3" הוא הצעד הבא, צעד שכרגע נמצא בחיתוליו וגורם לאובדן מאסיבי של שעות שינה וריר בעיקר אצל מי שעניינם בפיתוח פלטפורמות חדשות של תקשורת. בלי להיכנס עמוק לתוך הנושא ולצאת בהצהרות בומבסטיות, מדובר בשכלול של האינטראקציה הקיימת היום בין ההמונים, שכלול שיביא לשילוב בין הבינה הקיבוצית ויכולת שיתוף המידע של ה"ווב 2" עם תהליכים של קריאת מידע (Data Mining, אם תרצו) ובינה מלאכותית, שילוב שיאפשר מציאת ידע חדש מתוך מידע קיים(וכאן קיים דגש חזק מאוד על ההבדל בין "מידע" ל"ידע"), ידע שאי אפשר היה למצוא אותו אחרת.
הבחירה של כמה מאות מיליונים טובים לאנשי השנה היא, אם כן, דבר מובן ואף מתבקש. הבעייתיות היחידה שעלולה לצוץ עם בחירה מעין זו היא להזמין את כל הזוכים בפרס למסיבת הקוקטייל החגיגית שאמור לארגן לכבודם המגזין. ויותר מזה, לדאוג להסעות הביתה לכולם אחרי שהם ישתו כהוגן.

| |
למה אני הולך לאכול חרא שש שנים למרות שאני דומה לג'יימס הטפילד
אז היום הייתי במדור עתודה אקדמאית, ביום הראיונות לקראת החזרה שלי לשרות.
הקונספט של היום הזה מבחינת צה"ל הוא "אנחנו נזמין אותך אלינו לראיונות, נכניס אותך לכולם(חוץ מכמה יחידות מובחרות במודיעין) וניתן לך הרגשה טובה כאילו כל האפשרויות פתוחות בפניך והמון מקומות נאבקים על שרותיך, ובסוף נבחר את העתודאים עם הממוצע הכי גבוה, בדיוק כמו שהיינו עושים אם הראיונות לא היו מתקיימים".
בדרך אתה מאבד יום מהחיים, מצטער בפעם המי יודע כמה שבחרת את מסלול העתודה, מרגיש טיפש ושלא למדת כלום בתואר כשאתה לא מצליח לענות על שאלות מקצועיות פשוטות ששואלים אותך, ובסוף נוצרת לך במוח ערבוביה גדולה של כל החיילות והתפקידים שרק מבלבלת אותך יותר. ואז, בשיאו של היום, אתה אמור גם לבחור את שלושת המקומות שאליהם אתה הכי רוצה להשתבץ, כלומר להחליט על גורלך לשש השנים הבאות, במובן מסוים. כמובן שבחירה זו איננה כה גורלית אם אין לך ממוצע גבוה, כי במקרה כזה ממילא, כאמור, לא יתחשבו בך כנראה, אז עדיף שישר תכתוב שאתה רוצה את חיל האוויר(שנחשב השיבוץ הכי גרוע לעתודאיי חשמל) ותוכל להשלות את עצמך שנתנו לך את מה ש"רצית".
בראיונות עצמם אתה זוכה לשנן את כל תולדות חייך מספר רב של פעמים, מה שמוציא אותך משם בהרגשה של "זה באמת מה שעשיתי כל החיים והאמנם הם היו כה עלובים?", ואם מדובר במראיין ממש חופר(כמו החבר'ה שראיינו אותי בחיל הים) זה יכול להגיע למצב שבו הם יושבים מולך בתנוחת יאיר לפיד ואומרים לך משהו בסגנון "אני רוצה לדעת מי האדם היושב מולי. ספר לי מיהו ארט ונדליי" או "בוא נחזיר אותך רגע לכיתה ד'. האם כבר אז ידעת שאתה רוצה להיות עתודאי?ובכלל, מתי בכית בפעם האחרונה?"
מכל הבלגן הזה יצא לי סוג של מחמאה, שלא תקדם אותי לשום שיבוץ טוב(המראיין במז"י תקשוב אמר שאני ממש דומה לג'יימס הטפילד), מדליית שוקולד(מאותו בחור במז"י תקשוב, שלמרות איך שזה נשמע ממש לא נראה לי שהרשמתי אותו מקצועית), עדיפות ראשונה שאני לא אקבל כי זה טוב מדיי וכי הם צריכים רק מספר זעום של אנשים, עדיפות שניה שאולי אקבל אבל לא בטוח עד כמה אהיה מרוצה מזה, ועדיפות שלישית- ובכן, נתתי אותה לחבר'ה החופרים עם המדים היפים של חיל הים. שם לפחות יהיה לי יותר קל לצאת לתואר שני בפילוסופיה. וחוץ מזה יש אצלם עתודאית אחת ממש שווה, שזו עתודאית אחת שווה יותר מאשר בכל חיל אחר.
| |
איך גידלתי כרס ולמה אשאר איתה לנצח
בשלב כלשהו בחייהם של רוב הגברים מגיע השלב שבו הם מתחילים לפתח כרס. כלומר, חוץ מכאלה שהם שמנים מראש. אבל לא בהם באנו לדון. אלא בי. ובהפיכתי האיטית אך הבטוחה לאחד כזה.
אוקיי, עוד לא פיתחתי כרס. אבל אני בהחלט מתחיל לפתח מחשבות שאני עומד לפתח אחת. והמחשבות הללו מגובות בכרסונת(אני יודע שזו לא באמת מילה, אבל אין באמת מילה תקנית ל"כרס קטנה" אז הניחוש שלי טוב בדיוק כמו שלכם) שמתחילה לבצבץ לה לאחרונה מתחת לבית החזה שלי. אני עדיין רואה את הנעליים של עצמי כשאני מסתכל מטה, ועדיין מספיק רזה בשביל שהבחורה שאני יוצא איתה תאיץ בי להשמין כאילו אין מחר, אבל אין ספק שהכרסונת שם. ובלילות שקטים אפשר לשמוע אותה לוחשת: " feed me..feed me..".
הדבר הטוב הוא שאני משמין, וגם אם זה לא מתבטא בהפיכתי למוצק מדיי באופן כללי אלא רק בגידול בטן, זה מוכיח שקיימת האפשרות התאורטית לעלייתי במשקל מעבר ל"רזה באופן לא קטסטרופלי". וזה חשוב.
הדבר הרע הוא שאני נוטה לחשוב על עצמי כבנאדם שמנהל אורח חיים ספורטיבי יחסית(או לפחות שואף לנהל אחד כזה, כמו השאיפה לספורטיביות שהיתה לי בכל אחת מהפעמים האחרונות שבהן עמדתי לעשות ריצה או ללכת לשחק בענף כדור כלשהו ואז החלטתי שאין לי כוח ו/או אפשרות לעשות זאת). וכרס כזו, קטנה ככל שתהיה, חלק גדול ממקורה הוא בשתיית בירה ובאכילת ג'אנק פוד בשעות לא אנושיות, מנהג שקיים אצלי עוד מהימים שהייתי אומר "אני רזה, מה זה כבר יכול לעשות לי". מאז, כמובן, גיליתי את האפשרות למוות מחסימת עורקים בגיל צעיר, וגם, כפי שנוכחתי לדעת לאחרונה, את אפשרות ההשמנה.
מה הפתרון, אם כן? להפסיק לשתות בירה בכמויות שמעלות מאוד את הממוצע לנפש בישראל אני לא אפסיק. גם לאכול ג'אנק פוד בוודאי שלא אפסיק. השלמה עם המצב והמשך פיתוח הכרס? אולי, אבל אז אצטרך לוותר על הבטן השטוחה(ועל להישמע כמו בחורה כשאני משתמש במושג "בטן שטוחה") ועל השאיפה לרזון היציב שאפיין אותי כל השנים. פעילות ספורטיבית מטורפת שתגרום לי לשמור על אותו רזון יציב גם אם אמשיך לחטוא בחטא הג'אנק פוד והבירה? לא אפשרי לוגיסטית. לפחות לא בתקופה שבה אני מוכרח להקדיש חלק ניכר מזמני ללימודים, חלק ניכר אחר לעבודה, חלק נוסף לשניים-שלושה פרויקטים אישיים שגם הם דורשים פעילות מוגברת בעיקר מהאיבר שתפקידו לנתח טקטיקות בכדורגל יותר מאשר לשחק את המשחק, ואת המעט שנשאר צריך לחלק בין ספורט לפעילויות אחרות שחלקן מתחילות גם כן באות ס' אבל תכליתן שונה לגמרי.
כל זה מביא אותי למסקנה שכרס היא כמו אישה. אתם יודעים, בהתחלה נחמד לך איתה אבל ככל שעוברות השנים היא גדלה למימדים עצומים ואתה מתחיל לשנוא אותה. רגע, לא. זו לא האנלוגיה שרציתי לעשות. זה היה משהו כמו "אי אפשא איתה, אי אפשר בלעדיה". בעצם עכשיו הראשונה כבר נשמעת לי יותר הגיונית. לעזזל, אני גם שמן וגם לא סגור על האנלוגיות של עצמי.
| |
לדף הבא
דפים:
| |