לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

סמוראי הכורסה


הבלוג הזה נועד לשכלל את כישורי הכתיבה שלי. שומר נפשו ירחק.

Avatarכינוי:  Igal

בן: 45

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
3/2015

המתנחלים אשמים. וביבי.


 



יואב יצחק מפרסם באתרו פרק נוסף מתוך המחקר החדש של הד"ר אורי מילשטיין. למילשטיין יש הילה מעט שערורייתית בעיני היסטוריונים אחדים, אבל תהיה דעתכם עליו אשר תהיה - כאן אין שום דעה פרטית שלו, אין פרשנות, ומה שחשוב זה רק התמליל המוקלט של השיחה.

 
מדובר בפגישה בין דיפלומטים ישראלים (אנאכרוניזם קל - מדינת ישראל טרם נוסדה) עם מזכיר הליגה הערבית, חודשיים לפני פרוץ מלחמת העצמאות.

עשו לעצמכם טובה, קראו את הטקסט במלואו והרהרו בכותרת של הפוסט. תודה.





דיפלומטים ציונים בלונדון ניסו לבוא בדברים עם מזכיר הליגה, עזאם פחה, ובין ועידת צופר לוועידת עליי, ארגן עיתונאי ג'ון קמחי פגישה במלון "סבוי" שבלונדון, בין מנהל המחלקה הכלכלית של הסוכנות, דוד הורוביץ, וקצין-העיתונות שלה, אבא אבן, לבין מזכיר הליגה. הפגישה התקיימה ב-19 בספטמבר 1947. עזאם פחה קיבל את פני שלושת היהודים באדיבות רבה: דוד הורוביץ היה ראשון המדברים. 




דוד הורוביץ, לימים - הנגיד הראשון של בנק ישראל.

"היהודים הם עובדה קיימת במזרח התיכון," אמר הורוביץ. "במוקדם או במאוחר יהיה על הערבים להשלים עם עובדה זו ולהתחשב בה... אתם, הערבים. לא תוכלו למגר או להשמיד יותר מחצי מיליון נפש. אנו רוצים בתום-לבב בהסכם עם הערבים, ואף מוכנים להקריב קורבנות למענו. הסכם זה סופו שיבוא, בהכרח, במוקדם או במאוחר: אם כן, מדוע להקדים לו שפיכות-דמים? בדרך להסכם כזה אין אינטרסים סותרים יסודיים ומכשולים שאי-אפשר להתגבר עליהם. איננו להוטים אחרי התפשטות, כיבוש או שיעבוד הזולת. מבקשים אנו להשתלב במסכת חיי המזרח, השתלבות שתהיה בה ברכה לנו ולכם... אני מבין שאין אתה חפץ לסמוך על הבטחות והבעת-רגשות בעלמא. לפיכך אנו מוכנים להציע תוכנית ממשית לתיאום האינטרסים ולשלום של אמת בין שני העמים. 

"בתוכנית הזאת יהיו שלושה חלקים: הראשון מדיני, היינו: קשר עם הליגה הערבית, מושתת על מערכת חובות וזכויות מוגדרות; השני ביטחוני, שיפיג את חשד-השווא שאתם חושדים במזימות התפשטות מדומות שיש לנו, כביכול, אף שחוזרים אנו ומצהירים שכל כוונתנו אינה אלא קליטת מאות אלפי אחינו, בתחומים שנקבעו לנו, והפריית השממות. ואף שכל ניסיון מצדנו לחרוג ממסגרת זו היה נתקל בהתנגדות העולם כולו, אנו מוכנים לתת ערבויות של ממש, הן מצדנו והן מצד האומות המאוחדות. ולבסוף, ייכלל בתוכנית סעיף כלכלי, שיעובד בשיתוף מלא בין הצדדים ויטפל בפיתוח מתואם של המזרח-התיכון, שיביא ברכה ורווחה להמוני ערבים". 





אבא אבן, לימים - דוד של בוז'י.

לעזם לא הייתה סמכות ללכת לקראת הדיפלומטים הציונים. הוא לא היה אחד ממקבלי ההחלטות בליגה הערבית, אלא רק מזכיר-ממונה, שייצג בראש ובראשונה את האינטרסים של ארצו. אף-על-פי-כן תשובתו מעניינת:
"העולם הערבי אינו במצב-רוח פשרני. ייתכן שתוכניתך, מר הורוביץ, ראציונאלית, אך גורלם של עמים אינו נחתך על-פי ההיגיון. עמים אינם מוותרים לעולם. בדרכי שלום או פשרה לא תשיגו דבר. אולי אתם יכולים להשיג משהו, אבל רק בכוח נשקכם. אנו ננסה למגר אתכם. אינני בטוח שנצליח, אבל ננסה. הצלחנו לגרש את הצלבנים, ולעומת זאת איבדנו את ספרד ואת פרס. ייתכן שנאבד גם את ארץ-ישראל, אולם השעה כבר מאוחרת מדי לפתרון בדרכי-שלום." 

אבא אבן אמר שדוח ועדת-אונסקו"פ עשוי להיות מצע לפשרה. "מדוע לא נעשה לפחות איזה ניסיון להגיע להסכם על היסודות האלה? מכל מקום. הצעתנו היא טיוטה ראשונה בלבד, ונקדם בברכה כל הצעה מצדכם." 

לפי דוח שכתב אבא אבן אחרי הפגישה (ושלח אותו לירושלים אחרי ארבעה ימים) אמר מזכיר הליגה לו ולהורוביץ: "הערבים אינם חוששים מההתפשטות היהודית. הם כועסים על עצם נוכחות היהודים בקרבם, כגוף זר אשר נכנס ללא הסכמתם, והמסרב לסגל לעצמו את אורח-חייהם".



עבד א-רחמן חסן עזאם ("עזאם-פחה"). לימים - מעט מאוכזב.


 


הורוביץ, שמקור יניקתו היה תנועת "השומר הצעיר" ושהיה בשעתו איש השמאל הציוני ב"גדוד העבודה", חבר ביתניה וקיבוץ בית-אלפא, ואחר-כך פקיד בסוכנות, ראה בעזם לאומני קיצוני בעל תפיסה פאשיסטית, והגיב בהתמרמרות כנה: "אתה מאמין בכוח הזרוע?! לא חלה, לדעתך, כל התקדמות ביישובן של שאלות השנויות במחלוקת בין עמים שונים?" עזאם הסביר לו את השקפת-עולמו, המושתתת על האמונה בכוח: "כל עם שואף להתפשטות ולמלחמה, למען ענייניו החיוניים. ייתכן שאף אני איני מייצג, במלוא מובן המלה, את הרוח החדשה המפעמת בקרב בני-עמי. בני הצעיר, השואף קרבות, מייצג אותה יותר ממני. הוא כבר אינו מאמין לנו, בני הדור הישן. כשחזר מאחת ההפגנות הסוערות של הסטודנטים נגד הבריטים אמרתי לו שלדעתי יצאו הבריטים ממצרים גם בלי הפגנות, והוא שאל בתימהון: 'אבא, באמת אתה פרו-בריטי כל-כך?' הכוחות המניעים את העמים אינם כפופים לשליטתנו. הם אוביקטיביים. בעבר אולי הייתה אפשרות להגיע להסכם, אילו הייתה ההתמזגות מלמטה; כיום אין זה עוד בגדר האפשר. אתם מדברים על המזרח-התיכון, בשבילנו המושג הזה אינו קיים. אנחנו מכירים רק במושג 'העולם הערבי'. הלאומיות היא הכוח הגדול המניע אותנו. אין אנו זקוקים לפיתוח כלכלי. בשבילנו קיים מבחן אחד בלבד, מבחן הכוח. אילו הייתי מנהיג ציוני אולי הייתי מתנהג כמוכם. לכם אין ברירה. מכל מקום, הבעיה תיפתר אך ורק בכוח הנשק. הפוליטיקה איננה עניין להסכמים סנטימנטליים. היא תוצאת מאבק-כוחות. השאלה היא אם הכוח שתצברו כדי להקים את המדינה היהודית יהיה גדול מהכוח שנגייס כדי למנוע את הקמתה. אם אתם רוצים במדינתכם, עליכם לנסות להשיג את מבוקשכם. יהיה זה חסר תועלת אם תבקשו ממני את הנגב בטענה שהוא ריק ושומם. אתם יכולים להשיג את הנגב רק אם תקחו אותו. אם אתם די חזקים – או אם תגייסו שותפים חזקים, כגון בריטניה, אמריקה, רוסיה והאומות-המאוחדות – תצליחו. אם לא, תיכשלו. אבל אל תבקשו מהערבים להסכים לתהליך זה". 


על העתיד הרחוק אמר עזאם: "אינני יכול לנבא אם בנקודה כלשהי נתחיל להתרגל גם לכך שחלק מארץ-ישראל אינו בידינו. לא נראית אפשרות כזאת. כל זמן שארבע מאות אלף מאחינו יהיו אזרחים בלתי-רצויים במדינתכם, הם לא יכירו בה לעולם. ולעולם לא יעשו שלום." 

בהזדמנות זאת סיפר עזאם שחג' אמין אל-חוסייני עשה רווחים בהברחת חשיש, אבל "אין בכך כלום," מפני ש"ההיסטוריה היא המטלטלת אנשים לעמדות ולתפקידים, ולמופתי עצמו אין חשיבות. הוא לא יוצר תנועה היסטורית, אלא תוצר שלה. אסור לנו לייחס אפילו חשיבות קלה לעמדות האישיות של מנהיג ערבי זה או אחר. כולם נשלטים ומונעים בידי כוחות היסטוריים – קרא להם 'אלוהים', 'טבע' או 'היסטוריה' – ומניעים אלה ימריצו את הערבים להילחם גם נגד המאחז היהודי, בין שתתרום הלחימה הזאת לאינטרסים שלהם ובין שלא." 

בסוף השיחה אמר עזאם כי אפשרי רק פתרון אחד בדרכי שלום; אם יסכימו היהודים להסתפק ב"אוטונומיה יהודית" במסגרת החברה הערבית. לתוכניות הציוניות ולרעיונות בדבר חלוקת הארץ לא יהיה מקום במסגרת הזאת. 

הדוח של אבן: "אנחנו יכולים לבחור בדרך הזאת (אוטונומיה יהודית בתוך חברה ערבית) או לנסות את הדרך האחרת ולגייס כוח רב ככל האפשר כדי לדכא את ההתנגדות הערבית. אנחנו יכולים לבקש את הסכמת הערבים רק אם נתכחש לציונות. אם לא נתכחש, תקוותנו היחידה היא בגיוס כוח פוליטי שידו על העליונה. אבל אין אנו יכולים ללכת בעת ובעונה אחת גם בדרך השנייה ולזכות בהסכמה הערבית". 

הורוביץ סיכם, אחרי שנתיים: "כולנו חשנו במלוא משקלה ההיסטורי של פגישה דרמטית זו. יחד עמה הלך לעולמו הניסיון האחרון לגשר על התהום. נהרסה האשליה האחרונה שיושג פתרון בדרך של הסכם שלום."


נכתב על ידי Igal , 29/3/2015 09:57  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לIgal אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Igal ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)