בס"ד
מאמר על צניעות
======
כדי להבין מהי צניעות כל בחורה וכל אישה צריכה לדעת ולהתבונן במשהו אחר.מה בכלל מטרת באנו לעולם הזה, מה מחפשים כאן? ולשם מה נשלחנו לכאן? ומה תפקידנו כאן?
החפץ חיים מספר משל: היה גביר גדול , עשיר מאד שהיה לו מגרש והוא רצה לבנות עליו וילה מפוארת. הביא ארכיטקט ואדריכל לתכנן לו את הבית ואמר להם: תיראו יש לי הרבה בני משפחה והרבה ידידים ומכרים ואני עורך הרבה מסיבות ושמחות ולכן אני צריך סלון גדול מאד ומרווח מאד אבל אני מבקש שגם הכניסה והפרוזדור יהיו מרווחים מאד ומכובדים שנוכל לשים שם עציצים גדולים וספות וכורסאות כך שיהיה מכובד.
לאחר התיעצות ומדידת כל השטח אומרו לו הארכיטקט והאדריכל: תיראה בדקנו, מדדנו וראינו שאין שני הדברים יכולים להיות או סלון גדול או פרוזדור גדול! אם תעשה סלון גדול כדי שיוכלו לאכול ולשמוח ברווח זה יהיה על חשבון הפרוזדור ואם אתה רוצה פרוזדור גדול זה יהיה על חשבון הסלון ולא יהיה מקום מרווח לאכול ולשמוח, תחליט!
אבל אנחנו מיעצים לך שתעשה פרוזדור קטן כי הוא פחות חשוב והוא רק למעבר אל הסלון ואז מהפרוזדור יכנסו לסלון גדול ומרווח לאכול ולשמוח ברחבות גדולה! שאם תעשה פרוזדור גדול וסלון קטן האורחים יחשבו ויאמרו איזה טיפש אדם זה למה הוא עשה כזו כניסה ענקית ובסלון אין אפשרות ואין מקום לשבת!
חז"ל אומרים שהעולם הזה דומה לפרוזדור לפני העולם הבא! לכן התקן עצמך בפרוזדור כדי שתכנס לטרקלין! הבעל הבית של העולם אמר שהעולם הזה עם כל התענוגים שבו הוא פרוזדור גדול וזה לא הולך עם העולם הבא שגם הוא גדול. אבל אחד חייב להיות על חשבון השני! כמו שאי אפשר אש ומים בכלי אחד כך אי אפשר שניהם באדם אחד!
רבינו בחיי כותב (בספר חובות הלבבות): שאהבת העולם הזה ואהבת העולם הבא זה דומה לאדם שיש לו שתי נשים ואם מחייך לאחת השניה מקנא וכועסת ואם מחייך לשניה הראשונה מקנה וכועסת!
וכמה שמחייכים לעולם הזה זה על חשבון העולם הבא!
וכך הוא מוסיף ואומר עוד: שאם אדם מבזבז את כוחותיו לעולם הזה לדוגמה עובד ומשקיע שיהיה לו בית מפואר ובגלל זה נכנס לחובות אז הראש שלו כבר לא במקום הלימוד תורה שלו כבר לא לימוד והתפילות שלו כבר לא תפילות כי הוא עסוק בגלגול חובותיו וכל כולו שקוע בחובותיו ואין ראשו ולבו פנוי לעבודת ה'!
אז צריך לדעת מהו העיקר ומהו הטפל! העולם הזה הוא מקום ההכנה לעולם הבא ששם העיקר!
כשיודעים מה העיקר אז כבר העולם הזה לא חשוב כי הוא מעבר.ואולי יותר מכך כמה שמכינים את עצמנו כאן כמה יותר נוכל ליהנות שם!
ולכן כשמדברים על הנקודה הכאובה של ימינו: החוסר צניעות, כל אחת שיודעת מהי חובתה בעולם- רק להרבות בקידוש ה' ולעבוד את הבורא יתברך – אז היא נזהרת בצניעותה שח"ו לא להכשיל אנשים, שלא יסתכלו עליה בני אדם. שהמסתכל בה או בידיה יורד לגהינום כמו שהגמרא אומרת במסכת ברכות בדף ס"א: "המרצה מעות לאישה מידו לידה כדי להסתכל בה, אפילו אם יש בידו תורה ומעשים טובים כמשה רבינו, לא ינקה מדינה של גהינום!" והיא עונשה גדול כיון שגורמת שאחרים נכשלים בה! והרי זה כאילו היא תולה שלט על עצמה:" אני בת בתו של ירבעם בן נבט שחטא והחטיא את הרבים" ובודאי שעונשה גדול עד מאד! וכל שכן אם היא לא מתלבשת בצניעות או בבגדים צמודים וצבעוניים מאד המושכים את העין!
וגם כשהיא לובשת מכנסיים (אפילו מכנסי נשים) שזה ניראה יותר צנוע לפעמים אבל גם בזה כבר ספק גדול אם היא לא עוברת על הלאו של: "לא תלבש אישה כלי (מלבושי) גבר" ובודאי שבמהות יש בזה חוסר צניעות!
וכמה עונשה גדול אם היא רוקדת בשמחות עם בחורים ונוגעת בהם והבחורים נוגעים בה כמה שהיא מכשילה אותם ומרגילים עצמם לגילוי העריות שהיא אחת משלוש העבירות החמורות שבתורה שהם: עבודה זרה- שפיכות דמים - וגילוי עריות שנאמר עליהם: "יהרג ואל יעבור" שעדיף להרג ולא לעבור עליהן! ובטוח שהיא לא רק תרד לגהינום אלא שמעמיקים לה עד שאול תחתית! ה' ירחם...
וכמה אבותינו ואמותינו הקדושים נזהרו בצניעותם עד שנאמר על אברהם אבינו שלא ידע ביופי אישתו מרוב צניעותה.
וכמו המעשה שמובא בילקוט שמעוני תורה פרשת ויחי רמז קסא:
מעשה ברבי מתיא בן חרש שהיה יושב בבית המדרש ועוסק בתורה והיה זיו פניו דומה לחמה וקלסתר פניו דומה למלאכי השרת שמימיו לא נשא עיניו לאשה בעולם פעם אחד עבר שטן ונתקנא בו אמר אפשר אדם כמו זה לא חטא אמר לפני הקב"ה רבש"ע רבי מתיא בן חרש מה הוא לפניך א"ל צדיק גמור הוא, אמר לפניו תן לי רשות ואסיתנו א"ל אין את יכול לו אעפ"כ א"ל לך, נדמה לו כאשה יפה שלא היתה כדמותה מעולם מימות נעמה אחות תובל קין שטעו בה מלאכי השרת שנאמר ויראו בני האלהים את בנות האדם עמד לפניו כיון שראה אותו הפך פניו ונתן לאחריו, שוב בא ועמד לו על צד שמאלו הפך פניו לצד ימין היה מתהפך לו מכל צד. אמר מתירא אני שמא יתגבר עלי יצה"ר ויחטיאני מה עשה אותו צדיק קרא לאותו תלמיד שהיה משרת לפניו א"ל לך והבא לי אש ומסמר הביא לו מסמרין ונתנום בעיניו כיון שראה השטן כך נזדעזע ונפל לאחוריו. באותה שעה קרא הקב"ה לרפאל א"ל לך לרפא את ר' מתיא בן חרש. בא ועמד לפניו אמר לו מי אתה אמר לו אני הוא רפאל ששלחני הקב"ה לרפאות את עיניך אמר לו הניחני מה שהיה היה, חזר לפני הקב"ה אמר לפניו רבונו של עולם כך וכך אמר לי מתיא אמר לו לך ואמור לו אני ערב שלא ישלוט בו יצר הרע. מיד רפא אותו. מכאן אמרו חכמים כל מי שאינו מסתכל בנשים על אחת כמה וכמה באשת חברו אין יצה"ר שולט בו.
אז כמה קדושה וטהרה היו לרבותינו הקדושים וכמה על הבחורות והנשים להיזהר בצניעותם מאד מאוד!
ומובא בזוהר הקדוש כמה ברכה ושפע ,אושר ועושר מביאה בת ישראל כשהיא שומרת על צניעותה , על קדושתה ועל טהרתה!
יהי רצון שלא ניכשל ולא ניכלם לעולם הבא, אכי"ר!
שלומי