לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

שמירת שבת וישור דעות


בבלוג מאמרים לחידוד דעות והשקפות, נותן שאלות בנושא אמונה; בירור סוגיית טילטול והוצאה מרשות לרשות בשבת; אתגר מחשבתי לאנשים הרוצים בירורים בנושאים תורניים


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2005

האם ניתן למקם את המזבח


בהא"ע

החלטתי להביא כאן מאמר שנרשם על פי שיעור שנמסר על ידי ר' נתנאל עוזרי זצ"ל הי''ד בשנת תשנ''ז, אחרי עריכת רישום זה, הודה רב עוזרי שצריך להרחיב את הנושא ולהביא עוד ראיות. לצערינו, עד יום הירצחו, לא זכינו לביאור זה ולכן אני מביא מאמר גולמי איך שהוא בלי הערות.

מקומו של המזבח

מצות עשה לעשות בית לה' מוכן להיות מקריבים בו הקורבנות וחוגגים אליו שלש פעמים בשנה, שנאמר ועשו לי מקדש (שמות כ"ה ה') (משנה תורה, הלכות בית הבחירה פ' א' הל' א'). אפ על פי כן, גוברים קולות האלו שטוענים שבית המקדש יפול מן השמיים ושאי אפשר לבנות את המקדש משום שלא ידוע מקום המזבח ולכן אין לנו אלא לחכות... ברם שכל הישר אומר שבידינו לגלות מקום המזבח משום שנצטוינו לבנות בית הבחירה, אחר נעקרה מצות עשה מן התורה.
לכן, מאמר הזה מתמקד בניסיון לגלות מקום של המזבח ולדחות הטענה הנ"ל. לצורך הזה יש להתבונן בהלכות הבאות:
המזבח אין עושים אותו אלא בנין אבנים. וזה שנאמר בתורה מזבח אדמה תעשה לי (שמות כ' כ''ד) שיהיה מחובר באדמה. שלא יבנוהו לא על גבי כיפין ולא על גבי מחילות. וזה שנאמר ואם מזבח אבנים (שם כ' כ''ה) מפי השמועה למדו שאינו רשות אלא חובה.
המזבח מקומו מכוון ביותר ואין משנים אותו ממקומו לעולם שנאמר וזה מזבח לעולה לישראל (דברי הימים א' כ''ב א'). ובמזבח נעקד יצחק אבינו. שנאמר ולך לך אל ארץ המוריה (בראשית כ''ב ב'). ונאמר ויבן שלומה את הבית בהר המוריה. ומסורת ביד הכל שהמקום שבנה בו דוד ושלמה המזבח בגרן ארנוה, הוא המקום שבנה בו אברהם המזבח ועקד עליו יצחק, והוא המקום שבנה בו נח כשיצא מן התבה, והוא המזבח שעליו הקריב קין והבל, ובו הקריב אדם הראשון כשנברא קרבן ומשם נברא. אמרו חכמים אדם ממקום כפרתו נברא. מדות המזבח מכוונות הרבה וצורתו ידועה איש מאיש. ומזבח שבנו בני הגולה כעין מזבח שעתיד להבנות עשוהו ואין להוסיף על מדתו ולא לגרוע ממנה. ושלשה נביאים עלו עמהן מן הגולה, אחד העיד להם על מקום המזבח, ואחד העיד להם על מדותיו, ואחד העיד להם שמקריבים על המזבח הזה כל הקרבנות אף על פי שאין שם בית. מזבח שעשה משה ושעשה שלמה ושעשו בני גולה ושעתיד ליעשות כולן עשר אמות גובה כל אחד מהן. וזה שכתוב בתורה שלש אמות קמתו (שמות כ''ז א') מקום מערעכה בלבד. ומזבח שעשו בני הגולה וכן העתיד ליבנות מדת אורכו ורחבו שלשים ושתים אמות על שלשים ושתים אמות. (הל' בית הבחירה פ' ב'; א'-ג')
כשבונים מזבח בונים אותו כולו אטום כמין עמוד, ואין עושין בו חלל כלל, אלא מביא אבנים שלמות גדולות וקטנות, ומביא סיד וזפת וקוניא וממחה ושופך לתוך מלבן גדול כמדתו, ובונה ועולה. (שם, שם, הל' י"ג)
ארבע קרנות של מזבח ויסודו ורבועו מעכבין. וכל מזבח שאין לו קרן ויסוד וכבש ורבוע הרי הוא פסול, שארבעתן מעכבין. אבל מדת ארכו ומדת רחבו ומדת קומתו אינן מעכבין. והוא שלא יפחות מאמה על אמה ברום שלש אמות, כשעור מקום המערכה של מזבח מדבר (שם, שם, הל' ט"ו).
מזבח של משה רבינו ושלמה היה כ' על כ' אמות ובבית השני ל''ב על ל''ב אמות.
מהלכות הנ"ל עולים מספר השאלות:
א) למה מלמדים אותנו הלכה למעשה מקום שנעקד יצחק אבינו ומקום שבו הקריבו אדם הראשון, קין, הבל ונח?
ב) למה שונות מדות המזבח במשכן ובבית הראשון ממדות המזבח בבית השני וממזבח העתידי?
ג) מאין יודעים מדותיו של המזבח העתידי?
ד) אם כבר מקומו ומדותיו מכוונים ביותר למה מוסיף ללמד שאין להוסיף על מדתו ולא לגרוע ממנה ויתירה מזאת, אם מקומו מכוון ביותר למה מלמדים אותנו שבונים מזבח בהר ולא על גבי כיפין ומחילות?
ה) מה בדיוק העידו שני הנביאים הראשונים?
אם נקשר שבהר מוריה הקריבו אדם הראשון, קין, הבל ונח ונעקד שם יצחק אבינו עם הדרישות לבנות המזבח במקום איפה שאין כיפין ומיחילות, מחובר באדמה עם אבנים שלמות (בלתי מעובדות בכלי מתכת) נבין שמזבח חייב להיות מחומרים טבעיים ובמקום ההר הטבעי. גם ניתן להבין שדרישות למדות מכוונות הם דרישות למדות המזעריות (אמה על אמה ברום שלוש אמות). איסור שלא לגרוע ולא להוסיף על מדותיו מוסב לגודל המזבח של בני גולה ומזבח שנבנה בעתיד. למה אין לגרוע ואין להוסיף ממדותיו? הרי ישנו גודל המזערי ומזבח של משה רבנו ושלמה המלך היה קטן במדותיו ממזבח של בני גולה ומהמזבח העתידי! אם נתבונן בתצלומים של הר הבית נוכל לראות שבהר הבית נמצא גבע שמדותיו הם ששה עשר על ששה עשר מטרים, דהיינו ל''ב על ל''ב אמות! ולכן אם נוסיף על מדות המזבח כבר לא נבנה אותו במקום ההר הטבעי אלא על גבי כיפין ומחילות משום ששלמה המלך בנה בהר הבית כיפין על גבי כיפין ע"מ לחסום טומאת תהום (הל' בית הבחירה פ' ה' הל' א'). מאידך עם נגרע ממדותיו אז לא נכסה כל ההר ונהיה בספק האם המזבח במקום המכוון. שלמה המלך ידע מקומו ולא הצטרך למדות של בני גולה ולכן בני גולה נזקקו לנביאים שאחד מהם יעיד שבונים המזבח במקום המכוון בהר הטבעי ולא על גבי כיפין ומיחלות. נביא השני העיד להם על מדות המזבח, דהיינו, שחייבים לבנותו בדיוק בכל ההר ולא לגרוע ולא להוסיף ממדותיו ועכשיו ניתן להבין למה קדמונינו ידעו שמזבח העתידי חייב להיות כמו הזה של בני גולה - בדיוק ל''ב על ל''ב אמות המכסה כל שטח ההר הטבעי. כך רואים שבימינו איננו זקוקים למשיח אן לנפילת המקדש מן השמים אלא מצוה לבנות בית הבחירה היא מוטלת עלינו וזה משימה לאומית היום, לבנות בית המקדש ולעבוד ה' במקום שבחר בו.
נכתב על ידי tito , 5/12/2005 10:14  
39 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי:  tito

בן: 55




הבלוג משוייך לקטגוריות: דת , דברי תורה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לtito אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על tito ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)