אז מה העניין עם סמלים ומערכות סמלים?
סמל לוקח מושג כלשהו או אוסף של מושגים ומעתיק אותם מהמציאות הזרה לנו לתוך משהו מוכר יותר שאנחנו יכולים להבין אינטואיטיבית ולעשות עליו מניפולציה.(ע"ע משחקים)
כאשר מסמלים משהו מורכב, כמו למשל הכלכלה הישראלית, ראוי שהסמל יהיה גם הוא משהו מורכב, למשל עץ
כשם שלכלכה הישראלית יש מיליארדי שקלים, בעץ יש מיליארדי תאים, המוני עלים ותהליכים שונים שזזים בו וכן אקוסיסטם של טפילים, מזיקים ויצורים שחיים בסימביוזה או סתם גרים על העץ.
אז הכלכלה היא עץ, אני רואה שכבר התחלנו את התרגיל הזה, אז אפשר להמשיך
העץ, הרי זקוק למים, והרי ידוע שהסנטימנט הציבורי נמשל למים, ואם ננסה לחמם אותו על ידי אש, אש של שנאה לערבים לדוג'* אז הסנטימנט
הציבורי ירתח והכלכלה תספוג כוויות, וכוויות הרי ידוע שקשה לתקן
ובכן, התרגיל הזה של הסמלים מתחיל לזוז בקלות אבל ברגע שהוא נעצר רואים שבחלק מהמקומות הוא פגע, ובחלק הוא פספס וקשה לדעת איפה.
האם גם לכלכלה יש באמת שורשים שסופגים כוויות מאש? האם בין הציבור לכלכה הוא באמת כמו עץ שטבול במים?
המעשה של יצירת סמל אפקטיבי הוא יותר כבד מזה, וסמל צריך לעמוד במבחנים שיוכיחו את רלוונטיותו. בכל זאת יש סמלים שנשארים
לאורך ההיסטוריה, כמו זאוס, האל המזוקן שמנהל את העולם ודמותו התגלגלה לייצוגים האמנותיים של האל היהודי שהיה במקור, או לפחות בגרסה הקנונית של היהדות, טרנסנדנטי.
השעה המאוחרת נותנת את אותותיה ואני סוטה מהנושא המקורי שהוא סמלים.
יש איזה תהליך שבו מטעינים סמל במשמעות, יש נושאים מסוימים שראוי לסמל אותם, אולי נושאים שהם אמורפיים וקשים יותר לשליטה
יש דרכים למניפולציה של סמלים, אפשר להציב אותם זה ליד זה, אפשר לקשור אותם, אפשר להפעיל אותם אחד על השני
ואפשר לבצע ריטואלים, לצייר את העץ על דף ולקרוע אותו, ולדמיין את הכלכלה כולה נקרעת כפיסת נייר.
למה זה טוב? עד עכשיו לא עלה בדעתנו לדמיין את זה, ועכשיו אנחנו רואים שזה עלול לקרות, אם ניתן לתאגידים בינלאומיים לקרוע אותה למשל, כל אחד ייקח את החתיכה שלו.
*למי שהצביע עוצמה לישראל ולפי תפיסת עולמו המשפט לא נכון כי יהודים אוהבים את הערבים
למרות שצריך להרוג אותם כי כולם טרוריסטים אפשר לדבר על עם אחר היפוטתי, כי
הרי ידוע שעמים שונאים עמים אחרים כמעט תמיד ומשחר ההיסטוריה