לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 43

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2014    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
5/2014

מורים וחלב


 

מתישהו בעתיד הקרוב נופל חג השבועות. לפיכך כתב נחמיה שטרסלר נגד המורים שייצאו לחופשה מעט לפני ואחרי החג (קרי, הם עצלנים) ועל מוצרי חלב של תנובה שמלאים במלח, בזמן שתנובה ממליצה להפחית בצריכת מלח.

 

שנים בבית הספר לא הביאו אותי לרכוש הערכה לרוב המורים שלי. זאת בלשון המעטה. ואף על פי כן, שטרסלר הצליח להביא אותי לתמוך במורים. הישג מרשים. נדמה לי שזה הזלזול במורים ללא כל ניסיון לנתח מה מוביל לכך שמורים (וכך תלמידי בית ספר) יוצאים לחופשות ארוכות. האשמה מבלי ניסיון לבדוק מי באמת האשם. קיטורים בלי ניסיון לפתור משהו. כתבתי תגובה והנה היא לפניכם.

 

 

איך הצלחת להעביר אותי לתמוך במורים?


במשך שנים היית בדעה שהמורים לא עובדים יותר מידי קשה ורמתם עלובה למדי. כפי הנראה בשל הניסיון שלי עם מוריי במרוצת השנים.

איכשהו, לאחר התלונה של שטרסלר על עצלנות המורים, לבי עמם. עובדים במקרים רבים בסביבה עויינת ומלאת אלימות, מול הורים שמגדלים את ילדיהם כאילו היו אדוניהם של המורים. כל זאת בשכר נמוך, מגוחך במקרים רבים.

נדמה שההטבה היחידה שלהם היא מערכת שעות קלה יחסית. אך גם זה במחיר של הכנת מערכי שיעור, כתיבת מבחנים ובדיקתם, יציאה לטיולים שאורכים שעות ארוכות ואף מספר ימים, כל זה בשעות ה״פנאי״.

אך שטרסלר לא באמת מעוניין לשפר את איכות הלימודים. הוא מעוניין להציג קבוצות אוכלוסיה כפרזיטים, גם אם הם אחת הקבוצות שעובדות הכי קשה. הוא לא מעוניין להעלות את שכרם, רק להאריך את שעות עבודתם. והרי אין זו התייעלות?

לגבי הגבינות, מסכים. כל מי שאוכל מוצרים מעובדים (וגבינות הן חלב שעבר עיבוד) צריך לקחת בחשבון שרוב הזמן הוא צורך זבל. באותו זמן אפשר להזכיר שבשר מוכשר משומר בהמון מלח גם כן. ודאי היה לכך היגיון לפני המצאת המקרר. היום, מי שאוכל כשר סופו שהוא פוגע בבריאותו.

 

 

 

יכולתי להרחיב על כך שמוצרי חלב (או בשר) הם רעים בפני עצמם ותוספת המלח היא רק הוספת חטא על פשע. אך זה מחוץ לנקודה.

נכתב על ידי ashmash , 30/5/2014 07:55   בקטגוריות אקטואליה, בית ספר, צמחונות וטבעונות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ranchuk ב-8/6/2014 13:18
 



אבולוציה מוסיקלית


 

ישנו שיר גרמני מ-1948 שנקרא Und jetzt ist es still (ועכשיו שקט) בביצועו של הורסט ווינטר. אולי הוא יישמע לכם מוכר:

 


 

 

גרסה צרפתית ללהיט הגרמני מ-1948 הוקלטה כשנה לאחר מכן, ב-1949. השם Tout est tranquille (הכל שלו [או שקט]) בביצועה של ג׳ינט גרסין:

 


 

 

כשנתיים מאוחר יותר, ב-1951 הוקלטה גרסה אנגלית, It's oh so quiet (זה כה שקט) על ידי בטי האטון. הגרסה הזו תשמע מוכרת למדי:

 


 

 

 

הגרסה הראשונה שאני הכרתי שוחררה ב-1995 על ידי הזמרת האיסלנדית ביורק, גם כן באנגלית:

 

 

 

מעל ארבעים שנה נדרשו לשיר כדי להמריא (אם כי אין לי מושג מה הייתה מידת הצלחתו בשנות הארבעים והחמישים). חלפו כמעט עשרים שנה מאז הגרסה של ביורק התפרסמה וכך נחשפתי לשיר. מדוע לכתוב על זה היום?

 

שום סיבה מיוחדת. מעניין לראות את האבולוציה של השיר. האם תהיינה עוד גרסאות כיסוי?

נכתב על ידי ashmash , 26/5/2014 13:36   בקטגוריות הרהורים  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ashmash ב-26/5/2014 16:18
 



מכתב לגדעון


 

שלשום קראתי את המאמר הזה של יהונתן גפן (דורש רישום או לחילופין, העתיקו את הקישור, חפשו בגוגל, לחיצו על תוצאת החיפוש והגישה חופשית), בו הוא מבקר את גדעון לוי על המאמר הזה על שושלת משפחת דיין, היא משפחתו של גפן. בקצרה, לוי כתב שתולדות משפחת דיין משקפים את השינויים שחלו בישראל ובציונות, מתנועה רעיונית אידיאליסטית, דרך חברה מיליטריסטית כובשת, חברה מיוסרת וחולמת ועד חברה המתעסקת באישי באובססיביות. גפן מתח ביקורת על כך שמדובר בהכללה גסה (וזו הרי דרכה של השוואה. ישנם הבדלים) והתזמון שפגע במשפחה המתאבלת.

 

היום פרסם לוי מאמר נוסף בו הוא מסביר את דבריו. מתנצל על פגיעה אפשרית, אך לא חוזר בו מהרעיון הכללי שהוא נכון. הכל יפה ונכון, אך נקודה אחת במאמרו, פסקה לפני הסוף, נגעה בציפור נפשי והחלטתי לשלוח לגדעון לוי מכתב (אימייל). הנה הדברים שכתבתי לגדעון:

 

 

שלום גדעון

אני מרבה לקרוא את מאמריך ולמרבה הצער אני מסכים כמעט עם כל מילה שנכתבת בהם (לא הייתי אומר ״הייתי חותם עליהם״ משום שאתה עושה זאת טוב שבעתיים ממני, אז הקרדיט אך ורק לך). זה מצער לראות שעל אף שרוב הדברים שאתה כותב הם מבחינת קומון סנס, הם מעוררים את חמתם של רבים המנסים לציירך כבוגד. אם מישהו בוגד בחברה הישראלית, הרי אלו אותם המונים שבוגדים באנושיות. אני מניח שלאומניות היא מגרעתם של אנשים שאין להם דבר אחר זולת לאומם להתגאות בו.

אציין שלא קראתי את המאמר המקורי לו הגיב יונתן גפן, עד אשר קראתי את התגובה שלו וסקרן אותי לראות מה כתבת. הבנתי את דבריו כך שעיקר הביקורת שלו היא על התזמון, כלומר כתבת על משפחת דיין בעוד המשפחה מתאבלת על מות בן הדור השלישי. אני מניח כי אין לשפוט אנשים בשעת צערם, אך כמי שהתהדר בתואר עיתונאי במשך מספר רב של עשורים, הייתי מצפה מגפן להבין את עניין התזמון, בעיקר שעיקר פועלו העיתונאי היה כתיבת מאמרי דעה. מותם של אנשי ציבור הוא הזמן להתייחס לפועלם ומורשתם.

אני מניח שאתה מבין את הדברים האלה, ודאי טוב ממני, אם כי כמי שנמצא באופן מתמיד בעמדת מיעוט, תמיד טוב לשמוע שאינך לבד במערכה. רציתי להעיר על מה שהוא לטעמי מעידה קלה בטקסט התגובה שכתבת לגפן. כתבת:

איך אפשר להבין חברה שבורחת מעצמה, שאין לה מושג לאן פניה, שמכחישה את עצמה לדעת; שחושבת שאם הכיבוש נמצא מעבר לחומה הוא לא קיים; שטבעונות חשובה בה יותר מהכיבוש, וכמותה גם הנופשון והג'יפון.

לדעתי שתי הבעיות המרכזיות בישראל הן הכיבוש והשתלטות הדת על המדינה. והן קשורות זו בזו. אין זה המקום לערוך ניתוח מעמיק של הקשר בין השניים, אך לכיבוש הישראלי של השטחים אין צידוק אחר מאשר זה הדתי. הטיעון הביטחוני, אם אי פעם היה כזה, התפוגג מזמן. גם היתרון הכלכלי (המרושע) שאולי היה בהעסקת מאות אלפי פלסטינים נטולי זכויות התגמד מזמן לעומת הנטל הכלכלי שהכיבוש הביא עמו.

חוסר ההפרדה בין דת למדינה, ההבדל בין לאום יהודי המוגדר על פי דת בתעודת הזהות ללאום ישראלי המופיע בדרכון, מובילה לכך שהמדינה היהודית לא יכולה לוותר כך על חבלי אבות מבלי להיות בקונפליקט פנימי עם זהותה.

כמובן, הדת כשלעצמה אינה הבעיה, כפי שאתה מיטיב להבין. הוכחת זאת כאשר הצהרת שאין בעיה עם חרדים שגרים בצפון תל אביב ועם כך אני מסכים. הבעיה היא אותם רודפי שלמונים שעושים ממונם מהכיבוש תוך שימוש באצטלה דתית. הכסות הדתית/לאומנית (כאמור, אחד הם) אינה רציונלית אך מקשה על רבים להתנגד לה. גם על אלו הרואים עצמם חילוניים, כל עוד הם מגדירים עצמם כבני הלאום היהודי.

כמו ביתר המקרים של ניצול אנושי, מדובר בבני אדם (מעטים יחסית) שמנצלים בני אדם אחרים תוך הסתה של בני אדם אחרים שגם הם מנוצלים. אם לתרגם את הלשון הכללית למקרה הפרטי של ישראל, המון יהודי המנוצל על ידי אליטה קטנטנה משולהב לשנוא את ההמון הפלסטיני (גם כן משולהב לשנוא את היהודים לא אחת על ידי אליטה נצלנית לא פחות). ההמון סובל, בזמן שהאליטה חיה בנוחות יחסית. נראה שידו של ההמון הפלסטיני על העליונה בהכרה בכך שהמנהיגות שלו מושחתת. הישראלים משוכנעים שהם חיים בדמוקרטיה, לא פחות. עושה רושם שזו הסיבה שהחברה הפלסטינית פחות אלימה מזו היהודית בשנים האחרונות.

הבטחתי מעידה בטקסט שכתבת וטרם התייחסתי אליה. אז הנה. כתבת שהעובדה שעיסוק בטבעונות חשוב יותר מעיסוק בכיבוש מעיד על בריחה מהמציאות. אני מבין שציינת זאת משום שמדובר בנושא שעלה לכותרות לאחרונה ונהיה מקובל לדבר עליו יותר מאשר בעיות יסוד בחברה הישראלית. כמדומני השיח בנושא עוסק לא מעט בפן הבריאותי של טבעונות ובכך אתה לא טועה בחושבך שמדובר בנושא שחשיבותו שולית, כמו נופשון או ג׳יפון.

אך לפן הבריאותי שאולי מרבים להתעסק בו, ישנו פן הומאני לא פחות. רבבות בעלי חיים מוצאים את מותם מידי יום בדרכם לצלחת (במקרה הטוב) או פח האשפה (במקרה שכיח לא פחות). מאות אלפי בעלי חיים נכלאים בתנאים לא אנושיים. חלקם עוברים התעללות של ממש, כפי שנחשף לא אחת.

אינני יודע אם אתה צמחוני או לא גדעון, אך מהיכרות כמעט אינטימית עם מאמריך במרוצת למעלה מעשור אני סמוך ובטוח שגם אם אתה אוכל בשר, אתה תהיה מבין הראשונים לתמוך בהקטנת ומניעת סבל מבעלי החיים במידת האפשר, למשל על ידי שימוש בפרקטיקת שחיטה הומאנית ככל שניתן.

היה כבר מי שאמר שעבור בעלי החיים, כל יום הוא טרבלינקה. יש בכך מן האמת, יש בכך מן הפרובוקציה (בכל זאת, הוא רצה למכור את הספר). ובפרפרזה למשפט הנ״ל, עבור בעלי החיים, כל יום הוא כיבוש ואולי אף גרוע מכך.

אני קורא לא מעט על הזוועות המתחוללות בשטחים הכבושים, בין אם פעולות ״תג מחיר״ ובין אם פשעי המלחמה המתבצעים על בסיס יומיומי על ידי חיילי הצבא הישראלי. לבי עם הקורבנות הפלסטינים. בכל הזדמנות שיש לי, אני מספר על כך לבני שיחי, במיוחד כאשר הם רואים בחיוב את ישראל ופועלה.

אך מספר ההרוגים הפלסטינים לא מתקרב למספר בעלי החיים שנהרגים כדי לשמש כמזון. מרחב המחיה המצומק בו הישראלים מצפים ברשעות מהפלסטינים לגור בו, גדול בהרבה מזה בו הפרה או התרנגולת המצויה חיה. הפלסטינים נתונים לשרירות לבם של הישראלים בכל הקשור לעוצר שמוטל בחגי ישראל, רשיונות עבודה ומעבר שניתנים ונלקחים כאילו היו מקל וגזר ולא חירות יסודית המגיעה לכל בני האדם, אך בעלי חיים כה רבים נולדים במכלאה כדי למות בשבי בגיל צעיר.

רצוני במכתב ארוך זה הוא להעמיד אותך על טעותך. טבעונות, גם אם רבים מתעסקים בה מכל הסיבות הלא נכונות, איננה שוות ערך לנופש. היא שוות ערך לחופש, במובן החשוב של המילה, החירות של יצור חי לא להיות מעונה ולהירצח.

כבן אדם אתה בוחר באופן מובן להפנות מרצך לתנאיהם של בני אדם, כפי שכישראלי עיקר פועלך הוא בצרות החברה הישראלית. אך אין זה אומר שהטרגדיה שמלווה את חייהם של מאות אלפי יצורים חיים, גם אם אינכם מאותו המין, איננה טרגדיה של ממש שאפשר לפטור בשורה אחת.

טבעונות לא פחות חשובה מהכיבוש. היא מקרה פרטי, מעט שונה, של אותה בעיה. חוסר אכפתיות מהזולת שמשמשת בסיס לניצולו, גם במחיר הפיכת חייו לבלתי נסבלים או במחיר חייו עצמם.

לא אכנה אותך פושע שנאה. לא אדרוש התנצלות. פועלך חשוב ואני מניח שאתה מסכים עם רוב הדברים שכתבתי ומדובר היה בפליטת מקלדת בהיסח הדעת או מחוסר זמן לתת דעתך לנושא.

בכל מקרה, יישר כוח. המשך במלאכתך החשובה כמצפן של החברה הישראלית שמזמן איבדה את הצפון.

אלעד יאיר

 

 

 



 

 

עדכון:

 

גדעון לוי השיב למכתבי תוך כשעה וחצי ממכשיר הטלפון שלו. ואלו דבריו:

 

 

לאלעד יאיר, תודה רבה. האמת היא שאני מסכים למרבית דבריך. שוב תודה, גדעון לוי

 

 

קצר וקולע.

 

 


 

עדכון נוסף מיום שני:

 

 

גדעון השיב לי שוב, נראה שהפעם מהמחשב:

 

 

לאלעד שלום, תודה על דבריך. אינני צמחוני, רק בת זוגי, אבל אני מסכים לכל מה שכתבת. גדעון לוי

 

 

 

שוב, תגובה קצרה ולעניין. השבתי לו:

 

 

 

שוב שלום גדעון

תודה על שתי תגובותיך, מהטלפון אתמול וזאת מהיום.

אני רואה בצמחונות/טבעונות בחירה אישית. אין לי דבר וחצי דבר נגד אנשים שבוחרים אחרת, כל עוד הם לא תומכים בהתעללות בבעלי חיים לשם התעוללות (ורוב רובם המכריע של האנשים לא).

מי שמצפה מכל האנשים לזנוח הרגלים שרכשו כמעט מגיל 0 הוא תמים, במיוחד כאשר מרבית הסביבה מעודדת צריכת בשר, בין אם בפרסום, בעובדה שהוא זמין וזול ונדרש מאמץ לא לצרוך בשר וכלה בהצגת הפן הבריאותי לכאורה. זאת ועוד, בטבע חלק מבעלי החיים אוכלים אחרים, כך שמניעת הסבל וההרג היא אידאל, מעין משיח שלעולם לא יבוא בלאו הכי (לא, אינני רואה בצמחונות דת, לפחות עבורי. אם כי עושה רושם כי בחלק מהמקרים ישנם סממנים של כתות עם גורו והמוני מומרים).

כפי שחזרתי ואמרתי, אנא המשך בעבודתך החשובה בדיווח על העוולות המתחוללות בישראל ופלסטין על בסיס יומי. בעוד שנים, אנשים ישובו אל מאמריך וכתבותיך, קול צלול וברור בתוך הקקופוניה, אחד הנרות הבודדים באפלה.

אלעד

נכתב על ידי ashmash , 18/5/2014 17:46   בקטגוריות אקטואליה, צמחונות וטבעונות  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Amir ב-26/5/2014 09:48
 



פוליגמיה? למה לא בעצם?


 

אחרי למעלה ממאתיים שנה הוציאו לאחרונה את הניאוף מספר החוקים של מדינת ניו המפשיר בארה״ב. זה לא שלפתע בגידה הפכה שם לעניין מוסרי, אלא המחוקק הוציא עצמו מחדר המיטות והחליט (בכפוף לאישור הסנאט של המדינה) שאין מדובר בעבירה פלילית, גם אם אין היא נאכפה באדיקות בשנים האחרונות.

 

עוד על כך והיחס של אנשים במדינות שונות כלפי ניאוף תוכלו לקרוא בכתבה הזו באקונומיסט. בגדול, חלק ניכר מהאנשים לא חושבים שרומן מחוץ למסגרת הנישואים הוא עניין מוסרי. אחוז האנשים שמצהירים כי לטעמם מערכת יחסים מחוץ לנישואים אינה עניין מוסרי משתנה ממדינה למדינה (או קבוצות בתוך המדינה). מעט פחות ממחצית הנשאלים בצרפת למשל סבורים שיש עם בגידות בעיה מוסרית בעוד בארה״ב למעלה מ-80% חושבים כך (ובכך הם קרובים יותר לתושבי מדינות כמו מצרים, אך אין זה מפתיע).

 

אם כה רבים מתנגדים, ודאי יש לכך סיבה. הלא כך? לא בהכרח...

הבה נבחן האם מדובר בפרקטיקה קיימת ורווחת או עניין שבשוליים.

 

ניאוף בעברית יומיומית הוא מילה נרדפת לבגידה (בהקשר הרומנטי). ואנשים בוגדים, אפילו די הרבה. אם להאמין לנתון הסטטיסטי שמצאתי בחיפוש זריז, 85% מהחילונים בישראל (מה שזה לא אומר במדינה שהלאום הדומיננטי בה מגדיר את לאומו על פי השתייכותו הדתית) מספרים כי בגדו, הם בוגדים או למצער שוקלים לבגוד בבן או בת זוגם. אין לי עניין לדון במהימנות הנתונים ועד כמה הם מייצגים, אך הם מהווים אינדיקציה לכך שהתופעה קיימת ורבים שוקלים אותה, אף על פי שנאסרה מפורשות בעשרת הדברות (אצא מנקודת הנחה שמדובר בקודקס העוסק בלבת ענייני המוסר. זה כמובן נתון לויכוח וכפי הנראה אצדד במתנגדים).

 

זאת ועוד, עניין ריבוי מערכת היחסים לא מוגבל רק לאנשים נשואים המנהלים מערכת יחסית רומנטית שלא עם בן/בת זוגם.

יש גם הליך ״כשר״ לקיום מספר מערכות יחסים בתקופת חייו של אדם. אנשים מתגרשים ורבים מהם מתחתנים שוב. הנה ידיעה מהאתר החרדי כיכר השבת על כך שבישובים עם אחוז חרדים גבוה מספר המתגרשים גבוה (אם לעשות חסד עם המציאות, על פי מעט הנתונים שהם מציגים, נראה כי קיימת הלימה בין מספר התושבים בישוב לבין מספר המתגרשים בין תושביו, כך שעיר עם מספר רב של תושבים כמו ירושלים מגיעה למקום הראשון ובאותו זמן יש בה אחוז רב של חרדים. לשון אחר, יש הרבה חרדים, אז יש ביניהם הרבה שמתגרשים). אין זה מפתיע שישנם דתיים רבים שמתגרשים. אחרי הכל זה דרכם היחידה (אם הם לא רוצים לתת דין וחשבון לבורא עולמם) לצאת ממערכת היחסים בה הם נמצאים ולהתחיל אחת חדשה והרי מן המפורסמות שדתיים (לא חשוב מאיזו דת) אובססיביים לגבי מין.

 

הליך הגירושים (לפחות על פי דת משה) היא עניין סבוך, ארוך ומייגע שעשוי להימשך שנים. זה מוביל אנשים לנהל מערכות יחסים בזמן שטכנית הם נשואים. אם לציין דוגמא אחת של ידוען, הזמר מתי כספי הואשם והורשע בביגמיה (הו. מיד נדון במערכות יחסים מרובות משתתפים), לא פחות. כספי התחתן בישראל די מזמן, החל בהליך גירושים אחרי שנים רבות ובטרם ההליך הסתיים נישא שוב בלוס אנג׳לס, קליפורניה. להגנתו טען מתי כספי שהוכר כגרוש על ידי רב בארה״ב. לטעמי זה די והותר כדי להוציא את כספי זכאי, אך בית המשפט הישראלי סבר אחרת וכאמור הרשיע את כספי בכך שהיה נשוי לשתי נשים בו זמנית, כלומר הוא פשע בביגמיה, עבירה חמורה שחוק העונשין בישראל קובע כי דינה עד חמש שנות מאסר. נגזרה עליו חצי שנת מאסר על תנאי וקנס כספי.

 

לו היה מתי כספי בוחר להתנות אהבים לזוגתו הטרייה מבלי להינשא לה, ודאי לא היה מואשם בביגמיה. ניאוף אינו עבירה בה היו מאשימים אותו בישראל (או שהספיקו כבר להפוך את כל חוקי היהדות לחוקת ישראל?), כך שהיה נמצא חף מפשע. הרי ברי לכל שכספי הורשע בעבירה טכנית, לא מהותית. את מערכת היחסים הקודמת סיים באופן כמעט רשמי ברגע שהגיש בקשה לגירושין (ובאופן בלתי רשמי כנראה הרבה לפני כן). לא ניתן להאשים אותו בבגידה במובן המוכר של המילה, בגידה באמון של בת זוגו, הרי הם סיימו להיות זוג זמן רב לפני שנישא בשנית.

 

לבי עם מתי כספי, אך כמובן אין הוא היחיד שנופל קורבן למערכת חוקים ארכאית ומטופשת. כפי שאמרתי, בית המשפט לא היה מרשיע אותו בבגידה אם רק היה מנהל מערכת יחסים מבלי להינשא בשנית.

 

וכך גם מיליוני אנשים בעולם מנהלים מערכות יחסים בעלות אופי מיני עם מספר רב של אנשים במהלך חייהם, לעיתים לא מעטות עם מספר בני/בנות זוג במקביל. לא אעודד את הקוראים לחפש פורנוגרפיה במרשתת, אך אם תתעקשו לחפש מידע על אורגיות, תמצאו שפע של חומר בנושא (אני מניח שתמונות וסרטונים של משגלים המוניים יופיעו על המרקע, סיפורים, קבוצות דיון, הזמנות להשתתפות בחגיגות עם מספר רב של משתתפים וכן הלאה). הסיבה לכך פשוטה, מדובר בעניין שמרתק ומלהיב מספר לא מבוטל של אנשים. רבים מעדיפים להתנזר מכך כי הם חונכו להאמין שאין מדובר בעניין העומד בקנה אחד עם המוסר. זו כמובן זכותם שיש לכבד. אך אם כל המשתתפים מקבלים על עצמם את כללי המשחק, האם קיימת בעיה עקרונית עם אורגיה?

 

אם וכאשר לאנשים יש בעיה עם ריבוי מערכות יחסים, על פי רוב מדובר בעניין דתי, כלומר הם רואים בכך טאבו דתי (ולכך כאמור נמצא פתרון כשר, גירושין, למעט אולי קתולים שגם בקרבם מספר המתגרשים הולך ועולה, על אפם וחמתם של אנשי הכמורה שלהם שממשיכים להתנזר מבנות המין היפה ולהתרכז בילדים תחת חסותם). כאשר לא מדובר בבעיה דתית, הבעיה היא עם תחושת הבגידה באמון, אותה ניתן להבין וכמובן לנסות לפתור על ידי כנות בין בני זוג ותחושת הקנאה שנובעת לא מעט מראיית בן או בת הזוג כרכוש שלפתע נבזז.

 

רוצה לומר, האנשים שהגיעו לשיבה טובה והיו רק במערכת יחסים אחת במהלך חייהם הם-הם החריגים, היוצאים מהכלל שמעידים על הכלל. והכלל הוא שבני האדם אינם יצור מונוגמי. הם עשויים להימצא במערכת יחסים מונוגמית (ועוד אחת, ועוד אחת, כלומר המונו הופך לפתע לפולי, בהינתן פרק הזמן המתאים והתנאים הנכונים) כי הם רואים בכך יתרון, למשל בגידול משותף של ילדים. אך הקביעה כי בני אדם הם יצור מונוגני לא מתיישבת בנוחות עם עובודות החיים שציינתי לעיל.

 

ואני כותב זאת כאדם שרוצה לראות עצמו כמונוגמי (כפי הנראה בשל אותה שטיפת מוח אינסופית שכך צריך להיות, זאת שמובילה כה רבים להצהיר שלטעמם ניאוף הוא עניין בלתי מוסרי) ושומר על מערכת היחסים שלו עם בת זוג אחת לאורך תקופה ארוכה ללא שום כוונה לסיים אותה. זה רק שבבחירה בין הכרה במציאות לבין משאלות לב וחיים בפנטזיה, אני מעדיף להתמודד עם המציאות.

 

ומרגע שהכרנו בכך שמערכת יחסים מרובת משתתפים היא עניין רווח ואין בו משהו רע אינהרנטית, אשאל מה רע ב״ביגמיה״ שמתי כספי הורשע בה. התשובה היא שום דבר. אם למתי כספי עצמו לא הייתה בעיה עם זה, כיצד זה יכול להטריד את מדינת ישראל שתבעה אותו? כיצד עניין כה טבעי ושכיח יכול להיחשב עבירה שבגינה יכולים להכניס אדם לבית המאסר? התחסדות והיתממות, לטעמי.

 

ישנן חברות יותר מתקדמות שמכירות בצורך של בני אדם בריבוי מערכות יחסים. מן המפורסמות שגברים מוסלמים (שלא חיים במדינות שמגבילות את חירותם הדתית) יכולים להינשא עם עד ארבע נשים. כך גם נוהגות קהילות יהודיות שלא שמעו על חרם דרבנו גרשום. גם מבין הנוצרים יש שלא טומנים ידם בצלחת והם מאמינים גדולים בפוליגמיה, למשל המורמונים (הזכרתי זאת בקטע הזה תחת הכותרת ״עולם המאמין סובב סביב מין״).

 

מעצם היותם של הזרמים הדתיים הנ״ל חלק מן הדתות האברהמיות, הם מפלים לרעה נשים. גברים יכולים לשאת מספר נשים. נשים לא יכולות על פי רוב להינשא למספר גברים (אם יש להן בכלל מילה באשר למי הן תנשאנה). אך קראתי להם ״חברות מתקדמות״ באופן יחסי לאלו הממסדות קשר בין שני בני זוג, בן ובת זוג אם לדייק. חברה צודקת, לא רק שצריכה להכשיר מערכת יחסים רב-זוגית, אלא לאפשר לכל מספר של גברים ו/או נשים להינשא (גבר עם גבר, גבר עם גבר ועוד גבר, גבר עם אשה, גבר עם אשה ועוד אשה, אשה ועוד אשה, אשה ועוד אשה ועוד אשה וכך הלאה), כל עוד כולם מסכימים לדבר והם יכולים לצאת ממערכת היחסים בקלות. השימוש במילה ״זוג״ במקרים בהם ישנם יותר משני בני אדם במערכת היחסים הוא לצרכי נוחיות כמובן, שכן במערכת יחסים ״רב-זוגית״ כבר לא מדובר בזוג אנשים.

 

זה עשוי להפוך אתרי חילופי זוגות וסווינגרס מיותרים. לחילופין, זה עשוי להוביל לפריחתם של שירותים מסוג זה ש לפתע ייצוא ממחשכי הבלתי חוקי או הבלתי מוסרי לאורו המלטף של החוק שיכיר במיסוד מערכות יחסים מרובות משתתפים, למעוניינים בכך.

 

באופן אישי לא אנצל את האפשרות הזו אם וכאשר תיהפך חוקית. אבל אני לא רואה כל סיבה מהותית לא לאפשר זאת. אבחן כמה מההתנגדויות המקובלות למערכות יחסית פוליגמיות על מנת לאשש את טענתי.

 

הבעיה העיקרית שאנשים רואים בפוליגמיה היא ״מה יהיה על הילדים״? הרי ידוע שילדים הם הדבר היקר לנו מכל, הם עתידנו, כל עולמנו והכניסו כאן כל קלישאה שתרצו. שמעתי לא מעט את הטענה שבחברות בהן רווחת פוליגמיה הנשים מקנאות אחת באחרת וזה מועצם כאשר ילדים מעורבים. כל אשה מנסה לקדם את ילדיה על חשבון ילדי הנשים האחרות. הציפורניים נשלפות, המריבות בלתי נמנעות והנפגעים המרכזיים הם הילדים ששונאים האחד את אחיו למחצה. ומה יהיה על הרכוש? מי יירש את ראש המשפחה כאשר זה ייאסף אל אבותיו?

 

יתכן וזה נכון בחלק מהמקרים. סביר שזה לא קורה בחלק אחר מהמקרים. אבל היי, האם הטענה הזו של מריבות בין אחים למחצה ומאבקי ירושה נכונה (או בלתי נכונה), באותה מידה האם אין זה  דומה למקרה של זוגות גרושים בימינו? למעשה, גירושים הופכים את העניין לסבוך יותר, שכן כאשר מערכת היחסים לא הסתיימה, אפשר לספר לילדים שההורים עדיין אוהבים אחד את השני, פשוט הם אוהבים אנשים נוספים. אך כאשר מדובר בגירושים, זה נוטה להסתיים בצורה מכוערת במקרים רבים, מה שעשוי להעצים את המתח בין הילדים של ההורים הנשואים לבין הילדים מהנישואים הקודמים שכשלו. או שלא. אך הפוטנציאל לחיכוך קיים במידה לא פחותה מזה בנישואים פוליגמיים. ואף על פי כן מעטים, אם בכלל, ירצו לבטל לפתע את אפשרות הגירושין, גם אם בפועל היא יוצרת בעיה דומה או חמורה יותר באשר לגורל הצאצאים. הרי גם כיום ישנה בעיה עם חלק מהילדים שנולדו להורים שנמצאים במספר מערכות יחסים, אז מה שונה מהותית בין המצב הקיים בקרב גרושים לבין נשואים פוליגמית?

 

יתרה מכך, באופן כללי ריבוי הוא בעייתי. מריבות על ירושה עשויות להיות מכוערות, כאשר יש יותר מיורש אחד, אפילו במקרים בהם האבא והאמא משותפים לכל הילדים. האם יש לפיכך לאמץ מדיניות סינית של ילד אחד למשפחה כדי למנוע סיבוכים אפשריים מספר עשורים לאחר מכן? מובן שזה קשקוש. מי שחושש מבעיות מסוג זה שיסדיר בעיות עתידיות בטרם עת (צוואה למשל) או שלא ייכנס למערכת יחסים כלל. אין זו סיבה למנוע מערכת יחסים מסובכת ממי שחפץ בכך. הרי מערכות יחסים הן דבר מסובך בכל מקרה, גם כשמדובר בעניין בין שני בני אדם בלבד.

 

אבל היי, מה לגבי המדרון החלקלק? האם מתן גושפנקא למערכות יחסים בהן מי שבא ברוך הבא היא לא הצעד הראשון בהכנסת קטינים לחדר המיטות? ומה יימנע מאנשים להתחתן עם הכלב שלהם? ומה בדבר גילוי עריות? הרי הסוטים שחושקים במספר בני/בנות זוג ודאי לא יודעים שובע.

 

אני סבור שיש להגן על קטינים. כזכור, התניתי את מערכות היחסים הפוליגמיות בהסכמת המשתתפים. קטינים מועדים יותר למניפולציות ולכן קשה לקבל את הסכמתם החופשית לכאורה כהסכמה חופשית של ממש. הם יכולים לחכות עד שיגיעו לגיל בו יוכלו להסכים למערכת היחסים המתוארת. בעלי חיים אינם בני אנוש שיכולים לתת את הסכמתם החופשית. מאותה סיבה אני סבור שאין לאכול אותם או להפוך אותם לנעליים או מעילים, אך עושה רושם שמרבית בני האדם לא מביעים התנגדות לניצול המחפיר הזה של בעלי חיים של בחרו בכך.

 

לגבי גילוי עריות אני יותר אמביוולנטי. שוב, בהנחה שמדובר בבגירים העושים זאת מרצונם החופשי, זה עניינם, גם אם החוק הקיים אוסר זאת. הרי אם הולכים מספר לא רב של דורות אחורה, כל בני האדם חולקים אבות קדמונים משותפים (מדהים עד כמה מעט דורות אחורה צריך ללכת). ישנו כמובן הטיעון כבד המשקל שהצאצאים של זיווג מסוג זה עשויים להיוולד עם מומים ופגמים גנטיים רבים. אך כנגד זה ניתן לטעון שלא כל משגל מוביל בהכרח להריון ובימינו ניתן לערוך בדיקה גנטית בטרם נולד הילד, כדי לקבוע האם הצאצא של זיווג כזה יהיה בסיכון או לאו. אדגיש כי גילוי עריות אינה אפשרות שאני ממתין בקוצר רוח להפיכתה חוקית כדי לנצלה, רק בעניין שלדעתי גם אם אינו חוקי כיום, אין בו בעיה מהותית, כל עוד לא מדובר בניצול אנשים שלא יכולים לקבל החלטות לעצמם (קטינים, מפגרים וכיוצ״ב). בכל מקרה, אין לי עניין לדון בזה כעת.

 

לסיכומו של דבר, ניאוף, ביגמיה, פוליגמיה, מערכות יחסים שלא במסגרת חופה וקידושין ודומיהם מצטיירים עבור לא מעט אנשים כעניין לא מוסרי, משהו שיש להתבייש בו במקרה הטוב ומשהו לא חוקי שעשוי להוביל להעמדה לדין, קנסות, מאסרים ואף מוות בחברות מסויימות. אבל כאשר מהרהרים על המצב הקיים או המהות של מערכות היחסים הנ״ל, קשה, לפחות עבורי, למצוא טיעון נגד שמחזיק מים. ולכן, אני בעד ניאוף, בעד פוליגמיה וכל מערכת יחסים שכל המשתתפים בה נכנסים אליה מרצונם ומרוצים. ואם הם לא מרוצים בסופו של יום? ואם הם סובלים ממפח נפש ומרגישים מנוצלים ומרומים? ובכן, זה לא שונה בהרבה ממערכות יחסים מקובלות עליהן שמעתי.

 

 



גשר הא׳פני, דבלין, אירלנד. אפריל 2013

נכתב על ידי ashmash , 3/5/2014 09:44   בקטגוריות הרהורים, אהבה ויחסים, אופיום להמונים  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של עכברת גינה ב-10/5/2014 14:29
 





467,858
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)