לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

החטא ושכרו


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

גזירות, קיצוצים, ידה ידה


זה פיתוח של משהו שרציתי לכתוב כתגובה לפוסט אצל שיר דמע האהובה (אבל הסגורה מבחוץ ולכן אין טעם לשים לינק).
מרתק לשמוע איך השיח הציבורי שלנו מתנהל. שיר דמע כתבה כי פקידי האוצר חושבים - וכנראה צודקים - שחייבים להלחם בגרעון, ולכן הגזירות מוצדקות.
מה שמוזר הוא שהם (וגם לא העיתונים והתקשורת האלקטרונית לרוב) לא מתייחסים לדרך הלחימה בגרעון, ואני לא מדבר רק על חלוקת הגזירות (בין קיצוצי תקציב משרדים ממשלתיים, העלאת מיסים, הקטנת תמיכות או ביטול פטורים) אלא בעיקר על השאלה האם מראש שיטתם של אובמה ויחימוביץ (פחות - או - יותר) לא עדיפה: במקום לקצץ, להגדיל בשלב הראשון את הגרעון, לעודד את הכלכלה והצמיחה יחד עם בטחון האזרחים במדינה, ובכך להביא בהמשך לצמצום הגרעון. משגע אותי שכמעט לא נוגעים בזה. למה? 
נניח שניקח את התיאור של המדינה כתאגיד - חברה (ע"ר) - שחביב על הוגי הימין. נניח שחברה נקלעת למצב המקביל לגרעון: יש לה הוצאות גדולות מדי, והכנסות קטנות מדי, ועלות מימון האשראי מכבידה עליה מאד. בעיקרון, אפשר לחשוב על שתי דרכי התמודדות: 
הראשונה - לצמצם. לקצץ בכח האדם, לסגור מחלקות ופרוייקטים, להקטין את השכר לעובדים שיוותרו, להסיר את מכונת הקפה והעוגיות. ההוצאות ירדו, יתאימו להכנסות - והחברה תחזור לרווחיות. החסרון המוכר לפתרון זה הוא שהקיצוצים יכולים להוביל לקיטון ברווחיות של החברה: פחות פרוייקטים משמעם פחות מכירות עתידיות, פיטורי עובדים יובילו לאבדן נכסים של החברה שרכשה בעמל רב, וצמצום בתנאי העובדים יוביל לפרישתם, ולהחרפת המצב העתידי של החברה, שיכולה להוותר בלי מה למכור, או לאבדן הפרות המניבות שלה והפחתת ערכן. 
השנייה - לגשת לבנק, לבקש עוד אשראי, לפתוח עוד מחלקות ופרוייקטים, ולקוות ששמירת היחס הטוב לעובדים בימי משבר בסביבת החברה יוביל לגידול בנאמנות שלהם, ביצירתיות ובפרודוקטיביות שלהם, ובכך להגדיל את הכנסות החברה ולאזנן - בהמשך - עם ההוצאות. 
וזה עוד בשיח האולטרה-ימני של מדינה כתאגיד. יש עוד דרכים להסתכל על המדינה, שלא עוברות דרך החור של הגרוש, וגם הן מובילות לדעתי לתוצאה הראויה. 
זה לא שאנחנו לא במשבר. זה לא שהגירעון טוב. השאלה היא איך לטפל בו. קודם כל, יכול להיות שהשארתו גדול בשנים הראשונות לא כל כך נוראה במונחים של שנים קדימה. שנית, למדינה יש מחויבות לערכים מסוימים גם בימי משבר. 
אני לא מתלונן על הקיצוצים ברמה של אוי-לא-נוכל-לסוע-לחול-בשנה-הקרובה-איזה-ריקי-כהן-מצידנו-אוי-אוי-אוי. אני לא מזדהה לרוב עם המחאות הציבוריות של ימי קיצוצים שמטרתן להזיז את הגזירות מאחת לשנייה במקרה הטוב (לפיד ושונאי החרדים של טרום הבחירות), ולעורר אנרכיה בהעדר הצעות קונסטרוקטיביות במקרה הרע (סליחה, דפני ליף). אבל אני רוצה יותר לשמוע את הויכוח האמיתי על השולחן. 
ואתם? 
ולפינת הצאצאה המוכשרת: אבא, למה האיש של הסוכריות הביא לבית הכנסת רק טופי (הסבר: ולא גם בזוקות כרגיל)? זה בקיצוצים? 

נכתב על ידי חטא , 11/5/2013 22:57   בקטגוריות מדינה, רפרורים, פינת הצאצא  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



תגובה חמה ליושב בכורסא


ידידי האהוב אל-עד מצא זמן ביומנו העמוס לכתוב שני פוסטים על פרשת קם, שראויים לקריאה על ידי כולם.

אני, כדרכי, כתבתי תגובה, והיא התארכה, עד שמנגנון התגובות סנט בי כי עברתי את מספר התווים. כמחאה על צנזורת המילים ואפליית המאותגרים-תקצירית כמוני, אני מפרסם את התגובה לכורסת המגיב בפוסט משלי. וכך ארוויח פעמיים: גם אנסה להפעיל את מנגנון ההפניות לפוסט של אל-עד, וגם ארוויח פוסט אצלי ולא יגידו לי שאני עצלן חסר תקנה (אני כן). ובכן:

 

הפוסטים של אל-עד מהווים סקירה משפטית מעולה, על הפרשה, שמשום מה לא ראיתי באף אחד מהעיתונים. מישהו מתעצל לעשות עבודה שם, או סתם משתפן? שוב מוכח כי הבלוגרים הם העיתונאים החדשים...

שתי הערות: 1. "סודיות". אני לא משוכנע האם המסמכים שקם החזיקה באמת סודיים. ברור כי אין קשר הכרחי בין סיווג פנימי של רשויות הבטחון - שנחוץ, וצריך לכבד - לבין הגדרת המסמך כסודי. נניח שמדובר בפקודה מבצעית מסוימת - ואני מבין שמדובר בפקודות שבוצעו כבר - הרי שלאחר ביצועה, היא אינה פוגעת בבטחון המדינה מי יודע מה.

גם עצם ההוכחה שהמבוקשים נהרגו ב"תיאום מראש", כפי המסמך שהשתמש בו בלאו, אינה פוגעת בבטחון המדינה. להפך: אם אכן הצבא חרג כאן מהוראות המשפטיות הברורות, הרי שחשיפת העובדה מחזקת את בטחון המדינה, והופכת אותה ליותר דמוקרטית, אמינה, וישרה, לא?...

2. "כוונה לפגיעה בבטחון המדינה". האבחנה שאל-עד עושה בין סיבות אידיאולוגיות לבין עצם הכוונה חשובה (ושוב, אני תמה שלא עלתה בפרשנויות השונות בעיתונים), אולם גם כאן לא החלטית ביישומה: האם פרסום פקודות ותוכניות שהיו על מחשב בהכרח מפעיל את הלכת הצפיות? הרי לא מדובר בשרטוטי הכור האטומי, או ברשימת הסוכנים של ישראל בסוריה, או אפילו בסד"כים מעודכנים, לא? המעניין בפרשה זו, לעניות דעתי, היא עצם הסתרתה.

ענת קם עברה עבירה (משמעתית בעיקר) חמורה. יש להעניש אותה (אף אם לא בשנים בכלא). השימוש של הפרקליטות בעבירות חמורות יותר מהנצפה, שמעוררות סערה, היא גם טקטיקה מוכרת (וסבירה) של הפרקליטות. אחרי זה יעשו עיסקת טיעון על העבירה הנמוכה יותר.

אבל ההסתרה של הפרשה ורדיפת העיתונאי לא ברורות לי, ומקורן אינם בפרקליטות אלא בשירותי הבטחון. האם באמת כך ישמור השב"כ על בטחון המדינה? ביצירת בלון עיתונאי שיתפרסם בכל העולם (בעיקר כדי להציל את ישראל וסקרנות חתוליה, ופחות מעניין עולמי), ויביא את שירותי הבטחון של אויבינו לבדוק כל מחשב שאורי בלאו כתב בו צ'טים בארץ בסין? והאם באמת הבטחה של עיתונאי ש"אין עוד חומר" היא הפתרון לדליפה מאסיבית של חומרים מלשכות בכירות? תמהני.

נכתב על ידי חטא , 11/4/2010 09:59   בקטגוריות מדינה, אקטואליה משפטית, רפרורים, אקטואליה, צבא  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שביעית של עין


המכון הישראלי לדמוקרטיה מוציא לאור את העיתון האלקטרוני "העין השביעית" העוסק בביקורת התקשורת. העיתון, שעבר ממהדורה מודפסת למהדורה אלקטרונית בשנים האחרונות, הפך לנציג קבוע ברשימת הקריאה שלי. לרוב, אני נהנה מהביקורת (הלא תמיד מאוזנת) שלו. אני גם נהנה לחשוף לעצמי את הנטיות של מבקרי התקשורת (רמז: הדעה הפוליטית של רובם הפוכה לימין), ולעשות לעצמי ביקורת של הביקורת על התקשורת. לא כיף?

 

היום הגיע למייל שלי המהדורה החודשית, ובה מאמרון של אורן פרסיקו, אחד מהכתבים המוכשרים והנמרצים בעין זו, שגרם לי להפעיל בעוז את בלוטת ה"זהירות, סמאלן" שלי, שכאמור עובדת שעות נוספות כשאני קורא את העין.

הוא מדווח על עורכת גלובס הערב, שפירסמה טור המתייחס כנראה לפסילה שעשתה, בתור עורכת, לטור דעה של אחד בשם קובי ניב (סמאלן בדרג "ידוע מאד, קיצוני מאד, מעצבן את ח' לרוב").

המאמרון של פרסיקו היה די מאוזן, ונתן זכות ביטוי לשני הצדדים - לכותב ולפוסלת - אבל היה ברור ממנו כי הוא מזדהה עם הכותב, ומגחיך במידה מסוימת את העורכת הפוסלת. טוב, אמרתי לעצמי. שוב העין השביעית מגן בעוז על זכותם של שמאלנים לכתוב שקרים, לגדף את המדינה - בעוד שאם ימני יאמר דברים כאלו, הרי שמיד ישאל הכתב את הפרקליטות - עזבו חופש ביטוי, למה אתם לא מגישים כתב אישום על הסתה? ושוב, אצטרך להזכר באמרה הרלוונטית, לפיה הגנה על זכות הביטוי הינה בשיאה כאשר אתה מגן על דעות שנתעבות בעיניך.

 

אבל, ההרהור הזה חלף ברגע. למה? כי אורן פרסיקו טרח לצרף בלינק בתחתית המאמר שלו את הנוסח (המקורי? בלי עריכה?) של טור הדעה הפסול פרי עטו של קובי ניב. ואז לחצתי על הלינק, וקראתי אותו. קראתי פעמיים, למען האמת.

 

קובי ניב כתב טור דעה משעשע, מבריק לדעתי, מלא עקיצות וכינויים עולבים בשני עיתונאים במעריב, שמאלני ברמות על - אבל, טור דעה לגיטימי. לא "פנאטי", וגם לא שונא המדינה. טוב, ברור: ניב סבור שמדינת ישראל כובשת עריצה, מדכאת פלסטינאים וסתם ערבים לתיאבון, ובאופן כללי לא ממש רגישה לחופש הביטוי וההפגנה. דעה מעניינת, אפשר להתמודד עימה - אבל לא דעה שלא מפרסמים. להפך, מפרסמים ואף מתגאים בכך.

 

לא ברור לי מה עמד מאחורי ההחלטה של העורכת הפוסלת. אולי יש דברים שאני לא יודע - היא סירבה להתייחס לגוף הפסילה והעניין - ואולי אפילו טור הדעה המצורף הינו גירסה מרוככת של מה שנמסר למערכת. אבל, בהנחה סבירה כי העובדות נכונות - גלובס עשה טעות, ואפילו טעות קשה. חסימת הביטוי כאן אסורה, מוטעית, לא דמוקרטית.

 

ארחץ בנקיון כפי: לפחות אני דוגל באימרה שהזכרתי. אני לא מסכים עם קובי ניב. אני סבור כי יש הבדל מהותי בין התנהגות השלטונות באיראן והתנהגות ישראל. אין לי ספק כי מדינת ישראל קרובה לדמוקרטיה הרבה יותר מאיראן, שרק מתחזה לכזו. אני גם סבור כי ניב, כסמאלנים אחרים לפניו, מפליא להתעלם מהסיבות להתנהגות הישראלית הכוחנית לעיתים (רמז: הם ערבים, יש להם לרוב שפם וזקן, והם נוהגים לנסות להרוג אותנו מדי פעם). אבל זו בדיוק הדעה שאלחם כדי שתתפרסם, ולא תצונזר.

 

אז תכנסו, תקראו, ותחזקו את חופש הביטוי. מי שיקרא את קובי ניב הפעם בעין השביעית, יוכל לקרוא בעתיד את איתמר בן גביר, או אפילו את חגי סגל, במקום אחר.   

נכתב על ידי חטא , 5/7/2009 12:10   בקטגוריות מדינה, רפרורים, לאום  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
כינוי:  חטא

בן: 50




הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , דת , מדע בדיוני ופנטזיה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לחטא אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על חטא ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)