לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


מחשבות רבות צפות בי בבוקר, בערב, בצהרים, בכל דקה בכל שניה אפילו עכשיו, אפילו תמיד. במשטרת המחשבות כבר קיבלתי שלילה. והכול, הכול נובע מאותה נקודה. יחס, אהבה, אושר ושלווה.

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2008    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
8/2008

ליל כל הג'ינג'יות


 

בשבוע שעבר הלכתי להצגה "חתונה מושלמת" עם ידידה ג'ינג'ית שמספר אנשים החליטו שאני "חייב" לצאת איתה.

בחורה נחמדה וטובה אבל ממש לא הטעם שלי. גם הסגנון אבל לא רק. בנסיבות הקיימות היא הייתה האלטרנטיבה הנבחרת ולא הייתה לי ברירה אלא להשלים עם כך.

מצאנו חנייה נכנסו לאולם והאורות כבים. 2 דמויות עלו לבמה ונכנסו למיטה לסצנה הראשונה. ראשון יצא מבין הסדינים יובל סגל הוא התחיל במונולוג שלו ופתאום אני שם לב שהדמות השנייה במיטה מוכרת לי מאיפשהוא. הסצנה ממשיכה והיא מסתובבת ואני קולט מישהי עם תלתלים עבים. לשנייה אחת הקול שלה הזכיר לי מישהי אבל אמרתי לעצמי אין סיכוי. ופתאום היא יוצאת מהמיטה ואת מי אני רואה ולא מאמין? יעל צפריר במלוא ג'ינג'יותה, הלא היא השורדת החמישית.  זכרתי שהיא למדה משחק אבל לא האמנתי שהיא תופיע בתפקיד מרכזי במחזה של 'הבימה'.

בעצם ככל שנקב הזמן וההצגה נמשכה הגעתי למסקנה הבאה:

אם הייתי הולך למחזה בבית צבי והיו אומרים לי בוא תראה את הדור הבא של התיאטרון והייתי יושב ומביט במחזה שעתיים וצוחק ונהנה, הייתי יוצא החוצה ואומר לעצמי: 'וואלה, יש עתיד לתיאטרון הישראלי. החברה האלו יהיו גדולים ואיכותיים'.

אבל אני כאמור הלכתי לתיאטרון הלאומי 'הבימה' התיאטרון בו האולם המרכזי נקרא על שם של חנה רובינא ולא לביה"ס למשחק.

זה לא קשור רק לעובדה שמכל השחקנים הם בחרו דווקא את יעל צפריר כשחקנית מחליפה לאסנת פיישבין, אלא לכל ההתנהלות של כל השחקנים. למשל, בהפסקה בעוד האורות נדלקים השחקנים מסתובבים על הבמה. בסצנות בהם צד אחד של המחזה לא אמור להיות מוצג, השחקנים מתלחששים על הבמה. בהשתחוויה, בעוד הקהל יושב ולא זז ממקומו ומוחא כפיים בהתלהבות השחקנים לא רק שלא חוזרים ומשתחווים אלא ממשיכים ללכת על הבמה כאילו אין אף אחד באולם. זה הרגיש כמקום הכי רחוק מתיאטרון לאומי 'הבימה' לא לכך התכוונו מייסדי התיאטרון לפני 90 שנה.

אלמנט נוסף שהיה מעניין הוא נקודת ההשוואה. לפני חודש הייתי בהצגה 39 מדרגות עם מושונוב וקושניר כאשר נתי רביץ היה הצעיר בחבורה שזוכה לשחק ליד כאלו גדולים, כאן בהצגה הזו ובהשוואה לשחקנים נתי רביץ היה השחקן המקצועי והוותיק.

ההצגה טובה ונחמדה אך אם הייתה בה טיפה יותר מקצועיות והבנה למעמד התיאטרלי והחשיבות הפסיכולוגית של דמויות ומחזה, וללא שחקנית מחליפה, הוא גם היה ראוי להיות מוצג ב"הבימה".

 


 

הרב רוזן פסק שעל השחיין האולימפי היה לשוב מיד להלוויה או לשבת שבעה בכפר האולימפי. אפילו אין לי כוח לכתוב על הטימטום הזה ולאו דווקא בגלל שאני לא מבין את כוונתו של הרב רוזן ואת ההלכות הקשורות, אבל זה בדיוק הסיבה שקיים מיאוס כלפי דת. זה נכון שיש תנופה חזקה של 'התחזקות' והלחנת שירים יהודיים אבל במקביל יש מיאוס הולך וגדל מהבועה הדתית. כן בהחלט קיימת בועה דתית ולידיעת כל ה'מתחזקים': גם לכם לא תותר כניסה לבועה הדתית. 

  

נכתב על ידי , 18/8/2008 14:11   בקטגוריות אולימפידת בייג'ין 2008, תיאטרון  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



היה, היה


 

הרבה זמן לא הייתי כאן.

בכל פעם שרציתי לכתוב צץ משהו אחר והדברים הצטברו.

 

זה התחיל עם ההצגה 'הרטיטי את ליבי' שהייתה מעולה

המשיך עם מחזה האבסורד בדמות ערב ההצדעה ליצחק קלפטר  בכוכב נולד שהייתה מחזה לא אנושי של התעללות בבן-אדם חולה לצורך הגדלת ההון של משפחת ירדני.

 

לאחר מכן היה הסיום המופתי של כוונות טובות. בזמנו כתבתי על זה.

הסדרה הסתיימה בלי סוף. אין סוף. לא לסכסוך ולא למעגל הדמים.

נודע לי כי מי שיזם או אולי אף מימן את התוכנית היה פורום המשפחות השכולות. ומי שהעיז להסתכל בעיניים אובייקטיביות בסדרה ראה שכולנו סובלים מהמצב שמכיל הרבה אשמים ומעט אפשרויות לפתור אותו.

 

שבוע אח"כ הייתי ב "היה או לא היה". מחזה אמיתי על סיפור אהבתם של אלכסנדר פן וחנה רובינא בצל המחלוקת של החדשנות של שלונסקי אל מול המורשת האירופאית של ביאליק.

 

אמנם ההצגה הייתה ארוכה באיזה חצי שעה יותר מדי אך כל הדמויות היו מקסימות. אני חושב שמה שהכי מדהים במחזה הזה שבניגוד להצגות ומחזות אחרים שאתה יכול רק לדמיין בראשך את הקשר למציאות, הרי שכאן חלק מהדמויות עוד חיות (אילנה רובינא, הבת המשותפת של אלכסנדר פן וחנה רובינא), עצם העובדה שהמחזה עוסק בעולם התיאטרון רק מגביר את תחושת העניין וההתלהבות.

 

גימיק נוסף שהיה הרבה יותר מגימיק, היה עיתון מיוחד דמוי התקופה (ארוך על נייר צהבהב), שלכאורה נכתב בתקופה ההיא אך למעשה מסכם את חמשת השנים שבהם עסק המחזה. הכתבות השונות ב"עיתון" היוו מקור מידע חשוב להצגה וממש השלים הרבה ידע למי שלא חי בתקופה הזו. (קולגה שלי לעבודה שראה את ההצגה סיפר לי שהוא זוכר את חנה רובינא יושבת בבית הקפה שמתואר בהצגה)

 

כמנהגי בקודש חזרתי הביתה והתחלתי לחקור ולקרוא חומרים רבים על אלכסנדר פן, חנה רובינא ובכלל התקופה ההיא. גילתי ולמדתי הרבה דברים אבל שניים מהם אני מבקש להביא כאן.

 

האחד הוא השיר וידוי פרי עטו של פן ששולב במחזה.

השני הוא צילום מסרטיית הערוץ הראשון בה נראית חנה רובינא בשנתה האחרונה לחייה שרה את "קרב יום", אותו מזמור ששרים בערב פסח. משום מה השיר הזה לא מצליח לצאת לי מהראש ואני מוצא עצמי שר אותו ומסתכל על הסרטון שוב ושוב.

 

אני מקווה שתיהנו.

 


  

 

וִדּוּי

 

מְעִילִי הַפָּשׁוּט וּפָנָס עַל הַגֶּשֶׁר,
לֵיל הַסְּתָו וּשְׂפָתַי הַלַּחוֹת מִנִּי גֶּשֶׁם -
כָּךְ רָאִיתָ אוֹתִי רִאשׁוֹנָה, הֲתִזְכֹּר?
וְהָיָה לִי בָּרוּר כְּמוֹ שְׁתַּיִם וּשְׁתַּיִם,
כִּי אֶהְיֶה בִּשְׁבִילְךָ כְּמוֹ לֶחֶם וָמַיִם
וּכְאֶל לֶחֶם וָמַיִם אֵלַי תַּחֲזֹר.
בְּעָנְיֵנוּ הַמַּר, בַּעֲבֹר אוֹתְךָ זַעַם,
גַּם לַמָּוֶת אַתָּה קִלַּלְתָּנִי לֹא פַּעַם,
וּכְתֵפַי הַקָּרוֹת רָעֲדוּ מִשִּׂמְחָה;
כִּי הָיָה לִי בָּרוּר כְּמוֹ שְׁתַּיִם וּשְׁתַּיִם
שֶׁיּוֹבִילוּ אוֹתְךָ בִּגְלָלִי בִּנְחֻשְׁתַּיִם
וְגַם אָז לְבָבִי לֹא יָסוּר מֵעִמְּךָ.

כֵּן, הָיָה זֶה לֹא טוֹב, הָיָה רַע לְתִפְאֶרֶת,
אֲבָל זְכֹר אֵיךְ נִפְגַּשְׁנוּ בְּלֵיל מִלֵּילוֹת;
אִם יִהְיֶה זֶה שֵׁנִית - אַל יִהְיֶה זֶה אַחֶרֶת,
רַק אוֹתָהּ אַהֲבָה עֲנִיָּה וְסוֹרֶרֶת,
בְּאוֹתוֹ מְעִילוֹן עִם אוֹתוֹ צִיץ הַוֶּרֶד,
בְּאוֹתָהּ הַשִּׂמְלָה הַפְּשׁוּטָה מִשְּׂמָלוֹת.
אִם יִהְיֶה זֶה שֵׁנִית אַל יִהְיֶה זֶה אַחֶרֶת,
יִהְיֶה כָּךְ, כָּךְ יִהְיֶה אוֹת בְּאוֹת.

וְקִנֵּאתִי לְךָ וּבַחֹשֶךְ אָרַבְתִּי
וְשָׂנֵאתִי לְךָ וְעַד דֶּמַע אָהַבְתִּי
וּבֵיתֵנוּ שָׁמַם מֵחִיּוּךְ וּמִצְּחוֹק.
וּבְשׁוּבְךָ אֶל הַבַּיִת, מָרוּד כְּמוֹ כֶּלֶב,
עֶלְבּוֹנוֹת שֶׁל זָרִים בִּי נָקַמְתָּ פִּי אֶלֶף
וָאֵדַע כִּי חָשַׁבְתָּ עָלַי מֵרָחוֹק.

וּבַלַּיְלָה הַהוּא, עֵת הִטַּחְתָּ בַּדֶּלֶת
וְהָלַכְתָּ לָעַד וַאֲנִי נוֹשֵׂאת יֶלֶד,
רַק חָשַׁךְ אוֹר עֵינַי אַךְ לִבִּי לֹא נִשְׁבַּר;
כִּי הָיָה לִי בָּרוּר כְּמוֹ שְׁתַּיִם וּשְׁתַּיִם
שֶׁתָּשׁוּב עוֹד אֵלַי וְתִפֹּל עַל בִּרְכַּיִם
וַאֲנִי בְּפָנֶיךָ אַבִּיט וְאֹמַר:

כֵּן, הָיָה זֶה לֹא טוֹב, הָיָה רַע לְתִפְאֶרֶת
אֲבָל טוֹב שֶׁנִּפְגַּשְׁנוּ בְּלֵיל מִלֵּילוֹת;
אִם יִהְיֶה זֶה שֵׁנִית - אַל יִהְיֶה זֶה אַחֶרֶת,
רַק אוֹתָהּ אַהֲבָה עֲנִיָּה וְסוֹרֶרֶת,
בְּאוֹתוֹ מְעִילוֹן עִם אוֹתוֹ צִיץ הַוֶּרֶד,
בְּאוֹתָהּ הַשִּׂמְלָה הַפְּשׁוּטָה מִשְּׂמָלוֹת.
אִם יִהְיֶה זֶה שֵׁנִית אַל יִהְיֶה זֶה אַחֶרֶת,
יִהְיֶה כָּךְ, כָּךְ יִהְיֶה אוֹת בְּאוֹת.

הֵן יָדַעְתִּי שֶׁאֵין לִי אוֹהֵב מִלְּבַדֶּךָ
וְיָדַעְתִּי: הַמָּוֶת יָבוֹא מִיָּדֶיךָ
וַאֲנִי מְחַכָּה וּמְצַפָּה לְזִיווֹ;
הוּא יָבוֹא פִּתְאוֹמִי כְּגַרְזֶן עַל עֵץ יַעַר,
אוֹ יִקְרַב לְאִטּוֹ, בְּעִנּוּי וּבְצַעַר,
אֲבָל לֹא מִידֵי זָר - מִיָּדֶיךָ יָבוֹא.
וְגַם אָז לְבֵיתְךָ, בְּלֵיל שְׁכוֹל וְלֵיל עֹנִי,
בַּחֲלוֹם עוֹד אָשׁוּבָה, כְּסִילָה שֶׁכָּמוֹנִי,
וְאֹמַר: הִנֵּה בָּאתִי מִנְּדוֹד בִּשְׁבִילַי;
כִּי הָיָה לִי בָּרוּר כְּמוֹ שְׁתַּיִם וּשְׁתַּיִם
שֶׁאָבוֹא לְבֵיתְךָ בְּעָצְמֶךָ עֵינַיִם
עַד אֲשֶׁר יִשָּׂאוּךָ בַּדֶּרֶךְ אֵלַי.

כֵּן, הָיָה זֶה לֹא טוֹב, הָיָה רַע לְתִפְאֶרֶת,
אֲבָל עֵד לִי הָאֵל הַחוֹרֵץ גּוֹרָלוֹת:
אִם יִהְיֶה זֶה שֵׁנִית - אַל יִהְיֶה זֶה אַחֶרֶת,
רַק אוֹתָהּ אַהֲבָה עֲנִיָּה וְסוֹרֶרֶת,
בְּאוֹתוֹ מְעִילוֹן עִם אוֹתוֹ צִיץ הַוֶּרֶד,
בְּאוֹתָהּ הַשִּׂמְלָה הַפְּשׁוּטָה מִשְּׂמָלוֹת.
אִם יִהְיֶה זֶה שֵׁנִית - אַל יִהְיֶה זֶה אַחֶרֶת,
יִהְיֶה כָּךְ, כָּךְ יִהְיֶה אוֹת בְּאוֹת.

 


 

והנה קישור לצילום הנדיר של חנה רובינא:

 

http://www.youtube.com/watch?v=gZ09nCZDUzg 

 

 

 

נכתב על ידי , 1/8/2008 00:32   בקטגוריות תיאטרון, שירים.  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





כינוי: 

בן: 44




11,507
הבלוג משוייך לקטגוריות: יחסים ואהבה , סטודנטים , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאיש המחשבות אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על איש המחשבות ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)