תגובה ליהודה גליקמן: מתנ"ס הגולן – האם תפקידו לחנך?", "שישי בגולן" 22.5.09
כילד וכנער, התחנכתי במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית. הפורמלית – בבית הספר היסודי ובתיכון. הבלתי פורמלית – עד גיל מסויים בקבוצת שחיה, ובשנות התיכון – בתנועת הצופים, בשבט ר"ג, שהיה במשך שנות נעוריי ביתי השני, אם לא הראשון, ומרכז חיי.
היום, 30 שנה אחרי, כאשר אני מביט אחורה ושואל את עצמי איזו מערכת חינוך עיצבה יותר את אישיותי, אין לי כל ספקות ולבטים. בבית הספר למדתי קרוא וכתוב וספגתי ידע, אולם תנועת הנוער היא שתרמה הרבה יותר לעיצוב אישיותי. תנועת הנוער הנחילה לי ערכים, בתנועת הנוער עיצבתי השקפת עולם, בתנועת הנוער ניתנה לי ההזדמנות להנהיג, להוביל, לחנך ולהיות פעיל ציבור, עוד בהיותי נער. בתנועת הנוער התגבש הגרעין עמו יצאתי להגשמה באורטל ובמסגרתו בחרתי את מסלול חיי. כראש גדוד בן 17, הייתי אחראי על מאה חניכים ועשרה מדריכים; הוצאתי אותם לטיולים ומחנות וחינכתי אותם בכל ימות השנה. היכן עוד יכולתי לקבל מתנה כזאת, לבד מן החינוך הבלתי פורמלי?
שום "הכשרה מדעית" ו"מועצה פדגוגית ראויה" לא ניהלו את שבט הצופים. מדריכיי היו נערים. את השבט, שבאותם ימים מנה 5,000 חניכים, הובילו בני נוער, בהכוונה והדרכה של קומץ מבוגרים. וזה לא היה כל כך גרוע...
מיד עם שחרורי מצה"ל, חזרתי לחינוך הבלתי פורמלי, כמדריך גרעינים לאורטל וכמדריך חברתי של היאחזות נמרוד. את המסלול שהוביל אותי לניהול המתנ"ס, וכחלק מתפקיד זה – לניהול מערכת החינוך הבלתי פורמלית בגולן, התחלתי בכיתה ט', כמדריך בצופים.
היום, מערכת החינוך הבלתי פורמלי בגולן מסודרת הרבה יותר, בכל הנוגע להכשרת מדריכיה. בכל יישוב – מדריך בוגר. המד"ב חייב לעבור קורס אוריינטציה ולעמוד בקריטריונים של משרד החינוך. המתנ"ס מכשיר, מדריך, מנחה, מלווה ומעצים את המד"בים במסגרת מעגל המד"בים ובהנחיה אישית. המתנ"ס מלווה ומנחה גם את ועדות הנוער, המבוססות במרבית היישובים על מתנדבים (במעט קיבוצים בראש המערכת עומד עובד במשרה חלקית). באשר למקצועיות ההכשרה שמספק המתנ"ס ורמתה – אני מציע לכל מי שיש לו ספק, לשאול את המד"ב ואת מרכז ועדת הנוער / החינוך ביישובו; אין לי ספק, שהספק יעלם.
מי הסמיך את מתנ"ס הגולן להיות רשות מחנכת? שואל יהודה גליקמן במאמרו, ורומז לכך שאני, כמנהל המתנ"ס, ניכסתי לעצמי את התפקיד, על דעת עצמי.
נושא החינוך הבלתי פורמלי של הנוער במדינת ישראל, בכיתות ז'-י"ב, מוסדר ומובל בידי מינהל חברה ונוער במשרד החינוך. בכל רשות פועלת יחידת נוער, שהיא הגורם האחראי על החינוך הבלתי פורמלי של הנוער ביישוב. במרבית היישובים שבהם פועל מתנ"ס של החברה למתנ"סים, יחידת הנוער פועלת במסגרת המתנ"ס. כך גם במועצה האזורית גולן. לפיכך, מתנ"ס הגולן הוא הרשות האחראית על החינוך הבלתי פורמלי של הנוער בגולן. לשם כך הוא מתוקצב בידי המועצה ומעט גם בידי הממשלה. מינהל חברה ונוער מעסיק מפקחים. כל מפקח אחראי על יחידות הנוער במספר רשויות.
לצערי, המדינה לא הגדירה אחריות וסמכות בתחום החינוך הבלתי פורמלי לילדים מתחת לכיתה ז' (למעט קייטנות הקיץ, עליהן מפקח מינהל חברה ונוער). אנו, במתנ"ס הגולן, הקמנו יחידה לילדים בכיתות א'-ו', ואנו מובילים את החינוך הבלתי פורמלי גם בגיל זה. אנו מפעילים פעילויות נוספות של חינוך בלתי פורמלי, כמו חוגים לילדים ולנוער, חוגים ולימודי העשרה בבתי הספר המנוהלים בידי המתנ"ס, פעילות חינוכית במסגרת ספריית הגולן, קבוצות ספורט ייצוגיות, פעילות ספורטיבית בתוך בבתי הספר, מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, לימודיה לתלמידי "מצפה גולן" בהפעלת חניכי המכינה הקדם צבאית, קונסרבטוריון למוסיקה הפועל הן בבית הספר והן מחוצה לו, אולפן מחול, פעילות בתחום הזהות היהודית, תנועות הנוער "בני עקיבא" ו"בני המושבים" (הפועלות בתוך המתנ"ס) ועוד.
אין זכות גדולה יותר מלהיות מחנכים, ומבחינתנו זו גם חובה. איני מבין מדוע מלין על כך יהודה. וכי מה הוא רוצה? שהמתנ"ס יהיה בייבי סיטר? שהמתנ"ס יהיה קאונטרי קלאב?
בניגוד לחינוך הפורמלי, שבו ההגדרות חד משמעיות והמונופול של בתי הספר מוחלט, החינוך הבלתי פורמלי, כשמו כן הוא – הוא אינו פורמלי. לכן, אין למתנ"ס מונופול על החנב"פ וגם גופים אחרים יכולים להפעילו. לצד חוגי המתנ"ס פועלים חוגים פרטיים ביישובים רבים בגולן. בני נוער מהגולן מתאמנים בקבוצות ספורט מחוץ לגולן. גוף פרטי מפעיל בגולן קורס הכנה לצה"ל ועוד.
כזו היא גם מערכת תלמודי התורה ביישובים הדתיים. זו מערכת של היישוב – היישוב הקים אותה, מפעיל אותה, קובע את רוחה, את תכניה ומסריה. המתנ"ס אינו נוהג להידחף למקום שמתקיימת בו פעילות בידי גוף אחר, ולכן אף פעם לא יזמנו לקיחת אחריות על תלמודי התורה.
אם היישובים יפנו אל המתנ"ס וירצו את חסותו, אנו נשמח להרים את הכפפה. אולם במקרה כזה, נעמוד על כך שנעשה זאת כגוף מחנך, המכשיר את המדריכים ומנחה אותם. מדריך ילדים ונוער הוא מדריך ילדים ונוער, גם כאשר הוא ביישוב דתי וגם כאשר שהוא ביישוב חילוני; גם כאשר הוא מד"ב, גם כאשר הוא מדלי"ק וגם כאשר הוא מדריך בתלמוד תורה. את ההכשרה התורנית יקבל אותו מדריך במוסד מתאים, למשל – ישיבת הגולן. אולם על מאפייני הגיל, על בעיות הגיל, על הקשר בין מדריך לחניך, על הובלת קבוצה חברתית וכד', הוא יקבל הכשרה והעשרה במתנ"ס. אם אין היישוב רואה במתנ"ס כתובת להנחיה זו, הוא לא יפנה אליו בבקשה לקחת אחריות על תלמוד התורה. אם יישוב יפנה למתנ"ס, יהיה זה מתוך רצון לקבל את ההכשרה הזאת. ואכן, לאחרונה נוצר קשר כזה עם אחד היישובים הדתיים, שפנה למתנ"ס בבקשה כזו, מתוך הבנת היתרונות של המתנ"ס כגוף מחנך. אני מציע ליהודה גליקמן להתעניין ביישוב שלו.
אני מתקשה לרדת לסוף דעתו של יהודה גליקמן. מצד אחד, הוא קובל על כך שהמתנ"ס ניכס לעצמו תפקיד חינוכי, ומצד שני – קובל על כך שהמתנ"ס אינו לוקח אחריות על תלמודי התורה. ממה נפשך? אם המתנ"ס אינו צריך לחנך, למה שיהיה אחראי על תלמודי התורה? אם המתנ"ס צריך לקחת אחריות על תלמודי התורה, מה לך כי תלין על היותו גורם מחנך?
אלא אם, כאשר מדבר יהודה על הכללת תלמודי התורה במתנ"ס, התייחסותו למתנ"ס היא כאל כספומט – המתנ"ס יממן את הת"ת ולא יתערב בנעשה בין כתליהם. ובכן, המתנ"ס אינו גורם מממן, אלא גורם מבצע. המועצה (ומעט גם משרדי הממשלה) מעבירה למתנ"ס תקציבים כדי שיבצע פעילויות שהוא אמון עליהן. אם המועצה, שיהודה חבר בהנהלתה, תחליט לממן את תלמודי התורה ביישובים, אין היא זקוקה לשם כך למתנ"ס. היא יכולה להעביר את התקציבים ליישובים. היא תעביר תקציב למתנ"ס, רק אם היא תראה בו גורם בעל משמעות מקצועית בתחום.
נקודה נוספת שמעלה יהודה במאמרו, היא השוני בסולם האמונה בין הקהילות בגולן, וכמשתמע מכך הצורך לתת מקום לכל הגוונים. הוא צודק. כך בדיוק פועל המתנ"ס. לא בכדי פועלת בגולן תנועת נוער חילונית ותנועת נוער דתית. לא בכדי יש רכז לנוער הדתי ורכזת לנוער החילוני. המתנ"ס הוא גוף פלורליסטי מאוד, הנותן מקום לכל ההשקפות והאמונות. עם זאת, קיימת שותפות מלאה בין החילונים והדתיים ויש ערכים משותפים עליהם אנו מבססים את החינוך שלנו בגולן כולו, כאשר בכל זרם הוא בא לידי ביטוי בדרך המתאימה לו.
יהודה גליקמן מבצע שירות ציבורי חשוב בכך שהוא מעלה סוגיות שונות לדיון ציבורי, ומבקר את המערכות האזוריות. נדמה לי שהפעם הוא קצת פיספס. איני רואה סיבה כלשהי להתנצל על שהמתנ"ס מחנך. זו שליחותנו, ואנו ממלאים אותה בשמחה, באהבה ובגאווה.
* "שישי בגולן"