האם מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א קורא את פרשת השבוע? ואם הוא קורא – האם הוא מבין את מה שהוא קורא? ואם הוא מבין – האם הוא מפנים את מה שהוא מבין? האם יש קשר כלשהו, בעבורו, בין התורה לבין החיים?
אם הרב עובדיה קורא את פרשת השבוע, בוודאי קרא בשבת האחרונה, בפרשת שופטים, את הפסוק: " "לֹא-תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם" (דברים ט"ז, י"ט). והנה, קריאה מפורשת זו לא הפריעה לו להתייצב באופן חד משמעי לצד שלמה בניזרי, שהורשע בכל ערכאה אפשרית על לקיחת שוחד. כפי שלא הפריע לו, לפני עשור, להתייצב לצד אריה דרעי, שאף הוא הורשע בכל הערכאות על לקיחת שוחד.
הרב עובדיה הציג את בניזרי כאדם שכולו קודש להגדיל תורה ולהאדירה. איזו תורה, הרב עובדיה? התורה שבה נכתב הפסוק שציטטתי? מה משמעות הפצת תורה ולימודה, אם נוהגים בניגוד מוחלט לעיקריה? מה טעם בלימוד תורה, כאשר רומסים ברגל גסה את מסריה החשובים ביותר?
לתמיכה פומבית כזו, של מי שנחשב רב חשוב וגדול בתורה, "גדול הדור", בעבריין לוקח שוחד, יש ביטוי אחד ביהדות – חילול השם.
הנביא ישעיהו תיאר מציאות נוסח דרעי ובניזרי: "שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים. יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא-יָבוֹא אֲלֵיהֶם" (ישע' א', כ"ג). וגם במציאות שאותה תיאר ישעיהו, את הרקב והשחיתות כיסתה דתיות מזוייפת. וכך הוא מתייחס לאותה דתיות: "לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה. שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי. כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי מִי-בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי? לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת-שָׁוְא קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי. חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא לֹא-אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה. חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי, הָיוּ עָלַי לָטֹרַח, נִלְאֵיתִי נְשֹׂא. וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם. גַּם כִּי-תַרְבּוּ תְפִלָּה אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ. יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ" (שם, שם, י"א-ט"ו).
ישעיהו אינו מסתפק בכך, אלא הוא מציג גם חזון חלופי, שבסיסו תביעה לחברה אחרת ולסולם ערכים אחר: "רַחֲצוּ, הִזַּכּוּ, הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם מִנֶּגֶד עֵינָי. חִדְלוּ הָרֵעַ. לִמְדוּ הֵיטֵב, דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ, שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה. לְכוּ-נָא וְנִוָּכְחָה, יֹאמַר יְהוָה. אִם-יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים - כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ. אִם-יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע - כַּצֶּמֶר יִהְיוּ. אִם-תֹּאבוּ וּשְׁמַעְתֶּם, טוּב הָאָרֶץ תֹּאכֵלוּ" (שם, שם, ט"ז-י"ט).
ומהו חזון עובדיה?
* הפורטל לצדק חברתי BSH, "חדשות בן עזר"