סדר ט"ו בשבט תש"ע – אורטל
מנחה: אורי הייטנר. מוסיקה: דניאל זכאי.
שירה: כך הולכים השותלים (7).
אורי: דברי פתיחה: חג"ש. סדר שלישי – הנאה. פירגון לדניאל (ערב מאיר אריאל ועוד). חוברת – בסגנון עדות המתנ"סים. הרבה פירות, מוסיקה ושמחה. פירות טריים. לא נקבעו מראש קוראים. על פי בוג'ה – מצוות הסדר: איפוק. מסורת של התחדשות.
בספר דברים: "כי תצור אל עיר ימים רבים, להלחם עליה לתפשה, לא תשחית את עצה לנדוח עליו גרזן, כי ממנו תאכל, ואותו לא תכרות. כי האדם עץ השדה לבוא מפניך במצור?! רק עץ אשר תדע כי לא עץ מאכל הוא, אותו תשחית וכרת. ובנית מצור על העיר אשר היא עושה עמך מלחמה, עד רדתה".
חשיבות העץ והשמירה על הסביבה, אפילו במלחמה. גם במלחמה יש לאדם חוקים, אינו רשאי לעשות הכל. "האדם עץ השדה" – פשט ודרש. בד"כ המשל לעץ – חיות, התחדשות התגברות. נתן זך – מוות וסופיות. של"ג? חדש וישן.
שירה: כי האדם עץ השדה (דפים).
אורי: חידה: מה זה הימן הירושלמי? הימן הירושלמי - אברהם מאיר הברמן. "ולמה זכו" (ע' 7).
קריאה מתוך חוברת הסתדרות המורים למען קק"ל תש"ט – "חג נטיעות יהיה לכם" (ע' 3). ש. האם מישהו מזהה את הטקסט. קצת על החוברת, הפאתוס, הכתיבה בסגנון מקראי. לחלק את החוברת בין הנוכחים.
מדוע ט"ו בשבט? במקרא (אזכורי נטיעות) בתושב"ע (ראש השנה לאילנות), בגולה (געגוע לא"י, פירות א"י), חג לציונות.
קריאה: "ארבעה ראשי שנים הם" (ע' 6). היום הקובע למס. מה שחנט לפני ומה שחנט אחרי. חג? "ישמחו השמאים". אבל כיוון שנזכר כראש שנה נוצקו מסורות חג. איסור תענית. נוצרה לאורך הדורות מסורת של חג. התחדשות וגלגולים.
שירה: "וכי תבואו אל הארץ" (7).
קריאה: "חג לנטיעות" (ע' 7). המצווה שבפסוק אינה נטיעות אלא מעשר. הנטיעה היא מובן מאליו.
אורי: חידוש מנהג הנטיעות. יסוד המעלה 1884 עדות ראשונה במכתב של אחד החלוצים לאביו (ט"ו מאות). בזכרון יעקב בשנת 1890 תר"ן חגיגה, ילדים. הרב צבי יעבץ. מנהל ביה"ס. רשמית 1908 – הסתדרות המורים. קק"ל.
"חמה הפציעה ליום אחד".
שירה: שנים עשר ירחים (8).
אורי: שנות הששים. החברה להגנת הטבע – שבוע הגנת הטבע. חג לאיכות הסביבה. תוכן חדש. מה מקומו של האדם בטבע? בריאת האדם: "ויאמר אלוהים: נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה ובכל הארץ ובכל הרמש הרומש על הארץ. ויברא אלוהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם. ויברך אותם אלוהים, ויאמר להם אלוהים: פרו ורבו ומילאו את הארץ וכיבשוה, ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרומשת על הארץ. ויאמר אלוהים: הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע אשר על פני כל הארץ ואת כל העץ אשר בו פרי עץ זורע זרע, לכם יהיה לאוכלה..". שלטון ללא מיצרים. הכל קיים למען האדם והוא רשאי לנצל את משאבי הטבע כרצונו, למימוש מטרותיו.
כעבור פרק, גן עדן. האוטופיה, האידאל. פירוש לשלטון: "ויקח ה' אלוהים את האדם, וינחהו בגן עדן, לעבדה ולשמרה". שלטון הוא אחריות. משל יותם (61 שנה לכנסת).
ר' נחמן מברסלב / נעמי שמר. שירה: שירת העשבים (9).
אורי: תיקון ליל ט"ו בשבט. המקובלים בצפת. הספירות כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות. לכל ספירה שלוש רמות הופעה: עולם העשיה, היצירה והבריאה. בתיקון ליל ט"ו בשבט אכילת 30 מיני פירות כנגד... סדר הפירות (עשיה – ללא הקליפה, יצירה – ללא הגרעין, בריאה – הפרי בשלמותו). סדר שתיית היין – 4 כוסות כנגד 4 עונות השנה. מלבן לאדום.
שבעת המינים (חוץ מהרימון).
סתיו
כוס ראשונה (12) יין לבן. – אורי.
המוציא.
אוכלים פירות שזורקים את קליפתם.
קריאה: עם ישראל נמשל... (ע' 13).
מרדכי זעירא – בריגדה. פיקדון, השבה. שירה: הודיה –אורי (14).
חורף
כוס שניה (15) מיעוטה אדום ורובה לבן – גיא.
אוכלים פירות שזורקים את גרעינם.
אורי: הקדמה לפירות חמישה עשר. מסעות בנימין השלישי – נעמי שמר 1977. מבוסס על "מנדלי מוכר ספרים". משם – "שירת העשבים". קטע של מנדלי, מספר על העיירה בטלון: "ומעשה באדם מישראל, שהביא פעם אחת למקומנו תמר, ויהי לפלא, והיו כל בני העיר, למקטנם ועד גדולם רצים לראותו. נטלו את החומש והראו בו באצבע, שהתמר, תמר זה, כתוב בתורה! הביטו לו – וא"י נצנצה במחזה לנגד פניהם: הנה עוברים את הירדן! הנה מערת המכפלה! הנה קבר רחל אמנו! הנה כותל המערבי! הנה טובלים ושולקים ביצים בחמי טבריא! הנה עולים על הר הזיתים, אוכלים חרובים ותמרים עד בלי די, ונותנים לתוך הכלים מלוא חופנים מעפר הארץ!.. אוי אוי היו נאנחים, ועיניהם מקור דמעה.
אותה שעה, כך מספר בנימין, היו כל הבטלונים רואים את עצמם כאילו הם בא"י. ומרבים לספר בביאת הגואל". הפרק נקרא "פירות חמישה עשר בק"ק בטלון". חמשוסער. פירות יבשים – פירות טריים. היום – מיובאים מחו"ל.
שירה: פירות חמישה עשר (15). קום והתהלך בארץ (15).
קריאה: זית (16).
קריאה: תמר (16). המגיד ממזריטש (17).
שירה: הסבר: כרך, משואות. רחל / נעמי שמר. כינרת (17).
קריאה: מעשה באדם (18).
אביב
אירוע אחרון עם הריהוט הישן של המועדון.
כוס שלישית (20) חציה אדום וחציה לבן – ג'וד (יום הולדת).
אוכלים פירות בשלמותם.
אורי (קריאה) – "בשעה שברא..." (20): קריאה והרחבה: למה אין מי שיתקן? מי שברא אינו יכול לתקן? אלא לחנך את האדם לאחריות. כאן נגמרת האחריות.
הסבר על ר' אריה לוין. אחד מל"ו. יהדות של צדק חברתי וסולידריות.
קריאה: כל ציץ עשב (20).
אורי: עולם הבריאה (21).
קריאה: תאנה, גפן (21), חרוב (22).
שירה: עוד לא תמו כל פלאיך (19). מלאו אסמינו בר (23), הבו לנו יין (23).
קיץ
כוס רביעית (24) – יין אדום (מהקהל).
קריאה: הרימון (25).
שירה: עץ הרימון (25). "ריח הרימון" "נתן לחו" וכו'. הוקדש לחנה רובינא (נפטרה בט"ו בשבט תש"ם).
אורי: הסמל של ט"ו בשבט. השקד והשקדיה.
40 שנה למות לאה גולדברג. כמה מילים עליה. ארץ אהבתי – א"י? ליטא? השיר – כמיהה של הארץ לעולה רגל, או כמיהה של אישה לגבר אהוב? שירה: בארץ אהבתי (18). השקדיה פורחת (19).
אורי: דברי סיום. תודות: דניאל, קופליקים, עדי, דרור, איילת, קריינים וסולנים, מועצה דתית, יקבי הגולן, המתנ"ס.