לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


2/2010

לא מילה גסה


בעקבות מאמרי "חלוציות 2010" קיבלתי דוא"ל מחבר, איש חינוך והתיישבות מהנגב – משוב על מאמרי, לחיוב ולשלילה. לחיוב, על עצם העלאתי על נס את המפעל הציוני החלוצי בחולות חלוצה, ואף הוסיף והזכיר מפעלים נוספים המתקיימים היום. אולם, לטענתו, טוב הייתי עושה אילו הייתי מתמקד רק בצד הפוזיטיבי של הקמת התיישבות חדשה, קהילה חדשה, חברה חדשה, ולא נכנס לנושא המאבק עם הבדואים על הקרקעות, ההשתלטות הבלתי חוקית על הקרקעות. לא היה זה נכון מצדי להיכנס לטרמינולוגיה של "ייהוד הנגב".

 

הטרמינולוגיה של "ייהוד הנגב"... יש בהערה זו דבר מה מעניין – כלל לא השתמשתי במאמרי בצירוף המילים "ייהוד הנגב". אולם את הדברים שכן כתבתי, באשר למהות הציונית של התיישבות יהודית בנגב, ידידי הכניס תחת ההגדרה "ייהוד הנגב". ההגדרה הזאת ממותגת היום כ"לא פוליטיקלי קורקט", וכאשר נאמר לי שדבר מה שכתבתי הוא תחת המותג הזה, מצופה היה שאבין שמדובר בדבר מה שלילי, לא ראוי, לא מקובל; אדם מהוגן צריך להתרחק ממנו.

 

הדבר המעניין השני בהערה זו, הוא שמי שכתב לי אותה, אינו פוסט או אנטי ציוני; נהפוך הוא, מדובר בציוני לעילא ולעילא. כלומר, הדה-לגיטימציה של מושגים כמו "ייהוד הגליל והנגב" חרג מהשיח הפוסט ציוני, וחדר למיינסטרים הישראלי.

 

למה, בעצם? מה רע בביטוי הזה?

 

בעיניי, ייהוד הנגב והגליל אינו מילה גסה. ההיפך הוא הנכון. הורינו עלו לארץ ישראל כדי לייהד אותה. מהי הציונות אם לא הרצון להעלות יהודים לא"י וליישב את א"י ביהודים? הציונות תמיד שאפה לרכז רוב יהודי בא"י, להבטיח ריבונות יהודית על חלקים רבים ככל האפשר של א"י. אני מוכן אפילו לוותר על חלקי מולדת, שזכותנו עליהם אינה ניתנת לערעור, כדי להבטיח את יהודיותה של המדינה. מדוע, אם כן, עליי להתבייש באמונתי היוקדת בחזון של ייהוד הארץ? מה לא תקין בביטוי הזה?

 

קיימת היום תופעה מסוכנת מאוד מבחינה לאומית, של התרוקנות הפריפריה והפיכת המדינה למדינת תל אביב רבתי, בניגוד לכל פיזור אוכלוסין נורמלי של מדינה. ההתמרכזות הזאת היא נחלת האזרחים היהודים של המדינה. כתוצאה מכך, הולכת ונוצרת מציאות של אובדן הרוב היהודי בגליל ובנגב, שהם עיקר שטחי המדינה. היווצרות מציאות של רוב ערבי פלשתינאי בגליל ובנגב, ההולך ומקצין בעמדתו כלפי ישראל, עלול להוות איום אסטרטגי כבד על מדינת ישראל. מיעוט זה עלול לפתוח במאבק לאוטונומיה הולכת וגוברת, להתחברות למדינה הפלשתינאית ועוד.

 

מתקפת הדה-לגיטימציה כלפי מדינת ישראל (שחוד החנית שלה היום הוא דו"ח גולדסטון, אך מדובר בתופעה הרבה יותר רחבה ועמוקה), הולכת ומתמקדת יותר ויותר בערביי ישראל. יתכן, שמתוך הנחה שעומדת לקום בעתיד הקרוב מדינה פלשתינאית, הם מכינים את המוקד הבא להמשך המאבק לדה-לגיטימציה של מדינת ישראל וזכות קיומה. מצב שבו ברוב שטחי המדינה יהיה רוב ערבי, הוא מתכון למאבק טריטוריאלי לוויתור ישראלי על אזורים אלה. לא צריך דמיון פרוע מידי, כדי לראות כיצד מאבק כזה נתמך בקטיושות על הגליל ועל הנגב.

 

מדוע, אם כן, יש משהו בלתי לגיטימי בחזון של ייהוד הגליל והנגב? אדרבא, מן הראוי שממשלות ישראל יגדירו את ייהוד הגליל והנגב כמשימה לאומית עליונה וישקיעו בכך משאבים רבים.

 

אז למה המושג הזה היה לבלתי פוליטיקלי קורקט? כיוון שהגורמים הפוסט ציונים והאנטי ציונים, שכוחם רב במוקדי השפעה חשובים כמו האקדמיה, התרבות והתקשורת, הצליחו ליצור דה-לגיטימציה לביטוי הזה, כחלק ממאמציהם ליצור דה-לגיטימציה לציונות כולה.

 

אני לא מתבייש להיות ציוני, והשפה שלי היא שפה ציונית. ובשפה ציונית, המילה "ייהוד" היא מילה נאצלת, הנושאת בחובה חזון, אידיאולוגיה וערכים בהם אני מאמין.

 

אין בדבריי אלה ולו שמץ של רצון לנשל או לדחוק את רגליו, ולו של ערבי אחד. בכל הקשור לזכויות אזרחיות, אני דוגל בשוויון מלא בין אזרחי המדינה היהודים והערבים. חובת מדינת ישראל ליצור את התנאים שיתנו תשובות אמיתיות לצרכי השיכון והפרנסה של האוכלוסיה הערבית, ויתכן שיש היום צורך אפילו בהעדפה מתקנת, כדי לתקן עוולות ואפליה. במקביל, יש לפעול לאכיפת חוקי הבניה ומניעת השתלטות בלתי חוקית ואלימה על קרקעות הלאום.

 

יש להבחין בין מימוש זכויותיהם של כל האזרחים, ללא הבדל דת ולאום, לבין מימוש ייעודה הציוני של המדינה בייהוד הגליל והנגב. הקמת התיישבות יהודית, הרחבת היישובים היהודיים, פיתוח שיעודד יהודים לעבור לפריפריה, פעולה לעידוד עליה לארץ ולעידוד עולים להתיישב בגליל ובנגב וחינוך ציוני שיציג את ייהוד הגליל והנגב כערך לאומי – זאת צריכה לעשות מדינה ציונית. כן, לייהד את הגליל והנגב. בלי להתבייש ובלי להיכנע לעריצות הפוליטיקלי קורקט הפוסט ציונית.

 

ומה בנוגע לגולן? הגליל הוא חלק בלתי נפרד מן הגולן.

 

* "שישי בגולן", "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 4/2/2010 12:09   בקטגוריות הגולן, התיישבות, חברה, חוץ וביטחון, ציונות, הזירה הלשונית  
15 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)