לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


2/2012

דרשת בר מצווה: פרשת "בשלח"


בשבת האחרונה, "שבת שירה", בני אסף חגג בקיבוץ אורטל את בר המצווה שלו. הוא עלה לתורה, קרא בתורה, קרא את ההפטרה ודרש דרשה על פרשת השבוע, פרשת "בשלח". את טעמי המקרא ואת הברכות והקריאה בתורה ובהפטרה אני לימדתי אותו. את הדרשה הוא כתב בעצמו ונעזר באחיו הבכור עמוס (16.5). אני שמעתי את הדרשה לראשונה, יחד עם האורחים, בבר מצווה עצמה. להלן דרשת הבר מצווה של אסף:

 

פרשת בשלח מתחילה לאחר מכת בכורות, ואישור פרעה לבני ישראל לצאת ממצרים.

 

אלוהים אומר לבני ישראל שלא ילכו בדרך הקצרה, דרך הפלישתים אלא ללכת בדרך הארוכה, כדי שלא יצטרכו להילחם ומהפחד יברחו חזרה למצרים. עוד סיבה אפשרית היא שבדרך הארוכה יהיה להם זמן לעבור תהליך ולהפוך לעם.

 

משה מעלה את עצמות יוסף לארץ ישראל כפי שיוסף ציווה את משפחתו.

 

אלוהים מסמן לבני ישראל את הדרך בעזרת עמוד ענן ביום, ועמוד אש בלילה. סמל זה מסמל את הדרך שאלוהים מראה לעם ישראל, והוא גם את הדרך הפיזית וגם את הדרך בה הם צריכים להתנהג וללכת אחרי אלוהים.

 

אלוהים מקשה עוד פעם את לב פרעה, וגורם לו להתחרט על כך ששלח את ישראל, ובתגובה הוא שולח את צבאו לרדוף אחריהם במדבר. חיילי פרעה השיגו את בני ישראל וסגרו אותם במבוי סתום מול הים. בתגובה העם מתלונן למשה על כך שהוא שלח אותם למות במדבר, ואומר שהיה להם עדיף הביטחון שהיה להם כעבדים במצרים. עמוד הענן חוצץ בין ישראל למצרים ומגן עליהם במשך כל הלילה. בהמשך משה שם את מטו על ים סוף וחוצה אותו לשניים, בני ישראל מצליחים לעבור בו,  הצבא המצרי מנסה לעבור והים נסגר עליהם והם כולם טובעים. נס חציית ים סוף גורם לבני ישראל להאמין באלוהים. לדעתי הסיבה שאלוהים מקשה כל פעם את לב פרעה היא כדי לגרום לכך שיראו שאלוהים עושה דברים גדולים וכך האמונה בו תגבר.

 

משה ובני ישראל שרים שיר הלל לאלוהים המוכר כשירת הים, השיר מברך על תבוסת מצרים וגדולת אלוהים. השיר מתאפיין בחזרות רבות על כך שאלוהים הציל אותנו. בשירה בולטת השמחה על תבוסת המצרים והיא מוזכרת הרבה יותר מההצלחה של בני ישראל. אולי השמחה היא על כך שהם החזירו לעם המצרי ששלט בהם ביד קשה ועל הנקמה בהם. אופציה נוספת היא שמצרים מסמלת את העבדות שנכפתה על העם ישראל בכוח העם המצרי, ונפילת כוחו של הצבא המצרי מסמלת את ניצחון החירות על העבדות ועל כך היא השמחה.

 

החלק השני של השירה מדבר על כך שנסים שעשו לעם ישראל יראו לעמים האחרים את כוחו של האל ויגרמו להם לחשוש מפניהם.

אחרי השירה הנשים ובראשם מרים שרות ורוקדות, כבר אז נשים שרו ורקדו במלחמה מדוע שהיום לא ישירו בצה"ל?

 

בני ישראל מתלוננים על מחסור במזון ובשתיה, אלוהים ממתיק את המים המרים, ומוריד לבני ישראל מן. אוכל אשר ירד כל יום מן השמים הוא נראה כמו שכבה דקה של כפור, שטעמו כדבש, והוא היה משביע.

 

בכל בוקר הם היו צריכים ללקט מן לפי מספר האנשים במשפחה. אנשים שלקטו כמות גדולה יותר מזו שהם היו צריכים התקלקל והסריח להם המן. ביום שישי הם לקחו כפול כדי לא לעבוד בשבת והפעם הכמות הנוספת לא התקלקלה. מי שבכל זאת ניסה ללקט לא מצא מן.

 

עמלק באים להילחם עם בני ישראל, יהושוע בן נון בוחר אנשים שילחמו בהם. בזמן שמשה הרים את ידיו בני ישראל ניצחו בקרב ושהוא הוריד אותן הם הפסידו, כדי שידיו יישארו למעלה אהרון וחור החזיקו את ידיו של משה, ובזכות זה ישראל ניצחו במלחמה, אלוהים מצווה את משה לכתוב בספר שהוא ישמיד את עמלק.

 

נכתב על ידי הייטנר , 8/2/2012 00:51   בקטגוריות יהדות, משפחה, חינוך, פרשת השבוע, תרבות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)