לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


2/2012

מכחישי מערת המכפלה


בספרו "מסעות בנימין השלישי", מספר מנדלי מוכר ספרים על אדם מא"י שהגיע לעיירה בטלון בט"ו בשבט, והביא איתו אוצר – תמר מא"י. וכך הוא מתאר את תגובת תושבי העיירה: "ויהי לפלא, והיו כל בני העיר, למקטנם ועד גדולם רצים לראותו. נטלו את החומש והראו בו באצבע, שהתמר, תמר זה, כתוב בתורה! הביטו לו – וא"י נצנצה במחזה לנגד פניהם: הנה עוברים את הירדן! הנה מערת המכפלה! הנה קבר רחל אמנו! הנה כותל המערבי! הנה טובלים ושולקים ביצים בחמי טבריא! הנה עולים על הר הזיתים, אוכלים חרובים ותמרים עד בלי די, ונותנים לתוך הכלים מלוא חופנים מעפר הארץ!.. אוי אוי היו נאנחים, ועיניהם מקור דמעה".

 

הציונות מרדה בפאסיביות הבטלונית, של ישיבה בגלות וכמיהה לא"י, ותבעה את המעשה האקטיבי – עליה לארץ, יישובה ובניינה. אולם ללא אותה ערגה, ללא אותם געגועים, לא הייתה ציונות ולא קמה מדינת ישראל. הזיקה הזאת מוצגת בפסקה השניה של מגילת העצמאות: "לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע, שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפילה ומתקווה לשוב לארצו". ומהי אותה "ארצו" לה שמר אמונים? לא תל-אביב, לא חיפה, לא רמת גן בה גדלתי ולא קיבוץ אורטל בו אני חי, אלא כפי שמספר מנדלי – הכותל, מערת המכפלה, קבר רחל. 

 

מדינת ישראל היא מדינה ריבונית, והשיקולים שלה בקביעת גבולותיה אינם של ירושלים של מעלה, אלא של ירושלים של מטה; שיקולים רציונאליים כמו ביטחון, דמוגרפיה, כלכלה וחברה, יחסי חוץ וכו'. אולם ישראל אינה יכולה להתעלם בקביעת גבולותיה מסוגיית זכותנו על א"י וזיקתנו אליה, כאחד המרכיבים המשמעותיים בהחלטותיה. כאשר יגאל אלון הציע, מיד לאחר מלחמת ששת הימים, את תכניתו לפשרה טריטוריאלית, הוא פתח אותה באזכור הזכות, כמימד המוסרי של המדיניות: "הזכויות ההיסטוריות של עם ישראל על א"י, הן הבסיס המוסרי". משמעות הדברים, היא שגם אם אילוצי הריאל פוליטיק מחייבים ויתור על שטחים, עלינו לזכור שמדובר בשטחי מולדת; שאין המדובר בהחזרת גזילה, אלא בוויתור למען השלום והדמוגרפיה. אלון הקפיד תמיד לומר זאת, מתוך הבנה, שאם אנו מזלזלים בזכותנו על אזור מסוים בא"י, אנו מקעקעים את מהות זכותנו על כל מקום שהוא בא"י וכורתים את הענף עליו יושבת מדינת ישראל כולה.

 

"על ארץ מוותרים רק בלב", כתב בשירו מאיר אריאל. תהיינה ההחלטות המדיניות אודות גבולות המדינה אשר תהיינה – אסור לנו לוותר בלב על לב הארץ. עלינו לחנך את ילדינו על זכותנו על א"י, שבלעדיה אין הצדקה לקיום המדינה. לא בכדי משפט ההכרזה על המדינה במגילת העצמאות הוא "בתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית, אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בא"י היא מדינת ישראל". על מערכת החינוך לחנך את תלמידי ישראל להכיר ולאהוב את א"י על כל חלקיה ובפרט אתרים בעלי משמעות לאומית כמו הכותל, מערת המכפלה וקבר רחל.

 

החלטת משרד החינוך לעודד ביקורי תלמידים במערת המכפלה היא מתבקשת ומובנת מאליה. ההתנגדות ליוזמה מקוממת. ממה פוחדים המתנגדים? למה הם פוחדים מכך שילד ישראלי יבקר במערת המכפלה? האם ילד ישראלי יכול לבקר בכל מקום בעולם, אבל אתרים שהם – פשוטו כמשמעו, סלע קיומנו, כמערת המכפלה, צריכים להיות סגורים בפניהם? האם הם מציעים להכחיש את זיקתנו ההיסטורית לאותם אזורים? האם הם מציעים להטיל  צנזורה פוליטית, בולשביקית וז'דאנוביסטית, על חינוך ילדי ישראל; שמא נפשותיהם הרכות של ילדי ישראל תפגענה אם יחשפו לאתרים אלה, ולכן יש להקדים תרופה למכה, לסמא את עיניהם ולאטום את אוזניהם?

 

חבורת המורים שיצאו נגד הסיורים והגדירו את עצמם "סרבנים", רחוקה מלהיות פאר החינוך הישראלי. ההגדרה "סרבנים" מגוחכת. אני נלחם שנים נגד הסרבנות, הסותרת את הדמוקרטיה ופוגעת בביטחון, אולם לזכותם של הסרבנים יאמר שהם מוכנים לשלם מחיר אישי על סרבנותם – כלא, הורדת דרגות וכו'. משרד החינוך הגדיר מראש את הסיורים כוולונטריים והודיע שלא יכפה אותם, כך שההתהדרות של המורים הללו ב"סרבנות" נועדה ליצור לעצמם גלוריפיקציה במיליה החברתי שרואה ערך מיוחד בסרבנות. ובאשר לגישתם החינוכית – אומר רק שאני מייחל בכל לבי לכך שאף אחד מילדיי לא ילמד, חלילה, אצל מורה החתום על המכתב הזה.

 

שיירת הל"ה – הלוחמים שנפלו בדרכם להגן על גוש עציון, נחשבת לפאר הנוער העברי שנפל בתש"ח, ועל סיפורם חונכו דורות של ישראלים. וכך ספד להם הרמ"א (ראש המטה הארצי – המפקד העליון של "ההגנה") ישראל גלילי בנאום לאחר נפילתם: "כאשר כלה הקרב וקרני שמש של יום שטוף אור ריקדו על גוויות החללים בסביבות חברון, והמתנפלים התקרבו אל הגוויות המרוטשות והחלולות – זינק אחרון הלוחמים והטיל בהם רימון אחרון, ולאחר שכרע ונפל נמצאה ידו חובקת אבן – נשקו האחרון. וכאשר עטו המתנפלים אל נשקם של הנופלים כדי לקחתו שלל, נמצאו המקלעים מושמדים... הבחורים שנפלו בחברון מאהבתם לארץ ישראל השלמה והבלתי מחולקת נפלו, ובלבם התקווה, שעתידות העבודה העברית וההתיישבות העברית להתפשט, תוך יחסי שלום ואחווה, על פני ארץ ישראל השלמה כולה".

 

                                                                                                                                * "שישי בגולן"

נכתב על ידי הייטנר , 16/2/2012 00:23   בקטגוריות היסטוריה, התיישבות, זיכרון, חוץ וביטחון, חברה, חינוך, יהדות, סרבנות, ספרות ואמנות, פוליטיקה, ציונות, תרבות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)