"גדול מרב רבי, גדול מרבי רבן, גדול מרבן שמו" (תוספתא עדיות פ"ג מ"ד). מסיבה זו, ולא רק בשל החברות בינינו, אני מקפיד לכנות את אביה בשמו, ולא "הרב רוזן שליט"א". אני רואה בכך ביטוי לכבוד האמתי שאני רוחש לו ולמעשיו.
מזה קרוב לשני עשורים, אביה ואני חולקים עשיה משותפת וחלומות משותפים. וכך, הייתי שותף לאורך שנים לחלומו של אביה אודות מדרשת השילוב, הרבה לפני שהיא נקראה כך, משלביה הראשונים. אולם אני מודה ומתוודה, שחרף היותי אופטימיסט חשוך מרפא, בנוגע לחלום הזה הייתי ספקן. אלא... שלא יכולתי לבטא את ספקנותי בפני אביה, שכל כולו היה רתום לו... ואין דבר שאני מתעב יותר מהוצאת רוח מהמפרשים.
והנה, מתברר שהאמונה, היצירתיות, הנחישות והדבקות של אביה בחזונו, הצליחו להפיל כל חומה ולעקוף כל מחסום, והחלום הפרוע היה לעובדה. הצטרפותו של איתמר להובלת המיזם הוסיפה עוד הרבה כוחות סוס רוחניים, אינטלקטואליים ומעשיים למנוע הזה, ואת התוצאה ראינו בשנת הפעילות הראשונה של המדרשה.
העמדת שני אנשים בראש המדרשה, היא חלק מהתפיסה הדמוקרטית של ביזור הסמכות, שביטויים נוספים לה הם האוטונומיה הרחבה של חברי המדרשה (לא בכדי איני מכנה אותם "חניכים") ובגישתם הפתוחה והבלתי אוטוריטרית של אביה ואיתמר. מניע נוסף להעמדת שני ראשים, היא השותפות של דתי וחילוני בכל הרמות, החל מהנהגת המדרשה. אולם האמת היא, שאיתמר ואביה הם עדות לאנכרוניזם וחוסר הרלוונטיות של המושגים המיושנים והעבשים הללו.
אל מול כוחות צנטריפוגליים המפרקים את החברה הישראלית – דתופובים וחילונופובים, מתבדלים ומגביהי חומות, חילונים המתכחשים ליהדותם וחרדים המתכחשים לישראליותם, פועלים בחברה הישראלית כוחות צנטרפאטליים המובילים לכיוון של אחדות לאומית - שאינה אחידות, באמצעות תהליכים של התחדשות יהודית וציונית ושל הסרת מחיצות בין חלקי העם.
מדרשת השילוב היא בעיניי סיירת מטכ"ל של ההתחדשות היהודית הציונית בישראל. אני מאמין, שבדומה למכינות הקדם צבאיות, מדובר בסנונית ראשונה שתוביל להקמת עוד עשרות מדרשות בעקבותיה. המדרשות הללו תהיינה בית היוצר להעמדת דור של תלמידות ותלמידי חכמים, בעלי ביוגרפיות רוחניות שונות ומגוונות, המשלבים תורה, עבודה, צבא ותרומה משמעותית לחברה הישראלית ומתוכם תצמח ההנהגה העתידית של עם ישראל, שתוביל אותו למקומות טובים הרבה יותר.
נפלה בחלקי זכות גדולה להיות שותף ליצירה הזו, כמורה במדרשה (קורס על צדק חברתי ביהדות) וכחבר בהנהלתה.
* עלון הסיום של שנה א' במדרשת השילוב