האם אשכנזי אשכנזי?
השבוע למדתי שגבי אשכנזי הוא ממוצא "מזרחי". בתגובה לפוסט שפרסמתי בדף הפייסבוק שלי בנוגע לפרשת אשכנזי – הרפז, הגיב אחד הקוראים בהצגת תאוריית קונספירציה הזויה, על כך שהפרשה היא קנוניה "אשכנזית", בראשות ברק "הקיבוצניק", למניעת נסיקתו הפוליטית של אשכנזי בשל מוצאו ה"מזרחי", כפי שנעשה לכל "מזרחי" שבעבר איים על ההגמוניה של האליטה ה"אשכנזית" השלטת. פתחתי את הערך גבי אשכנזי ב"ויקיפדיה" ולמדתי שאכן, מוצאו "מזרחי". אני משוכנע שאשכנזי עצמו סולד מהתיאוריה הזאת.
איני מיתמם. אין בדבריי אלה כדי לטעון שאין בישראל בעיה עדתית ואין אפליה עדתית. הן רק השבוע נחשפה בבית המשפט שערוריית האפליה באי קבלתו לעבודה בתעשיה האווירית של מישל מלכה, אך ורק בשל מוצאו. תופעה זו היא קלון על החברה הישראלית ויש להילחם בה ולגדוע אותה.
אלא שהדרך לגדוע את התופעה אינה הנצחת העדתיות, אלא להיפך – חתירה לבניין עם אחד, לקיבוץ גלויות, לשילוב עדות. למרבה הצער, יש מי שמציגים את תופעת האפליה העדתית, שהיא קטנה במימדיה, כאילו אלו פני החברה הישראלית. יש מי שדיג במים עכורים הוא אומנותם והבסיס לקריירה הפוליטית שלהם, ולכן הם יעשו הכל כדי להנציח את העדתיות, ממנה הם נבנים. יש מי שממציאים תיאוריות קונספירציה עדתיות כדי להגן על פושעים כמשה קצב ואריה דרעי. אלו תופעות המחזירות אותנו אחורה.
אני יהודי ישראלי. איני "אשכנזי" ולא "מזרחי". מדוע איני "אשכנזי"? כי "אשכנזי" הוא מי שבוחר ב"אשכנזיות" כזהותו. אולם הזהות ה"אשכנזית" וה"מזרחית" היא זהות גלותית.
אני מחנך את הילדים שלי על כך שהם יהודים ישראלים. אמנם חלק מן המורשת המשפחתית שלהם היא שסבא שלהם נולד בבוקובינה, סבתא שלהם נולדה בפולין ועוד סבא וסבתא נולדו בארץ ישראל. אך אין זה הופך אותם ל"אשכנזים", ובמובן העמוק, המהותי והרחב יותר, מוצאם הוא מכל מקום שממנו באו יהודים - אתיופיה, רוסיה, עיראק או צרפת. תרבותם היא התרבות היהודית, שמוצאה מפולין, מתימן, ממרוקו, מארה"ב וכמובן מא"י.
לפני שנים אחדות, אחיי ואני נסענו עם אבי ל"טיול שורשים" ברומניה. כעבור שנתיים הוא חזר לשם עם בני ואחייניתי, בשנת הבר מצווה שלהם. אין ספק, שחשתי התרגשות למראה המקום שהיה ביתו בעיירה רדאוץ שבבוקובינה; שחשתי במקום ההוא זיקה אל הסיפור המשפחתי שלי. אולם למעט הביקור הספציפי בעיירת הולדתו הקטנה, בכל שאר ימי הטיול, חשתי בדיוק כמו בכל מקום אחר בו אני מבקר בעולם: כתייר, כזר. בוודאי לא ראיתי בכך "טיול שורשים". לאחר שובנו, ביקרתי עם משפחתי בירושלים ופקדתי עם ילדיי את הכותל. זה היה טיול השורשים שלנו. השורשים שלי אינם בבוקובינה, אלא בירושלים, בגמלא, בארץ ישראל. במהלך הטיול ברומניה, התנגן בראשי כל העת שירו של אהוד מנור "יליד הארץ": "אבא, שר אני לך, על שיום אחד קמת ותלך". וכשאני רואה את הדבקים בהנצחת הגולה והעדתיות בתוכנו, התופעה הזאת כואבת לי ומקוממת אותי.
המשפט "יותר קל להוציא את היהודים מהגלות מאשר להוציא את הגלות מן היהודים", המיוחס הן לנשיא הראשון חיים ויצמן והן לראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, מבטא את התופעה הזאת.
ואף על פי כן, אני אופטימי, ומאמין שבעוד דור או שניים לא יהיה ילד יהודי בישראל, שיידע האם הוא "אשכנזי" או "מזרחי".
* "ישראל היום"