לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


1/2015

בראשית כ"ה – בן ממשיך


ספר "בראשית", לכל אורכו – מקין והבל ועד אפרים ומנשה, שזור במאבקי ירושה בין אחים ובהעדפת אחד האחים בידי הוריו (או האלוהים).

 

כחבר קיבוץ הנשוי לבת מושב, תמיד הבטתי בהשתאות אחרי התופעה, הזרה כל כך להוויה הקיבוצית – ההכרח לבחור בין הילדים בן ממשיך אחד, ולהוריש לו את המשק. ברוב המקרים זה הולך חלק (כמו במשפחתי), אך יש מקרים שבהם הבחירה הורסת משפחות.

 

בעוד ניתן להבין שבמשק משפחתי הבחירה הזאת היא הכרח, כיוון שהנחלה מוגבלת ויכולה לפרנס משפחה אחת, ואי אפשר להוציא ממנה לחם לכל משפחות הדורות הבאים, קשה להבין מדוע קיים הכרח לבחור רק בן ממשיך אחד לאברהם וליצחק. מדוע אין אפשרות להוריש את הנחלה הרוחנית לכל הבנים, כפי שהיה בדור בניו של יעקב. אולם גם יעקב העדיף את בנו יוסף על פני אחיו, ואת נכדו אפרים על פני מנשה. למה?

 

בראשית הפרק אנו למדים שבנוסף ליצחק וישמעאל נולדו לאברהם מקטורה, האישה שנשא לאחר מות שרה, גם זמרן, יקשן, מדן, מדיון, ישבק ושוח (ומן הסתם גם בנות, שלא נזכרו בשמן). לכולם נותן אברהם מתנות וליצחק הוא נותן "את-כל-אשר-לו". ואת בני הפילגשים הוא משלחם מעל יצחק בנו, עוד בחייו, ליתר ביטחון, מזרחה לארץ קדם.

 

ליצחק נולדים שני בנים, יעקב ועשו, ומיד חוזר אותו דפוס של העדפה ובחירה. "ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב". התסבוכת הזאת פורצת בפרק זה בספור מכירת הבכורה, שהוא רק הקדימון לסיפור הקשה של גניבת הברכה, אליו נגיע בעוד שני פרקים.

 

התורה מעבירה לנו בכל הסיפורים הללו את התובנה שאין לבכור עדיפות, לבטח לא אוטומטית, אלא יש לבחור ביורש על פי התאמתו. זוהי בהחלט חשיבה מתקדמת ונכונה, אך המחיר המשפחתי שלה כבד.  

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 22/1/2015 00:20   בקטגוריות התיישבות, יהדות, משפחה, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)