שיר
לשירה / קורין אלאל
פינתי
השבועית ברדיו "אורנים", 8.3.15
לפני שנים אחדות, נערך בקיבוצי, אורטל, ערב משירי יהונתן גפן. מכל
שיריו – שיריו למבוגרים ולילדים, בחרתי לשיר את "שיר לשירה", מתוך הספר "הכבש
הששה עשר". זהו שיר מקסים, שאני אוהב מאוד, שהרביתי לשיר לבתי כשהייתה קטנה.
היום אני מקדיש את הפינה למוסיקאית, היוצרת והזמרת הנפלאה קורין אלאל,
לכבוד יום הולדתה הששים, שיחול בשבוע הבא. מכל שיריה, בחרתי את שירו של יהונתן
גפן, בלחנה ובביצועה – "שיר לשירה". שירה האהוב עליי מכל הוא "אין
לי ארץ אחרת", אך אותו כבר השמעתי. התלבטתי בין "זן נדיר"
ל"שיר לשירה", ובחרתי בשני.
שירה, היא שירה גפן, השחקנית והסופרת, אשתו של הסופר אתגר קרת, אחותו
של המוסיקאי אביב גפן, בתו של המשורר והעיתונאי יהונתן גפן, ואם נפרוס את כל שושלת
דיין גפן, כולל שלוחותיה – ויצמן, שריד וקרת, הרי ניתן לציין עוד הרבה קישורים
לשירה כ"משהו של מישהו". שירה גפן עצמה כתבה לא פעם על התסכול הגדול של
להיות "של" והקושי הכרוך בכך. הרי אדם רוצה להיות קודם כל מי שהוא, בשם
עצמו. מצד שני, לטוב ולרע, מרכיב משמעותי במי שאנחנו הוא ההשתייכות שלנו להורינו
ולמשפחתנו, והבריחה מכך בלתי אפשרית.
ובכן, שירה היא בתו הבכורה של יהונתן גפן, שעל פי עדויות ילדיו ואף על
פי עדויות עצמו, לא היה בדיוק אבא למופת, בלשון המעטה, אבל הוא כתב לילדיו שירים
למופת, שהפכו נחלת הכלל והיו מרכיב חשוב בתרבות שירי הילדים הישראליים בארבעים
השנים האחרונות. לטעמי, שירי הילדים של יהונתן גפן הם פסגת יצירתו. ומכל שירי
הילדים של יהונתן גפן, אני אוהב במיוחד את שיר לשירה ומזדהה עמו במיוחד כאבא.
בעיקר אני מזדהה עם השורה "עולם חדש וטוב אני אתן לך". מה
מבטא יותר מהשורה הזאת את מותר האדם – איננו חיים רק את ה"אני כאן
עכשיו", אלא ירשנו עולם שנבנה בידי הדורות שלפנינו, ואנו אחראים להותיר עולם
טוב ומתוקן יותר לילדינו. זה לא יהיה עולם מושלם, וגם להם תוותר עוד מלאכה רבה,
להותיר עולם עוד יותר טוב לילדיהם. לא עלינו המלאכה לגמור אך אין אנו בני חורין
להיבטל ממנה. בניי הגדולים נולדו בעיצומו של המאבק על הגולן, שהייתי ממוביליו. את
הידיעה על ההריון ממנו נולד בני הבכור, קיבלתי בעיצומה של שביתת הרעב בגמלא נגד
הנסיגה מהגולן. ואני זוכר היטב, איך הפיכתי לאבא העצימה את משמעות מאבקי ואת
המחויבות שלי למאבק – כי זה כבר מאבק על העולם החדש והטוב שאני יוצר לילדיי.
אך יש סכנה בגישה הזאת. אנו מחויבים לבנות עולם טוב יותר לילדינו,
והסכנה היא שנשכח שגם להם יש מה להגיד בנדון. בשיר, לצד הבטחתו לבנות לבתו עולם
חדש וטוב, חשוב לו להקשיב גם לקולה. "דברי עכשיו, ילדה, אני שומע / כל העולם
מקשיב למלמולך / דברי, מלאך שלי, אני יודע / שלא תמיד הקשיבו לקולך".
השיר נכתב לתינוקת, עוד אין לה מילים. אך יש לה מה לומר. לכן, העולם
אינו מקשיב למילותיה אלא למלמוליה. "דברו שפתיים יחפות" – השפתיים יחפות,
כי עוד אין להן מילים. "דברו עיניים" – העיניים יכולות לדבר גם ללא
מילים. "חלב נוטף מחיוכך" – איזו שורה מקסימה, איזו אהבה לילדה התינוקת,
לחיוך שלה.
ההורה מגונן על ילדתו הקטנה, ומבהיר לה שהיא יכולה עוד להיות קטנה, כי
הוא שם בשבילה, "אני אהיה גדול גם בשבילך". אבל ברגע של אמת הוא מתוודה
שהוא לא גיבור כזה גדול, ולעתים דווקא היה המגוננת עליו - "חבקי את כל פחדיי
בשתי ידייך".
קורין אלאל, המוסיקאית הכל כך מוכשרת הלחינה את השיר. היא החליפה את
המילים מזכר לנקבה, כדי להזדהות עמם יותר, וכך עושה גם מירי מסיקה בגרסתה לשיר.
קורין אלאל בת ששים. קורין היא אחת מיוצרות וזמרות הרוק החשובות
בישראל לאורך שנים רבות. היא נולדה בטוניס ועלתה לארץ בגיל 8. שירתה בלהקת פיקוד
דרום ובהמשך בצוות הווי הנדסה קרבית. את ראשית הקריירה האזרחית עשתה כזמרת ליווי
של טובי הזמרים בשנות השבעים, ויותר מכל ייזכר הליווי שלה, לצד יהודית רביץ,
ל"עטור מצחך זהב שחור" של אריק איינשטיין. היא השתתפה במחזות זמר, סרטים
ומופעים ובהם המופע "ארץ טרופית יפה", בו היא שרה כסולנית את "אמור
לי".
בשנות השמונים המוקדמות היא החלה בקריירת המלחינה. היא הלחינה לעצמה ולזמרים
אחרים כמו "דרך הכורכר" לאריק סיני, "אין לי ארץ אחרת" לגלי
עטרי (מאוחר יותר הקליטה את השיר בעצמה, בביצוע יפה יותר). ב-1984 יצא אלבומה
הראשון "קורין אלאל", שהיה תקליט של רוק מתקדם, כסאחיסטי, שלא התכתב עם
המיינסטרים בכלל והמיינסטרים הנשי בפרט. הוא היה כישלון מסחרי, אך ברבות הימים הפך
למוערך הרבה יותר. התקליט הזה הניב שני להיטים – שיר המחאה הפמיניסטי
"מותק" שהלחינה למילים של גדעון כפן וצרויה להב ו"תן לי קצת
ממך" של יעקב גלעד ויזהר אשדות, שהפיק את התקליט.
המעבר של קורין אלאל מהשוליים של רוק אוונגרד למרכז ולהצלחה המסחרית
היה תקליטה השלישי, "אנטאקרטיקה", בהפקתה ועיבודה של יהודית רביץ, שיצא
ב-1989 והניב להיטים גדולים כמו "אנטארקטיקה", "הטבעת נפלה",
"התעשיה האבירית" ועוד. כמו התקליט, גם מסע ההופעות בעקבותיו, שבו שרה
לראשונה את "אין לי ארץ אחרת" הצליח מאוד.
הצלחתה נמשכה גם בתקליט ובמופע "שפת אמי", שנה מאוחר יותר,
בהם שרה את השירים בצרפתית עליהם גדלה, בתרגומו של אהוד מנור וכן שירים של אהוד
מנור בלחנה. ההצלחה נמשכה גם בתקליט "זן נדיר", עם שיר הנושא הנפלא,
שלבטח עוד אשמיע אותו בפינה.
כיוון שזמנה של הפינה מוגבל, אעצור כאן את הסקירה הביוגרפית ואדלג
ליצירתה האחרונה. כמו אמנים רבים אחרים, גם קורין אלאל התקרבה בשנים האחרונות
לשורשי התרבות היהודית – למדה הרבה והעמיקה והדבר משפיע על יצירתה. לאחרונה היא
הלחינה את מגילת קהלת ושרה אותה כמקשה אחת בפסטיבל העוּד לפני ארבעה חודשים.
כן אציין את תרומתה למוסיקה הישראלית כמפיקה ומטפחת של יוצרים צעירים
בראשית דרכם, כמו הלהקות "כרמלה גרוס וגנר" ו"המכשפות" ואביתר
בנאי.
אני אוהב מאוד את קורין אלאל כמוסיקאית וכזמרת. יש משהו כובש דווקא
בקול המחוספס, הנמוך, הצרוד שלה, כמו גם בעקבות המבטא הצרפתי הקל שלה.
מילות "שיר לשירה" מקסימות, אך לא פחות מכך הלחן והביצוע
שלה. השיר הוא שיר ערש ענוג, אך בשורות המבטיחות עולם חדש וטוב, היא עולה בטונים
ובגיטרות החשמליות, אך בלי להתרחק מאווירת הערש.
דברי עכשיו ילדה אני שומעת,
כל העולם מקשיב למלמולך.
דברי, מלאך שלי, אני יודעת
שלא תמיד הקשיבו לקולך.
דברו שפתיים יחפות, דברו עיניים,
כל עוד חלב נוטף מחיוכך.
חבקי את כל פחדי בשתי ידייך,
חבקי דובים גדולים מתוך שנתך.
עולם חדש וטוב אני אתן לך.
כבר במבט כחול את מגלה,
כמה חשוב לראות פתאום חצי ירח
קורץ צהוב צהוב מתוך האפילה.
תהיי קטנה מאומה לא יפגע בך.
סיכת פרפר קשורה בשערך.
תהיי קטנה מאומה לא יברח לך.
אני אהיה גדולה גם בשבילך.
דברו שפתיים יחפות דברו עיניים...