לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2015

צרור הערות 8.4.15


* הפילוסוף והמשורר האמריקאי בן המאה ה-19 ג'ורג' סנטיאנה אמר שמי שאינו לומד מההיסטוריה עלול לחזור עליה. אנו רואים זאת בימים אלה בשידור חי.

 

ההסכם עם איראן מבוסס על מתן אמון במשטרים רודניים רצחניים, והפקדת או ליתר דיוק הפקרת שלום העולם לרצונם הרע.

 

כך היה בהסכם בין ארה"ב לצפון קוריאה על הקפאת תכנית הגרעין ב-1994. הנשיא קלינטון השתבח בהישג העצום שהביא לעולם ולארה"ב, והמשטר הצפון קוריאני צחק כל הדרך לפצצת האטום.

 

האם בהכרח כך יהיה באיראן? בהכרח? לא. אבל זו חייבת להיות הנחת העבודה של העולם החופשי, כי מחיר הטעות עלול להיות הרסני. צדקו אלה שהתריעו מפני ההסכם עם צפון קוריאה, ועל אחת כמה צודקים מי שמתריעים על הסכם דומה באיראן. אין להתייחס לאיראן כאל מדינה נורמלית שניתן לסמוך על המילה שלה. המשטר האיראני הוא משטר פונדמנטליסטי קנאי ג'יהאדיסטי, המונע משאיפה להשתלט על העולם, וחותר לפצצה גרעינית כדי לקדם את האג'נדה הזאת. כל הדיבור על "גרעין לצרכי שלום" אצל משטר האייאתולות הוא תרמית. רק מי שמאלץ את עצמו בכוח יזייף אמונה בהיתכנות של מטרה נוספת כלשהי לתכנית הגרעין האיראנית, זולת נשק גרעיני. הסכמי מרמה הם מרכיב מהותי באתוס הדתי שלהם (חודייבה), בדרך להשגת מטרתם. ראינו זאת בהונאת אוסלו, שמלכתחילה הייתה הסכם שנחתם אך ורק לצורך שיפור עמדות בתכנית השלבים לחיסולה של ישראל.

 

אובמה נוהג בדיוק כמו צ'מברליין, שהאמין למילה של היטלר ושלהב את האספסוף הבריטי שוחר השלום באשליית "שלום בדורנו". צ'מברליין חזר לארצו כמנצח ושבר את שיאי הפופולריות. יריבו הגדול צ'רצ'יל נראה נלעג בקיצוניותו. נאומיו חוצבי הלהבות הוצגו כמסע הפחדה ומופע בכיינות.

 

* העולם חוגג את ה"שלום בדורנו" שנרקח בלוזאן. למה ישראל צריכה להצטייר כמקלקלת השמחות, כקיצונית. למה לא להתיישר עם הבון טון העולמי?

 

השיב על כך הרב קוק: "יש בן חורין שרוחו רוח של עבד, ויש עבד שרוחו מלאה חירות; הנאמן לעצמיותו - בן חורין הוא, ומי שכל חייו הם רק במה שטוב ויפה בעיני אחרים - הוא עבד".

 

* מי שבשם השלום והפציפיזם אינו נלחם ברוע, סופו שישליט את הרוע בעולם.

 

* יש דבר אחד משותף לישראל ולאיראן. שתיהן ראו בהשגת נשק גרעיני מטרה המקדשת שקרים ותחמנות. גם אנחנו הקמנו מפעלי טקסטיל ומפעל לאנרגיה גרעינית והערמנו על כל העולם. כך גם הם. יש רק הבדל זעיר אחד. אנו עשינו זאת, בהיותנו המדינה היחידה בעולם שכל סביבתה חותרת להשמידה, ועמנו כמעט הושמד רק לאחרונה. הגרעין הישראלי נועד להרתיע מפני ניסיונות להשמיד את ישראל, ושימוש בו אפשרי אך ורק כנשק יום הדין למקרה של סכנת השמדה מוחשית. ואילו על קיומה של איראן אף אחד אינו מאיים ומטרתה תוקפנית – השלטת חליפות שיעית על העולם, ובשלב ראשון על המזה"ת. תכנית הגרעין נועדה ליצור מצב שאף מדינה לא תעמוד בדרכה.  

 

* ולגבי ההערה הקודמת – על פי מקורות זרים, כמובן.

 

* אין שום ספק שאיראן תמשיך לרמות ולתחמן עד השגת מטרתה. הסכם המבוסס על אמון באיראן, הוא בלתי רציונלי בעליל.

 

* טבח 147 הסטודנטים בקניה נעשה באמצעות רובים. במחנה הפליטים הפלשתינאי אל ירמוכ בסוריה נערפים ראשים בסכינים. אל תתנו להם פצצות גרעין.

 

* ללא קשר להתנגדותי להסכם עם איראן – אני רואה בהצעת החוק המוגשת לקונגרס האמריקאי, שנועדה לחייב את הבאת ההסכם לאישור הקונגרס, א"ב של דמוקרטיה. החוקה האמריקאית מחייבת להביא לאישור הקונגרס כל אמנה בינלאומית. אין ספק שהמשמעות ההיסטורית של ההסכם עם איראן, לארה"ב ולעולם, הרבה יותר גדולה מאיזו אמנה בין ארה"ב לקנדה על שימוש בשמורת טבע זו או אחרת ליד הגבול. לא בכדי רבים מחברי הקונגרס הדמוקרטים תומכים בהצעת החוק, ויש לקוות שהם יצליחו לעמוד במכבש הלחצים של אובמה.

 

* ח"כ איתן כבל מהמחנ"צ הביע תמיכה בעמדתו של רוה"מ בסוגיית הסכם הגרעין האיראני, ולמחרת חטף על הראש מ"הארץ" והואשם באשמה הנוראה ביותר שניתן להאשים בה בן תמונה – הוא חותר להצטרפות לממשלת נתניהו.

 

אני תומך בהקמת ממשלת אחדות, אך לצערי הסיכוי שזה יקרה קלוש כיוון ששני הצדדים אינם רוצים זאת. הייתי שמח אילו המחנ"צ אכן היה רוצה להצטרף לממשלה, אך אני מכבד את הרצון לבנות אלטרנטיבה באופוזיציה לוחמת, שהיא יסוד מוסד בדמוקרטיה פרלמנטרית.

 

עם זאת, גם אופוזיציה לוחמת צריכה להיות אחראית, ממלכתית, פטריוטית. ולכן, בסוגיית הסכם הגרעין האיראני, המהווה סכנה חמורה לישראל, למזה"ת ולאנושות, מן הראוי שהמחנ"צ ישכח את דברי הבלע חסרי האחריות שהשמיע טרם הבחירות, אך ורק מטעמים אלקטורליים (שהשיגו תוצאה הפוכה), ויתייצב לצד הממשלה במערכה לאומית משותפת.

 

אפשר למתוח ביקורת על דרך הפעולה של נתניהו, וכך עשה גם כבל בפוסט המדובר, אך באשר למהות – חשוב מאוד שהעולם, ובראש ובראשונה אובמה, יראו חזית ישראלית אחידה; מחנה ציוני אחד.

 

* כחלון מגזים בדרישותיו הקואליציוניות. הוא צודק ברצונו לקבל כלים שיאפשרו לו להוביל את הרפורמות שהוא הבטיח לציבור בוחריו, ובכך שאינו רוצה בתיק האוצר כתואר ריק מתוכן. אולם אין הוא יכול לדרוש ולצפות למעמד של שליט יחיד בכלכלת ישראל. בכל קואליציה שתקום, תהיינה מפלגות נוספות, שאף הן התחייבו לבוחריהן וגם להן יש אג'נדה. כל המפלגות רוצות להשפיע ולכך הן קיבלו מנדט. פוליטיקה היא אמנות האפשרי והדמוקרטיה נועדה לתת ביטוי לגישות שונות ואף לאינטרסים מנוגדים. אם המדובר בעמדות פתיחה למו"מ, זה לגיטימי. אולם על כחלון לרדת מן העץ ולהבין שעל אף הישגו המרשים בבחירות, ואני גאה בכך שתרמתי להישג זה את קולי, אין הוא שחקן יחיד בזירה.

 

* אני מצפה ממשה כחלון להתנגד לשינוי החוק על פיו מספר שרי הממשלה לא יעלה על 18. בלי "כולנו" אין ממשלה, ולכן התעקשות שלו בנושא הזה תסיר את ההצעה מסדר היום. כאשר כחלון דורש כלים לעבודה, עליו לדרוש גם הסרת חסמים ומכשולים. ריבוי שרים, סגני שרים, משרדים, לשכות ותקציבים הוא בהחלט מכשול.

 

* תפקיד סגן שר צריך לעבור בכלל מן העולם. אין בו כל צורך. בכל משרד יש מערכת מקצועית בראשות המנכ"ל, ומעליה צריך לעמוד פוליטיקאי, נבחר ציבור – שר. אין כל צורך לתקוע פוליטיקאי נוסף במשרד. תפקיד סגן שר הוא אך ורק אתנן פוליטי, על חשבון משלם המסים.

 

* יוסי ורטר מדווח ששמעון פרס מתנגד להצטרפות המחנ"צ לממשלת אחדות, ותמה – איך זה שמי שתמיד חתר ללא לאות להצטרף לכל ממשלה, תחת כל ראש ממשלה ואפילו בתפקיד הביזארי ביותר, מתנגד לפתע לממשלת אחדות. ואני תמה על התמיהה. הרי ברור שאילו הוא היה מועמד אפשרי לתפקיד סגן שר בלי תיק, הוא היה מיטיב להסביר למה נחוצה כל כך ממשלת אחדות. ובאשר לתפקידו בה, הוא היה מבהיר: "איני עוסק בזה".

 

* רות קלדרון הייתה מתנה לכנסת והעובדה שלא נבחרה שנית היא אבדה של ממש. לא עם כל מעשיה ודבריה הסכמתי, אך בכמה מהנושאים החשובים לי ביותר - היא הייתה הקול שלי בכנסת, וספק בידי אם יש לה תחליף בכנסת העשרים. אני בטוח שרות תמשיך להגדיל תורה ולהאדירה.

 

* החוליה החלשה, שלום.

 

למה מתקפת הסייבר הפרו-פלשתינאית פגעה דווקא באתר של מרצ?

"וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים".

 

* בשנים שאחרי הקמת המדינה, ישראל הקטנה והחלשה עלולה הייתה להיות מוצפת במאות אלפי מסתננים פלשתינאים, שהיו משתלטים על שטחיה ועושים בהם ככל העולה על רוחם. הייתה זו סכנה קיומית למדינה הצעירה. שום צבא ומשטרה לא יכלו למנוע זאת, ללא פריסת ההתיישבות העירונית והכפרית לאורך הגבולות, בגליל, בשפלה ובנגב.  

 

ההתיישבות הזאת, בידי העולים שזה מקרוב באו – שורדי השואה מאירופה ובעיקר העולים מארצות ערב, הצילה את עצם קיומה של ישראל. תקראו לה "המושבים של ישראל השניה". תכנו אותה "עיירות פיתוח". אך הן ההנהגה שהחליטה על כך וביצעה את ההחלטה ובראש ובראשונה העולים המתיישבים, ראויים להצדעה ולהערכה. הם היו חלוצים ובונים במלוא מובן המילה.

 

נעשו טעויות רבות מאוד בקליטת העליה, בעיקר בפן התרבותי, ויש להודות בהן ולהפיק מהן לקחים. אך בראש ובראשונה ראוי לטפח את האתוס הגדול של העליה הזאת וההתיישבות הזאת. יש עסקני קיפוח עדתי מקצוענים, שממשיכים לקושש אהדה באמצעות שלהוב יצרים והסתה דמגוגית, תוך השקיה ודישון אובססיביים של העצים השליליים על חשבון הראייה הכוללת של היער השלם. ויש מתנשאים יהירים מקצוענים, שממשיכים לדבר בהתנשאות על עדות המזרח. כל אלה נלחמים את מלחמת המאסף של הנצחת הגלות, אך הם לא יצליחו להתמודד עם ההצלחה הגדולה של הציונות, של שיבת ציון וקיבוץ הגלויות. הציונות אינה רק התנועה הצודקת ביותר בהיסטוריה האנושית, ששמה קץ לעוול הגדול ביותר בתולדות ההיסטוריה האנושית, אלא היא גם הצלחה אדירה.

 

למרבה הצער, לאורך השנים המדיניות הכלכלית של הממשלות פגעה בפריפריה ויש צורך בשינוי מדיניות. אך כל השגיאות והכישלונות הם כאין וכאפס לעומת סיפור ההצלחה הגדול.

 

* התכנית הממשלתית לתקצוב מסגרות חינוכיות לילדיהם של מבקשי המקלט מאפריקה חשובה וחיונית (וחבל שצריך היה לשלם מחיר כבד בחיי אדם לשם כך). אולם תהיה זו טעות חמורה ופגיעה קשה בחברה הישראלית, אם הכסף ילך להקמת המוסדות בדרום ת"א. הפניה כזאת של המשאבים תנציח את הבעיה החברתית הקשה הקיימת שם. זאת ההזדמנות לפיזור מבקשי המקלט בכל רחבי הארץ ובעיקר באזורים חזקים.

 

* בהמשך לרשימתו של עוז אלמוג "ערכים על פי משרד החינוך" – אני התייאשתי ממאמציי לקבל את שכרי על סדנה בת יום שלם שארגנתי, הנחיתי ואף הרציתי בה, לפני כמעט שלוש שנים. טוב לדעת שמשרדי הממשלה מגלים אחריות תקציבים וחוסכים... אגב, הסדנה הייתה למורים שהתמחו במקצוע "תרבות ישראל ומורשתו". אם אוזמן שוב לפעילות כזאת, הנושא בו אתמקד יהיה "לא תלין פעולת שכיר".

 

* אבניאל לטר "מתקן" אותי ומבהיר שאסתר הרליץ מעולם לא הייתה שגרירת ישראל בארה"ב. נכון, היא לא הייתה. אך אני מעולם לא כתבתי אחרת. הזכרתי שהיא שירתה בשגרירות ישראל בארה"ב. בתקופה עליה כתבתי (1950) היא שימשה בתפקיד מזכיר ראשון בשגרירות ישראל בוושינגטון. כנראה שלטר היה כל כך להוט לתקן שגיאה, שהוא אפילו לא טרח לקרוא בעיון את הטקס אותו "תיקן". קצת יהיר, לא?

 

* אני מאוהב.

התאהבתי בדניאלה לוגאסי, שעד הערב, לבושתי, לא ידעתי כלל על קיומה.

דניאלה היא זמרת אופרה ישראל, בעל קול סופרן שמיימי; איכויות קוליות בלתי נתפסות. והיא גם יפהפיה.

 

דניאלה הייתה ה-כוכבת במופע איכותי ומלהיב, "שבעה פסנתרי כנף על במה אחת". שבעה מגדולי הפסנתרנים הישראלים ובראשם היזם והמנחה של הערב גיל שוחט, מנגנים על שבעה פסנתרי כנף בערב המשלב מוסיקה קלאסית ופופולרית; יצירות של באך ומוצרט לצד ג'אז, בלוז, רוק, טנגו, אופרה ומיוזיקלס. וירטואוז הג'אז הישראלי הבינלאומי ליאוניד פטשקה לצד פסנתרן הג'אז-אנדלוסי, כהגדרתו, עומרי מור ועוד. ושני האורחים, רמי קליינשטיין והגדול מכולם שלמה גרוניך, שהפליאו יחד עם שאר הפסנתרנים בנגינת מיטב הקלסיקה שלהם. תארו לעצמכם את העוצמה המוסיקלית של "סימפטיה" עם שבעה פסנתרי כנף עליהם מלהטות 70 אצבעות של גדולי הפסנתרנים הווירטואוזים של ישראל. והיו אפילו שני אקרובטים שליוו בפעלולים את מחול החרבות ויצירה נוספת. וכאמור, המלהיבה מכולם הייתה דניאלה לוגאסי.

 

המופע התקיים בנוף המקסים של אמפיגולן, במסגרת אירועי לילות ירח בגולן. כמעט שלוש שעות של הנאה צרופה.

 

* ביד הלשון

 

באחד ממאמריי האחרונים כתבתי על מנהיגות פופוליסטית. העיר לי חברי ההיסטוריון, ד"ר אודי מנור, שאני משתמש בביטוי פופוליזם, כפי שהפך בידי השמרנות לתואר גנאי, בעוד במקור, התנועה הפופוליסטית נאבקה למען דמוקרטיה אמתית – פוליטית, חברתית וכלכלית.

 

זו סוגיה מעניינת בתחום הפילוסופיה של הלשון. האם ראוי להשתמש בביטוי כפי שהוא מקובל בשיח הציבורי, או כפי שהוא היה במקורו. הדילמה הזאת קיימת גם לגבי מושגים אחרים, כמו "שמאל" ו"ימין", סוציאל-דמוקרטיה ועוד. רבים מן המושגים עוותו לאורך השנים. אך כיוון ששפה היא אמצעי תקשורת, מה הטעם בשימוש במושג באופן שבן שיחי יפרש אותו אחרת מכוונתי?

 

אתן דוגמה. אני סוציאליסט, מאמין במדינת הרווחה ובחרתי לחיות בקיבוץ שיתופי, המבוסס על ערכי שוויון, שיתוף וערבות הדדית והעיקרון של "מכל אחד לפי יכולתו, לכל אחד לפי צרכיו". על פי כל קנה מידה היסטורי וסוציולוגי, זה התגלמות השמאל. אולם אם אגדיר את עצמי כ"שמאלני" בן שיחי יבין שאמרתי שאני מצדד בנסיגה לקווי 49', בפוסט ציונות, באנטי לאומיות, בקוסמופוליטיות וכו'. לכן, אעדיף להימנע מהגדרה כזאת.

 

אם מישהו יגדיר את עצמו "פופוליסט" – הוא יובן כאילו אמר שהוא אנטי מנהיג, מי שמונהג בידי ההמון ורוצה לרצות אותו בכל מחיר, בחוסר אחריות ואי ראיית התמונה הכוללת של טובת הכלל ובחוסר דאגה לדורות הבאים. ההבנה הזו היא ההצלחה של השמרנים, שהפכו את המונח פופוליזם לשם גנאי.

 

מהי התנועה הפופוליסטית? זהו שמה של "מפלגת העם" - the people's party בארה"ב בשלהי המאה ה-19 וראשית המאה ה-20, שנאבקה נגד המחנק הכלכלי בארה"ב ב"תקופת הברונים השודדים", או בלשון ימינו – שלטון הטייקונים, או אפילו הדיקטטורה של הטייקונים. בראשית המאה ה-20 התנועה הפופוליסטית התמזגה עם המפלגה הדמוקרטית, שאימצה את דרכה האידיאולוגית והפוליטית. אחרי שהטייקוניזם המיט על ארה"ב ועל העולם את המשבר הכלכלי הנורא ב-1929, הצילה את ארה"ב ואת העולם תכנית ה"ניו-דיל" של הנשיא הדמוקרטי פרנקלין רוזוולט, שפעל על פי עקרונות התנועה הפופוליסטית.

 

בין השאר, תבעה המפלגה הפופוליסטית הכנסת משאלי עם לשיטת המשטר הדמוקרטי. עד היום נוטים שמרנים להגדיר זאת כ"פופוליזם", במובן השלילי של המילה, אך זה נושא למאמר בפני עצמו.   

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 8/4/2015 00:28   בקטגוריות אמנות, אנשים, הגרעין האיראני, הזירה הלשונית, היסטוריה, חברה, חוץ וביטחון, חינוך, יהדות, כלכלה, מנהיגות, פוליטיקה, ציונות, התיישבות, קליטה, שואה, תרבות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)