לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2015

ויקרא ב': האליטה של הקורבנות


קורבן המנחה, המבוסס על סולת, היא האליטה של הקורבנות.

 

איך הגעתי למסקנה הזאת? דרך פסוק ב': "וֶהֱבִיאָהּ אֶל-בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים וְקָמַץ מִשָּׁם מְלֹא קֻמְצוֹ מִסָּלְתָּהּ וּמִשַּׁמְנָהּ עַל כָּל-לְבֹנָתָהּ וְהִקְטִיר הַכֹּהֵן אֶת-אַזְכָּרָתָהּ הַמִּזְבֵּחָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיהוָה".

 

"מִסָּלְתָּהּ וּמִשַּׁמְנָהּ", פירושו – מן הסולת והשמן שלה. בעברית של ימינו, ללא כל קשר לטקסט, הביטוי סָּלְתָּהּ ושַּׁמְנָהּ הוא המובחר שבמובחר, לרוב בהתייחס לציבור, לחברה. ואנו נוהגים להפוך את סדר המילים ולומר: שַּׁמְנָהּ וסָּלְתָּהּ.

 

שתי שגיאות שגורות בכתיבת הביטוי. לעתים קרובות הוא נכתב "שמנה וסלטה", בטי"ת, כלומר השמן והסלט שלה. ולעתים הוא נכתב "שמנא וסלתא", עם אל"ף בסוף, כאילו אלו מילים בארמית, כשהאל"ף הוא ה"א הידיעה, והפירוש הוא השמן והסולת.

 

אך כאשר אנו קוראים את הפרק, מתברר שמדובר בחלק מתיאור הכנת קורבן המנחה.

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 26/4/2015 23:44   בקטגוריות הזירה הלשונית, חינוך, יהדות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)