לא כל כך נעים לראות שופט בישראל שאינו
מצטרף לשירת ההמנון הלאומי. אבל אין לי כל טענות לשופט ערבי שאינו שר את "התקווה"
ואיני מצפה ממנו לעשות כן. דברי חבר הוועדה למינוי שופטים ח"כ אילטוב הדורש
לחייב אותו לעשות כן – אומללים ומבישים.
יש קולות בישראל, הקוראים להחליף את ההמנון
הלאומי, לשנותו, להוסיף לו בית, להוסיף המנון שני, כדי לתת ביטוי לאזרחי ישראל שאינם
יהודים, לחזק את תחושת ההזדהות שלהם עם המדינה וסמליה.
אני שולל את הרעיון הזה מכל וכל. יש לתת
לאזרחי ישראל הערבים שוויון זכויות מלא, בכל הנוגע לזכויות האדם והאזרח, אולם המדינה
כקולקטיב הינה מדינת הלאום של העם היהודי, ולכן המרחב הציבורי שלה צריך לבטא את מהותה
היהודית והציונית ובוודאי שעל סמליה לבטא את ייעודה. סמלי מדינת הלאום היהודי – הדגל,
הסמל, ההמנון, הטקסים הממלכתיים וכיו"ב חייבים להיות יהודיים. המנון המדינה מבטא
את מהותה – הגשמת חלום הדורות של העם היהודי להיות עם חופשי בארצנו, ארץ ציון, ירושלים.
מבחינתי, זוהי סוגיה שאינה נתונה לכל מו"מ ולכל פשרה.
דווקא מתוך עמדה זו, עלינו לקבל בהבנה מלאה
את הקושי של ערביי ישראל להזדהות עם סמלי הלאום של מדינתם, שאינם סמלי הלאום שלהם.
עלינו להתחשב ברגשותיהם ולנהוג בהגינות. איני רוצה לכפות על אף ערבי לשיר את
"התקווה". איני מצפה שבלבו פנימה נפש יהודי תהֱמֶה. לא אם הוא אזרח פשוט,
לא אם הוא מנהיג ולא אם הוא שופט בישראל.
לא כל כך נעים לראות שופט בישראל שאינו
שר את מילות ההמנון הלאומי של ישראל, אבל זה מחיר התעקשותנו להיות מדינה יהודית ודמוקרטית.
אין כל סתירה בין מדינה יהודית ודמוקרטית, אך יש מתח מובנה בין שתי המהויות הללו. וכאשר
מתעורר מתח כזה, אין כל סיבה להבעיר תבערות מיותרות, אלא יש לגשר עליו, בדרכי נועם
ונתיבות שלום.
אל לנו לאחוז במקל בשני קצותיו; גם לעמוד
על כך שסמלי מדינת ישראל יהיו סמלי הלאום היהודי וגם לדרוש מאזרחי ישראל הערבים להזדהות
עמם. אם החלטנו, ובצדק ובדין החלטנו, שסמלי המדינה יהיו מגן דוד, המנורה ו"התקווה",
מחיר ההחלטה הזו הוא ויתור מודע על הזדהותם של 20% מן האזרחים עם סמלי המדינה. זה לא
כל כך נעים לנו? להם זה עולה יותר. אנו יכולים להרשות לעצמנו גדלות רוח וגילוי הבנה,
ולא לנסות להפוך את האזרחים הערבים לאנוּסים.
עלינו לדרוש מכל אזרח לכבד את סמלי המדינה,
אך לא להזדהות עמם. די בכך ששופט יכבד מעמד שבו מושר ההמנון בעמידת דום, ואין כל
סיבה שבעולם לדובב את שפתיו בכפיה, לשיר המנון שאינו יכול להזדהות עמו.
מגילת העצמאות הכריזה על מדינת ישראל כמדינה יהודית, והבטיחה שוויון
מלא לכל אזרחיה, ללא הבדל דת, גזע ומין. כהונתם
של שופטים ערבים היא הגשמת חזונה של מגילת העצמאות. האם אנו רוצים ששופט יהיה אנוס,
מי ששר את ההמנון הלאומי של העם היהודי, כמי שכְּפָאוֹ שֵד? ח"כ אילטוב, התובע
זאת, פשוט אינו רוצה בשופטים ערביים בבתי המשפט בישראל.
* "ישראל היום"