לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2015

יהושע י: לֹא הָיָה כַּיּוֹם הַהוּא לְפָנָיו וְאַחֲרָיו


משחר נעוריו יצק יהושע מים על ידיו של משה, היה תלמידו המובהק ועוזרו המסור והנאמן. גם לאחר שירש את משה כמנהיג האומה, המשיך יהושע לראות את עצמו כעבד משה. הוא ראה את עצמו כממלא הוראות משה, כמגשים תורת משה – ספר דברים, כממשיך דרכו. וכאשר קרו לו אירועים המזכירים אירועים שקרו למשה, החל באמירה אליו "של נעליך מעל רגליך", דרך עצירת מי הירדן כקריעת ים סוף ועד ניצחון ישראל במערכה על העי כאשר ידו האוחזת בכידון נטויה כלפי מעלה, כמו ידיו של משה במלחמה עם עמלק, בה הוביל יהושע הצעיר לניצחון – הוא ראה בכך בעיקר אישור אלוהי לכך שהוא מיטיב ללכת בדרכי משה.

 

גם בפרק י' נאמר על יהושע פסוק המזכיר פסוק שנאמר על משה. על משה נאמר, לאחר מותו: "וְלֹא-קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהוָה פָּנִים אֶל-פָּנִים". ואילו על יהושע נאמר "לֹא הָיָה כַּיּוֹם הַהוּא לְפָנָיו וְאַחֲרָיו", כלומר ליהושע הייתה סוג של התגלות שלא הייתה כמותה אפילו למשה. "לִשְׁמֹעַ יְהוָה בְּקוֹל אִישׁ". יהושע פוקד על אלוהים, ואלוהים מבצע. הפקודה: אָז יְדַבֵּר יְהוֹשֻׁעַ לַיהוָה, בְּיוֹם תֵּת יְהוָה אֶת-הָאֱמֹרִי לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמֶר לְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל: שֶׁמֶשׁ בְּגִבְעוֹן דּוֹם, וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן!" והביצוע – "וַיִּדֹּם הַשֶּׁמֶשׁ וְיָרֵחַ עָמָד עַד-יִקֹּם גּוֹי אֹיְבָיו, הֲלֹא-הִיא כְתוּבָה עַל-סֵפֶר הַיָּשָׁר. וַיַּעֲמֹד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם וְלֹא-אָץ לָבוֹא כְּיוֹם תָּמִים".

 

וכפי שנראה בהמשך הספר, גם אחרי רגע השיא הזה, יהושע ממשיך לראות עצמו עבד משה, שליחו וממשיך דרכו.

 

פרק זה הוא פרק ניצחונות יהושע – הוא מנצח מלכים ובריתות של מלכים וכובש את כל דרומה של הארץ. בחלקו הראשון של הפרק, הוא נלחם בקואליציית מלכים שיצאה ללחום בגבעון, בתגובה על הברית שכרתה עם יהושע. ואף שהגבעונים סחטו את הברית במרמה ובכחש, מילה של יהושע היא מילה, ברית היא ברית, והוא יוצא להגנת בני בריתו המותקפים. 

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 21/9/2015 01:13   בקטגוריות יהדות, מנהיגות, חינוך, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)