לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2015

איזבל – הנראטיב החתרני של עקיבא נוף


במאמר הביקורת שלו על ספרה של רבקה חגג "המלכה משומרון", "מתחת לעור של הרוע", מציג ירון אביטוב את הרומן המקראי על איזבל כהחמצה, כיוון שהוא דבק בנראטיב התנ"כי על אודות איזבל. לטענתו, כדי לדעת שאיזבל היא מרשעת איומה די לנו בתנ"ך ואין צורך ברומן. אביטוב טוען שכך מוצגת איזבל גם ביצירות אמנות ישראליות אחרות, ובין השאר הוא מונה את שירו של עקיבא נוף, "חבר הכנסת המזמר", בלשונו.

 

"איזבל" של עקיבא נוף הוא בדיוק ההיפך מן התיאור הזה. עקיבא נוף מציב בשירו נראטיב חתרני תחת הסיפור המקראי, שבו איזבל היא הדמות החיובית ו"בני הנביאים" הם הרעים. איזבל מוצגת כבת מלך אצילה ויפה, שנפלה קורבן לשנאת זרים ולקנאות דתית בישראל, שיוצגה בידי בני הנביאים. היא הייתה "זָרָה וְנָכְרִיָה, בַּת מֶלֶךְ צִידוֹנִים" ועל כך היא נרדפה בידי בני הנביאים, שבאירוניה הוא מתאר אותם כ"הַצוֹדְקִים תָּמִיד בַּכֹּל" ומתאר אותם כמי ש"יוֹדְעִים הַכֹּל, רַק לֹא לִמְחוֹל", הרי הם נביאים של "אֵל קַּנָּא וְנוֹקֵם".

 

כיוון שגורלה של איזבל נחרץ, המשורר קורא לה לא לנסות להתנגד, אלא להכות בהם בנשק שבקנאותם הם אינם יכולים להכיל – חיוך:

הִנֵּה הֵם מְטַפְּסִים, בְּחֲצְרוֹתַיִיךְ שׁוֹעָטִים,

מַלְכָּה, אַתְּ אֶת עֵינַיִךְ תְּנִי בַּפּוּךְ,

הִנֵּה הֶם מִתְקַרְבִים, כְּבָר נִפְגָשִים הַמַּבָּטִים,

הָכִּי אֶת הַמּוֹרְדִים בָּךְ – בְּחִיוּךְ.

 

אני מודה שקשה לי עם הנראטיב שמציג עקיבא נוף ועם הצד שהוא תופס בעימות הזה. אבל זה שיר טוב ויפה, המעורר מחשבה.

 

* "הארץ" ספרים

נכתב על ידי הייטנר , 29/11/2015 22:44   בקטגוריות אמנות, ספרות ואמנות, יהדות, דת ומדינה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)