פרק ו' הוקדש לתיאור המפרט הטכני ותהליך הבניה של בית המקדש. המתואר
עורר תמיהות ושאלות – כל זה, לשם מה? האם אלוהים זקוק לבית כזה? הרי כאשר דוד ביקש
להקים את הבית אמר לו ה': "לֹא
יָשַׁבְתִּי בְּבַיִת לְמִיּוֹם הַעֲלֹתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם וְעַד
הַיּוֹם הַזֶּה, וָאֶהְיֶה מִתְהַלֵּךְ בְּאֹהֶל וּבְמִשְׁכָּן. בְּכָל אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי
בְּכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הֲדָבָר דִּבַּרְתִּי אֶת אַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר
צִוִּיתִי לִרְעוֹת אֶת עַמִּי, אֶת יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: לָמָּה לֹא בְנִיתֶם לִי בֵּית
אֲרָזִים?"
בפרק ז' אנו מתחילים לקבל תשובה. הפאר
הוא מטרה בפני עצמה. והשאלה היא את מי רוצה שלמה לפאר – את האלוהים שאינו זקוק
לפאר הזה ואינו חפץ בו, או שמא את המלך שיזכה לכך שבית האלוהים ייקרא לדורות על
שמו: "מקדש שלמה"?
מסתבר שהמיזם הלאומי האדיר של בניין
בית המקדש, לא היה מיזם הבניה הגרנדיוזי היחיד. לצדו היה מיזם בניה גרנדיוזי לא
פחות – בניין ארמונו של המלך שלמה.
לא פחות?! הרבה יותר!
על בית המקדש נאמר במילים האחרונות של
פרק ו' "וַיִּבְנֵהוּ שֶׁבַע שָׁנִים". וההמשך הישיר, פרק ז', נפתח במילים הבאות: "וְאֶת בֵּיתוֹ בָּנָה שְׁלֹמֹה שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה
שָׁנָה". אורכו של מיזם הבניה שנועד להאדיר את שלמה היה כמעט כפול
מאורכו של המיזם שנועד להאדיר, לכאורה, את שם ה'.
ושמא אורך המיזם אינו עדות מספקת. אולי בניית הארמון התעכבה בשל
העדיפות לבניית ביהמ"ק. יש צורך בפרמטרים נוספים. נבחן את גודלו של הבית.
בית המקדש: "וְהַבַּיִת
אֲשֶׁר בָּנָה הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה לַיהוָה שִׁשִּׁים אַמָּה אָרְכּוֹ וְעֶשְׂרִים רָחְבּוֹ
וּשְׁלֹשִׁים אַמָּה קוֹמָתוֹ".
ארמון המלך: "וַיִּבֶן
אֶת בֵּית יַעַר הַלְּבָנוֹן מֵאָה אַמָּה אָרְכּוֹ וַחֲמִשִּׁים אַמָּה רָחְבּוֹ וּשְׁלֹשִׁים
אַמָּה קוֹמָתוֹ". כלומר לא הארמון כולו, אלא רק "בית היער", יתכן
שאולם הכניסה לארמון, גדול באופן משמעותי יותר מגודלו של בית המקדש כולו, הגדול והמפואר
בפני עצמו. תיאור המפרט של הארמון מדהים בפארו.
מצטיירת לנו תמונה מבהילה, של מלך שכל בקשתו הייתה לב חכם לשפוט בצדק
את העם ולהבחין בין טוב ורע, שאיבד את הצפון, והתמכר לגאווה אלילית ממש, בונה
לעצמו ארמון פאר בארכיטקטורת היבריס. שלמה מצטייר בהדרגה כהיפוכו של אידיאל המלך
שקראנו בספר דברים, וקרוב יותר לאזהרת שמואל את בני ישראל מפני "מלך ככל
הגויים" שהם ביקשו להמליך עליהם.
ואם כבר בראשית מלכותו הצבעתי על נישואיו של שלמה עם בת פרעה כזריעת
זרע הפורענות, בפרק שלנו אנו כבר קוראים על הפאר שהוקדש לה: "וּבַיִת יַעֲשֶׂה לְבַת פַּרְעֹה אֲשֶׁר לָקַח שְׁלֹמֹה
כָּאוּלָם הַזֶּה".
מחר המלך הזה יחנוך את בית המקדש.
* 929