אָבֵל בֵּית מַעֲכָה היא תל מדרום למטולה, בין כפר יובל לכפר גלעדי. לאורך הדורות עברה אָבֵל בֵּית-מַעֲכָה מיד ליד, מישראל לאויביה
והיא מהווה מעין נייר לקמוס למצב ישראל.
בתקופת משה, כבשו בני ישראל את עבר
הירדן המזרחי כולל הגולן, אך כשלו בניסיון לכבוש את גשור ומעכה. "יָאִיר בֶּן
מְנַשֶּׁה לָקַח אֶת כָּל חֶבֶל אַרְגֹּב עַד גְּבוּל הַגְּשׁוּרִי וְהַמַּעֲכָתִי,
וַיִּקְרָא אֹתָם עַל שְׁמוֹ, אֶת הַבָּשָׁן, חַוֹּת יָאִיר עַד הַיּוֹם הַזֶּה".
עַד גְּבוּל הַגְּשׁוּרִי וְהַמַּעֲכָתִי. אותם הוא לא הצליח
לכבוש.
גם יהושע לא הצליח לכבוש את גשור ומעכה, והן מעין סמל לכך שמלאכת
כיבוש הארץ לא הושלמה בידיו. גשור ומעכה נשארו כמובלעות ארמיות בשטח הישראלי. וּמֹשֵׁל בְּהַר חֶרְמוֹן וּבְסַלְכָה וּבְכָל הַבָּשָׁן,
עַד גְּבוּל הַגְּשׁוּרִי וְהַמַּעֲכָתִי, וַחֲצִי הַגִּלְעָד גְּבוּל סִיחוֹן מֶלֶךְ
חֶשְׁבּוֹן. וכן: וְלֹא הוֹרִישׁוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַגְּשׁוּרִי וְאֶת הַמַּעֲכָתִי.
וַיֵּשֶׁב גְּשׁוּר וּמַעֲכָת בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
בימי דוד מצטרפת מעכה לממלכות ארם שכרתו
ברית עם בני עמון ללחום בממלכת ישראל. יואב שר צבא דוד
מוביל את צבא ישראל לניצחון. וַיִּגַּשׁ
יוֹאָב וְהָעָם אֲשֶׁר עִמּוֹ לַמִּלְחָמָה בַּאֲרָם וַיָּנֻסוּ מִפָּנָיו.
כנראה שבמלחמה הזאת עברה מעכה לידי
ישראל. הפעם הבאה שאנו נתקלים בשם מעכה, ובעיר אבל בית מעכה, היא במרד של שבע בן בכרי בדוד. כאן אבל בית מעכה היא כבר עיר
ישראלית לכל דבר, הזוכה לכינוי "עִיר
וְאֵם בְּיִשְׂרָאֵל".
אך בינתיים התפלגה הממלכה וממלכת ישראל
המצומצמת נחלשה, ואבל בית מעכה נפלה. וַיִּשְׁמַע בֶּן הֲדַד אֶל הַמֶּלֶךְ אָסָא,
וַיִּשְׁלַח אֶת שָׂרֵי הַחֲיָלִים, אֲשֶׁר לוֹ, עַל עָרֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּךְ אֶת
עִיּוֹן וְאֶת דָּן וְאֵת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֵת כָּל כִּנְרוֹת עַל כָּל אֶרֶץ
נַפְתָּלִי.
מאז, מספר פעמים עבר האזור מיד ליד. שוב לידי ישראל, ושוב חזאל מלך
ארם כבש ושוב יואש מלך ישראל שחרר. ובפרק שלנו, מגיע אויב חדש, חזק ומאיים. כבר לא
ארם או עמון. כאן מדובר במעצמת העל של התקופה – אשור. וכשאשור כובשת שטח, היא מגלה
את תושביו.
בִּימֵי פֶּקַח מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל בָּא
תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּקַּח אֶת עִיּוֹן וְאֶת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה
וְאֶת יָנוֹחַ וְאֶת קֶדֶשׁ וְאֶת חָצוֹר וְאֶת הַגִּלְעָד וְאֶת הַגָּלִילָה, כֹּל
אֶרֶץ נַפְתָּלִי, וַיַּגְלֵם אַשּׁוּרָה.
בכך נפתח פרק חדש בתולדות ישראל – פרק של גלות וחורבן.
מה יעשו ישראל ויהודה כדי לקדם פני הרעה?
* 929