מתי המציאו את הפוליטילי קורקט, את השימוש "בשפה מכובסת"
כדי לא למעוד באיזה תיל או לעלות על איזה מוקש, שעלול לפגוע במישהו או במשהו
ולהתמתג כגזען, סקסיסט וכד'? התופעה הזאת נפוצה בעיקר מאז שלהי המאה ה-20.
אך האמת היא שיש לה מקבילה עתיקת יומין ביהדות, הנקראת "שפה נקיה".
שפה נקיה היא שימוש במושג מקביל למושג שעלול לפגוע במישהו, להפחיד, להצטייר לא
יפה, להישמע לא טוב. אמרו חז"ל: "שלא
יוציא אדם דבר מגונה מפיו, ולעולם יספר אדם בלשון נקייה".
ביטוי בולט לכך נוגע לפרק שלנו. בברכות
קריאת שמע של שחרית אנו אומרים: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם.
יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ. עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא אֶת הַכֹּל".
הפסוק הזה לקוח מפרק מה בישעיהו. אולם הפסוק המקורי שונה במקצת, במילה
אחת. "יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ, עֹשֶׂה
שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע, אֲנִי יְהוָה עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה".
הפסוק הזה מיטיב לתמצת את התפיסה המונותאיסטית. אין אלים נפרדים לאור
ולחושך, לטוב ולרע. האל האחד יוצר את הכל. זו תמצית תפיסת הבחירה ביהדות – האל בורא
את הטוב ואת הרע, ואנו, כל אחד מאתנו כפרט, ואנו כקהילה, כעם, כאנושות, בוחרים בין
טוב ורע. זה האתגר המוסרי של האדם.
אולם לומר על אלוהים שהוא בּוֹרֵא
רָע? זה לא פוליטיקלי קורקט. אלוהים עוד עלול להיפגע, חלילה. ולכן נעוות
את הפסוק, ובמקום "בּוֹרֵא רָע" נתפלל "בּוֹרֵא
אֶת הַכֹּל".
זו אינה הדוגמה היחידה לשפה נקיה
במסורת היהודית. במקום מת, אנו אומרים נפטר (מן העולם) או הלך לעולמו. במקום
"לטוב ולרע" אנו אומרים "לטוב ולמוטב". ואשתו של איוב אמרה
לבעלה: "ברך אלוהים ומות", במקום "קלל אלוהים".
הפרק כולו הוא נבואת הכתרתו של כורש
מלך פרס כמשיח ה', כלומר כמלך שנמשח בידי האלוהים להיות מנהיג מעצמת העל הגדולה של
העולם וכמי שיביא בשורת הגאולה ושיבת ציון ליהודים הגולים בבבל.
* 929