לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


8/2016

ירמיהו כג: וַהֲקִמֹתִי עֲלֵיהֶם רֹעִים וְרָעוּם


בפרק זה, יוצא הנביא נגד האליטות של עם ישראל; הפעם הוא מתמקד פחות בבית המלוכה, יותר בכוהנים ובעיקר – בנביאים. לאורך הפרק יוצא קצפו של הנביא על נביאי השקר, המשחיתים את נפש העם ומסיטים אותו אל הדרך הרעה. הנביא מתאר תמונה עגומה של אליטות רקובות ומושחתות ומתמקד באליטה הרוחנית, התרבותית – הנביאים.

 

ראשית הפרק, היא נבואות נחמה וגאולה; מן הנבואות שליוו את עם ישראל בשנות גלותו כאור בקצה המנהרה, כאמירה שהנביא שנבואות החורבן שלו התגשמו – חזקה עליו שגם נבואות הנחמה שלו תתגשמנה.

 

"אֲנִי אֲקַבֵּץ אֶת שְׁאֵרִית צֹאנִי מִכֹּל הָאֲרָצוֹת, אֲשֶׁר הִדַּחְתִּי אֹתָם שָׁם, וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְהֶן עַל נְוֵהֶן, וּפָרוּ וְרָבוּ... לָכֵן, הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם יְהוָה, וְלֹא יֹאמְרוּ עוֹד: חַי יְהוָה, אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, כִּי אִם: חַי יְהוָה, אֲשֶׁר הֶעֱלָה וַאֲשֶׁר הֵבִיא אֶת זֶרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ צָפוֹנָה וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת, אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם, וְיָשְׁבוּ עַל אַדְמָתָם".

 

איך מתקשרת נבואת הגאולה הזאת עם הדברים הקשים שאמר הנביא על האליטות בהמשך הפרק?

 

גם נבואות הגאולה עוסקת במנהיגות. קודמים לה פסוקים אחדים, החובטים בהנהגה הקיימת: "הוֹי רֹעִים מְאַבְּדִים וּמְפִצִים אֶת צֹאן מַרְעִיתִי, נְאֻם יְהוָה. לָכֵן, כֹּה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, עַל הָרֹעִים הָרֹעִים אֶת עַמִּי: אַתֶּם הֲפִצֹתֶם אֶת צֹאנִי וַתַּדִּחוּם, וְלֹא פְקַדְתֶּם אֹתָם. הִנְנִי פֹקֵד עֲלֵיכֶם אֶת רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם, נְאֻם יְהוָה".

 

וכאן בא היפוך הדברים, מנבואת הזעם לנבואת הנחמה, ואף היא עוברת דרך המנהיגות, הנמשלת לרועי צאן. "וַהֲקִמֹתִי עֲלֵיהֶם רֹעִים, וְרָעוּם. וְלֹא יִירְאוּ עוֹד, וְלֹא יֵחַתּוּ, וְלֹא יִפָּקֵדוּ, נְאֻם יְהוָה. הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם יְהוָה, וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק, וּמָלַךְ מֶלֶךְ וְהִשְׂכִּיל, וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ. בְּיָמָיו תִּוָּשַׁע יְהוּדָה, וְיִשְׂרָאֵל יִשְׁכֹּן לָבֶטַח. וְזֶה שְּׁמוֹ, אֲשֶׁר יִקְרְאוֹ יְהוָה צִדְקֵנוּ". 

 

הדרך לגאולה היא העמדת מנהיגות חלופית, הפוכה למנהיגות הנוכחית, המשחיתה והמושחתת, מנהיגות שתעשה משפט וצדקה בארץ.

 

ואני רק שאלה. אם הבעיה היא ההנהגה, והפתרון הוא החלפת ההנהגה, ומי שיביא לפתרון הוא אלוהים שיקים על עם ישראל רועים ראויים שירעום כראוי – למה החורבן? למה הגלות? אולי אפשר לקצר הליכים – לפקוד לאלתר על הרועים המאבדים והמפיצים את צאן מרעיתו של האלוהים את רוע מעלליהם, ולהקים תחתם את הרועים החלופיים?

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 1/8/2016 21:30   בקטגוריות חינוך, יהדות, מנהיגות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)