מה משמעות המושג "עם בחירה"? האם המשמעות היא זכויות יתר?
לטענת עמוס, ההיפך הוא הנכון. משמעות המושג "עם בחירה" היא חובות יותר,
אחריות יותר, דרישת יתר. "רַק
אֶתְכֶם יָדַעְתִּי מִכֹּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה, עַל כֵּן אֶפְקֹד עֲלֵיכֶם אֵת
כָּל עֲוֹנֹתֵיכֶם". בהיותכם העם הנבחר, אתם נדרשים להיות חברת מופת, מופת
לעמים, מופת לעולם. זאת הדרישה מכם, ואם לא תעמדו בה, תענשו בחומרת יתר.
כאשר מינה רבן גמליאל את רבי
אלעזר חסמא ורבי יוחנן בן גודגדא להנהגה, הוא הבהיר להם: "כמדומיין אתם ששררה
אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם". זו המשמעות של הנהגה אמתית, וזו המשמעות
של עם נבחר. הוא לא נבחר לשררה, לזכויות יתר, אלא לחובות יתר.
בנאומו, תוקף הנביא עמוס את החברה
הישראלית על הפערים העמוקים בתוכה, שהם תוצאת עוול ועושק. חיי המותרות, הנהנתנות
והתפנוקים של הטייקונים, הם על חשבון השכבות החלשות, הדלים והאביונים, שאותם הם
עושקים. עמוס מבהיר להם, שההפקרות הזאת עומדת להסתיים במכה אלוהית קשה וכואבת.
עמוס מתאר את שומרון, בירת ממלכת
ישראל, כעיר של עושק. "הֵאָסְפוּ עַל הָרֵי שֹׁמְרוֹן וּרְאוּ: מְהוּמֹת
רַבּוֹת בְּתוֹכָהּ, וַעֲשׁוּקִים בְּקִרְבָּהּ". תושבי שומרון אינם יודעים ללכת בדרך הישר. הם אוספים את הונם באמצעות
סחיטה ושוד, ומהכספים שגזלו מדלת העם, הם בנו ארמונות פאר לעצמם. "וְלֹא יָדְעוּ עֲשׂוֹת נְכֹחָה, נְאֻם יְהוָה,
הָאוֹצְרִים חָמָס וָשֹׁד בְּאַרְמְנוֹתֵיהֶם".
ולכן, התוצאה תהיה שאויב שיחדור לארץ
יבזוז את ארמונות השומרון. "צַר וּסְבִיב הָאָרֶץ, וְהוֹרִיד מִמֵּךְ עֻזֵּךְ,
וְנָבֹזּוּ אַרְמְנוֹתָיִךְ".
הפאר והשפע של מלכי ישראל, העושקים את
עמם ובונים לעצמם ארמונות פאר לחורף, ארמונות פאר לקיץ, בתיהם בתי שן – בתים העשויים
או מצופים שנהב, שיא המותרות, הבזבוז המנכר; מנקר העיניים; כל הארמונות הללו, של אנשי
השלטון וההון, לא יגנו עליהם ביום פקודה, אלא יהיו הראשונים לקרוס. "כִּי בְּיוֹם פָּקְדִי פִשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל
עָלָיו, וּפָקַדְתִּי עַל מִזְבְּחוֹת בֵּית אֵל, וְנִגְדְּעוּ קַרְנוֹת
הַמִּזְבֵּחַ, וְנָפְלוּ לָאָרֶץ. וְהִכֵּיתִי בֵית הַחֹרֶף עַל בֵּית הַקָּיִץ,
וְאָבְדוּ בָּתֵּי הַשֵּׁן, וְסָפוּ בָּתִּים רַבִּים, נְאֻם יְהוָה".
כשכל זה יקרה, על ישראל להבין מה הסיבה לכך – אין זה חורבן שאין לו
סיבה. ולו האזינה אליטת ההון והשלטון לדברי הנביאים, שהיו הצינור לדבר ה', הם היו
מבינים זאת מראש, ואולי משנים את דרכם ומונעים את האסון.
עמוס ממחיש למאזיניו את קשר הסיבה והתוצאה, בדימויים מעולם הטבע, ולנו
לא נותר אלא להתענג על השירה הקסומה:
הֲיֵלְכוּ שְׁנַיִם יַחְדָּו בִּלְתִּי
אִם נוֹעָדוּ?! הֲיִשְׁאַג אַרְיֵה בַּיַּעַר וְטֶרֶף אֵין לוֹ?! הֲיִתֵּן כְּפִיר
קוֹלוֹ מִמְּעֹנָתוֹ, בִּלְתִּי אִם לָכָד?! הֲתִפֹּל צִפּוֹר עַל פַּח הָאָרֶץ,
וּמוֹקֵשׁ אֵין לָהּ?! הֲיַעֲלֶה פַּח מִן הָאֲדָמָה וְלָכוֹד לֹא יִלְכּוֹד?! אִם
יִתָּקַע שׁוֹפָר בְּעִיר וְעָם לֹא יֶחֱרָדוּ?! אִם תִּהְיֶה רָעָה בְּעִיר
וַיהוָה לֹא עָשָׂה?! כִּי לֹא יַעֲשֶׂה אֲדֹנָי יְהוִה דָּבָר, כִּי אִם גָּלָה
סוֹדוֹ אֶל עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים. אַרְיֵה שָׁאָג - מִי לֹא יִירָא? אֲדֹנָי
יְהוִה דִּבֶּר - מִי לֹא יִנָּבֵא?
* 929