נבואתו של הנביא מיכה אינה רלוונטית לישראל של היום.
איך אני יודע?
כותב מיכה: "קְצִינֵי
בֵּית יִשְׂרָאֵל הַמְתַעֲבִים מִשְׁפָּט".
כפי שהוכח בפרשת אזריה, האחרונים שניתן
להגדיר אותם "מתעבי משפט", הם קציני צה"ל.
****
גם בפרק ג יוצא הנביא חוצץ נגד האליטה
של יהודה, והפעם הוא מתמקד בקצונה המושחתת.
הבסיס של המוסר הוא היכולת להבחין בין
טוב ורע, לבחור בטוב ולהילחם ברע. לזכותה של אותה קצונה ניתן לומר, שהיא ניחנה
ביכולת להבחין בין טוב ורע, אלא שהיא בוחרת ברע ונלחמת בטוב, ככתוב: "שֹׂנְאֵי
טוֹב וְאֹהֲבֵי רָע".
שִׁמְעוּ נָא רָאשֵׁי יַעֲקֹב
וּקְצִינֵי בֵּית יִשְׂרָאֵל, הֲלוֹא לָכֶם לָדַעַת אֶת הַמִּשְׁפָּט – הם יודעים
את החוק אולם מצפצפים עליו. הם מציבים את עצמם ואת האינטרסים הפרטיים שלהם, מעל
החוק.
גֹּזְלֵי עוֹרָם מֵעֲלֵיהֶם וּשְׁאֵרָם
מֵעַל עַצְמוֹתָם. הם נוטלים מהחלשים בחברה את כבשת הרש, כבר לא את בגדם אלא את
עורם, בתאוות הבצע שלוחת הרסן, וחסרת החמלה וההתחשבות.
הַנְּבִיאִים הַמַּתְעִים אֶת עַמִּי,
הַנֹּשְׁכִים בְּשִׁנֵּיהֶם וְקָרְאוּ: שָׁלוֹם, וַאֲשֶׁר לֹא יִתֵּן עַל פִּיהֶם
וְקִדְּשׁוּ עָלָיו מִלְחָמָה. נביאי השקר מטים את
"נבואתם" על פי המרבה במחיר. לא את האמת הם יאמרו, אלא את מה שרוצה
לשמוע מי שישחד אותם ויקנה אותם בסכום גבוה יותר.
ואולי הכוונה היא לאנשי רוח המוליכים את עמם שולל בהבטחות שלום ובסיסמאות
שלום, מבית מדרשם של גורמי מימון זרים, המרפדים אותם.
רָאשֶׁיהָ בְּשֹׁחַד יִשְׁפֹּטוּ,
וְכֹהֲנֶיהָ בִּמְחִיר יוֹרוּ, וּנְבִיאֶיהָ בְּכֶסֶף יִקְסֹמוּ. הכל מסחרה – השוחד שולט בכל; במשפט, בשלטון, בחיי הדת ובחיי הרוח.
ובאיזו מטבע משחדים את הכוהנים? "וְכֹהֲנֶיהָ
בִּמְחִיר יוֹרוּ".
הביטחון העצמי שלהם נובע מכך שהם מקפידים לקיים את המצוות הפולחניות.
לפיכך, הם סבורים שיש להם חסינות אלוהית. הנביא מבהיר להם את טעותם המרה –
בהתנהגותם הם ממיטים חורבן על ירושלים. וְעַל
יְהוָה יִשָּׁעֵנוּ לֵאמֹר: הֲלוֹא יְהוָה בְּקִרְבֵּנוּ, לֹא תָבוֹא עָלֵינוּ רָעָה. לָכֵן, בִּגְלַלְכֶם צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ
וִירוּשָׁלִַם עִיִּין תִּהְיֶה, וְהַר הַבַּיִת - לְבָמוֹת יָעַר. (גם ירמיהו מצטט פסוק זה ומייחס אותו למיכה המורשתי. מכאן מקור השם
הר הבית).
* 929