תהילות לאלוהים וליפי הבריאה, הן לוז מזמורי תהילים. כך גם מזמור ח.
מזמור זה דן בסוגיה מהותית, שהעסיקה הוגי דעות בכל הדורות ובכל העמים – מהו מקומו
של האדם בעולם? מה מקומו של האדם בטבע? מה מקומו של העולם בבריאה האלוהית?
המזמור נפתח ומסתיים בדברי התהילה וההתפעלות: "יְהוָה אֲדֹנֵינוּ! מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל
הָאָרֶץ". ומתוך ההתפעלות הזאת, הוא דן במקום הייחודי של האדם. "מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ? וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ?"
הקביעה של המשורר במזמור זה נועזת מאוד. אין הוא מסתפק באמירה שהאדם מושל
בבעלי החיים: "תַּמְשִׁילֵהוּ בְּמַעֲשֵׂי
יָדֶיךָ, כֹּל שַׁתָּה תַחַת רַגְלָיו. צֹנֶה וַאֲלָפִים כֻּלָּם וְגַם בַּהֲמוֹת
שָׂדָי. צִפּוֹר שָׁמַיִם וּדְגֵי הַיָּם, עֹבֵר אָרְחוֹת יַמִּים". כלומר
האדם הוא מעין נציגו של האל בעולם שמונה למשול, מטעמו, על בהמות הבית, חיות השדה,
העופות והדגים.
אך בכך לא די. במה זכה האדם לפריבילגיה
הזאת? לאחריות הזאת? כאן התעוזה של המשורר: "וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט
מֵאֱלֹהִים, וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ". האדם הוא מעט פחות מאלוהים.
אמירה כזאת עלולה להתפרש ככפירה בעיקר, אך הנה, היא נכנסה לתהלים.
****
בימים אלה שבהם אנו לומדים את ספר
תהילים, משה נמצא על הר סיני. כך אנו קוראים בפרשות של שבועות אלה.
כך בפשט של התורה. חז"ל אינם
מסתפקים בכך. הר סיני? קטן על משה. הוא עלה להר סיני כקן שילוח למרום. היכן הוא
המרום? כנראה שגם הטכנולוגיה המשוכללת ביותר של נאס"ה טרם הגיעה לשם. גם אחרי
גילוי הגלקסיה החדשה, בימים האחרונים.
משה נשאב עד לשם, למרום, לפמליה של
מעלה, סמוך לכיסאו של הקב"ה. על כך נכתבו מדרשים רבים מאוד, שכולם נפתחים
בקוד: "בשעה שעלה משה למרום". אחד מאותם מדרשים, במסכת שבת, דורש את
דברי משורר מזמור ח בתהילים, על משמעותו של האדם, כדי להסביר במה זכה אדם, בשר
ודם, לקבל את התורה.
"בשעה שעלה משה למרום, אמרו מלאכי
השרת לפני הקדוש ברוך הוא: 'ריבונו של עולם, מה לילוד אישה בינינו?' ". ישבו
המלאכים, יש שיעזו לומר "האלים", ומחו. מה עושה אותו יצור נחות, ילוד
אישה, ביננו? "אמר להן: לקבל תורה בא. אמרו לפניו: 'חמדה גנוזה, שגנוזה לך
תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם, אתה מבקש לתנה לבשר ודם?'"
24,000 שנים החמדה הזאת גנוזה בחיקך. מה קרה לך, שפתאום אתה מוותר עליה ונותן אותה
לילוד אישה. הם מזכירים לו שמדובר, בסופו של דבר רק באדם, באמצעות ציטוט מתהלים. "מָה
אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ? וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ?... יְהוָה אֲדֹנֵינוּ! מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ, אֲשֶׁר
תְּנָה הוֹדְךָ עַל הַשָּׁמָיִם".
איך יגיב אלוהים? האם הוא ישתכנע ויגרש
את המסתנן הזר? ומה הוא ישיב למבקריו? אלוהים נוקט בצעד מפתיע. "אמר לו הקדוש
ברוך הוא למשה: החזיר להן תשובה!" הוא סומך על משה שיידע מה להשיב – תשובה ניצחת
שתשכנע אותם. משה נבהל. "אמר לפניו: ריבונו של עולם, מתיירא אני שמא ישרפוני
בהבל שבפיהם". בכל זאת, אין המדובר בשיחה עם בני אדם. הם יותר מפלצות מבני
אדם. הרי הם עלולים לשרוף אותה בהבל פיהם. אלוהים מרגיע את משה: "אמר לו:
אחוז בכיסא כבודי, וחזור להן תשובה, שנאמר: "מְאַחֵז פְּנֵי כִסֵּה פַּרְשֵׁז
עָלָיו עֲנָנוֹ (איוב כו)"... "אמר להן [משה]: למצרים ירדתם, לפרעה
השתעבדתם, תורה למה תהא לכם? שוב מה כתיב בה? לא יהיה לך אלוהים אחרים. בין הגויים
אתם שרויין שעובדין עבודה זרה? שוב, מה כתיב בה? זכור את יום השבת לקדשו. כלום אתם
עושים מלאכה שאתם צריכין שבות? שוב, מה כתיב בה? לא תישא. משא ומתן יש ביניכם? שוב,
מה כתיב בה? כבד את אביך ואת אמך. אב ואם יש לכם? שוב, מה כתיב בה? לא תרצח! לא
תנאף! לא תגנב! קנאה יש ביניכם? יצר הרע יש ביניכם? מיד הודו לו להקדוש ברוך הוא,
שנאמר: "יְהוָה אֲדֹנֵינוּ! מָה
אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ, אֲשֶׁר תְּנָה הוֹדְךָ עַל הַשָּׁמָיִם"... מיד
כל אחד ואחד נעשה לו [למשה] אוהב".
איך שכנע משה את המלאכים? מתוך התורה
עצמה. הוא הוכיח להם, שהתורה נכתבה עבור בני האדם. בעבור המלאכים היא שעשוע
אינטלקטואלי. עבור בני האדם, היא תורת חיים. לבני האדם היא רלוונטית כהדרכה לחיים.
****
ההוראה המוסיקלית בראשית המזמור היא "לַמְנַצֵּחַ
עַל הַגִּתִּית". המנצח מקבל הנחיה שהכלי המוביל בנגינת השיר הוא הגיתית. הגיתית
היא סוג של נבל.
לפחות 25 יישובים בארץ קיבלו את שמם
מספר תהילים. כך גם היישוב גיתית בבקעת הירדן, הנקרא כיוון שדמותה של בקעת הירדן
הנשקפת בו, מזכירה בצורתה את כלי הגיתית. היאחזות הנח"ל גיתית עלתה לקרקע
ב-1974, ואוזרחה כמושב שיתופי של משקי חירות בית"ר כעבור שנה. היום גיתית היא יישוב משותף לחילונים ודתיים.
* 929