לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2017

תהלים כו: אֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי


ישנם ביטויים בעברית, שהשימוש שאנו עושים בהם הוא היפוכו של מובנם המקורי. כזהו, למשל, הביטוי "עצת אחיתופל", שהייתה עצה טובה, אך אנו משתמשים בביטוי לתיאור עצה רעה.

 

כך גם הביטוי "רוחץ בניקיון כפיו". ניקיון כפיים הוא ביטוי לטוהר מידות, ליושרה. אולם כשאנו אומרים על מישהו שהוא "רוחץ בניקיון כפיו", לרוב אנו מתייחסים למי שמעמיד בפני תם, למי שמציג עצמו כצח כסרגל וישר כשלג, כאשר המציאות היא... קצת שונה.

 

אולם משמעותו המקורית של הביטוי הפוכה, טהורה לגמרי. היא מופיע במזמור כו בתהלים, וכך כותב המשורר: "אֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי וַאֲסֹבְבָה אֶת מִזְבַּחֲךָ יְהוָה". יתכן שכוונתו לטהרה שלפני עבודת בית המקדש, אך על פי משמעות המזמור כולו ובפרט הפסוקים הסמוכים, הכוונה להיטהרות נפשית.

 

איך זה קרה שהפסוק עבר היפוך של 180 מעלות במשמעותו?

 

יכול להיות שהדבר מצביע על מידת האמון של הציבור בטוהר כוונותיו של דוד, שלו מיוחס המזמור?

 

לא יעלה על הדעת...

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 27/3/2017 17:45   בקטגוריות הזירה הלשונית, חינוך, יהדות, ספרות ואמנות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)