קבלת שבת באורטל, פרשת "צו" 26.3.10
שבת זו, השבת
שלפני פסח, היא שבת הגדול. על פי המסורת, תהליך לקיחת השה בידי כל משפחה של בני ישראל במצרים, לקראת הקרבת קרבן הפסח בי"ד בניסן – היום בו התרחשה יציאת מצרים, היה שבת. העובדה
שהמצרים הבליגו על לקיחת שה, שהיה בהמה קדושה במצרים, היתה נס גדול, ומכאן אחד
ההסברים לשם "שבת הגדול". ואולי, בעצם, הנס היה שהיהודים העזו? הסבר
נוסף הוא ציטוט מתוך ההפטרה אותה קוראים בשבת זו, ובה מובטח לנו: "הנה אנוכי
שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום
ה' הגדול והנורא". פסוק זה הוא הפסוק האחרון, בנבואה האחרונה, של הנביא
האחרון – מלאכי. מכאן ייחוס הגאולה לאליהו
הנביא, ומאחר ופסח הוא חג הגאולה – מכאן החיבור של פסח ואליהו
הנביא.
שני מנהגים
ב"שבת הגדול": האחד, קריאת כמה מפרקי הגדה של פסח. השני, השמעת דרשה
מיוחדת בפני הקהל, העוסקת בחג הפסח, בהלכה ובאגדה, כולל תזכורת ופירוט דיני הפסח.
אנו לא נעסוק
היום בדיני הפסח, אלא בכמה תובנות הנוגעות למהותה של החירות.
פרשת השבוע,
פרשת "צו", עוסקת בהקרבת הקורבנות ובתפקיד הכוהנים בפולחן. חלקה השני עוסק בשבעת ימי המילואים – כלומר
בקיום טקסי חנוכת המשכן. בטקסים אלה הוקדשו אהרון ובניו
לכהונה.
אני מודה,
שמכל חמישה חומשי תורה, ספר "ויקרא" הוא הפחות חביב עליי, או לפחות
הפרשות הראשונות שבו. הספר עוסק בעבודת הקורבנות, ועמוס
בפרטים טכניים, לא אסתטיים במיוחד של עבודה זו. הספר עוסק
במשפחת הכהונה ומעמד הכוהנים. הן עבודת הקרבנות והן מעמד הכוהנים זר לי.
הכוהנים אינם
מכהנים בתפקידם בגין כישורים, מעשים, מידות טובות, הישגים, אלא בזכות אבות וירושה.
ועבודת הקרבנות היא עדות לשלב פרימיטיבי של היהדות הקדומה, שאין לי כל געגוע אליו,
להיפך.
האם אלוהים
רוצה בקרבנות? האם הוא זקוק להם, לאוכל, לריח הניחוח? כמובן, שלא. כל פולחן אינו
צורך של האל אלא של האדם. התורה, שהיא תורת חיים, יודעת לדרוש מן האדם ולהגביה
אותו, אך היא פרגמטית דיה כדי לא לגזור עליו גזירות שאינו יכול לעמוד בו. בעידן
פגאני, כאשר עבודת האלילים שלטה בעולם והילכה קסם על בני
האדם, בתחרות על נפשם של ישראל, נאלצה היהדות להתפשר ולאפשר פולחן המושפע מהסביבה
ומתחרה בה. בניגוד לעשרת הדברות
ולמצוות המוסריות, שהם נצחיים, המצוות הפולחניות הן הוראת שעה. כנראה, שאחרי פרשת
עגל הזהב, התברר שעם העבדים אינו בנוי עדיין ליהדות מורכבת ומופשטת והוא זקוק
לפולחנות פיזיים כמו הקרבנות.
בעידן של
קרבנות אדם, תורת ישראל מאפשרת אך ורק קרבן מבעלי חיים, וכך מציב רף הומאני, מתקדם
יותר. הרמב"ם מסביר, בספרו "מורה נבוכים", שהטעם לכך שדווקא הבקר
והצאן נבחרו לשמש כקרבנות בעבודה ה' הוא שארצות הגויים, כמו המצרים הוכשדים,
שבתוכן ישבו ישראל, סגדו לבעלי חיים אלה. כדי להוציא מלבם של ישראל כזב זה, ציוותה
התורה לשחוט דווקא את המינים האלה.
אם ללכת על פי
דרכו של הרמב"ם, תכלית היהדות היא מאבק בעבודה הזרה, ובעיקר מאבק לעקירת
העבודה הזרה מלבות ישראל. כל עידן והעבודה הזרה שלו.
השבוע נתקלנו
בגילוי מכוער ונפסד של עבודה זרה בתוכנו – פולחן של עצמות עבשות, החשובות יותר
מחיי אדם, בריאותו וביטחונו. כאשר פרץ פרימיטיבי כזה של פגאניות נעשה בשם היהדות,
שומה על היהדות האמיתית להשיב מלחמה שערה. אני מאמין, שהתחדשות יהודית, כמו קבלות
השבת באורטל, היא הצבת אלטרנטיבה של יהדות נאורה להבדיל מהפגאניות הליצמנית.
לסיום, אקריא
את שירו של אמנון ריבק מהמדרשה ב"אורנים" – "כל אדם צריך מצרים":
כל אדם צריך
שתהיה לו
איזו מצרים,
להיות משה
עצמו מתוכה
ביד חזקה,
או בחריקת
שיניים.
כל אדם צריך
אימה וחשכה גדולה,
כל אדם צריך
שתבוא לו הצלה,
שידע לשאת
עיניו אל השמים,
כל אדם צריך
תפילה
אחת,
שתהא שגורה
אצלו על השפתים,
כל אדם צריך
שתהיה לו הבטחה,
כל אדם צריך
השגחה.
אדם צריך פעם
אחת להתכופף –
כל אדם צריך
כתף.
כל אדם צריך
שתהיה לו
איזו מצרים,
לגאול עצמו
ממנה מבית עבדים,
לצאת בחצי
הליל אל מדבר הפחדים,
לצעוד הישר אל
תוך המים,
לראותם נפתחים
מפניו לצדדים.
כל אדם צריך
כתף,
לשאת עליה את
עצמות יוסף,
כל אדם צריך
להזדקף.
כל אדם צריך
מסע ארוך אחד,
לזכור אותו
לעד
בכפות הרגלים,
כל אדם צריך
שתהיה לו ירושלים.