לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2017

תהלים מג: אוֹדְךָ בְכִנּוֹר


תהלים מג הוא חלקו האחרון של מזמור מב, שנכתב בידי בני קֹרח – מזמור שכולו תחינה של אדם בודד ורדוף לאלוהים, שיושיע אותו. לא ברור מדוע הוא הופרד משאר המזמור.

 

בפרק זה מופיעה בפעם השלישית במזמור אותה הקריאה: מַה תִּשְׁתּוֹחֲחִי נַפְשִׁי, וּמַה תֶּהֱמִי עָלָי?

 

****

 

במזמור מ, המיוחס לדוד, מתייחס המשורר בשלילה לפולחן הקורבנות, כפולחן שאינו רצוי לאלוהים, ומציע תחתיו פולחן מילולי, של תפילה, שבח ולימוד.

 

ומהי דרכם של בני קֹרח?

 

המשורר מתפלל לאלוהיו שישלח לו אורו ואמתו, והם ינחו אותו בדרכו. יביאו אותו אֶל הַר קָדְשְׁךָ וְאֶל מִשְׁכְּנוֹתֶיךָ. ומה הוא יעשה אז? וְאָבוֹאָה אֶל מִזְבַּח אֱלֹהִים.

 

אם הוא ניגש אל המזבח, מן הסתם בכוונתו להקריב קורבן תודה.

 

אז זהו, שלא.

 

וְאָבוֹאָה אֶל מִזְבַּח אֱלֹהִים, אֶל אֵל שִׂמְחַת גִּילִי, וְאוֹדְךָ בְכִנּוֹר, אֱלֹהִים אֱלֹהָי.

 

איזה יופי! איך להודות לה'? לא בקרבן, כי אם בכינור, בשירה ובנגינה.

 

אך אם כך, למה בבית המקדש? למה ליד המזבח?

 

המשורר מבין את חשיבותם של סמלים מסורתיים, כמו בית המקדש ומקום המזבח, שהתקדשו לאורך השנים. הוא אינו תלוש, הוא אינו משליך אותם מאחורי גבו, הוא אינו מתנער מהם, הוא אינו מתנכר להם. אולם הוא יוצק בהם תוכן חדש, מתאים יותר לדרכו, לתפיסתו. לא קורבן אלא שירה.

 

****

 

דור מחדש ויוצר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות. הוא בוחן ובודק, מרחיק ומקרב ויש שהוא נאחז במסורת הקיימת ומוסיף עליה, ויש שהוא יורד לגלי גרוטאות, חושף נשכחות, ממרק אותן מחלודתן, מחזיר לתחייה מסורת קדומה, שיש בה להזין את נפש הדור המחדש (ברל כצנלסון, "מקורות לא אכזב").

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 19/4/2017 20:03   בקטגוריות חינוך, יהדות, ספרות ואמנות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)