לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


5/2017

תהלים נא: וידוי


מזמור נא הוא מזמור וידוי על חטא שחטא המשורר. לאחר הווידוי מבקש המשורר סליחה ומביע תקווה לכפרה מיד האלוהים.

 

אין זה וידוי במסגרת עסקת טיעון, בנוסח "אם פגעתי במישהו, לא התכוונתי ואני מתנצל". זהו וידוי אמתי, מכל הלב. וידוי מוחלט, ללא תירוצים. "כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע, וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד.  לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי, וְהָרַע בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי, לְמַעַן תִּצְדַּק בְּדָבְרֶךָ, תִּזְכֶּה בְשָׁפְטֶךָ. הֵן בְּעָווֹן חוֹלָלְתִּי".

 

בהמשך מציע המשורר החוטא דרך לכפר על חטאיו – הוא לוקח על עצמו לחנך ולהעביר את המסר, כדי למנוע חטאיהם של אחרים.

 

עורך תהלים מייחס את המזמור לדוד, לאחר ששמע מנתן הנביא את תוכחתו הקשה, על חטאו בבת שבע ובאוריה החתי.

 

בספרות חז"ל קיימת נטיה לאפולוגטיקה למעשהו של דוד, ואף נאמר שכל האומר דוד חטא, אינו אלא טועה.

 

אך התנ"ך אינו מטייח. הוא מציג בצורה ברורה את חטאו של דוד, ללא כחל וסרק. וכאן, דוד נוטל אחריות מלאה על מעשיו. הוא חטא גם חטא. ואין הוא בורח מאחריות חטאו.

 

מזמור נא הוא מזמור של תשובה, במובן האמתי של המילה.

 

* 929

 

נכתב על ידי הייטנר , 2/5/2017 00:30   בקטגוריות יהדות, חינוך, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)