במאמרו "לא פינוי ולא פיצוי", בונה מוטי קרפל פלטפורמה רעיונית לעריקה מן המלחמה הבאה.
קרפל מכשיר את הקרקע לעריקה באמצעות ציטוטים אקראיים מראיון אחד וממאמר אחד. בראיון עם א.ב. יהושע הוא מבהיר שהלקח שלו מן ההתנתקות היא שאין אפשרות לעקור יישובים, ולכן יש לדרוש מן הפלשתינאים, בהסכם איתם, לקבל את התושבים היהודים ביו"ש כאזרחים במדינתם. השני הוא קטע ממאמר של יאיר שלג המציע לסגת מן השטחים בלי לעקור את היישובים, כך שמי שירצה ישאר במדינה הפלשתינאית.
על שני הציטוטים האלה בונה קרפל תיאוריה, לפיה כוונת הממשלה היא לסגת ולהפקיר את חיי המתנחלים. כחלק מן המהלך, צה"ל יכבוש את עזה כדי להחליף את שלטון חמאס בשלטונו של אבו מאזן, הפרטנר להסכם הזה. ואז, מציין קרפל בציניות, ש "בשביל זה יש... מכינות וישיבות הסדר". במילים אחרות, השדרה המרכזית של צה"ל היא בני המכינות והישיבות, וכיוון שהללו "ילדים טובים" המתגייסים לכל משימה שהמדינה מטילה עליהם, הם אלה שבהשתתפותם במלחמה, יאפשרו את הקמת המדינה הפלשתינאית שלשלטונה יופקרו המתנחלים.
ומכאן לא קשה להסיק את המסקנה – אם תהיה פעולה ברצועת עזה, על הציבור הדתי לערוק ממנה ולא לקחת בה חלק, ובכך הוא ימנע מהמדינה לבצע את המדיניות של הממשלה.
כל אזור הנגב המערבי ובעיקר שדרות, חיים לאורך שנים תחת פשע מלחמה נורא של הפלשתינאים, המשגרים מידי יום טילים על אוכלוסיה אזרחית. ממשלת ישראל וצמרת צה"ל במבוכה וטרם מצאו מענה ראוי למצב זה. הממשלה וצמרת צה"ל אינם מעוניינים בפעולה צבאית גדולה בעזה ועושים כל מאמץ להמנע ממנה, אך אני מניח שכמו ב"חומת מגן", במוקדם או במאוחר הכל יבינו שאין מנוס מפעולה כזו.
פעולה כזו היא מלחמה שאין צודקת ומוצדקת ממנה. מוטי קרפל קורא לערוק ממנה. כדאי שקרפל וקוראיו, בעיקר הקוראים הצעירים, יזכרו מהי משמעות עריקה מן המלחמה. יש לכך מילה אחת בעברית – בגידה.
ואגב, קרפל כותב במאמרו, בהסתמך על דבריו של א.ב. יהושע, ש"אסטרטגיית ההרתעה של עמונה עובדת". אולם א.ב. יהושע כלל אינו מזכיר בדבריו את עמונה. "ההתנתקות עכשיו היא כל כך בעייתית. אתם ראיתם מה זה להוציא 8,000 מעזה, איזה מאמצים זה תבע? וזה היה עוד איכשהו בסמכות של שרון. עכשיו לעקור 200,000 יהודים מיהודה ושומרון?"
יהושע כלל אינו מזכיר את עמונה, אלא דווקא את גוש קטיף. מסתבר שדווקא המאבק האחראי של עקורי גוש קטיף, הוא שהוריד לאנשים את האסימון, אודות המשמעות של יישוב ושל עקירת יישובים וגרם להם להתפכח, ולבטח לא ההתפרעות האלימה בעמונה.
* "נקודה"