* טלטלה רצויה - הטענה שהמשטרה היא מקצוע
ולכן ראוי שהמפכ"ל יהיה מתוך המשטרה, היא טענה ראויה ובמצב של שגרה היא
נכונה. אולם כאשר בכירי הניצבים במשטרה, ניצב אחר ניצב אחר ניצב אחר ניצב, התגלו
כעבריינים, משמע שיש בעיה תרבותית במשטרה, שבה הדבר מתאפשר. המשבר במשטרה הוא משבר
אמון של האזרחים במשטרה, משבר אמון של השוטרים בהנהגת המשטרה. המצב הזה מחייב
מינוי חיצוני, של אדם שאינו חלק מן המערכת ויוכל לטלטל אותה טלטלה עזה.
אין לי כלים והיכרות כדי לחוות דעה על גל הירש באופן אישי, אולם עצם
הבחירה באדם חיצוני נכונה וראויה להערכה. אני מקווה ומאמין שהירש יתגלה כאיש הנכון
במקום הנכון. השר ארדן ראוי לשבח על החלטה אמיצה ומנהיגותית. הוא לקח על עצמו
אחריות כבדה בהחלטה רחוקה מאזור הנוחות, אף שידע לחזות את הביקורת שיחטוף.
* הפקרות – לפני חודשים אחדים, נזקקתי לפרוטוקול מסוים של ישיבת ממשלה משנת
1967. כשפניתי לארכיון המדינה, התברר שהפרוטוקול הזה חסוי עדין. מדובר בפרוטוקול
מלפני 48 שנים, שהשפעתו על ביטחון המדינה היום זניחה.
והנה, מי שהיה רמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה, מרשה לעצמו להדליף
את המידע הרגיש ביותר, בסוגיה הביטחונית הרגישה ביותר, מדיוני הפורום החשאי ביותר,
בסוגיה שגם היום היא המרכזית ביותר לביטחון המדינה – דיוני השמיניה על אפשרות
התקפה באיראן. אין לכך הגדרה אחרת זולת הפקרות.
אהוד ברק מאותת במרץ על כוונתו לחזור לחיים הפוליטיים. את תוצאות
הרפתקנותו המדינית חסרת האחריות אנו משלמים עד היום. שוב הוא הוכיח שאינו כשיר
ואינו ראוי; שהוא אדם חסר אחריות.
* היכן הצנזורה? – במקרה הזה כשלה גם הצנזורה. תפקידה של הצנזורה לחסום פרסומים
מזיקים ומסוכנים כאלה, של הכמוסים בסודות המדינה. דומה שהצנזורה כשלה מאימת
תפקידיו הבכירים של ברק. אם מי שהיה ראש הממשלה והרמטכ"ל מרשה לעצמו... אך זו
טעות, וראוי לבדוק אם הצנזור הראשי מבין את תפקידו ומסוגל למלא אותו.
* החלטה מוצדקת - טוב עשה בית המשפט העליון כאשר הפריד בין שני חלקי העתירה – זו
העוסקת בסגן שר הבריאות וזו העוסקת בכהונת ראש הממשלה כשר במקביל לכהונתו. בנושא
משרד הבריאות, קיבל בג"ץ את ההחלטה המשפטית המתבקשת – המעמד של סגן שר במעמד
שר אינו מעוגן בחוק וסותר אותו. כמובן, שהכנסת רשאית לשנות את החוק, אך יש לקוות
שלא תנהג כך, והכרעת בג"ץ תשים קץ לאבסורד, של מפלגות בקואליציה המסרבות לקחת
אחריות ממלכתית כמתחייב מהישיבה בממשלה.
בנושא כהונת ראש הממשלה כשר, יש לקוות שבית המשפט ידחה את העתירה.
הנוהג הזה קיים מאז הקמת המדינה, ואין כל מקום לפלפולי פלפולים משפטיים כדי לחפש
דרך יצירתית לבטל מינויים שהכנסת אישרה.
אני לא אוהב, בלשון המעטה, את ריבוי התיקים בידי נתניהו ובמיוחד תיק
התקשורת, אך זו סוגיה פוליטית, לא משפטית.
* בולשיט – ישראל נזהרת כמו מאש לא לשקוע בבוץ של מלחמת בני חושך בבני חושך
בסוריה. בצדק, ישראל מבליגה, בדרך כלל, על "זליגות" מן הקרבות לשטחה, או
משיבה אש סמלית. אולם הפעם, כאשר היה ירי מכוון, מתוך שטח שבשליטת צבא אסד ומצד
ארגון של בני בריתו, ישראל הגיבה והנחיתה מכה על יעדי צבא סוריה, בנקודות
האסטרטגיות ביותר – קו ההגנה האחרון של אסד על דמשק. ועם זאת, הפעולה הייתה מדודה,
בתקווה שדי יהיה בה כדי להרתיע. ולא פחות חשוב – ישראל חיסלה את החוליה שירתה,
במבצע המוכיח יכולת מודיעינית משמעותית. בעיניי, כל המכלול הזה מבטא שיקול דעת ואחריות
מדינית וביטחונית.
אביגדור ליברמן הגדיר בלעג את פעולת צה"ל "בולשיט". מה
הוא מציע? לכבוש את סוריה, כפי שהוא מציע לכבוש את עזה? להתערב במלחמת הכל בכל
בסוריה? עד כמה אפשר להיות פופוליסט חסר אחריות?
* פרקליטו של השטן – עוכר הדין איתמר בן גביר שאל בסרקזם האם במקרה שמרשו, המחבל העצור
במעצר מנהלי, ישבות רעב, בג"ץ ישחרר גם אותו. עוכר הדין צודק – אכן, אין שמץ
של הבדל בין מחבל מן הג'יהאד האיסלאמי למחבל מן הג'יהאד ה"יהודי" (או
ליתר דיוק, הפגאני).
* אתיקה רפואית – ההסתדרות הרפואית היא האיגוד המקצועי היציג הנבחר של רופאי ישראל.
האם איגוד מקצועי הוא סמכות אתית? האם במאבקו נגד הזנה בכפיה של אסירים שובתי רעב,
האיגוד המקצועי מייצג את רופאי ישראל?
לא את כולם. כמה מבכירי הרופאים ומומחי האתיקה בישראל פרסמו נייר עמדה
החולק על עמדת הר"י, ומציג את תפיסת האתיקה הרפואית, המחייבת את הרופא להציל
את חיי החולה. במישור המקצועי, שוללים החותמים את הטענה כאילו הזנה בכפיה היא
"עינוי".
בין החותמים נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון פרופ' רבקה כרמי, מנהל בית
החולים שערי צדק בירושלים פרופ' יונתן הלוי, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית
לביואתיקה, פרופ' מישל רבל ממכון ויצמן ברחובות, ופרופסור אסא כשר, שהנו בר סמכא
בינלאומי ראשון במעלה בענייני אתיקה.
אני ציפיתי לנייר העמדה הזה, לנוכח ליקוי המאורות המוסרי שבא לידי
ביטוי בעמדת הר"י. במקרה הזה, עמדת הר"י פוגעת גם באינטרס הלאומי של
ישראל, אולם בראש ובראשונה היא מנוגדת לשבועת הרופאים ולאתיקה הרפואית, ולא הבנתי
עד עתה איך אף רופא לא קם.
* מופרך לחלוטין - במאמרי "כן, הכחשת שואה", ביקרתי את פרופ' אלחנן יקירה,
על שפרסם מאמר בספר "השואה והנכבה". אמנם הוא שלל במאמרו מן היסוד את
התשתית הרעיונית של הספר, ואף השווה את הקריאה ל"השהיית השואה מההקשר
היהודי" בשם האוניברסליזם המנוגד לפרטיקולריזם, למסר האוניברסליסטי של פאולוס,
שנועד למחוק את העם היהודי. ובכל זאת, אני חושב שהוא שגה בכך שפרסם בבמה הזאת,
ונתן לה לגיטימציה.
אני רוצה לשתף פסקה חשובה ממאמרו של יקירה: "הבה נאמר זאת אפוא מפורשות: נתח ההיסטוריה שעורכי
הספר, יהודי וערבי, מכנים 'נכבה' הוא מלחמת העצמאות ותוצאותיה. מלחמה זו פרצה בעקבות
סירובה של התנועה הלאומית הפלסטינית לקבל את תכנית החלוקה, ומה שמכונה בפיהם היום 'האסון'
איננו אלא מפלתם במלחמה שהם כפו על היישוב היהודי בארץ-ישראל/פלסטין, כפי שנקראה הארץ
לפני שהוכרזה מדינת ישראל. ומפלות, כידוע, הן עניין עגום למדי. 'vae
victis' אמרו הגאלים לרומאים, והם ידעו דבר או שניים על
מפלות. היהודים לא פלשו לגרמניה והשמדתם איננה דומה לשום מפלה במלחמה, גם לא למפלתם
של הפלסטינים. מה שקרה לפלסטינים בעקבות המלחמה ההיא, ובמידה כזאת או אחרת גם בשנים
שחלפו מאז, הוא ללא ספק עניין קשה, אבל איש לא ביקש להשמיד אותם. אפילו לא לגמרי ברור
מי ביקש לגרש אותם ועד כמה. לעומת זאת, מה שהיה קורה ליהודי ארץ ישראל לו ניצחו הערבים,
הוא ככל הנראה מה שקרה ליהודים בכל המקומות שבהם הובסו: בעיר העתיקה בירושלים, בגוש
עציון, בכפר דרום ובנירים לא נותר יהודי חי לרפואה. רוב היהודים שהתגוררו במקומות האלה
גורשו מהם, מקצתם נטבחו. כמו במקרים לא מעטים אחרים, הפלסטינים בונים את האתוס הלאומי
שלהם מתוך חיקוי האתוס היהודי-ציוני ומתוך שאילה מתמדת של סמלים, מושגים וקטעי סיפר
מן ה'שיח' והתרבות הישראליים. כך הומצא גם הביטוי 'נכבה': אם השואה היא אסונם של היהודים,
הנכבה היא אסונם של הפלסטינים, וכאמור, אם יש מכחישי שואה, יש עכשיו גם מכחישי נכבה.
האמת העגומה היא שהשימוש במילה 'נכבה' כאילו הייתה בעלת מעמד דומה למעמדה של המילה
'שואה', או כאילו המאורעות ששתי המילים האלה מציינות שייכים למשפחה אחת של מאורעות
היסטוריים, הוא שימוש מופרך לחלוטין. הוא הדין בשימוש בביטויים כמו 'זיכרון הנכבה'
או 'הכחשת הנכבה' ".
* אוטואנטישמית - קרולינה לנדסמן מצדיקה את הפניית החרם של BDS גם כלפי יהודים שאינם
ישראלים, כמו הזמר מתיסיהו. "אולי
כשכתם הכיבוש ידבק ביהודים האמריקאים, הצרפתים, הארגנטינאים - ידרשו אלה סוף סוף להבחין
בינם לבין הישראלים". אוטואנטישמית כבר
אמרנו?
* המאושלים – להלן תגובתו של הרצל למכתב הרבנים האמריקאיים, שקראו לחברי הקונגרס
לתמוך בהסכם הגרעין האיראני: "מאושל
הוא אנטי ציוני. אנו מכירים אותו זמן רב, ותמיד התעורר בנו רגש של גועל שעה שראינו
אותו... אמרנו לעצמנו שאנו מוכרחים לסבול אותו... מאושל מסתלק מן היהודים ובאותו הזמן
מדבר בשמם. כך קורה הדבר שאנו מוכרחים לשמוע לפעמים מפי ידידים רציניים של הציונות
את ההערה - הרי היהודים עצמם אינם רוצים לשמוע על הציונות דבר... היהודים? לא ולא!
רק מאושל אינו רוצה. שום יהודי אמיתי אינו יכול להיות אנטי ציוני".
זהו קטע ממאמרו של הרצל "מאושל". ב-1897, שנת הקונגרס
הציוני הראשון, פרסם הרצל מאמר בו תקף בחריפות חסרת תקדים את הבורגנות היהודית
העשירה, שהתנגדה לציונות. הדברים נכתבו על רקע סירובם של בנקאים יהודים אליהם פנה
בבקשה לסייע בהקמת ה-Jewish Colonial Bank, שהרצל ראה בהקמתו מכשיר
הכרחי להצלחת תכניתו. במאמר הוא לא התמקד דווקא בהם, אלא עסק באופן כללי ביהודים
המתנגדים לציונות, ובעיקר ביהודים הפועלים בקרב העמים נגד הציונות.
"מאושלים", הוא כינה אותם.
* אשמורת שלישית - בשעה טובה ומוצלחת, יצא לאור הגיליון הראשון של כתב העת
"אשמורת שלישית", כתב עת ציוני עכשווי, בהוצאת עמותת "שבעים פנים
לציונות" ובעריכת ניר רייזלר.
החוברת מעמיקה, מעניינת ומעוצבת היטב, ונושאת בשורה של התחדשות
ציונית. במרכזה, ראיון עומק עם פרופ' אליעזר שבייד, חתן פרס ישראל, ואחד מהוגי
הדעות הציונים החשובים בדורנו. כמו כן, מסה מאת פרופ' אלחנן יקירה "על
העגבניות של עין חרוד או: מהי ציונות היום", כתבה על ארגון "השומר
החדש" ועוד כתבות ומאמרים מעניינים.
גילוי נאות – א. בחוברת מופיעה מסה שלי – "לא על המילקי
לבדו". ב. אני חבר הוועד המנהל של העמותה.
* קיצור תולדות האנושות – עכשיו התערוכה – אהבתי מאוד את ספרו של יובל נח הררי "קיצור תולדות
האנושות". הספר מיטיב להעניק לקורא תמונה מוחשית מאוד של התפתחות האנושות
לאורך ההיסטוריה (והפְּרֶה-היסטוריה), במבט-על, הממחיש את התמונה כרצף תצלומי
לוויין.
הלכתי לצפות בתערוכה המבוססת על הספר במוזיאון ישראל, בציפיה שהתמונה
שהתגלתה לעיניי עם קריאת הספר תתבהר עוד יותר. התאכזבתי מאוד. התערוכה היא הד
חיוור וקלוש לספר, אין בה כל חידוש וכל ריגוש.
יתכן שהיא יכולה לשמש קדימון למי שטרם קרא את הספר, אך אחרי קריאת
הספר, היא לא הוסיפה לי דבר.
* 1965 – ב-1965 נוסד מוזיאון ישראל. במלאת יובל להיווסדו, מוצגת בו תערוכה
המתמקדת בשנת ההקמה. עוד בטרם ראיתי את התערוכה, אהבתי את הרעיון. בדרך כלל אנו
עוקבים אחרי תהליכים היסטוריים לאורך זמן, תוך התמקדות בנושא מסוים. מעניין לראות נקודת
מבט שונה – לעצור את הזמן במועד מסוים, ולהתמקד בו מזוויות שונות.
התערוכה יפה. האולם הראשון מציג אביזרים שונים מן התקופה. ב-1965
הייתי בן שנתיים, כך שאיני יכול לזכור דבר, אולם המוצגים הם תבנית נוף ילדותי –
הפטיפון והתקליטים, הווספה עם הסירה, הריהוט והכלים.
התצוגה השניה מציגה את אמנות התקופה, ואת יצירותיהם של האמנים הצעירים
והחדשנים, שהובילו את האמנות הישראלית ביובל השנים שמאז ועד עתה, לצד מעטפת
המעניקה פרספקטיבה מסצנת האמנות במערב באותה תקופה.
אני נהניתי במיוחד ממה שכאילו נוצר במיוחד בעבורי – מצג של יומני
"גבע" ו"כרמל", יומני החדשות שהוקרנו בבתי הקולנוע לפני תחילת
הסרט, בתקופה שקדמה לטלוויזיה. ישבתי מרותק ומהופנט מול המסך, וצפיתי בחדשות
התקופה ובאופן בו הוצגו. אני כותב כעת מחקר העוסק בסכסוך הישראלי סורי, בעשור שקדם
למלחמת ששת הימים, ובין השאר ראיתי כתבות על תקריות הגבול.
מעבר לחדשות, ניתן ללמוד מן היומנים לא מעט על תרבות התקופה. למשל –
בכל הכתבות, על כל אירוע, כל כינוס, כל פורום, כמעט הכל מעשנים, סיגריה או מקטרת,
והאולם אפוף עשן. המראות הללו ממחישים את המהפכה התרבותית החיובית והחשובה כל כך,
שהתרחשה במהלך השנים, מהפכת הזכות לנשום. מעניין היה להשוות את הצווארונים הפתוחים
בישיבת מועצת "אחדות העבודה", שאישרה את הצטרפות המפלגה ל"מערך
הזוגי", לעומת החליפות המעונבות בכנס היסוד של המפלגה הליברלית העצמאית
(ל"ע), שהתקיים באותו שבוע.
דבר מעניין – בשנת 1965 היו פיגועים, של "חבלני" [=מחבלי]
פת"ח. ראו איזה ממזר אקיבוש. הוא כל כך נורא, עד כדי כך שהפלשתינאים נאלצו
להילחם נגדו כבר שנתיים לפני שנולד.
* תחזית עתיד הבליקיני – לפני כ-20-25 שנים, נוצרה נורמה של הנקה חופשית בפומבי. אני זוכר
שכל הנשים שסבבו אותי, בקיבוץ, בעבודה בחברה, חלצו שד והניקו את תינוקם. כעבור
שנים אחדות, התופעה הזאת הצטמצמה מאוד. היום, מקובל יותר שאישה מניקה תשלוף חיתול
ותצניע את ההנקה. אני מכיר נשים שהניקו בפומבי את התינוק הבכור, והצניעו את הנקת
התינוק הצעיר.
מה גרם לשינוי? ראשית, כמו בכל דבר, גם כאן יש אופנות. אך בעיניי יש
כאן משהו עמוק יותר. תחילה היה צורך של הנשים להשתחרר – להרגיש שהצורך של התינוק
לינוק ושלהן להניק, לא צריך לחייב אותן לחפש חדר פנוי או להישאר בבית ולהימנע מלצאת
לחברה. כשההנקה בציבור הייתה לנורמה, נמצאו פתרונות נוחים יותר, שאפשרו לנשים
להרגיש נוח יותר כשאבריהן המוצנעים לא יחשפו, ושהן תהיינה פחות מובכות ופחות
מביכות. ואולי הן גם הרגישו והבינו, שהקלישאה ש"אין שום דבר מיני בציצי של
אישה מניקה", אולי מחזיקה חלב, אך לבטח אינה מחזיקה מים.
אנו עדים היום לאופנת הבליקיני (topless) ההולכת ומתגברת ברחובות
ניו יורק וערי ארה"ב. נשים חשות משוחררות להיווכח שאפשר. אני מניח שהתופעה
תלך ותתפשט (תרתי משמע), תלך ותתרחב בשנים הבאות, ולאחר מכן תדעך ותעלם. למה? ראשית,
בשל הרצון של האדם בהצבת גבולות של פרטיות וצנעה. ויותר מכך, כיוון שברגע שהציצי
החשוף יהיה להרגל, הוא יאבד את הקשרו המיני. וכיוון שבני האדם, נשים וגברים,
אוהבים מין, אוהבים את המתח המיני, אוהבים את הגירוי, הם יחזרו במהרה למחשוף המגלה
ומכסה ומסעיר את הדמיון.
ואצלנו? כמו כל אופנה אמריקאית, האופנה הזאת תגיע גם אלינו, באיחור
אופנתי, כאשר בארה"ב היא תהיה בנסיגה. וכעבור שנים אחדות היא תדעך ותגווע.
* ביד הלשון
אֵיפָה וְאֵיפָה – צירוף הלשון "אֵיפָה
וְאֵיפָה", המבטא אפליה, לקוח מפרשת השבוע, פרשת "כי תצא".
לֹא-יִהְיֶה לְךָ בְּכִיסְךָ אֶבֶן וָאָבֶן
גְּדוֹלָה וּקְטַנָּה. לֹא-יִהְיֶה לְךָ בְּבֵיתְךָ אֵיפָה וְאֵיפָה, גְּדוֹלָה וּקְטַנָּה. אֶבֶן שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה-לָּךְ אֵיפָה שְׁלֵמָה
וָצֶדֶק יִהְיֶה-לָּךְ לְמַעַן יַאֲרִיכוּ יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ
נֹתֵן לָךְ. כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה, כֹּל עֹשֵׂה עָוֶל
(דברים כ"ה, י"ג-ט"ז).
המשמעות המקורית של הביטוי אינה עוסקת
באפליה אלא בסחר בלתי הוגן. איפה היא מידת נפח. כשהלקוח ביקש מהסוחר איפה מהסחורה,
למשל איפת קמח או סולת, מדד הסוחר את הכמות באמצעות כלי בגודל של איפה. האיסור הוא
על רמאות, על זיוף, על אחזקת איפה קטנה יותר המאפשרת לקבל את מלוא התשלום תמורת
מידה קטנה יותר של הסחורה. כנ"ל האבן – אבן של משקל. הפסוק מגדיר מסחר הוגן
כצדק ומסחר בלתי הוגן כתועבה ועוול.
* "חדשות בן עזר"