לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

צרור הערות 18.3.15


* ואם בשעה 9:00 אחטוף לפתע דום לב, ואלך לבית עולמי בטרם עת? הרי לא אסלח לעצמי שלא הספקתי להטיל את הפתק הגורלי.

 

ולכן, כבכל מערכת בחירות, פתחתי את היום בהטלת הפתק בקלפי. מיד עם פתיחת הקלפיות מילאתי את זכותי האזרחית וחובתי המוסרית.

 

* את ההחלטה קיבלתי בשלב מוקדם במערכת הבחירות. בחרתי כ' – כולנו, בראשות משה כחלון.

 

* מאז "הדרך השלישית" מעולם לא הצבעתי פעמים לאותה רשימה. אני מקווה מאוד שכחלון יגרום לי לנהוג אחרת בבחירות הבאות (ואני מקווה שהן תהיינה בעוד ארבע שנים).

 

* ביממה האחרונה לפני הבחירות, היה לי דחף להצביע מחל. לא כיוון ששיניתי את דעתי. לא בזכות הליכוד ובטח לא בזכות נתניהו. היה לי דחף להצביע מחל כריאקציה למסע הדמוניזציה, הדה-קרדיטיזציה וההסתה האישית נגד נתניהו, שחצה כל גבול של טעם טוב, של הגינות, של ביקורת עניינית הראויה במדינה דמוקרטית. לא, המסע הזה לא גרם לי להצביע מחל, אבל אני מאמין שרבים אחרים עשו את הצעד הנוסף שאני לא עשיתי. את בית משפחת מוזס צפוי זר פרחים ענק מן הזוג נתניהו.

 

* הייתה זו שעתה הרעה של התקשורת הישראלית. לא כולה, אך חלקים רחבים ממנה. במשך חודשים התגייס אתר ynet לשטיפת מוח, שמטרתה להשניא את נתניהו על העם, אך המסר שלה היה השנאת מדינת ישראל על אזרחיה. מדינת ישראל תוארה כאזור מוכה אסון. איך זה מסתדר עם העובדה, ששנה אחרי שנה, בכל מדד אושר עולמי, ניצבת ישראל בין המקומות הראשונים, הרבה יותר אפילו ממדינות שאינן זוכרות מהי מלחמה ומהו פיגוע טרור? יש לאזרחי ישראל ביקורת רבה, אך הסך הכל חיובי מאוד ואזרחי ישראל מאושרים, שמחים, מרוצים ואוהבים את מדינתם. התחושה הזאת חוצה דעות הפוליטיות.

 

* כל אדם עני ורעב הוא חרפה לאומית. הדברת העוני היא משימה לאומית ראשונה במעלה. יש מקום לתקוף את הממשלה על מדיניותה החברתית הכלכלית, על הפערים העמוקים בחברה, על העוני בישראל. יש להציב אלטרנטיבה של צדק חברתי, ערבות הדדית, סולידריות, צמצום פערים. אולם ניתן לעשות זאת בלי לשקר, בלי להשחיר את דמות המדינה, בלי לתאר מציאות בדויה לפיה ישראל היא מדינת עולם שלישי מוכת רעב.

 

* יש מקום לביקורת על מערכת הבריאות בישראל, על התפשטות הרפואה הפרטית, המשתמשת במשאבי הבריאות הציבורית לעסקה המושחתת שבה העשירים נהנים מבריאות טובה יותר ותוחלת חיים ארוכה יותר תמורת תשלום גבוה מאוד לכיסם של רופאים, ובעיקר של סלבריטאי רפואה.

 

אולם אי אפשר להתעלם מן העובדה שמערכת הבריאות בישראל היא מהמתקדמות בעולם, ובמדדים המקובלים בעולם לבחינת מערכות בריאות – תוחלת החיים ותמותת תינוקות, ישראל היא מהטובות בעולם. מי ששואב את המידע מתשלובת מוזס, יחשוב שמערכת הבריאות בישראל היא מהנחשלות בעולם השלישי.

 

* "ידיעות אחרונות" הוביל במשך שנים את תרבות הסגידה לבצע הכסף, הערצת העשירים והגלוריפיקציה לטייקונים. ולפתע, למען המטרה הקדושה של הפלת השלטון, הוא הפך ל"חברתי". האם הציבור כל כך מטומטם וקונה את הסחורה הזאת?

 

* "ידיעות אחרונות" היה עיתון הבית של איש הציבור המושחת ביותר בתולדות המדינה, אהוד אולמרט. לפתע, למען אותה מטרה קדושה, הוא נהיה נושא הדגל של המלחמה בשחיתות, וחיפש בכל מחיר ובכל פינה, אם לא אקדח מעשן לפחות קפצון מסניף, כדי להפליל את נתניהו. לשם כך הוא אף ביזה את שלטון החוק ומערכת האכיפה במסע דה-קרדיטיזציה ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה, על כך שלא תמיד סרו להוראותיו ולא קפצו לדום כשקיבלו צו 8.

 

* יש צורך לשקם את התקשורת הישראלית החולה, שאיבדה את אמון אזרחי ישראל.

 

* מן הראוי שראש ממשלה יעודד את כל אזרחי המדינה באשר הם לגלות אזרחות טובה ולהצביע. דברי ההפחדה של נתניהו מפני אחוזי ההצבעה הגבוהים במגזר הערבי נחותים ומכוערים, בלתי ראויים למנהיג לאומי, גם אילו היו נכונים, קל וחומר שהם שקר.

 

* כנראה שהסוג הזה של התנהלות נועד להזכיר לי שצדקתי כאשר לא בחרתי בו.

 

* הכותרת הראשית ב"ישראל היום", ערב הבחירות, הייתה "ימין - או שמאל". הכותרת הזאת היא מיצוי מערכת הבחירות האיומה הזאת, הלעומתית הזאת, הדיכוטומית הזאת, רוויית ההסתה והשנאה הזאת. אני דוחה בשאט נפש את שטיפת המוח הזאת. ההצבעה שלי הייתה נגד הדיכוטומיה הזאת. ההצבעה שלי הייתה נגד התכתיב ההרסני הזה. הצבעתי בעד "כולנו" הייתה, בראש ובראשונה, הצבעה נגד "ימין - או שמאל".

 

* "ידיעות אחרונות" ו"הארץ" יכלו לתת בדיוק אותה כותרת. תקשורת ופוליטיקה צינית מחלקת את אזרחי ישראל לשני עדרים, ומנסה להכתיב להם השתייכות לעדר הזה או הזה. הגיעה השעה שאזרחי ישראל יבעטו בעדריות הזאת, וכאזרחים חופשיים יציבו אלטרנטיבה אמתית, שלטונית, לברירה הזאת.  

 

* פנייתו של נתניהו ימינה בתקופת הבחירות והצהרותיו החוזרות ונשנות שלא יקים ממשלת אחדות עם המחנ"צ כיוון שתהום אידיאולוגית רובצת ביניהם, תקשה עליו לרדת מן העץ. אולם מאז ב"ג, אף ראש ממשלה לא רצה להיות הקצה בקואליציה שלו, אלא הציר המרכזי. ממשלת ימין צרה, שבה נתניהו הוא הקצה השמאלי, אינה טובה לישראל. הדבר הרצוי ביותר הוא ממשלת אחדות לאומית. גם ממשלה שתכלול את כחלון ולפיד היא אופציה רצויה. אני מקווה מאוד שנתניהו ינסה ללכת לכיוונים הללו.

 

* המסר החשוב בנאום הניצחון של נתניהו, היה התחייבותו לשינוי בנושא הרווחה, הדיור ויוקר המחיה. יש לקוות שבנושא הזה הוא יבצע סיבוב פרסה, ייקח אחריות ויפעל אחרת לגמרי מכפי שפעל בעבר, יחד עם שר האוצר המיועד משה כחלון.

 

* התופעה המכוערת ביותר במערכת הבחירות המכוערת הזאת, הייתה הניסיון המגושם להחיות בכל מחיר את הגלות, ולדחוק את החברה הישראלית לכל מיני חלוקות שבטיות עבשות, עם כל מיני מילים מוזרות כמו אשכזרחים, מזרשכנזים או משהו כזה. אבל מלחמת המאסף של הגלות לא תמנע את הניצחון הבלתי נמנע של הציונות, של חזון קיבוץ הגלויות. קיבוץ גלויות – לא באמצעות מחיקת תרבויות, חלילה, אלא באמצעות שילוב והטמעה של המקורות התרבותיים של עם ישראל בכל גלויותיו, שכולם נכסים של כל יהודי, ללא הבדל האם הסבתא שלו התגוררה בעיירה בפולין או במרוקו, בכפר באתיופיה או בפרבר בניו יורק. שילוב סינרגטי היוצר תרבות יהודית ישראלית עשירה ועמוקה, הגדולה מכל חלקיה. הפוליטיקה העדתית הגלותית, היא כתם על החברה הישראלית.

 

* ציפי לבני הייתה אבן ריחיים על צווארו של המחנ"צ. אין ספק שהיא הייתה נזק אלקטורלי. אין ספק שהרוטציה הייתה מקח טעות. כל אדם סביר הבין שמפלגה המציגה את מנהיגה כחצי מועמד, פוגעת במנהיגותו. כל אדם סביר מבין שהרוטציה הייתה גחמה – שילוב בין אמביציה מטורפת, תאוות שלטון שלוחת רסן ועזות מצח לבין חולשה של מנהיג שנכנע לאיום באקדח ריק. כל אזרח סביר הבין שאין כל היגיון בכך שמי שבסקרים לא עברה את אחוז החסימה תהיה מועמדת לראשות הממשלה, רק כיוון שהיא מאוד רוצה ושאין לה בושה.

 

החלטתה של ציפי לבני לוותר על הרוטציה סייעה למחנ"צ, אבל מעט מדי, כי ההחלטה המתבקשת באה מאוחר מדי, אחרי שמרבית הבוחרים כבר גיבשו את החלטתם.

 

* אין צורך בדמיון מפותח מדי, כדי להבין איזו מערכת לחצים אדירה הופעלה על לבני. הרצוג עצמו, סביר להניח, לא אמר לה זאת ישירות, אלא מלאכתו נעשתה בידי אחרים. בסופו של דבר היא הבינה, שמועמדותה עלולה להיות אבן הנגף בפני ניצחון של המחנ"צ בבחירות ושבמקרה של הפסד, כל חצי האשמה יופנו אליה. לא היה לה מנוס מן ההחלטה הזאת, אך היא הגיעה מאוחר מדי למסקנה המתבקשת.

 

* מבחינה לאומית, ובלי להתייחס לדמותה של ציפי לבני באופן אישי, רוטציה היא דבר שלילי, פוגע במשילות וברצף השלטוני. לעתים, כמו אחרי בחירות 1984, המציאות הפוליטית עלולה להכתיב זאת. המציאות הפוליטית בבחירות 84' הייתה שאף גוש לא יכול להרכיב ממשלה ואף גוש לא היה מוכן להעניק את השלטון בשלמותו לגוש היריב. במצב שנוצר, נאלצו להתפשר על הפתרון הגרוע הזה. אולם למעט מקרה זה, גם בממשלות אחדות לאומית לא הייתה רוטציה.

 

ריצה של מפלגה לבחירות, כשהיא מציגה את מועמדיה ברוטציה, מעבירה מסר בעייתי מאוד בנוגע לתפיסת ראשות הממשלה ובנוגע לעמידתה מאחורי מנהיגה.

 

רעיון הרוטציה בין הרצוג ולבני היה רע לפוליטיקה הישראלית, רע למדינת ישראל. בלי קשר לסיבות שבעטין הוא ירד מן הפרק – טוב שהוא ירד מן הפרק. יש לקוות שהלקח נלמד.

 

* בעבר, ראשי ממשלה ראו כחלק מתפקידם להתראיין לרדיו ולטלוויזיה, לשוחח עם הציבור ולהשיב על שאלות העיתונאים. בגין, רבין, פרס ושמיר, הופיעו לעתים מזומנות ביומן הבוקר ברדיו או במבט והתראיינו.

 

בקדנציה הראשונה של נתניהו וביתר שאת – בתקופת כהונתו של ברק כראש הממשלה, הופעותיהם בתקשורת הפכו תכופות מדי, ויצרו אפקט אינפלציוני של ירידת ערך ראיונותיהם. ברק, בעיקר בשלהי תפקידו, התראיין כמעט מדי יום, וזה הפך לבלתי נסבל.

 

כשאריק שרון החליף את ברק, הוא הלך לקיצוניות השניה. הוא העביר מסר של דיסטנס, ריחוק, שיצר הילה של חשיבות ומכובדות. הוא לא התראיין, לא שוחח עם הציבור והציבור הריע לו, אולי מתוך מיאוס בפטפטת היתר של קודמיו. שרון שידר בשתיקתו מסר של איש עשיה, לא דיבורים. אכן, ראוי היה להוריד את מינון הראיונות, אך הוא הרחיק לכת. מנהיג צריך לשוחח עם העם.

 

הפופולריות הגבוהה של שרון, על אף ואולי בזכות אותו ריחוק, גרמו לאולמרט ולנתניהו שבאו אחריו ללכת בעקבותיו ולא להתראיין. שתיקת ההנהגה הפכה ליותר ויותר בעייתית. היא בעייתית מבחינת הדמוקרטיה והצורך של ראש הממשלה להשיב לשאלות התקשורת ולהתמודד עמן, אך היא בעייתית גם מבחינת ראש הממשלה עצמו, המוותר מרצונו על ההזדמנות להשפיע על העם.

 

שתיקתו של נתניהו לאורך תקופת כהונתו, כולל בחודשי הבחירות פגעה בו. גל הראיונות בישורת האחרונה לפני הבחירות מעידה על כך שהוא מבין זאת. בלי זה הוא לא היה מנצח.

 

* רינה מצליח צלחה בהצלחה משימה טלוויזיונית לא פשוטה, כשהובילה ביד רמה, באסרטיביות ובערנות, מרתון ראיונות עם ראשי כל הרשימות המתמודדות לכנסת (כמעט. לאן נעלמו האחים גולדשטיין?). היא הייתה מראיינת תקיפה והיטיבה לאתגר את מרואייניה בשאלות הקשות, מרואיין מרואיין והשאלות הקשות המתאימות לו.

 

למחרת תקפה אותה רווית הכט, מבקרת הטלוויזיה של "הארץ", על כך שהעזה לשאול שאלות קשות גם את איימן עודה ועל כך שאפשרה לליברמן לדבר. הרי ברור שמראיינת מקצועית, אליבא דהכט, צריכה לסתום את פיו של ליברמן ולא לאתגר את עודה.

 

* במאמר ל"הארץ" טען גדעון לוי, הלאומן האנטי ישראלי, המסית נגד ערבים מתונים ושוחרי שלום המקבלים את קיומה של ישראל כבוגדים, שמערכת הבחירות הנוכחית הייתה הגזענית והלאומנית מכולם (ולא, הוא ממש לא התכוון לקרטל הלאומנות הערבית בה הוא תומך בהתלהבות כ"אלטרנטיבה היחידה" כלשונו). בין הגזענים והלאומנים הוא מונה את ציפי לבני, הרצוג, יאיר לפיד, "קבוצת המומחים לשלום וביטחון" ועמוס עוז.

 

* בבחירות הצביעו, כנראה, כמה מאות סמרטוטים ממוצא יהודי לקרטל הלאומנות הערבית. בין כותבי "הארץ" הם רוב. מעולם לא היה ביטוי מובהק כל כך לנתק בין מערכת "הארץ" לעם ישראל.

 

* אין לי בעיה עם הערבים המצביעים למפלגה המבטאת את לאומיותם. לעומת זאת, יהודים המצביעים למפלגה זו הם בעיניי נמושות (ובמילים אחרות - חנין זועבי עדיפה בעיניי על חנין דב).

 

* צלצול טלפון.

"שלום. מדבר יצחק בוז'י הרצוג".

"מי נתן לך את מספר הטלפון שלי?" שאלתי, אך הוא לא השיב והמשיך לדבר.

אז ניתקתי.

 

* במערכת בחירות אחת הייתי מועמד לכנסת. זה היה בבחירות 1999. צמרת רשימת "הדרך השלישית" נבחרה בידי מועצת התנועה, מתוך המועמדים שהתמודדו על מקום בכנסת. ואחריהם הוצבו עוד כעשרים-שלושים מפעילי התנועה. האמת היא שהייתי קצת צעיר מדי למועמדות של כבוד, אך השיבוץ היה של חברי מזכירות, הנהלה ומועצה.

 

לא, לא נכנסתי לכנסת בבחירות. לצערי, גם אביגדור קהלני שעמד בראש הרשימה לא נכנס.

 

* נתן אלבז נולד במרוקו וכנער עלה לארץ לבדו, ללא משפחתו. הוא התגייס לשירות קרבי בחטיבת "גבעתי". בביצוע משימה של טיפול ברימונים, תוך ישיבה באוהל, הוא שמע קול נקישה מאחד הרימונים, שניצרתו השתחררה. הוא אחז את הרימון בידיו ורץ אל מחוץ לאוהל, קרא לחבריו להשתטח, ומשלא מצא מקום ריק מחיילים שניתן להשליך לעברו את הרימון, הוא הצמיד את הרימון לחזהו, התרחק מחבריו בריצה, התפוצץ עם הרימון ונהרג, ובכך הציל את חיי חבריו.

 

על מעשהו, קיבל אלבז את עיטור המופת והיה לגיבור לאומי. אלתרמן כתב עליו שיר מרגש ב"הטור השביעי", ילדים נקראו על שמו, רחובות הנציחו את זכרו.

 

בתכניתו של יהונתן גפן "אומרים שהיה פה", שהוקדשה לשנת 1954, אחד הנושאים היה סיפורו של אלבז. רוח הדברים, של גפן ושל המרואיין המומחה האני זוביידה, הייתה שבמדינה הגזענית, הדרך היחידה של עולה ממרוקו להתקבל לחברה היא למות לבד.

 

הקמתה של דימונה, בתכנית שהוקדשה ל-1955, תוארה בידי השניים כממסד האשכנזי שלא ידע מה לעשות עם עולי ארצות ערב, ולכן הוא זרק אותם הכי רחוק שאפשר מן העין.

 

חשוב מאוד לערוך תכניות בטלוויזיה החינוכית ובכלל, על תולדות מדינת ישראל. חבל שהמשימה החשובה הזאת הופקדה בידיו הציניות של גפן.

 

* ביד הלשון

 

שבוע הבחירות הוא השבוע הפוליטי ביותר ב... רציתי לכתוב בארבע שנים, אבל...

 

האם נכון לומר שזהו השבוע המדיני ביותר?

 

בדרך כלל, אנו נוהגים להבחין בין פוליטי למדיני. הפוליטי הוא מה שקשור למפלגות, למאבקים על השלטון, למאבקים בין המפלגות ובתוכן, לבחירות ולפעילות הפרלמנטרית. המדיני הוא מה שקשור ליחסי החוץ, לדיפלומטיה, להכרעות האזרחיות בנושאי ביטחון. הכתב הפוליטי מסקר את הבחירות. הכתב המדיני מסקר את הפעילות הדיפלומטית של הממשלה. סדר יום פוליטי הוא סדר יום הממוקד בבחירות או במאבק בין המפלגות. סדר יום מדיני הוא סדר יום העוסק בשאלות החוץ והביטחון של המדינה.

 

אולם התרגום לעברית של פוליטיקה הוא מדיניות. הפוליטיקה נובעת מן המילה פוליס, והמדיניות – מהמילה מדינה. במגילת העצמאות מובטחות הזכויות המדיניות של כל תושבי הארץ ללא הבדל דת גזע ומין. מהן זכויות מדיניות? זכויות פוליטיות, הזכות לבחור ולהיבחר. בגין נהג להשתמש במונחים מדיניות ומדיני, הרבה יותר מכפי שהשתמש במונחים פוליטיקה ופוליטי.

 

אולם במשך השנים השימוש במילה מדיני כפוליטי נשחק ונשכח, ואין היום בשימוש מילה עברית לפוליטיקה. אולם המושג מדיניות אינו משמש עוד לדיפלומטיה ולפוליטיקה בין המדינות, והמושג המקובל לאלה הוא מדינאות (אך ההטיות הן כמו במדיניות – מדיני, מדיניים וכן הלאה). במילה מדיניות אנו משתמשים לתיאור תפיסה ודרכי פעולה בנושא מסוים – מדיניות כלכלית, מוניטרית, מדיניות ביטחונית, המדיניות שתינקט בתחום מסוים וכד'.  


* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 18/3/2015 01:45   בקטגוריות אנשים, הזירה הלשונית, היסטוריה, חברה, כלכלה, מנהיגות, פוליטיקה, תקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



חשבון נפש


אם לא תהיינה הפתעות גדולות, נתניהו יעמוד בראש הממשלה הבאה, אחרי קרב קשה מאוד. מערכת הבחירות מאחורינו, והיא מחייבת מספר גורמים לחשבון נפש.

 

המחנה הציוני יכול להיכנס למרה שחורה ולהגיע למסקנה שיש להחליף את העם. הצגתם את מדינת ישראל תחת שלטון הליכוד כאזור מוכה אסון, מבטא חוסר יכולת להבין את מי שבחר שוב בנתניהו ומפלגות שתשבנה עמו בקואליציה. מצד שני, המחנ"צ עלול להגיע למסקנה שבדרכו הוא כמעט הגיע ליעד הנכסף, וכל מה דרוש היה להם הוא עוד מאמץ קטן, עוד מאותו דבר. זאת טעות.

 

מה שנחוץ למחנ"צ הוא חשבון נפש. מסע ההכפשה הממוקד נגד נתניהו והצגתה של מדינת ישראל תחת שלטונו באופן שחור משחור, אולי הלהיבה את הציבור שהיה בכיסה, אך הרחיקה את הציבור המתלבט. הדבר עלה לה בסיכוי להחליף את השלטון.

 

דרכה החברתית כלכלית של הממשלה והתוצאות הקשות בתחומי העוני, יוקר המחיה והדיור אמורה הייתה להביא לחילופי שלטון. אולם דרכו המדינית של המחנ"צ הייתה בעוכריה. עמידתו מנגד, שעה שראש הממשלה הוביל מאבק נחרץ לסיכול הסכם שעלול להפוך את איראן כמעצמת סף גרעינית בסמכות ורשות העולם, הייתה בלתי נסבלת. התייצבותו נגד חוק הלאום והצגת החוק, המבטא את הליבה של הציונות ברוח בן גוריון כ"לאומני" ואפילו "גזעני", הייתה הפניית עורף לערכיה.

 

אם מפלגת העבודה רוצה לחזור אי פעם לשלטון, עליה לחזור קודם לעצמה; לדרכה ולערכיה.

 

גם נתניהו זקוק לחשבון נפש. הוא יכול להתבשם מהצלחתו להטות את הכף בימים האחרונים, ולנוח על זרי הדפנה כ"קוסם". תהיה זאת שגיאה.

 

תגובתו של נתניהו על דו"ח הדיור – דבריו על "החיים עצמם", היו אומללים ואטומים. גם אם נתניהו אינו מאמין ברעיונות של צדק חברתי, סולידריות וחברה שוויונית, אין הוא יכול לברוח מאחריות למצבם של אזרחי ישראל, ליכולתם לפרנס בכבוד את משפחותיהם ולהבטיח את עתידם. נתניהו חייב להבין שלצד הסוגיות הביטחוניות, מצבם של אזרחי ישראל הם הם החיים האמתיים.

 

בבליץ הראיונות בימים האחרונים, נתניהו הודה בטעויותיו והתחייב לקחת אחריות אישית לשינוי בתחומי יוקר המחיה ופתרון משבר הדיור. הוא לא היה נבחר ללא המסר הזה. הוא חייב לציבור הישראלי לעמוד בהתחייבות הזאת. יחד עם שר האוצר המיועד משה כחלון (גילוי נאות – אני בחרתי ב"כולנו"), עליו לעלות לדרך כלכלית חברתית אחרת לגמרי ולחולל שינוי חברתי.

 

גם נפתלי בנט זקוק לחשבון נפש. המחשבה שלו, שדי בכריזמה שלו כדבק בין הקיצוניות החרד"לית לבין הציבור המסורתי המתון ואף לציבור חילוני התבררה כיומרה חסרת סיכוי. אם בנט רוצה באמת לפרוץ מעבר למחנה הדתי לאומי החד ספרתי, יהיה עליו להיפרד מן החרד"לים ולאמץ קו אמיץ ומתון, שהוא עצמו מאמין בו.

 

התקשורת הישראלית מחויבת בחשבון נפש. במסגרת מחקר אקדמי, אני קורא בימים אלה את העיתונים המפלגתיים של שנות החמישים והשישים. אני חייב לציין, שאותם עיתונים הרבה פחות מגויסים מהעיתונות דהיום. מעולם לא הייתה התגייסות תקשורתית כל כך קיצונית, כל כך בוטה, כל כך מוחקת את הגבולות בין ידיעה לדעה, בין מידע לתעמולה, כמו במערכת "רק לא ביבי" בחודשים האחרונים. את התוצאה לה חתרה היא לא השיגה, אך עיקר הנזק היה לתקשורת עצמה, לאמינותה. התקשורת תידרש למאמץ גדול כדי להחזיר לעצמה את אמון קוראיה.

 

החברה הישראלית זקוקה לחשבון נפש. הייתה זו מערכת בחירות מכוערת, לעומתית, קיצונית כפי שלא הייתה עשרות שנים, ושני הצדדים תרמו לכך. כעת המשימה החשובה ביותר היא איחוי הקרעים בעם.

 

במדינה דמוקרטית יש תפקיד חשוב מאוד לאופוזיציה, המבקרת את השלטון ומציבה לו אלטרנטיבה. אולם לנוכח הקרע בחברה הישראלית והצורך באיחויו, יש צורך בממשלת אחדות לאומית. להערכתי, הסיכויים לכך אינם גבוהים. הלוואי ואתבדה. 

 

* "ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 17/3/2015 23:59   בקטגוריות הגרעין האיראני, חברה, חוץ וביטחון, חינוך, מנהיגות, פוליטיקה, ציונות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פינתי השבועית ברדיו: עובדים עלינו עבודה עברית


עובדים עלינו עבודה עברית / הגשש החיוור

פינתי השבועית ברדיו "אורנים", 15.3.15

 

סאטירה, היא כתיבה לשעתה, המגיבה על הכותרת של אתמול, והרי בימינו עם העיתון של אתמול כבר לא עוטפים אפילו דגים.

 

ובכל זאת, כאשר מושמע מפעם בפעם קטע סאטירי ישן, למשל מ"ניקוי ראש", הוא נשמע כמו תגובה למבזק של הבוקר. אולי השמות התחלפו, אך התוכן לעולם עומד.

 

נוכל להיווכח בכך באמצעות השיר שנשמיע היום, יומיים לפני הבחירות לכנסת ה-20 – שירם של יוסי בנאי ויאיר רוזנבלום בביצוע שלישיית "הגשש החיוור" – "עובדים עלינו עבודה עברית". זהו שיר לערב בחירות, שדומה שהיה אקטואלי ורלוונטי תמיד, ואף יהיה רלוונטי תמיד. השיר עוסק בהבטחות הבחירות (של כל המפלגות), בייפוי המציאות (מצד השלטון, כמובן) והמסר שלו הוא של אי אמון בפוליטיקאים ובמפלגות, כי כולם "עובדים עלינו", ובשנינות היוסי בנאית, לא סתם עובדים עלינו, אלא "עובדים עלינו עבודה עברית". ללמדך שגם בקלישאות ובמילים הגבוהות יש להטיל ספק.

 

זהו מסר קצת בעייתי, כיוון שחוסר אמון בפוליטיקה הוא חוסר אמון בדמוקרטיה, וחוסר אמון בדמוקרטיה עלול להמיט עלינו שיטה אחרת, וכבר אמר צ'רצ'יל שהדמוקרטיה היא השיטה הגרועה ביותר, זולת כל שאר השיטות שנוסו. ורצוי להעניק קצת קרדיט למנהיגות ולפוליטיקאים, לכוונותיהם הטובות. יש יותר מקורט של פופוליזם במסר של "עובדים עלינו". ועם זאת, קשה להתעלם מכך שהתחושה הזאת אינה צומחת בחלל ריק ויש לה על מה להסתמך. ויש מקום לבקר את הפער בין ההצהרות הרמות ערב הבחירות למחויבות לעמוד בהן לאחריהן, ולפער בין המציאות לבין האופן שבו היא מוצגת ערב הבחירות.

 

בעניין זה אומר, שבבחירות הללו בעיקר, הפער הזה הוא משני הצדדים. ברור שהממשלה ודובריה מציגים מציאות יפה אך לא מציאותית, וברור שהאופוזיציה מציגה מציאות שחורה, המתעלמת מהאורות וההישגים. אך הפעם, יותר מתמיד, אנו חווים מסע תקשורתי מתוזמר היטב, המציג את מדינת ישראל כאזור מוכה אסון, בכלי תקשורת מסוימים, שלא אזכיר אותם כאן בשמותיהם, אך דומני שהם לא רק חוטאים לאמת, אלא ממש גורמים נזק חברתי ולאומי, באווירת הייאוש והנכאים שהם יוצרים.

 

השיר "עובדים עלינו עבודה עברית" עוסק בסוגיות אקטואליות מאוד כמו יוקר המחיה, מצוקת הדיור, העדר צדק חברתי, שסע עדתי, פרשיות שחיתות ומסתבר שהן אקטואליות תמיד. וכך גם השיר – הוא שיר המתאים לכל מערכת בחירות.

 

מתי הוא נכתב והושר? בכל ביצוע בשיר משולב מִינִי מערכון. בהקלטה המקורית, מופיע פניה ל"פרזידנט קרטר", מה שתוחם את השיר בתקופת שלטונו של נשיא ארה"ב ג'ימי קרטר – 1976-1980. מערכת הבחירות שהייתה באותה תקופה, היא לכנסת התשיעית, 1977.

 

בשנת 1977 רצה תכנית של "הגשש החיוור" בבימויו של יוסי בנאי, שנקראה על שם השיר- "עובדים עלינו עבודה עברית". בחירות 1977 הן בחירות המהפך, בהן הליכוד עלה לשלטון. כך שהשיר נכתב בשלהי שלטון המערך.

 

אולם הגרסה המופיעה ביוטיוב היא מליל הבחירות 1981, כעבור 4 שנים. כפי שהיום שידור הבחירות כולל אתנחתות הומוריסטיות של "ארץ נהדרת" ו"גב האומה", ב-1981 היו אלה "הגשש החיוור" באולפן. כלומר, השיר שנכתב בתקופת שלטון המערך, נשאר אקטואלי גם בשלטון הליכוד, ארבע שנים מאוחר יותר. שלוש שנים אח"כ, בבחירות 1984, שלישיית "הגשש החיוור" עצמה עבדה עלינו עבודה עברית, כאשר הופיעה בתשדירי הבחירות של המערך, כתשובה לספי ריבלין, כוכב תשדירי הבחירות של הליכוד. הדבר הטוב ביותר שיצא מזה הוא המערכון "מִגְרָש השדים", שבו "הגששים" יורדים בהומור עצמי על הופעתם בתשדירים.

 

גם היום, 38 שנים אחרי שהשיר נכתב, הוא אקטואלי. בעוד יומיים כולנו נלך לקלפי לממש את זכותנו ולמלא את חובתנו המוסרית, ונבחר – איש איש לפי דעתו. ונייחל שהשיר הזה לא יהיה אקטואלי גם בבחירות הבאות, בעוד שנה שנתיים. ואולי, הלוואי, בעוד ארבע שנים.

 

 

קראתי בעיתון (כן, מה קראת בעיתון?)

שהמחירים ירדו (ירדו?)

ולא יהיה מיתון (ולא יהיה מיתון?)

אני נשבע באלוהים!

אז למה המחירים קופצים כמו משוגעים?

 

כי עובדים עלינו, עובדים עלינו...

 

ולמה מספרים (מה מספרים, מה מספרים?)

שעוני לא יהיה ולא יהיו עוד פערים?

ואנשים בזיל הזול יוכלו לקנות דירות?

ושהצדק פה ישלוט עד סוף כל הדורות?

 

עובדים עלינו, עובדים, בחורף, בקיץ, בצהרים

עובדים עלינו ישר בעיניים

עובדים עלינו בפנים

ואנחנו לא לומדים, לא לומדים

כן, לא לומדים, כן, לא לומדים, לא לומדים

 

שמעתי חדשות (נו מה ישן בחדשות?)

שדף חדש נפתח ולא יהיו עוד פרשות (אמרו בחדשות?)

כן, בחיי כל הקדושים!

אז איך תסביר את זה שכל יום פה עפים ראשים?

 

כי עובדים עלינו, עובדים עלינו...

 

ולמה הם אומרים שזה נורא כדאי לחסוך?

שמס ההכנסה מבטיח לא לבוא לנשוך?

ופיחותים לא יזחלו בקצב רצחני?

ושהרמטכ"ל הבא יהיה כבר תימני?

 

עובדים עלינו, עובדים בחורף, בקיץ, בצהרים

עובדים עלינו ישר בעיניים

עובדים עלינו בפנים

ואנחנו לא לומדים, לא לומדים

כן, לא לומדים, כן, לא לומדים, לא לומדים

 

לפני הבחירות הם מבטיחים ומבטיחים

שיעשו מהמדינה גן עדן של פרחים

שמי שרק ירצה מיד יהיה לו טלפון

גם אם אביו שמו זילברבון ושם אמו חלפון

 

כי עובדים עלינו, עובדים עלינו...

 

זה לא נכון שבמדינה יש חוסר עבודה

תראו איך שעובדים עלינו כבר לפי שיטה

אז בואו ונרים כוסית בשיר וקול תודה

כי אנו עם אשר נולד לחיות מעבודה

 

עובדים עלינו, עובדים בחורף, בקיץ, בצהרים

עובדים עלינו ישר בעיניים

עובדים עלינו בפנים

ואנחנו לא לומדים, לא לומדים

בחורף, בקיץ, בצהרים

עובדים עלינו ישר בעיניים

עובדים עלינו בפנים

ואנחנו לא לומדים, לא לומדים

כן, לא לומדים, כן, לא לומדים, לא לומדים

 

עובדים עלינו... עובדים עלינו... עובדים עלינו...

עובדים עלינו... עובדים עלינו...

 

עובדים אה?

אשכרה...

 

שמעתם את החזאי?

(לא, מה אמר שוב החזאי?)

שמזג האוויר יהיה יפה כמו חודש מאי

ולא יהיו יותר סופות

ולא יהיה שרב

אז למה הימים נראים כמו תשעה באב?

 

עובדים עלינו... עובדים עלינו...

 

זה לא נכון שבמדינה יש חוסר עבודה

תראו איך שעובדים עלינו כבר לפי שיטה

אז בואו ונרים כוסית ושיר וקול תודה

כי אנו עם אשר נולד לחיות מעבודה

 

עובדים עלינו, עובדים בחורף, בקיץ, בצהרים

עובדים עלינו ישר בעיניים

עובדים עלינו בפנים

ואנחנו לא לומדים, לא לומדים

בחורף, בקיץ, בצהרים

עובדים עלינו ישר בעיניים

עובדים עלינו בפנים

ואנחנו לא לומדים, לא לומדים

כן, לא לומדים, כן, לא לומדים, לא לומדים

עובדים עלינו..

נכתב על ידי הייטנר , 15/3/2015 23:21   בקטגוריות היסטוריה, אמנות, פוליטיקה, רדיו אורנים, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)