לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מופע האימים של ציפי לבני


למה ציפי לבני כינתה את בני שיחה הפלשתינאים, בהופעתה ב"מצב האומה", "האידיוטים האלה"? כך מדברת מי שאמורה להיות שרת החוץ ואח"כ ראש הממשלה, לפרטנרים שלה למו"מ? כך מכבד מדינאי את אלה שהוא מנהל עמם מו"מ?

 

טוב, למה ניתן לצפות ממנהיגה, מועמדת לראשות הממשלה, שבאותו שידור כינתה את ראש הממשלה "זבל", "אפס" ו"אימפוטנט" ואף סיננה כוססאמק עסיסי, מכל הלב.

 

חברי הפאנל של התכנית, שאינם בדיוק דוגמנים של חנה בבלי, היו המומים. "לנו אסור להגיד דברים כאלה", אמר ברצינות אחד מהם. אבל לה מותר. לה הכל מותר.

 

לבני הגיעה לתכנית שיכורת ניצחון. נדמה לי שהמשפט המשמעותי שאמרה, היה כאשר נשאלה על כך שהייתה הראשונה להצטרף לממשלת נתניהו. היא הזכירה את ההישגים הכבירים שהשיגה במו"מ הקואליציוני עם נתניהו, והסבירה שהיא מומחית בניהול מו"מ לטובתה, ורמזה שכך עשתה גם עם הרצוג. כזה מופע מבחיל של זחיחות, של יהירות, של שכרון כוח, מזמן לא נראה במקומותינו. אבל דבר אחד אי אפשר לקחת ממנה – במו"מ עם הרצוג, היא בהחלט שיחקה אותה. כלומר, אם אין מוסר ואתיקה, אלא הכל נמדד בהישגים כוחניים, אין ספק שהיא "עשתה בית ספר".

 

באה לבני להרצוג, הכמה לאיחוד, כשהיא חמושה בסקרים שבהם אינה עוברת את אחוז החסימה, הצמידה לרקתו אקדח ריק, וסחטה ממנו את חצי המלכות. למה? כי הוא מאוד רצה שותפות והיא מאוד רוצה להיות ראש הממשלה. רוצה להיות ראש הממשלה. רוצה להיות ראש הממשלה.

 

היא כבר ניסתה, בעבר, לסחוט רוטציה משלי יחימוביץ', מיאיר לפיד, מנתניהו, והפעם מצאה פראייר. כאשר הפסידה בבחירות המקדימות ב"קדימה" למופז, פרשה מן המפלגה, כי הרי היא בפוליטיקה כדי להיות ראש הממשלה.

 

ציפי לבני. הפוליטיקה הישראלית ידעה מעט מאוד פוליטיקאים ציניים כמוה. אופורטוניסטית וסחטנית. מבחינה אידיאולוגית כבר הספיקה לנקוט כל עמדה. מבחינה פוליטית כבר הספיקה להיות כמעט בכל מסגרת. הכל לשירות מטרה אחת. מכל תורת ז'בוטינסקי עליה גדלה, היא אימצה משפט אחד: "אלוהים לשלטון בחרתנו", אלא שאצלה זה בגוף ראשון.

 

אילו הייתי יועץ הקמפיין של הליכוד, הייתי מציע להם להקרין מידי יום את מופע האימים הטלוויזיוני של ציפי לבני.

 

* "על השבוע"

נכתב על ידי הייטנר , 17/12/2014 00:07   בקטגוריות אנשים, פוליטיקה, מנהיגות, תקשורת, תרבות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



האופורטוניסטית


עזיבת מפלגה אינה בהכרח מעשה אופורטוניסטי. לעתים, דווקא הדבקות באזור הנוחות של המפלגה, מבטאת העדפת אינטרס אישי על דבקות בדרך ובמצפון.

 

איש לא האשים את גאולה כהן, שפרשה מתנועת החירות ומהליכוד והקימה את תנועת "התחיה" בעקבות הסכם קמפ-דיוויד, באופורטוניזם. הכל ידעו שהיא עשתה זאת מתוך דבקות במצפונה, בערכיה, בהשקפת עולמה, בעקרונותיה; מתוך דבקות בעקרונות מפלגתה, במצעה, במנדט שקיבלה מן הציבור.

 

גם פרישתו של יוסי שריד ממפלגת העבודה ב-1984, כשזו הקימה ממשלת אחדות עם הליכוד, לא הייתה מעשה אופורטוניסטי. שריד הסביר שכראש מטה ההסברה של המערך עבר ממקום למקום והתחייב שלא תקום ממשלת אחדות עם הליכוד, ומצפונו אינו מאפשר לו להיות בממשלה כזאת. ניכרים דברי אמת.

 

כך גם פרישתו של קהלני ממפלגת העבודה והקמת "הדרך השלישית", בעקבות נכונותה של ממשלת רבין לסגת מהגולן, הייתה דבקות של אדם באמונתו ובערכיו. גם כאן, איש לא התכחש לכך שמפלגת העבודה התחייבה לפני הבחירות לשמור על הגולן וגם רבין אישית לא הכחיש שכאשר ביקש מקהלני להצטרף למפלגה ולהתמודד לכנסת, התחייב בפניו לשמור על הגולן.

 

בכל המקרים הללו, הפרישה הייתה צעד ערכי, המנוגד לתועלת האישית של האנשים.

 

לעומת זאת, היו עריקות מצד לצד תוך בגידה בעקרונות, למען אתנן פוליטי. פרס חתר ללא לאות בשנות ה-80 וה-90 לפתות ח"כים מן הליכוד לערוק לשורותיו. ב-82 הצליח להעביר את הח"כים לין ופרץ. בראשית שנות ה-90 - את אברהם שריר ואח"כ את מודעי וחבריו. לא נשכח את גונן שגב ואלכס גולדפרב שפרשו מ"צומת" ותמורת משרות שר וסגן שר נתנו ידם למדיניות שיום קודם לחמו נגד בשצף קצף. ומן הצד השני, אפרים גור, מיוני העבודה ("השמיניה") שפותה וערק לליכוד, וח"כ זאב אלקין שנבחר לכנסת מטעם "קדימה" אחרי ההתנתקות, חצה את הקווים לליכוד והפך לסמן הימני שלו. ולא הזכרנו את צחי הנגבי שכבר שלושים שנה מדבר על "המחנה שלנו" מול "המחנה השני", אך מפעם לפעם מזגזג ומחליף "מחנה שלנו" אחד ברעהו וחוזר חלילה.

 

היכן עומדת ציפי לבני? בראיון לתכנית הטלוויזיה "מצב אומה" היא אמרה: "אני נשארתי נאמנה לעקרונות כל השנים. אני לא זזתי. זאת המערכת שזזה". האמנם?

 

****

 

ביולי 2000 חזר ראש הממשלה אהוד ברק מפסגת קמפ-דיוויד. בדיון המדיני, הוא עלה להשיב להצעת האי אמון שהגיש ראש האופוזיציה אריאל שרון. אם לדייק יותר, הוא ניסה להשיב.

 

הח"כים מהשורות האחוריות של סיעת הליכוד עמדו על רגליהם ושסעו את דבריו שוב ושוב. אחת הבוטות ביותר הייתה ציפי לבני.

 

עיניה רושפות אש, ורידיה מאיימים להתפקע, גרונה ניחר, ובאותו זעם קדוש, אותו חרון צדקני שאנו מכירים מהשתלחויותיה היום נגד נתניהו ו"הימין הקיצוני", כך התנפלה על ברק. למה? כי הוא הציע לפלשתינאים כמעט את מה שהיא מציעה להם עכשיו.

 

...והציניות. והלעג. אותו הלעג שבו היא מדברת היום על "להוריד את הזבל" (כלומר להחליף את ראש הממשלה), שבו היא מכנה היום בשידור טלוויזיה את ראש הממשלה "אפס". ראש הממשלה ברק אמר בדיון שמדיניותו חיזקה את היחסים עם ארה"ב. "צ'לסי הסכימה?" שיסעה אותו לבני בהקנטה, ברומזה לבתו של נשיא ארה"ב, שעוד הייתה נערה צעירה. "איך נבחרת? עשית שימוש בצבא בשביל הפוליטיקה", התנפלה עליו בקריאת ביניים.

 

מי סנטה בראש הממשלה ברק ואמרה את הדברים הבאים: "בחירת קצב לנשיא המדינה, מבטאת את התחושה הבסיסית שיש לעם בחוץ: נמאס לו מהממשלה הזאת ונמאס לו מהתהליכים ומהיוהרה ומהאטימות שמפגינים ראש הממשלה וממשלתו. נמאס לו מההסתכלות החוצה ולא מההסתכלות פנימה, כאשר חשוב יותר מה קלינטון יגיד וחשוב פחות מה יחשבו ואיך יטופלו הבעיות האמתיות של החברה במדינת ישראל".

 

מי אמרה את הדברים הללו? לא, זו לא מירי רגב. זוהי ציפי לבני. וגם את המשפט הבא: "מסתבר לנו, שאת האינטרסים הביטחוניים לא שומר ראש הממשלה, אלא הוא אוכף על נשיא ארצות-הברית את כינוסה של הוועידה, ששם יעמידו אותו בעצם בפינה כדי שהוא יוכל

לוותר". ובדיון אחר, בנובמבר 99', תקפה את המפד"ל (!) על שהצטרפה לממשלת ברק: "המפד"ל ויתרה על ארץ-ישראל בשביל תיק  השיכון."  

 

מותר לשנות דעה. אבל ניתן לצפות למעט ענווה ממי ששינה את דעותיו. הרי אם הוא טעה כל חייו, אולי הוא לא כזה גאון גדול? אולי הוא טועה הפעם? אולי כדאי שקצת יצטנע בפינה, ולא יהפוך למטיפן ולמחזירן בתשובה הראשי, יום אחרי שהמיר את דתו? ניתן לצפות שינהג קצת דרך ארץ כלפי מי שנוקטים בעמדות שהוא נקט בהן עד אתמול. אולי אפילו לנסות להיות הגשר בין המחנות

 

* שני יהודים ביקשו להמיר את דתם ולהתנצר. הם התבקשו לטבול ולחצות בשחיה את הנהר. כשהגיע הראשון לגדה השניה, הוא ראה את חברו הטוב עומד לטבוע וקורא לו לעזרה. "בחיים אני לא אעזור ליהודון מסריח", השיב הנוצרי החדש.

 

אני נזכר בבדיחה הזאת, כל אימת שאני פוגש באנשים שעברו מצד לצד, והפכו באחת לקיצונים ביותר בדרך החדשה שאימצו, ובעיקר ביחסם לדרכם הישנה.

 

אבל ציפי לבני פשוט מכחישה שהיא שינתה את דרכה. בנאומה בכנס שדרות לחברה, היא חזרה על הנראטיב שלה: "הצטרפתי לפוליטיקה אחרי רצח רבין, כי בעימות הקיצוני בין שמאל לימין הרגשתי שאין ביטוי לאמונה שלי – הנכונות לוותר על חלקי ארץ ישראל למען השלום".

 

היא הצטרפה לליכוד כדי לקדם ויתור על שטחים? ובאמת לא היה אז מי שהציג את דרך הוויתורים? למי היא מוכרת את הסיפור הזה?

 

ציפי לבני נכנסה לפוליטיקה כדי להיאבק בהסכם אוסלו וכך עשתה בנחישות, עד שבבוקר בהיר אחד התעוררה על צד שמאל.

 

****

 

"אני לא השתניתי", אומרת לבני. "הליכוד הוא שהשתנה". היא צודקת. אכן, הליכוד השתנה. הליכוד שאליו היא הצטרפה, דגל בארץ ישראל השלמה ובאף שעל. היום מנהיג הליכוד מדבר על מדינה פלשתינאית, על "שתי מדינות לשני עמים".

 

"אני נאמנה לליכוד של אבא שלי", היא מספרת. אביה, איתן לבני, מי שהיה קצין המבצעים של האצ"ל וח"כ מטעם הליכוד, היה בקצה הניצי של הליכוד, בימים שהליכוד דגל בשלמות הארץ. כאשר בגין חתם על הסכם קמפ-דיוויד, איתן לבני היה קרוע בין נאמנותו והערצתו את מפקדו, מנהיגו וחברו הקרוב זה עשרות שנים, לבין הנאמנות לדרכו. והוא החליט להתנגד להסכם. לבסוף יצחק שמיר שכנע אותו להימנע, יחד אתו.

 

ציפי לבני ילדה גדולה. היא אינה חייבת ללכת בדרך אבותיה. היא יכולה לאהוב ולהעריך אותם, אך לומר שהם טעו והיא שינתה את דרכה. זה לגיטימי. אך למה לעשות להם המרת דת אחרי מותם?

 

מעניין לעקוב אחרי דרכה של ציפי לבני, ולנתח אותה. לבני גדלה על רעיון "שתי גדות לירדן", עליו ויתרה התנועה שבה גדלה כמעט לפני יובל שנים. היא נכנסה לפוליטיקה כמאמינה אדוקה ברעיון ארץ ישראל המערבית השלמה.

 

בשלב מאוחר יותר, כשרה בממשלה, שינתה את דעתה ותמכה בחלוקת הארץ, בשל הבעיה הדמוגרפית. כידוע, הבעיה הדמוגרפית לא צצה בשנת 2004. לא הייתה באותה שנה הגירה פלשתינאית המונית לשטחי יהודה, שומרון ועזה.

 

נכונותה לפשרה טריטוריאלית התדרדרה במהרה לתמיכה בנסיגה מלאה (עם חילופי שטחים) – דרך שעד ימי אהוד ברק רק חד"ש דגלה בה. אולם הנימוק שלה היה ציוני – הצורך להבטיח מדינה יהודית, עם רוב יהודי מוצק לדורות.

 

ואכן, כשרת המשפטים היא דחפה את אריק שרון לעמדה חד משמעית מוצהרת, לפיה אף פלשתינאי אחד לא יכנס לישראל במסגרת "זכות" השיבה. עוד קודם לכן, היא הייתה בין יוזמי החוק לפיו רק ברוב של 80 ח"כים ניתן להסכים לפשרה כלשהי בנושא זה. כשרת חוץ, היא הראשונה שהעלתה את הדרישה מהפלשתינאים להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

 

לכן, אך טבעי שח"כ לבני, בהיותה יו"ר האופוזיציה, הייתה הראשונה אליה פנה המכון לאסטרטגיה ציונית, יוזם חוק יסוד ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, כדי לקדם את היוזמה. היא התלהבה מהרעיון והייתה בין מנסחי הנוסח המקורי של החוק, שהצעת החוק של ח"כ אלקין היא נוסח מרוכך שלו.

 

איך פתאום לבני נשאה את ההתנגדות לחוק לדגל שלה, ואף גינתה אותו כ"גזעני", "לאומני" ואנטי דמוקרטי? זו הידרדרות מתמדת על מדרון חלקלק, של הקצנה שמאלה, שסופה מי ישורנו.

 

****

 

לאחר הבחירות הקודמות, הצהירה לבני שלא תשב יום אחד בממשלה שלא תנהל מו"מ עם הפלשתינאים. היא הייתה הראשונה שסגרה עסקה עם נתניהו, ובכישרונה הפוליטי הרב (כפי שנוכחנו בהסכם עם הרצוג), קיבלה את תיק המשפטים ואת ניהול המו"מ עם הפלשתינאים.

 

היא זאת שניהלה את המו"מ. היא יודעת שנתניהו הציע לפלשתינאים, במו"מ שניהל עם קרי, הצעות מרחיקות לכת, שיצחק רבין בחלומותיו השחורים לא חלם להתקרב אליהם. היא לא יכלה לפרק את הממשלה כאשר אבו מאזן פוצץ את המו"מ.

 

אך היה עליה להצדיק את המשך ישיבתה בממשלה, אף שאין מו"מ עם הפלשתינאים, בניגוד להתחייבותה. ההסבר שנתנה היה, שהיא יושבת בממשלה כדי לבלום, כשרת המשפטים, את הצעות החוק ה"לאומניות" וה"גזעניות". וכך היא, שהייתה שותפה לניסוח חוק הלאום, הובילה את המלחמה נגדו כעבור 5 שנים.

 

****

 

ציפי לבני טוענת שהיא המייצגת את הערכים האמתיים של הליכוד. אולם מכל תורת ז'בוטינסקי היא אימצה משפט אחד בלבד: "אלוהים, לשלטון בחרתנו". והיא קצת שינתה אותו. את הו"ו בסוף הפסוק היא המירה ביו"ד.

 

יצחק רבין נהג לומר, שלהבדיל משמעון פרס, ראשות הממשלה היא בעבורו אופציה, לא אובססיה. אולם אובססיה כמו של לבני להיות ראש ממשלה, טרם נראתה במחוזותינו.

 

באיזו עזות מצח מי שאינה עוברת בסקרים את אחוז החסימה, מצמידה אקדח ריק לראשו של ראש מפלגה בת 16 ח"כים וסוחטת ממנו רוטציה בראשות הממשלה? איך לא רעד קולה כאשר העלתה את הדרישה האולטימטיבית החצופה הזאת? את אותה תביעה סחטנית היא הציגה בעבר גם לשלי יחימוביץ', ליאיר לפיד ולנתניהו. וכאשר הפסידה בבחירות המקדימות על ראשות "קדימה" למופז, לא כיבדה את התוצאות, ומיד פרשה מהמפלגה, כדי להקים מפלגה מתחרה.

 

דבר אחד אי אפשר לקחת מציפי לבני. היא אדם שיש לו חלום. והיא דבקה בחלום שלה.

 

חלומה הוא להיות ראש הממשלה.

 

זה עלול להיות חלום הבלהות שלנו.

 

* "שישי בגולן", "שווים", "האומה", "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 14/12/2014 16:28   בקטגוריות אנשים, היסטוריה, חוץ וביטחון, מנהיגות, פוליטיקה, ציונות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



צרור הערות 14.12.14


* יש ליצור דרך שלישית המקעקעת את החלוקה ההרסנית של "שמאל" מול "ימין". בפוליטיקה ההרסנית של "שמאל" מול "ימין", הטובים נגד הרעים, אנחנו והם וכו', כל שבט נגרר אחרי הפנאטים בתוכו. איתמר זוכרות בן גדעון גביר לוי משגב תג מחיר בלעין - הם נותני הטון. את הפוליטיקה ההרסנית הזאת אנחנו צריכים להחליף. זאת המשמעות של פוליטיקה חדשה. ליצור מחנה ציוני דמוקרטי מרכזי, שיש בתוכו מחלוקות ודעות שונות, אך הוא מאוחד, והמחלוקות נשמעות ברוח דמוקרטית ופלורליסטית. והמחנה הפנאטי שהזכרתי כמה מתופעותיו, צריך להיות מחוץ לתחום. את החלוקה המחנאית שבטית של "שמאל" ו"ימין", ההורסת כל חלקה טובה בחברה הישראלית, הגיע הזמן לזרוק לפח האשפה של ההיסטוריה. כל חלוקה כזאת, גוררת אותנו למצב שבו אנו צריכים לבחור, לכאורה, בין אדם ורטה לספיר סבאח, בין החיה הכהניסטית למפלצת "זוכרות".

 

* במלחמת "צוק איתן" מעייניי העם היו במלחמה נגד האויב. הציבור הישראלי, על אף המחלוקות בתוכו, היה מאוחד במלחמה נגד המחבלים. הלוחמים זכו לגיבוי מרוב מוחלט של העם, שנרתם בהמוניו לפעולות התנדבות וסיוע לתושבי הדרום ולצ'יפור חיילי צה"ל. לרוב המוחלט של העם, הייתה ברורה האבחנה בית עמית לטורף, בין "הלנו" או "לצרינו". באותו זמן, נערכה מלחמה אחרת, בין המטורפים שמחוץ לאותו קונסנזוס – אלה שצווחו צה"ל נאצים, נתניהו הוא היטלר, הרעים לטיס והחיילים פושעי מלחמה והזדהו עם חמאס ואלה שקראו מוות לערבים, מוות לשמאלנים ואף היכו פעילי שמאל רדיקאלי. במקום לבודד את המחנה ההרסני הזה, אותו קומץ מטורף ונתעב ולהוקיע אותו, אנו נותנים לו להיות הפלס"ר של שני השבטים, חיל החלוץ של כל "שבט". זאת תוצאת הפוליטיקה ההרסנית של המחנאות הישנה.

 

* בחלוקה השבטית, המחנאית, ההרסנית של שמאל וימין, בכל שבט הזנב מכשכש בכלב. מכשכש ומקשקש.

 

* הקרע ההרסני והחולני בין "שמאל" ו"ימין" הוא איום אסטרטגי. בבחירות הקרובות, לא אתן ידי למי שמעמיק את הקרע, אלא למי עשוי להוות גשר בין רק-לא-א' לרק-לא-ב'.

 

* בהתקרב הבחירות הלכה והתגבשה בקרבי נטיית לב להצביע בעד משה כחלון. כחלון מייצג תפיסת עולם קרובה לשלי – שילוב של סולידריות וצדק חברתי, עם גישה נִצִית מתונה בתחום המדיני ביטחוני.

 

בתחום המרכזי בעיניו, החברתי כלכלי, הוא מייצג את המלחמה בכלכלת המחוברים, או ליתר דיוק קלקלת המחוברים – הטייקוניזם החזירי ההורס את המשק, פוגע בחברה, מעמיק את הפערים ומרחיב ומנציח את העוני. הוא לוחם במונופולים החזיריים הגדולים ובראשם קרטל הבנקים, העושקים את האזרח למען הרווחים המטורפים של הטייקונים. הוא אישית הוכיח, בתחום הסלולר, שניתן להתמודד עם הבעיה בנחישות, גם מול קמפיינים אגרסיביים של כוחות בעלי המאה והדעה, בג'ונגל של כל דאלים ועשיר גבר.

 

בקרע המתהווה ורווי השנאה בין שבט ה"ימין" ושבט ה"שמאל", כחלון מייצג את המרכז השפוי.

 

* עקב נטיית לבי לתמוך בכחלון, נסעתי למכללת כינרת לשמוע הרצאה שלו. עוד לפני ההרצאה הייתי בשל להחלטה. ההרצאה סייעה לי לקבל את ההחלטה.

 

על רקע הקמפיין המקצין והמתלהם, נוסח מופעי האימים של נתניהו ולפיד בשבוע שעבר, כחלון בלט בהרצאה עניינית על המשק הישראלי, בעיותיו והדרכים לפתור אותן. פשוט, פוליטיקאי המציג דרך, ללא השמצות, ללא התלהמות, אפילו לא הזכיר איש מן המועמדים האחרים. הוא פשוט ניתח את המצב הקיים, הציע חלופות והבטיח מנהיגות שתעז להוציא מן המגירה את הפתרונות הידועים לכל המנהיגים, אך הם משותקים מאימת הטייקונים.

 

אני בוחר ב"כולנו", בראשות כחלון.

 

* הבחירה שלי ב"כולנו" מעוררת שאלה טובה – מי ערב לנו שאין זו עוד מפלגת אווירה וכוכבים מן הסוג של ד"ש, מפלגת המרכז, "שינוי", "הגמלאים", "קדימה" ו"יש עתיד"?

 

אף אחד לא ערב לכך. אני לא הצבעתי לאף אחת מן המפלגות הללו. אבל עצם העובדה ששוב ושוב קמו מפלגות כאלו, מעידה על כך שקיים ואקום בפוליטיקה הישראלית; שיש צורך בדרך מרכזית. נכון, המפלגות הללו נכשלו, אבל האם הליכוד ומפלגת העבודה הן הצלחה כל כך גדולה? הן הסבו לנו נחת כל כך גדולה? האם הקרע בעם שהם מחוללים ומעמיקים, כשכל אחד מציג עצמו כמחנה הציוני מול הימיןשמאל הקיצוני, זה המענה לצרכי החברה הישראלית? האם נגזר עלינו להידרדר לקרע לאומי?

 

אני רוצה מפלגה משמעותית, שלא תהיה חלק משלהוב היצרים הזה, אלא תוכל להוות גשר בין הקצוות ולבטא קול מתון. אני רוצה מפלגה שתהיה הגורם המאזן והממתן בכל ממשלה שתקום ותהווה משקל נגד לקיצוניות.

 

* בהרצאתו, התחמק כחלון מתשובה בהירה בנושא המדיני. הוא אמר שהוא "ימין מרכז מתון ברוח הליכוד של בגין, ויפעל למען ישראל חזקה" וכו'. לא אהבתי את התשובה הזאת. הייתי מעדיף שיציג את העמדות שלי.

 

למרבה הצער, אין מי שמציג את העמדות שלי בכל התחומים. אבל בנושא החברתי הכלכלי כחלון בהחלט מציג עמדות שאני מזדהה עמן. בנושא המדיני הוא מייצג גישה נצית מתונה, וכך גם אני. אם להיות אמתיים, הפערים המדיניים בין זהבה גלאון לאריה אלדד ענקים, בלתי ניתנים לגישור, אך יש ביניהם מכנה משותף אחד – לשניהם אין פרטנר פלשתינאי, ולכן המחלוקת בתחום המדיני היא תאורטית. לעומת זאת, בסוגיות הפנים, החברה והכלכלה, מלוא האחריות היא עלינו. בנושאים אלה אני מאמין בכחלון ובדרכו.

 

* מהודעתי על תמיכה בכחלון, יכול הקורא הנבון והעירני להסיק, שלא אתמוך בבחירות בנתניהו. אולם אני חייב להודות, שיש בי איזה דחף להצביע בעדו, אף שאיני תומך בו, כריאקציה למסע הדמוניזציה ורצח האופי שנעשה לו. אני מאמין שהמסע הזה יחזור למחולליו כבומרנג.

 

* הדוגמה המכוערת והבוטה ביותר לדמוניזציה, היא הטענה שנתניהו שלח את חיל האוויר להפציץ בעומק סוריה, משיקולים אלקטורליים. גם כאשר הטענה הנתעבת הזאת נשמעת עם סימן שאלה בסוף ומוגדרת כ"הטלת ספק", זאת הסתה לכל דבר. האשמת ראש הממשלה בכך שהמטרה – ניצחון בבחירות, מקדשת אצלו את כל האמצעים כולל סיכון המדינה בהסתבכות ביטחונית, היא עלילת דם נתעבת. הטענה הזאת מעידה על משמיעיה, שמטרתם, החלפת ראש הממשלה, מקדשת את כל האמצעים. דיבורים מן הסוג הזה הם המדמנה שממנה עלול לצמוח יגאל עמיר הבא.

 

* זהבה גלאון שיגרה את תמר זנדברג לידות אבן בראש הממשלה ולהאשים אותו ששלח את חיל האוויר לתקוף בסוריה משיקולים אלקטורליים. לאחר מכן, הסבירה גלאון שאמנם היא אינה מאמינה במעשיה הזאת, אבל עצם העובדה שתמר זנדברג חושדת בנתניהו היא סיבה לכך שהוא צריך ללכת הביתה.

 

וזה מזכיר את הסרט של צ'רלי צ'פלין על הזגג ששלח קדימה את הילד לנפץ חלונות, כדי לקושש פרנסה.

 

* לא, לא. לא אצביע לנתניהו. דרכו החברתית כלכלית מנוגדת לערכיי ולהשקפת עולמי. אני סבור שבחוסר אחריות משווע, הוא טלטל את החברה הישראלית לבחירות בזבזניות ומיותרות. אזרחי ישראל משלמים לו משכורת כדי לעבוד, לא כדי לעצור את כל הרפורמות שממשלתו קידמה, כי הוא מאמין (או משלה את עצמו) שבחירות תשפרנה את מצבו. בהתנהלות הקלוקלת של הממשלה לא היו צדיקים. לא לפיד ולבני, וגם לא בנט וליברמן (בעיקר בתקופת המלחמה). אך נתניהו לא גילה מנהיגות, לא ניסה ולכן לא הצליח להנהיג את הממשלה והוא פירק את החבילה מתוך גחמה, על חשבון האינטרס הציבורי.

 

ועם כל ביקורתי עליו, ואגב – איני מתעלם גם ממעשיו החיוביים, אני סולד מהקמפיין המרושע נגדו; קמפיין של דמוניזציה, שמשמעותו ההרסנית היא מסר סמוי לאזרחים של אי כיבוד תוצאות הבחירות אם נתניהו ינצח.

 

* אני רואה את חברי מרכז הליכוד הפייגלינאים מתלהמים בקריאות "די לדיקטטורה", ויודע שאף אחד מהדמוקרטים הגדולים הללו לא יצביע בבחירות למפלגה, שהוא שותף פעיל בניסיון לבצע בה השתלטות עוינת.

 

* תמיד סלדתי מהביטויים "המחנה הלאומי" ו"מחנה השלום", של מי שמנכסים לעצמם את השלום או את הלאומיות ומדירים את יריביהם מהלאומיות או השלום. עכשיו יצחק הרצוג וציפי לבני מנסים לנכס לעצמם את הציונות. אחרי שהתגייסו למסע צלב נגד חוק הלאום, שהוא ביטויה האמתי של מגילת העצמאות, יש יותר מקורטוב של ציניות בניסיון הזה.

 

כאשר ציפי לבני מדברת על המחנה הציוני לעומת המחנה האחר, היא מגדירה את שרה ואיתן לבני ז"ל כבלתי ציונים.

 

* רעיון הרוטציה הוא רעיון גרוע, בלתי מנהיגותי. לבני והרצוג מציגים את הרעיון כביטוי של אחדות, של יחד, של נכונות לוותר על אגו וכו'. ההיפך הוא הנכון. הרוטציה היא ביטוי לאגו –לאגו מטורף של לבני; האובססיה שלה להיות ראש הממשלה. הרצוג הוא ראש המפלגה הגדולה בפועל ובסקרים, בעוד לבני אינה עוברת את אחוז החסימה. ברור שהוא היה אמור להיות ראש הרשימה והמועמד היחיד לראשות הממשלה. אבל הוא מאוד רצה לרוץ עם לבני. ולבני מאוד רוצה אחדות, אך בתנאי שתהיה ראש הממשלה. זה, כנראה, העיקרון המרכזי שלה.

 

* כאשר דיין ערק לממשלת הליכוד תמורת משרד החוץ, יצא "העולם הזה" בעמוד שער, שליווה את תמונתו של דיין במילים: "זונה פוליטית". אי אפשר להשתמש באותה הגדרה כלפי ציפי לבני בלי להיחשד בסקסיזם. אז נסכים על אופורטוניסטית וסחטנית?

 

* האם היית רוצה שמי שכך ניהל את המו"מ עם ציפי לבני, ינהל את המו"מ עם הערבים?

 

* בחדר החקירות של המשטרה הרצוג לא היה לחיץ כמו במו"מ עם ציפי לבני.

 

* הרצוג ולבני פתרו לעמיר פרץ דילמה – האם לחתור תחת הרצוג או תחת לבני?

 

* הנפגע המרכזי מהחיבור של "העבודה" ו"התנועה" יהיה יאיר לפיד. הוא יתרסק.

 

* מה עובר לאחרונה על הרצוג? שינוי דרסטי חל בסגנונו. מי שהיה מופת של סגנון מכובד, מנומס, רציני, שונה מהסגנון הדומיננטי, לצערי, בפוליטיקה הישראלי, הפך לנואם כיכרות מתלהם, הצועק סיסמאות לעומתיות.

 

מן הסתם, יועציו מסבירים לו, שכדי להגיע לשלטון עליו לשנות תדמית. שהציבור רוצה לראות רצח בעיניים, כדי להאמין שהאדם יצוק מחומר של מנהיג. לכן, עליו לשנות את תדמית החנון, ולעטות עליו תדמית של ערס.

 

לצערי, יתכן שהיועצים צודקים.

 

אלא שלתחושתי, זה כל כך לא מתלבש על הרצוג; זה נראה פאתטי. הוא נראה כמו ילד כאפות שהחליט להיות "העכבר ששאג". זה לא עובד.

 

... בוודאי אחרי שציפי לבני עשתה ממנהיגותו חוכא ואיטלולא.

 

* שני ציטוטים ייצוגיים ממופע האימים של ציפי לבני בתכנית: "מצב האומה". א. "בזוגיות של בוז'י ושלי הסכמנו שלא יהיו מריבות בנוסח מי ישטוף כלים ומי יעשה קפה. שנינו ביחד נוריד את הזבל". ב. "ביבי אמר שהבחירות הן על מע"מ אפס. יש אפס בסיפור הזה, והוא לא המע"מ" ועוד ועוד. שאלה – אם נתניהו היה מדבר בסגנון כזה על ציפי לבני, איך היו קוראים לזה?

 

* בג"ץ זועבי הוא בשורה חשובה ליום זכויות האדם הבינלאומי. הוא מבהיר שזכויות אינן הפקרות. הוא מציב גבולות וקובע קווים אדומים. חופש הביטוי הוא ערך חשוב ומרכזי, אך אין הוא בלתי מוגבל. דמוקרטיה אמתית מתגוננת מפני אויביה מבפנים.

 

* החשודים בהצתת בית הספר הדו-לשוני ובפשעי שנאה נוספים שייכים לארגון הגזעני להב"ה. ארגון להב"ה הוא קו קלוקס קלאן הישראלי. יש לנהל מלחמת חורמה עד כיבוי להבת האש הזרה הזאת.

 

* זיאד אבו עיד נרצח בידי היחידה להשתלת התקפי לב בשב"כ.

 

* השנה מלאו מאה שנים להחלטת הועד הפועל הציוני לפתוח במו"מ עם מנהיגי התנועה הלאומית הערבית, שהחלה להתגבש בתקופה זו, על הבנה בין העם היהודי והעם הערבי בשאלת ארץ ישראל ולמען פעולה משותפת לטובת ארץ ישראל. הוועד הפועל הטיל על נחום סוקולוב, לימים יו"ר ההנהלה הציונית, להוביל את התהליך.

 

בכך החלו מאה שנות מרדף של התנועה הציונית ואח"כ של מדינת ישראל אחר השלום. כל מאמצי השלום התנפצו על קיר הסירוב לקבל את זכותו של העם היהודי למדינת לאום במולדתו, סירוב להגדיר את היהודים כעם ולפיכך כראוי להגדרה עצמית, סירוב להכיר בזיקה של העם היהודי לא"י וכמובן בזכותו על הארץ. זו הייתה ועודנה הסיבה היחידה לכך שאין שלום.

 

כל עוד הערבים לא יכירו בזכותו של העם היהודי למדינת לאום יהודית בא"י, לא יהיה שלום.

הביטוי המעשי להכרה הזאת, הוא ויתור על טענת "זכות" השיבה.

 

* כל עוד הפלשתינאים דבקים בטענת "זכות" השיבה, אין כל סיכוי לשלום. הפלשתינאים לא יוותרו על תביעתם זו, כל עוד קיים אונר"א.

 

נציבות הפליטים של האו"ם, פועלת בכל העולם לסייע לפליטים להתיישב במקום אליו עברו, בשנתיים הראשונות לאחר עזיבתם את ארצם. כך לגבי כל העולם, חוץ מהפלשתינאים. להם יש סוכנות אחרת, רק שלהם. סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלשתין במזרח הקרוב (מאנגלית: UNRWA, ראשי תיבות: United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East). הוקמה בלחץ מדינות ערב אך ורק לפליטים הפלשתינאים אחרי מלחמת השחרור, במטרה להנציח את הבעיה, כנשק נגד ישראל.

 

בטווח הנראה לעין אין סיכוי לשלום, אך אסור למדינת ישראל לוותר לעולם על שאיפתה לשלום ועל חתירתה לשלום.

 

קיומו של אונר"א הוא אבן נגף בדרך לשלום. כל עוד אונר"א קיים, אין בדל סיכוי לשלום. לכן, מדיניות השלום של ישראל, צריכה להתמקד בפעולה מדינית נמרצת לסגירה מוחלטת של אונר"א.

 

דרישה כזאת נראית חסרת סיכוי, אך משמעות הדבר הוא שאין סיכוי לשלום. מאחר ואסור לנו לוותר על הסיכוי לשלום, עלינו להעלות את התביעה הזאת, לגבש תמיכה בינלאומית סביבה ולהתחיל לפעול בנדון, אף שלכאורה זו פעולה כנגד כל הסיכויים.

 

עלינו לפעול לכך בלי להתייאש, כי אסור להתייאש מן השלום.

 

* הרציתי בפני משתתפי טיול של מוסד הרב קוק על התחדשות יהודית ישראלית פלורליסטית. לפני 10-15 שנה, בהרצאות כאלו התגובה הייתה ברוח של "מי שמך?" ו"זאת לא יהדות". היום הקשב הוא אחר לגמרי והקבלה שונה לחלוטין. היום עוברת הציונות הדתית תהליך חשוב מאוד של התחדשות פנימית, שפניה רבות, וההתקרבות להתחדשות היהודית ה"חילונית" היא חלק ממנה. אחרי ההרצאה, רבים מהמשתתפים רצו לשוחח אתי, ושיתפו אותי בתהליכים הקורים בקהילותיהם, כמו למשל פמיניזציה מואצת, שהמאפיין אותה אינו שמדובר ב"פשרנות" ו"חפיפיניקיות", אלא בתהליך הנובע מתוך העמקה והעצמה יהודית.

 

אני מאמין שתנועת ההתחדשות היהודית הפלורליסטית והציונות הדתית עשויות להיות בנות ברית בשינוי חברתי בישראל. הדברים כבר קורים ברמות העומק של החברה הישראלית והתרבות הישראלית, אף שייצוגם התקשורתי והפוליטי נמוך.

 

* ההרצאה הייתה בבית הכנסת הישן ברחוב הראשונים של ראש פינה. האירוע היה שחזור מסע המושבות של הרב קוק, שנסע עם קבוצת רבנים להיפגש עם החלוצים בהתיישבות בצפון. שחזור כזה נערך מידי שנה, ובדרך כלל כולל פגישה אתי.

 

בתום ההרצאה, בדרכי חזרה לרכב, עמדתי כדרכי ליד כל בית ברחוב הראשונים, וקראתי בפעם המי יודע כמה את תוכן השלטים המספרים את ההיסטוריה של הבית; על מלון אלתר שוורץ, על בית פיק"א, על בית יוסף פרידמן ("האפנדי"), על בית פרופ' מר. מהו אותו דחף לאו בר שליטה העוצר אותי לקרוא את המידע, שאני מכיר היטב, שוב ושוב ליד כל בית? זה לא המידע. המידע באמת ידוע לי. זאת ההשראה. אני שואב כוחות כאשר אני קורא את סיפורי החלוצים האלה, את סיפורי הציונות המעשית, של האנשים שלא חיפשו מילקי בזול, אלא בחרו במודע בחיי סבל, עוני ומחסור כדי לבנות את הארץ עבור הדורות הבאים.

 

* דבר אחד חורה לי בכל פעם מחדש, כאשר אני קורא את השלטים על הבתים. מדוע בשלט על מלון אלתר שוורץ, לא מסופר שהאיש הוא סבו של יגאל אלון, ושבמלון הזה קבע אלון את מפקדת חטיבת "יפתח" במלחמת השחרור, בקרבות לשחרור צפת והגליל?

 

באירוע במלאת 90 שנה לראש פינה, אמר סגן ראש הממשלה ושר החינוך והתרבות יגאל אלון: "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל".

 

* 75 שנים מלאו ל"ידיעות אחרונות". הגיליון הראשון, שיצא ב-11.12.39, נמכר בשני מִיל. כמה זה?

מיל (ובעברית, אחרי קום המדינה – פרוטה) הוא עשירית הגרוש (אחרי קום המדינה – אגורה). מאה אגורות הן לירה. עשר לירות היו שקל. אלף שקלים היו לשקל חדש.

אז כמה זה שני מיל?

עכשיו תעשו חשבון.

 

* ביד הלשון

 

איך נכון לכתוב, מכבי או מקבי?

 

מדוע יש, בכלל, ספק בנדון? הסיבה לכך, היא שאין לנו המקור העברי של ספרי מקבים / מכבים, אלא התרגומים ליוונית (Μακκαβαῖος). הגרסאות העבריות המצויות בידינו, הן תרגום לעברית מן התרגום ליוונית. התרגום אפשרי בשתי הגרסאות.

מכבי או מקבי הוא הכינוי של יהודה, מנהיג מרד החשמונאים, וכינויו הורחב לצבאו.

 

חוקרי הלשון שניסו לשער את המקור העברי מתוך התרגום ליוונית (כולל השוואה לאופן התרגום של מילים אחרות), נוטים להעריך שהמקור הוא מקבי. השערה מקובלת היא שהשם נובע מן המילה מַקֶּבֶת. מקבת היא פטיש. על פי גרסה אחת הפטיש היה כלי נשק (ולא רק כלי עבודה) שהמקבים השתמשו בו במלחמתם. ועל פי גרסה אחרת, המקבת מתארת את צורתו החיצונית של יהודה המקבי, שהיה מַקָּבָן – כינוי לאדם שראשו מחודד ומשוך מלפניו ומאחוריו כמעין מקבת, או מסמלת את כוחו ועוצמתו. ונשאלת השאלה, האם שרית חדד של התקופה שרה ליהודה "א-תה פ-טיש".

 

מדרש השם למכבי, הוא ראשי תיבות של הפסוק משירת הים " מִי-כָמֹכָה בָּאֵלִם יְהוָה" (שמות ט"ו, י"א). המדרש מופיע לראשונה בספר יוסיפון, ועל פיו זאת הייתה סיסמת הקרב של המורדים. אין למדרש זה על מה להסתמך מבחינה היסטורית.

 

בעברית המודרנית נקלטה ומקובלת יותר הצורה מכבי, כפי שאנו מאייתים גם את אגודת הספורט הנושאת שם זה.

 

ומכאן, שאוהדי "הפועל" יעדיפו את המקבי, ולו בזכות סמל המגל והמקבת.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 14/12/2014 00:14   בקטגוריות אנשים, הזירה הלשונית, היסטוריה, חברה, חוץ וביטחון, יהדות, כלכלה, מנהיגות, פוליטיקה, ציונות, תקשורת  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)