* אין
מנוס מפשרה בנושא חוק הלאום.
פשרה אינה אידיאל. פשרה – כשמה כן היא;
מתפשרים בה על האידיאל.
הפשרה הראויה היא ברוח הצעתו המתגבשת של
נתניהו, שלא הועלתה השבוע להצבעה בממשלה. היא צריכה לכלול תוספת המציינת את שוויון
זכויות הפרט ללא הבדל דת, גזע ומין ככתוב במגילת העצמאות.
התוספת הזאת מיותרת לחלוטין, כיוון
שהזכויות הללו מעוגנות בחקיקה הישראלית, כולל בחוקי היסוד. התוספת הזאת מיותרת
לחלוטין, כיוון שכלל אינה קשורה לנושא החוק, העוסק בזהותה של המדינה כקולקטיב.
התוספת הזאת היא בהחלט "כל המוסיף גורע".
ומדוע אני תומך בפשרה כזאת? כי הנזק
שבתוספת הזאת, קטן לאין שיעור מהנזק הגלום בכך שחוק הלאום יעבור על חודו של קול
(אם בכלל). המסר לעולם ולאזרחי ישראל בכך שמחצית הכנסת אינה מסוגלת להצביע בעד חוק
הקובע שישראל היא מדינה יהודית, הוא נזק כבד מאוד. על אף תמיכתי הנלהבת בהצעת החוק
– מוטב שכלל לא תעלה, מאשר שתתקבל על חודו של קול. יתר על כן, הסתמכות על החרדים
כלשון המאזניים לקבלת החוק, עלולה להביא אותם להעמיד כתנאי לתמיכתם בחוק, צירוף
סעיפים שיצבעו אותו בצבעים דתיים, שאינם ראויים לו וסותרים את תכליתו.
מן הראוי היה שחוק הלאום יתקבל ברוב גדול
מאוד, הכולל את כל סיעות הקואליציה וכן את מפלגת העבודה, הסיעות החרדיות
ו"קדימה", כאירוע היסטורי וחגיגי. חוסר האחריות הלאומי המשווע שגילו
"יש עתיד", "התנועה" ומפלגת העבודה ייזכר לדיראון עולם.
כעת, יש לתקן את הנזק. יש לעשות מאמץ
להוריד את "יש עתיד" ו"התנועה" מן העץ שהם טיפסו עליו, ולהעביר
את חוק הלאום, במתכונת קצת פחות טובה, אך ברוב גדול.
* יאיר לפיד הוא דמגוג זול, צבוע וציני.
בריקוד צ'רקסיה כפולה סוער על דמו של השוטר הדרוזי זידאן סייף, שנהרג בפיגוע בבית
הכנסת בהר נוף בשבוע שאמר, אמר לפיד: "מה נגיד למשפחה שלו, שהוא אזרח סוג ב' במדינת
ישראל?" וכי בכך שמדינת ישראל היא מדינה יהודית, מי שאינם יהודים הם "אזרחים
סוג ב'"? מה הוא מציע? שישראל לא תהיה מדינה יהודית? הוא מתנגד למדינה
יהודית? דבריו של לפיד מעוררים שאט נפש. מדהים להיווכח לאיזו עליבות נפש הפוליטיקה
מורידה אנשים.
* טענה חדשה של ציפי לבני נגד חוק הלאום –
היא תהפוך את ישראל למדינת הלכה. למה? מה הקשר? שמא ציפי לבני מסמנת את השלב הבא
במדרון החלקלק האידיאולוגי שלה – אימוץ הטענה לפיה אין לאום יהודי, אלא רק דת? כפי
שכבר ציינתי בעבר, ציפי לבני הייתה הראשונה שהוצע לה בידי המכון לאסטרטגיה ציונית
- יוזמי הצעת החוק, להגיש אותו. היא הסכימה לכך בהתלהבות, כמעט ללא סייג, אף שהחוק
היה מרחיק לכת יותר מזה המוצע היום. זה היה לפני 5 שנים בלבד. אח"כ קיבלה
רגליים קרות. ועכשיו היא מקריצה תירוצים מבישים למלחמתה בהצעת החוק.
* כתבתי "כמעט ללא סייג".
ההסתייגות היחידה (!) שלה הייתה מן המשפט "במקומות ממלכתיים יוגש אוכל כשר".
היא טענה שזהו סעיף דתי. אמנם יוזמי החוק התכוונו לכך מן הממד הלאומי, אך הם לא
התעקשו והסירו את הסעיף מן ההצעה.
* בבחירות שהתקיימו רק לפני כשנה וחצי,
הציעה ציפי לבני ליו"ר המכון לאסטרטגיה ציונית (המכון היוזם ודוחף את הצעת
החוק) ד"ר יועז הנדל – מקום בצמרת רשימתה לכנסת. רק לפני שנה וחצי!
* כשאני קורא את דבריו המתלהמים של ח"כ
הרצוג נגד חוק הלאום, והצגת חוק הקובע שישראל היא מדינה יהודית כגזענות, איני יכול
שלא להיזכר בנאומו ההיסטורי של אביו, השגריר באו"ם ולימים נשיא המדינה, חיים הרצוג,
בעצרת האו"ם, שאף היא גינתה את הציונות כגזענות. וכשאני עושה את ההשוואה, אני
מבין את המושג "חומץ בן יין".
* תמצית ההתנגדות לחוק הלאום מופיעה
במאמרו של אורי משגב בנדון: "אין באמת דבר כזה יהודית-דמוקרטית. זה אוקסימורון.
בועת סבון. הברקה רטורית של בן-גוריון וחבריו למועצת העם, שאין מאחוריה דבר. ... מדינה
דמוקרטית היא דמוקרטיה. מדינה יהודית היא אתנוקרטיה. אין גם וגם".
הגישה האנטי ציונית הרדיקלית הזאת, היא
עמדה אנטישמית מובהקת. משמעותה האמתית היא, שיש רק עם אחד בעולם שאין לו זכות
למדינת לאום, ושיש סתירה בין היותו מדינת לאום להיותו דמוקרטיה, וזה העם היהודי.
האסון הוא שהגישה הזאת מחלחלת משולי השוליים של שולי השוליים של שולי השוליים של
ה"שמאל" הרדיקלי האנטי ישראלי – אל לב השיח הישראלי. ומה שגרוע עוד
יותר, הוא שאפילו איננו מבחינים עד כמה אנו מושפעים מהרעל הזה. המערכת החיסונית
שלנו מפני הרעל הזה סובלת מכשל חמור.
* מתוך מאמר המערכת של "הארץ"
(!), 12 בפברואר 1996, לפני 18 שנים בלבד: "המיעוט הערבי צודק כשהוא תובע
שוויון זכויות מלא, אך יש תחום אחד, שבו זכותו של הרוב היהודי להשמיע את עמדתו
ולהמליץ למיעוט הערבי להאזין לה בקשב: רוב אזרחי המדינה לא יסבלו תנועות פוליטיות
שיקראו לחיסול אופיה היהודי של המדינה. המדינה הזאת קמה כדי להעניק בית לאומי לעם
היהודי. העם היהודי הוא ישות אתנית-לאומית יחידה במינה, המשלבת דת ולאום, ושום
להטוט מינוחי אינו יכול לשנות עובדת חיים זו. לפיכך, כללי המשחק הפוליטיים
המתנהלים בישראל נגזרים מ האקסיומה, שזו מדינה יהודית, וכי שום כוח פוליטי אינו
יכול לצפות שיותר לו לערער על כך".
היש המחשה מוחשית מזו להידרדרות התודעתית
בסוגיות היסוד של המדינה שני העשורים האחרונים?
* עשרים סיבות מדוע ראוי לבטל מיד ובדיעבד
את מגילת העצמאות הגזענית של ישראל: 1. "בארץ ישראל קם העם היהודי". 2. "חתרו
היהודים בכל דור". 3. "חזון המדינה היהודית". 4. "זכות העם היהודי
לתקומה". 5. "בין העם היהודי לבין ארץ-ישראל". 6. "ולזכות העם
היהודי להקים". 7. "מיליונים יהודים באירופה". 8. "בעיית העם היהודי".
9. "חידוש המדינה היהודית". 10. "שערי המולדת לכל יהודי". 11.
"ותעניק לעם היהודי". 12. "באירופה ויהודי ארצות אחרות". 13. "הקמת
מדינה יהודית בארץ-ישראל". 14. "בזכות העם היהודי להקים". 15. "זכותו
הטבעית של העם היהודי". 16. "הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל". 17. "הממשלה
הזמנית של המדינה היהודית". 18. "לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות". 19.
"לעם היהודי בבניין מדינתו". 20. "העם היהודי בכל התפוצות".
* הבריטים צדקו כאשר תפסו את ספינת
המעפילים של אבא שלי וגירשו את נוסעיה לקפריסין. הספינה הזאת נקראה "מדינת
היהודים", וזה הרי ביטוי גזעני, לא פוליטיקלי קורקט, לא דמוקרטי, בלתי בגיץ.
שכחתי משהו? אה, בלתי מידתי.
... יצאנו מדעתנו.
* אמי נולדה בעיר רובנו. היא לא סיפרה לנו
דבר על ילדותה בשואה, ובכל מקרה, מן העיר היא נעקרה כילדה בת ארבע, בראשית המלחמה.
את ידיעותיי על העיר שאבתי בעיקר מספר המופת "סיפור על אהבה וחושך" של
עמוס עוז, שגם אמו הייתה בת העיר. עוז לא ביקר בעיר מעודו. בתו, פרופ' פניה עוז
זלצברג (ושותפתו לכתיבת הספר הנפלא "יהודים ומילים") ביקרה בעיר
לאחרונה, ובין השאר פקדה את בית סבתה (וזכתה לשמוע מפי הדיירת הנוכחית, שהיא שמעה
שבבית הזה חיה משפחתו של "פושקין הישראלי"). תיעוד ביקורה שודר בכתבה
יפה של יעקב אחימאיר ב"רואים עולם".
מהי רובנו בשבילי? אין ספק שיש לה משמעות
בביוגרפיה האישית שלי. הרי שם נולדה אמי ושם חוותה את שנותיה הראשונות. זו עירם של
סבתי וסבי, של דודיה ודודותיה של אמי. חשתי התרגשות מסוימת כשצפיתי בכתבה, כפי
שחשתי כאשר ביקרתי עם אחיי ואבי בעיר הולדתו רדאוץ, שבבוקובינה.
אבל ממש, ממש לא הרגשתי ששם שורשיי. ממש
לא הרגשתי שייכות למקום הזה. איני מרגיש שהמשותף ביני לבין עמוס עוז הוא רובנו.
המשותף ביני לבין עמוס עוז הן ירושלים, חולדה וערד, הן רמת גן וקיבוץ אורטל. אמנם
לא גדלתי בירושלים, הייתי מעט פעמים בחיי בערד ומעולם לא ביקרתי בחולדה וככל הידוע
לי עמוס עוז לא ביקר באורטל. אך המשותף לנו הוא ארץ ישראל.
כיהודי, מעניין אותי לקרוא על יהדות
רובנו, אך לא יותר מכפי שמעניין אותי לקרוא בספריו של סמי מיכאל על יהדות עיראק.
הגלות היא מרכיב משמעותי בהיסטוריה היהודית ובה נוצר חלק גדול וחשוב בתרבות
וביצירה היהודית. הארץ היחידה שבה יש לי שורשים היא ארץ ישראל. מבחינתי, טיול
שורשים אינו נסיעה לרובנו או לרדאוץ, אלא לירושלים ולגמלא. השורשים התרבותיים שלי,
הם כל יצירה יהודית. ומהבחינה הזאת, היצירה שנוצרה בפולין ובתימן, בגרמניה
וברוסיה, במרוקו ובארה"ב, באתיופיה או בספרד, הם נכסים שלי, בדיוק כפי שהם
נכסיו של מי שהוריו או סביו נולדו בכל אחד מן המקומות הללו. אלה הם מרכיבים בפסיפס
היהודי התרבותי, שיחד עם היצירה הארצישראלית יוצרים את התרבות היהודית היפהפיה
והמגוונת.
* כשאמי נולדה ברובנו, רובנו הייתה שייכת
לפולין. היום היא שייכת לאוקראינה. אז אני פולני או אוקראיני? כשאבי נולד
בבוקובינה היא הייתה שייכת לרומניה. אז אני רומני? אבל היום רובה של בוקובינה
שייכת לאוקראינה. אז בעצם אני אוקראיני. לא, אבל רדאוץ היא חלק מבוקובינה שבידי
רומניה. אז אני כן רומני. אבל שפת אמו של אבי לא הייתה רומנית אלא גרמנית. וסבי
נלחם במלחמת העולם הראשונה ונפצע במדי הצבא האוסטרו-הונגרי. אז אולי אני אוסטרי
בכלל? או הונגרי? או אוסטרו-הונגרי?
מבולבלים? אני בכלל לא. כי הזהות שלי
ברורה לי בדיוק כמו השמש הזורחת בבוקר. אני לא פולני, לא אוקראיני, לא רומני ולא
אוסטרו-הונגרי. אני לא אשכנזי ואיני יודע מה זה אשכנזי.
אני יהודי ישראלי. אין לי, לא הייתה לי
ולא תהיה לי כל זהות אחרת. אני חש זיקה לכל יהודי באשר הוא, ולהיסטוריה היהודית
בכל מקום ולתרבות היהודית על כל גווניה. אך המקום היחיד שהוא מקומי, המקום היחיד
שיש לי בו שורשים הוא ארץ ישראל.
איך אני כותב שהמקום היחיד שיש לי בו
שורשים הוא ארץ ישראל, בעוד הוריי נולדו ברובנו וברדאוץ? אין בכך כל קושי. הם אמנם
נולדו שם, אך גם להם לא היו שם שורשים. הם היו נטולי שורשים. הם היו בגולה.
אני נולדתי במולדת, אני חי במולדת ושורשיי
עמוקים. עוד לא הצלחנו לעקור מתוכנו את תסביכי הגולה. עובדה שיש בתוכנו מי שמטיפים
לרדת לארץ המרצחים כי המילקי שם קצת זול יותר. אבל אלה פרפורי המאסף של הגלות
שדבקה בנו. אני מאמין שבעוד דור או שניים, אף ילד יהודי ישראלי לא יבין את השאלה
המוזרה האם הוא "אשכנזי" או "מזרחי".
* קראתי שבבה"ד 1 מכניסים תכנים של
"שוברים שתיקה". הצעד הבא יהיה מינויו של גולדסטון לפרקליט הצבאי הראשי.
* ראש עיריית אשקלון מציע הצעת
"פשרה", על פיה העובדים הערבים יעבדו בגנים, אך ילדי הגנים יעברו
בינתיים למתנ"ס. ולמה הוא מציע זאת? כי אין דבר הקשה לפוליטיקאי יותר מאשר
להודות: טעיתי.
* כתושב הצפון, את שירותיי הרפואיים אני
מקבל במוסדות הבריאות הצפוניים – בצפת, בפוריה ובעפולה ובקופות החולים באזור. רבים
מן הרופאים שטיפלו בי, בבני משפחתי ובחבריי הם ערבים. ערבים גאים ורופאים מקצועיים
ומסורים, בדיוק כמו עמיתיהם היהודים.
ומעולם איש מהם לא חשב להסתיר את זהותו.
קראתי השבוע כתבה של גדעון לוי, על איזו
ד"ר א', רופאה ערביה המסתירה את זהותה מתוך פחד. כיוון שכתב זאת גדעון לוי,
סטטיסטית – רוב הסיכויים שמדובר בשקר. ואם במקרה מדובר באמת, הרי מדובר במקרה חריג
שבחריגים, שאינו מעיד אלא על אותה א'. במקום לגשת לגדעון לוי, מומלץ לה לבדוק את
עצמה אצל רופא המטפל בפרנויה.
* להבדיל מגדעון לוי, סיוון רהב מאיר היא
עיתונאית אמינה. אצטט מתוך מאמרה ב"ידיעות אחרונות" ביום שישי האחרון:
"זכיתי להביא בימים אלה חיים לעולם, כשמסביב כל כך הרבה חיים נגדעו. ...
הצוות המקסים של המיילדות כלל יהודיות וערביות וגם היולדות היו כאלה וכאלה. הרבה
רעלות, הרבה כיסויי ראש של מתנחלות, הרבה פאות, הרבה חילוניות. הרבה עברית באוויר
וגם הרבה ערבית. מה מרגישה מיילדת יהודייה שמביאה עכשיו לעולם תינוק ערבי? מה
מרגישה ערבייה שמיילדת מתנחל טרי? מה חושבים זה על זה הבעלים הנרגשים? אף אחד לא
מדבר על זה. באוויר נשמעות רק הוראות רפואיות, צעקות של יולדות והמון 'מזל טוב,
מזל טוב!' ... בחוץ ערבים הורגים יהודים ובפנים ערבים ויהודים מנסים ביחד לרפא".
ניכרים דברי אמת.
* ביד הלשון
בפרשת השבוע, פרשת "ויצא", נקרא
על הולדת בני יעקב ובתו. כל בן ובת מקבלים שם וניתן הסבר לשם.
וכך נכתב על זבולון: "וַתַּהַר עוֹד לֵאָה,
וַתֵּלֶד בֵּן-שִׁשִּׁי לְיַעֲקֹב. וַתֹּאמֶר לֵאָה: זְבָדַנִי אֱלֹהִים אֹתִי זֵבֶד
טוֹב! הַפַּעַם יִזְבְּלֵנִי אִישִׁי, כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שִׁשָּׁה בָנִים - וַתִּקְרָא
אֶת שְׁמוֹ: זְבֻלוּן".
זבד הוא מתנה. קיבלתי מאלוהים מתנה טובה.
מכאן הטקס "זבד הבת", שבעברית קלוקלת מכונה "בריתה" – טקס
חגיגת הבת וקריאת שמה. זבד הבת, ללמדנו שהבת היא מתנה.
אונקלוס מפרש זבד כחלק הטוב, והאסוציאציה
שלי היא לזִבְדָה, הקרום של החלב.
כאשר לאה אומרת: "זבדני אלוהים אותי
זבד טוב", ניתן היה לצפות שהילד יקרא זבודון. למה זבולון? ומהו יזבלני?
רש"י מסביר זבול כבית. הוא מסתייע
בפסוקו של שלמה בחנוכת בית המקדש: "בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל לָךְ, מָכוֹן
לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים". ומכאן פירושו ל"יזבלני אישי" הוא, שכתוצאה
מן החלק הטוב הזה שנתן לי אלוהים - הבן החדש, "מעתה לא תהא עיקר דירתו אלא עִמי".
* "חדשות בן עזר"