*
על החשיבות הרבה
שבה רואה היהדות את החינוך כערך, ניתן ללמוד מהמדרש הבא:
"רבי יהודה נשיאה היה משלח לר' אסי
ולר' אמי שיצאו ויתקנו תקנות בערי א"י, במינוי מלמדי תורה לבנים. והיו נכנסים לעיירות ואומרים להם לאנשי העיר:
הביאו לפנינו את שומרי העיר, והיו מביאים להם את ראש משמר העיר ואת השוטר. והיו
אומרים להם (רבי אסי ורבי אמי לאנשי העיר): אלו שומרי העיר?! אלו מחריבי העיר!
אמרו להם (אנשי העיר לחכמים): ומי הם שומרי העיר? אמרו להם: אלו סופרים ומשנים
ומשמרין את התורה, על שם שנאמר: והגית בו יומם ולילה" (איכה רבה המבואר,
פתיחתא ב').
המסר ברור – החינוך
חשוב מהביטחון. ללא חינוך אין ביטחון.
* אין ספק שבעקבות המלחמה יש הכרח בתוספת
תקציב לביטחון. אבל קיצוץ בחינוך?! קיצוץ כזה הוא פגיעה בביטחון. מסירות הנפש של
לוחמי צה"ל במלחמה, היא פרי של חינוך. כיפת ברזל, שאין טעם לנסות לתאר לעצמנו
את המלחמה בלעדיה, היא פרי של השכלה.
* קיצוץ בחינוך?! ברווחה?! בבריאות?! הקיצוץ
הרוחבי בתקציב המדינה, יפגע בביטחון הלאומי – במשמעות הרחבה והמהותית של המושג,
יפגע בסולידריות החברתית, יפגע בצדק החברתי, יפגע בחוסן הלאומי. ומהיכן ניתן לממן
את הוצאות המלחמה – התוספת לתקציב הביטחון, הפיצוי לאזורים שניזוקו ותכנית לאומית
לפיתוח הנגב המערבי?
מהמיליארדים הרבים של כלכלת המחוברים,
הפטורים ממס בזכות כוחם הכלכלי וקשרי הון שלטון.
ומה זו ההתעקשות הפופוליסטית של יאיר לפיד
לא להעלות מסים? המסים מבטאים את מהותה של חברה סולידריות, שבה אלה שיש להם נותנים
ממה שיש להם למען טובת הכלל. ולא קיצוצים ברווחה שבה העניים, אלה שאין להם, הם
המממנים.
ומה הקדושה הקנאית של נגידת בנק ישראל ביעד
הגרעון? הייתה כאן מלחמה. זו לא הוצאה צפויה. במצב כזה, יש להרחיב את יעד הגרעון,
לפחות לשנה זו. ובכלל, המשק בהאטה, על סף מיתון, וזה הזמן לכלכלה מרחיבה.
* שמחתי כאשר יאיר לפיד התעקש על כך
שחבריו לסיעה ימונו לשרי החינוך, הרווחה והבריאות. ראיתי בכך הכרה בחשיבותם של
התחומים הללו בסדר העדיפויות הלאומי, וערובה לכך שתהיה למשרדים הללו הגנה פוליטית.
איזו אכזבה!
* בשבוע שעבר
השתתפתי בכנס השמיני של פורום הפיס לחינוך, שהתקיים כתמיד בחולון. לאורך כל היום,
כל הדוברים גמרו את ההלל בשבח מערכת החינוך בחולון, והעלו על נס את פועלו המרשים
של ראש העיר מוטי ששון. הנשיא ריבלין, קודמו פרס, שר החינוך וכמעט כל מי שעלה
לבמה, היללו ופיארו וזה בהחלט נשמע מרשים.
חלף שבוע, ושנת
הלימודים בבתי הספר העל יסודיים בחולון נפתחה באיחור של שעתיים, במחאה על המצב
הפיסי הירוד של בתי הספר.
אז למי להאמין?
* הנהגת חמאס יצאה
מוכה וחבולה מהבונקר, ראתה את האסון שהמיטה על עמה, ראתה את השבר שהמיטה על ארגונה,
מודעת לכך שלא השיגה כמעט כל הישג, יודעת שזחלה על גחונה והתחננה להפסקת אש בתנאים
שדחתה חודש קודם לכן ו-2000 הרוגים פחות, והוציאה את ההמונים (שאגב, לא נענו) לחגיגות
"ניצחון". הם עצמם לא מאמינים לעצמם. היחידים שמאמינים להם, הם אנשים בתוכנו,
ישראלים, שפנטזו כנראה על השמדת עזה וכשזה לא קרה, הם סבורים שהובסנו.
* מה הסיבה
ל"חמיצות" הציבורית לנוכח תוצאות המלחמה?
גורם אחד הוא
פוליטי – באזז ה"חמיצות" המפומפם בידי כלי התקשורת ופוליטיקאים מימין
ומשמאל שרוצים לסנוט בנתניהו, בהזדמנות חגיגית זו.
אך החומץ הפוליטי
נובע גם מקידום השקפת עולם, מימין ומשמאל. אלה חותרים לפתרון מדיני ונוח להם
"להוכיח" את חוסר התוחלת בפתרון צבאי ואלה רוצים את כיבוש עזה או
מאמינים בכוחנות בלבד, והמעטה בערך הישגי המלחמה מקדמת את גישתם.
אולם יש סיבה
נוספת, שאולי בעטיה קל לאותם פוליטיקאים ואנשי תקשורת להשפיע על התחושה הציבורית,
והיא אי הבנת משמעות הפוליטיקה כאמנות האפשרי.
הרי אי אפשר
להשיג הכל, כל מה שאנחנו רוצים. תמיד נרגיש שאילו קצת התאמצנו יותר, קצת קיבלנו
החלטות חכמות יותר, היה לנו קצת יותר זמן, יכולנו להשיג יותר. אבל בסופו של דבר,
יש רגע שבו צריך להכיר בכך שהגיע הזמן לחתוך, ולהישאר כשחצי תאוותנו בידינו.
שהמחיר של הניסיון להשיג יותר, עלול להיות הקדחת התבשיל.
במהלך המלחמה
הייתה לי ביקורת על החלטות של רוה"מ. לא אחת חשבתי שנכון היה לנהוג אחרת.
אולם בסך הכל הגענו להישגים משמעותיים ביותר, עם הרבה יותר מחצי תאוותנו בידינו.
וסיימנו בזמן. האשליה שעוד טיפה ונצליח "למוטט", הייתה עלולה לעלות לנו
במחיר כבד מדי, מבחינה מדינית, מבחינת יישובי הגבול ובחיי אדם.
אין הצדקה
לחמיצות הזאת.
* באוגוסט 1970
נחתם הסכם הפסקת אש ותמה מלחמת ההתשה בין ישראל ומצרים. מיד לאחר ההסכם, הפרו אותו
המצרים כשקרבו סוללות טילי קרקע אוויר לתעלה. ישראל מחתה, אך לא תקפה את הסוללות.
אחרי מלחמה כה קשה וממושכת, למי יש כוח להתמודד? בכך החל מחדל יום הכיפורים.
במלחמת יום הכיפורים, לא היה לנו מענה לטילי הקרקע אוויר וכדברי עזר ויצמן
"הטיל כופף את המטוס".
לאחר הנסיגה
מלבנון ב-2000 הכריז רוה"מ ושר הביטחון אהוד ברק, שאם אחרי הנסיגה חיזבאללה יירה
כדור אחד, ישראל תגיב בעוצמה חסרת פרופורציות. ישראל נסוגה, חיזבאללה המציא את
נראטיב חוות שבעא כתירוץ להמשך התוקפנות, חטף שלושה חיילים בהר דב, וירה קטיושות
לאורך הגזרה. התגובה הישראלית הייתה אנמית. ברק הציב לחיזבאללה אולטימטום של 24
שעות להחזיר את החטופים. חלפו 24 שעות, החטופים לא חזרו, וישראל לא עשתה דבר. בכך
החלה ההתדרדרות שהביאה כעבור שש שנים למלחמת לבנון השניה.
לקראת ההתנתקות,
שרון הכריז שלא תהיה התנתקות תחת אש ואיים שאם ימשך הירי על יישובי הדרום, התגובה
של ישראל תהיה קשה וכואבת. ההתנתקות הייתה תחת אש, ומיד אחריה נמשך והתגבר באופן
דרסטי הירי על יישובי הדרום. ישראל לא הגיבה בחומרה. וכך התדרדרנו ל"עופרת
יצוקה". כך היה אחרי "עופרת יצוקה" וכך התדרדרנו ל"עמוד
ענן". כך היה אחרי "עמוד ענן" וכך התדרדרנו ל"צוק איתן".
ושוב, נתניהו חזר על אותם דברים בראיון טלוויזיוני במוצ"ש. המבחן הגדול של
"צוק איתן" יהיה מבחן הפצמ"ר שאחרי.
* בתחילת
"צוק איתן" כתב אורי משגב ב"הארץ" מאמר נגד "כיפת
ברזל". הוא טען, ש"כיפת ברזל" מאפשרת לנו לטבוח בפלשתינאים ולבצע
פשעי מלחמה באין מפריע, כיוון שהטילים אינם גורמים להרג והרס במקומותינו, ואין לנו
ממה לחשוש. מיד אחרי "צוק איתן", כתב פרופ' אריה אלדד מאמר
ב"הארץ" נגד "כיפת ברזל". לטענתו, "כיפת ברזל" גרמה
לנו להגיב במתינות ובמינימליזם ולנהל מלחמה מרוסנת, כיוון שהטילים אינם גורמים
להרג והרס במקומותינו. אלמלא הייתה לנו "כיפת ברזל", התגובה שלנו
הייתה... מה שאורי משגב מעליל שהינה ואלדד מייחל לה. טיעוניהם של הקיצונים כל כך דומים.
איך השמאל והימין הקיצוני תמיד מזינים זה את זה. חוק הפנאטים השלובים.
* אין לי ספק
שהחלטת צה"ל היכן להציב חיילים ומהיכן להוציא, נובעת אך ורק משיקול דעת מבצעי
(שיכול להיות שגוי או מוצדק, אך תפקידו של צה"ל לבצע את הערכות המצב). אולם
צה"ל והממשלה חייבים להבין את המשמעות של תחושת הביטחון, כמרכיב בביטחון.
תושבי עוטף עזה חוו 14 שנים קשות מאוד וחודשיים טראומתיים. מה צופן העתיד? איש
אינו יודע. יש להבין את הרגישות, את החששות. נכון, לא היישובים צריכים לקבוע האם
יהיו בהם חיילים, אבל יש לקבל את ההחלטות ברגישות, מתוך הידברות עם המועצות
האזוריות, עם הסברה נאותה לציבור וההחלטות עצמן צריכות לקחת בחשבון גם את תחושת
הביטחון.
* בהלווייתו של
שחר שלו, החזן הצבאי התפלל תפילת "אל מלא רחמים" ואמר "שנפל במלחמת
צוק איתן". בטקסט הצבאי הרשמי ביותר, נאמר בפירוש - מלחמה. קראתי גם שיעלון
יוזם הענקת אות המערכה לחיילי צה"ל שהשתתפו ב"צוק איתן". אותות
מערכה ניתנים למשתתפים במלחמות. לא ברורה לי התעקשות הממשלה לא להגדיר את
"צוק איתן" כמלחמה, כאשר העם רואה בה מלחמה. כדי לחסוך בכספי פיצויים?
הרי בלאו הכי ישלמו פיצויים מלאים, תהיה ההגדרה אשר תהיה.
* בהלוויה, כל
המשפחה אמרה קדיש, כולל האימא והאחיות. זה נראה כל כך מובן מאליו, שאי אפשר להבין
אפשרות אחרת.
* דבר אחד אהבתי במלחמה.
שהפריעו לפרסומות ברדיו. אזעקה ב... צבע אדום ב... ועכשיו, חיים הכט חופר ללא הפרעה.
* המלחמה האכזרית
והעקובה מדם בסוריה היא מלחמת בני חושך בבני חושך. אין שם טובים – כל הצדדים (חשוב
להבין שיש יותר משני צדדים) רצחניים, קנאים, אכזרים בצורה שלא תתואר. אין להם
עכבות. אין להם אמנת ז'נבה. אין להם חוקי מלחמה. אין להם אלוהים (בעיקר לארגונים
הדתיים).
ואף על פי כן,
אני מעדיף, לפחות בקרבת הגבול עם ישראל, את שלטון אסד על פני החלופה הג'יהאדיסטית.
שושלת אסד הוכיחה רציונליות ואחריות. לאחר תבוסתה המוחצת של סוריה במלחמת יום
הכיפורים, הבינה סוריה של אסד, שכל עוד ישראל יושבת על הגולן והחרמון, אפילו
בנקודת הפתיחה הנחותה, החד פעמית, שבה פרצה המלחמה, התוקפנות הסורית נבלמה, הפולש
גורש ממדינת ישראל וצה"ל עצר בפאתי דמשק. כתוצאה מכך, נצר אסד את האש במשך 40
שנה.
ספק רב האם
ההרתעה הזו תעבוד על ארגוני האסלאם הג'יהאדיסטי.
* ואף על פי כן,
האינטרס הישראלי הוא בדלנות. לא להיגרר למלחמות לא לנו.
* "ואם יתחילו
לירות עליכם כמו בעוטף עזה?", שאל אותי המראיין לכתבה בערוץ הראשון.
"אם עמדנו בהצלחה
מול איום של ממשלות ישראליות שניסו לעקור אותנו", השבתי, "כל איום אחר ממש
קטן עלינו".
* לכוח משקיפי
האו"ם בגולן – אונדו"ף, היה תפקיד חיובי בפיקוח על כיבוד הסדר הפרדת
הכוחות בארבעים השנים מ-1974 ועד היום, וכגורם להעברת מסרים בין הצדדים. אולם הדבר
נכון רק כל עוד שני הצדדים מעוניינים לכבד את ההסדר.
מה שמסתמן בימים
האחרונים כקריסת הכוח, מעיד שוב שאין לכוח כזה כל ערך ומשמעות לביטחון ישראל,
כתחליף כלשהו לצה"ל. ברגע שנאצר דרש מכוח האו"ם להסתלק מסיני ערב מלחמת
ששת הימים, הוא הסתלק מיד. בלבנון יוניפי"ל אף פעם לא היווה גורם משמעותי. כך
שכל הדיבורים על כוחות בינלאומיים בבקעת הירדן, למשל, הם עורבא פרח. הכוחות הללו
טובים כל עוד אין בהם צורך, והם יפרחו כעורב כשיהיה בהם צורך.
* בהצעת חוק יסוד
- ישראל כמדינת העם היהודי, שהוצגה בכנסת הקודמת בידי ח"כ דיכטר, אז מ"קדימה",
הוגדרה העברית כשפתה הרשמית של ישראל, והערבית הוגדרה כשפה בעלת מעמד מיוחד.
ההגדרות בהצעת החוק, הנוגעות למעמדה המיוחד של הערבית, עיגנו בחוק את החובה של
המדינה בכיתוב בשפה הערבית בשלטים, בהודעות רשמיות וכד', ולמעשה מעמדה המעשי שודרג
הרבה מעבר לקיים היום. ועם זאת, הצעת החוק רואה חשיבות רבה בהגדרה הסמלית של השפה
העברית כשפתה הרשמית של מדינת הלאום היהודי, בדיוק כפי שהדגל, ההמנון ודגל המדינה
מבטאים זאת. לא הייתה זו הצעת חוק של "משחק סכום אפס", לפיו כל חיזוק
מעמדה של העברית הוא בהכרח החלשת מעמדה של הערבית, אלא מצב של win-win - חיזוק מעמדן של
שתי השפות, באופן שיבטא את היותה של ישראל הן מדינת הלאום של העם היהודי והן מדינה
של כל אזרחיה.
למרבה הצער,
קמפיין תקשורתי ופוליטי מכוער, עיוות את מהות החוק, והציג אותו כהדרת השפה הערבית
מהגדרתה כשפה רשמית של ישראל (אגב, עד היום אין בחוק כל הגדרה של שפה רשמית). הקמפיין
הזה, המבטא התנגדות למהותה של ישראל כמדינת לאום יהודית, תפס טרמפ על הנושא תוך
סילוף של הצעת החוק. ולמרבה הצער, מרגע שהצעת החוק הוצגה באופן מעוות כזה, היו
גורמים שקפצו על המציאה, ושיבחו את המגמה שכלל לא הייתה בו, אלא את תמונתה המסולפת.
וכעת, הוגשה לשולחן הכנסת הצעת חוק, ברוח האופן המסולף של החוק המקורי, הצעה
לעומתית נגד השפה הערבית, הדורשת לפגוע בביטוייה הציבוריים, שהצעת חוק היסוד הציעה
לעגן בחוק.
זו הצעה פוגענית,
שאינה מקדמת את מעמדה של העברית, וכל רצונה להתריס ולפגוע במיעוט הערבי. אין לה
מקום וראוי לדחות אותה.
עלינו לראות
כמטרה לאומית את הידוק הקשר בין יהודים וערבים בישראל, בין מדינת ישראל לאזרחיה
הערבים ולחזק כל מגמה של התקרבות המיעוט הערבי למדינה. האתגר הוא לעשות זאת תוך
ביצור מעמדה של ישראל כמדינת הלאום היהודית. אין כל סתירה בין שתי המטרות הללו,
אלא אם כן בוחשים בכך גורמים קיצונים – אלה הרוצים לפגוע בלאומיותה היהודית של
המדינה או אלה שרוצים לפגוע בצביונה הדמוקרטי. כרגיל, הגורמים הקיצונים הללו, משני
הצדדים, מזינים אלה את אלה.
* הצד הפלילי של
פרשת אשכנזי הרבה פחות חשוב מהמשמעות הציבורית, המוסרית, הערכית של הפרשה. לא כל
מה שאינו פלילי כשר, ולעתים המעשים החמורים ביותר, כלל אינם נגועים בפלילים. כאשר
אנו מתנהלים בפריזמה המשפטית – פלילית, אנו מחמיצים את העיקר.
המשמעות הציבורית
של הפרשה, היא שהיה כאן רמטכ"ל חדור אמביציה פוליטית למנף את מעמדו הציבורי
כדי לקדם את עצמו לראשות הממשלה, והוא חתר תחת שר הביטחון והדרג המדיני, תוך הפרה
בוטה של סדרי מנהל ושלטון, כולל פעולות חמורות של מעקב ובילוש אחרי השר הממונה
עליו לצורך שימוש בחומרים כנגדו, כולל פעולה להכשלת מינוי מועמד הדרג המדיני
לתפקיד הרמטכ"ל. מה מתוך זה היה פלילי ומה לא, זה פחות חשוב בעיניי.
עם זאת, גם ברק
אינו טלית שכולה תכלת. כאשר שר ביטחון ורמטכ"ל, שצריכים לנהל בשיתוף פעולה את
ביטחונה של מדינת ישראל, מגיעים למערכת יחסים הרסנית כל כך, אי אפשר לפטור את השר,
שהוא הגורם הבכיר בין השניים, מאחריות למצב.
גם ראש הממשלה
אינו רשאי לעמוד מנגד ולא לעצור את ההתדרדרות הזאת.
הפרשה כולה היא
ליקוי מאורות במערכת הביטחונית הישראלית.
שיתוף הפעולה בין
נתניהו, יעלון וגנץ היום הוא תיקון של ממש למציאות הקשה הנחשפת בפרשת אשכנזי.
* מפעם לפעם אני
לוקח איזה מאמר של אורי משגב, גדעון לוי, רכלבסקי, עמירה הס, אור קשתי או אחרים
מקן הצרעות הזה, מפזר מעליו את ערפל הפוליטיקלי קורקט, עושה "פוווו" כדי
לפזר את אבקת הכביסה, ומציג את לוז המאמר במלוא מערומיו. ואז באים אליי בטענות
שאני "מוציא דברים מהקשרם". למשל, כאשר משגב כתב מאמר שבו השווה את
נתניהו להיטלר וסיפר שההשראה שלו היא ניסיון ההתנקשות בהיטלר, ושהמתנקשים לא
התבכיינו ש"גנבו להם את המדינה" (ציטוט של שבס אחרי רצח רבין) אלא עשו
מעשה אקטיבי, טענו נגדי שהוצאתי דברים מהקשרם כי משגב כתב בפירוש שזה לא בדיוק
אותו דבר. והנה, היום אציג את משפט המפתח בפשקוויל ההסתה התורן של ספי רכלבסקי
היום ב"הארץ". לא נגעתי: "נכון, אין זהות בין הפיכת 'המדינה היהודית'
של נתניהו, לבין 'המדינה האיסלאמית' — שמה של מהפכת דאע״ש — אך ההקשר קיים, ומשפיע
גם מעשית".
אהה, תאמרו. הנה,
הוא עצמו אמר שאין זהות... כלומר נתניהו ודאעש זה לא ממש ממש, בדיוק בדיוק, אותו
דבר. טוב, תיהנו מאבקת הכביסה.
* מה שבולט כאן,
הוא שהדבר המאוס ביותר על רכלבסקי הוא המדינה היהודית.
* אם ארה"ב
ואירופה קוראות לישראל לבטל את הסיפוח של גוש עציון, כפי שמבשרת הכותרת ב-ynet, אולי כדאי באמת לספח את גוש עציון, כדי
שהקריאות לא תהיינה לשווא.
* ביד הלשון
ספק אם יש עוד
תמונה שנכנסה לפולקלור הפוליטי של ישראל בשנים האחרונות, כמו תמונתו של עמיר פרץ
משקיף כשהמשקפת שעל עיניו אטומה.
באופן טבעי,
יריביו של פרץ השתמשו בתמונה כמטפורה לעיוורון מדיני, קוצר ראות פוליטי, העדר
פרספקטיבה וכו'. תומכיו, לעומת זאת, לאחר העלבון הראשוני, מינפו זאת לנראטיב של מי
שעם משקפת מכוסה ראה את מה שכל המומחים לא ראו במשקפות המשוכללות ביותר.
אני בוחן את
התמונה מכיוון אחר. בעיניי, האירוע הוא התגלמות המושג שבחרתי להציג בראש חודש
ספטמבר, תחילת שנת הלימודים תשע"ה – "לא הביישן למד".
מה קרה באירוע
המשקפת? הסיפור אינו מתמצה בכך שעמיר פרץ שכח להסיר את מכסה המשקפת. זה יכול לקרות
גם לאדם המנוסה ביותר. כפי שאני רק השבוע יצאתי מן הבית, וכשהגעתי לרכב התברר
ששכחתי את המפתחות בבית... זה קורה לכל אחד.
הבעיה הייתה,
שעמיר פרץ השאיר את המשקפת המכוסה על עיניו במשך דקות ארוכות, האזין להסברים והנהן
בראשו כמאשר שאכן הוא רואה את הדברים שהוא שומע. אבל הוא ידע שאינו רואה דבר.
כנראה הניח, שהיה עליו ללחוץ על איזה כפתור, לסובב איזו חוגה, ושהעובדה שלא הראו
לו, נובעת מכך שלכאורה כל ילד אמור לדעת זאת. הוא פשוט התבייש לשאול, הוא התבייש
לספר שאינו רואה. הוא פחד שאם ישאל – יתפדח. ומרוב שחשש מהפדיחה, המיט על עצמו את
אם כל הפדיחות. וזהו שנאמר: "לא הביישן למד".
הפתגם המלא, מתוך
פרקי אבות, הוא: "וְלֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד, וְלֹא הַקַּפְּדָן מְלַמֵּד".
משמעות החלק הראשון של הפתגם, היא שמי שמתבייש לשאול, כדי שלא להפגין את העובדה
שאינו יודע – באמת לא יֵדע. מי שרוצה ללמוד ולדעת, אל יתבייש לשאול. החלק השני של
הפתגם יוצא נגד המורים השמים דגש על המשמעת ולא על התוכן, וחושבים שיוכלו באמצעות
משמעת להחדיר תורה לראשם של התלמידים. לא, תורה לא מחדירים. המחנך הטוב יעורר
בתלמידיו עניין ויעניק להם משמעות. מי שמחליף את המשמעות במשמעת – אינו ראוי להיות
מורה.
ומה הקשר בין שני
חלקי הפתגם. התלמיד הביישן לא יעז לשאול את המורה הקפדן. המורה הקפדן יעצים את
ביישנותו של התלמיד. הביישנות של התלמיד תגרום לכך שלא ילמד, והדבר יעצים את
קפדנותו של המורה. מעגל הקסמים של הבורות.
* "חדשות בן עזר"