* מתנה ל-BDS – אין תופעה
נתעבת בעיניי יותר מתופעת ה-BDS, האנטישמיות של המאה ה-21. אין אנשים נתעבים בעיניי יותר מאנשי ה-BDS ועוזריהם, בעיקר עוזריהם
הישראלים. לכן, אני סולד מכל דבר המקדם ומחזק את התופעה.
מסיבה זו אני מתנגד לחוק הפופוליסטי למניעת כניסתם לישראל; חוק שהוא
מתנה ל-BDS. הנזק של הארגון הזה, הוא
בעיקר תעמולתי – פגיעה בתדמיתה של ישראל. הוא בעיקר בעולם, לא בישראל. חוק המונע
כניסתם לישראל, לא תורם למדינת ישראל במאומה, אך הוא פוגע בתדמיתה של ישראל ונותן
למנוולים של BDS
ועוזריהם להציג את עצמם כ"נרדפים", "דיסידנטים",
"סתומי פיות" וכו', ובכך לזכות ליותר אוזן קשבת, ליותר אהדה וליותר
תרומות.
האם קברניטי ישראל אינם מבינים זאת? הם מבינים. אז מה ההיגיון של החקיקה
הזאת? פופוליזם לשמו. תחרות בין הח"כים מי מציע הצעות יותר פופוליסטיות,
שתצגנה אותם כמי שנלחמים במנוולים, וחוסר מנהיגות של ראש הממשלה, שאינו נוהג כמבוגר
האחראי ושם קץ לקרקס הזה.
* אנטישמית במסיכת פורים - לינדה סרסור הנה פעילה ומנהיגה איסלמיסטית בארה"ב, ממובילות
מסע הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל וזכותה להתקיים. בעקבות גל חילול בתי קברות
יהודיים בארה"ב, היא יצאה בקמפיין לגיוס כספים בקהילה המוסלמית בארה"ב
לסיוע בשיפוץ בתי הקברות. אוהדיה בשמאל הרדיקלי הישראלי יצאו מגדרם כדי להציג זאת
כהוכחה שאין היא אנטישמית.
כדאי לא להתבלבל. מי ששולל את זכות קיומו של בית לאומי ליהודים החיים
הוא אנטישמי, גם אם הוא חובב בתי עלמין של יהודים מתים.
* הנציג שלי – הנציג שלי השבוע בכנסת, היה מי שלא זו בלבד שלא הצבעתי למפלגתו,
אלא בדעה הקדומה שלי, הוא האיש האחרון שהיה גורם לי לתמוך במפלגתו. כוונתי ליהודה
גליק, ח"כ הליכוד, שהצביע נגד חוק הכריזה הפופוליסטי. זהו חוק שנועד לגרום
ליוזמיו למחיאות כפיים אספסופיות, לאחרים להצביע בעדו כי אין להם אומץ ציבורי
להתנגד לו בגלוי; הוא לא ישנה דבר בשטח (מה שניתן בהחלט היה לשנות בהידברות) ורק
יוסיף שנאה ופירוד והעמקת הקרעים בחברה הישראלית.
* מכחישת השואה קרולינה לנדסמן – כפי שכבר כתבתי
בעבר, אני מתנגד לחוק המואזינים; חוק פופוליסטי שלא יועיל בכלום, אך נותן נשק בידי
שונאי ישראל.
דוגמה לאופן שבו שונאי ישראל מנצלים את החוק כדי להסית נגד המדינה,
סיפקה דבוקת שוקן בגיליון שבת של "הארץ". קרולינה לנדסמן פרסמה פשקוויל
נאצה נגד ישראל, שכולו השוואה נואלת ובזויה בין מדינת ישראל לגרמניה הנאצית, בגין
אותו חוק.
אין טעם להיגרר לדיון על ההשוואות המופרכות והמופרעות הללו, כיוון
שעצם הכניסה לדיון כזה נותנת לגיטימציה להשוואה. די באמירה שהשוואות מהסוג הזה
אינן אלא הכחשת שואה.
אגב, לתוך הפשקוויל שירבבה לנדסמן משפט מחויך בקריצה: "אין כאן
ולו רמיזה להשוואה בין פשעי הנאצים לחוק המואזין". כיוון שאין זו הפעם
הראשונה ולא השניה, שאני מוצא משפט כזה בפשקוויל השוואה בין ישראל לנאצים
ב"הארץ", אני משער שיש איזו הנחיה גורפת של היועץ המשפט של העיתון,
לסייג את הפשקווילים המתארים את ישראל כנאצית במשפט כסת"ח מסוג זה.
* הבל וריק - מאז התפרסמה הידיעה על הצטרפות שבעה ראשי מועצות אזוריות ל"יש
עתיד", פנו אליי מספר אנשים וביקשו לשמוע את תגובתי להצטרפותו של אלי מלכה,
ראש המועצה האזורית גולן.
מתוך היכרותי עם אלי, אין לי ספק שהצטרפותו ל"יש עתיד"
נועדה לקדם אותו לפוליטיקה הארצית – לכנסת ולממשלה. יתכן מאוד שהדבר אף הובטח לו,
ולא בכדי מבין שבעת ראשי המועצות, הוא הוצב בפרונט.
אלי הוא ראש מועצה מצוין ואין לי ספק שבהצטרפותו לפוליטיקה הארצית כח"כ
ואולי כשר, המערכת הזאת תתברך באדם איכותי, מוכשר, כריזמטי ובעל יכולת ביצוע
נדירה.
"יש עתיד" היא מפלגה נעדרת זהות מדינית ברורה, והצטרפותו של
אלי תחזק בה את הקו הניצי אקטיביסטי, וזה טוב וחשוב.
אלי יפעל ויתרום לחיזוק ההתיישבות, הפריפריה, הגליל המזרחי והגולן,
בכל תפקיד שיבצע, וזה טוב וחשוב.
איני רואה סכנה ממשית לעתיד הגולן, אולם אם חלילה הדבר יקרה, אין לי
ספק שנאמנותו של אלי לגולן תקדם לכל משמעת סיעתית או קואליציונית.
כך, שבסך הכל אני רואה בחיוב את החלטתו.
ואחרי שכתבתי כל זאת, אומר שאני תמה על צעדו של אלי. הרי שלוש פעמים
ביום אנו אומרים: "שֶׁהֵם מִשְׁתַּחֲוִים לְהֶבֶל
וָרִיק".
* השוואה - אגב, אלי מלכה עבר ל"יש
עתיד" מהליכוד. יש לציין, שבניגוד למנהיג הליכוד, מנהיג "יש עתיד"
אף פעם לא ניסה למסור את הגולן לאסד.
* סיפור של הצלחה וכישלון – ב-9.3 מלאו 25 שנים להקמת מרצ, מאיחוד של שלוש מפלגות: רצ (התנועה
לזכויות האזרח ולשלום, בהנהגתה ומייסודה של שולמית אלוני), מפ"ם (מפלגת
הפועלים המאוחדת, אז בהנהגת יאיר צבן) ושינוי (מייסודו ובהנהגתו של אמנון
רובינשטיין). המאזן היסטורי של מרצ מצביע על סיפור של הצלחה וכישלון.
ההצלחה – עמדותיה של מרצ, שבמשך שנים היו שולי השוליים של השמאל
ההזוי, אומצו בהדרגה בידי המיינסטרים, הפכו לעמדות הרשמיות של ממשלות ישראל,
ויושמו באופן מלא או חלקי בידי ממשלות העבודה, קדימה והליכוד. הצלחה כבירה.
הכישלון – ברגע שהרעיונות יושמו, הם התנפצו על סלע המציאות. התברר
שאין לרעיונות הללו פרטנר בצד השני, ואין הן אלא שלום אך שווא. צעדים שאמורים היו
להביא לשלום, הביאו לשפיכות דמים רבתי ולמתקפות טרור רצחניות. ומה שעצר את המתקפות
הללו ומנע את המשך שפיכות הדמים, היו צעדים צבאיים כוחניים, שמנוגדים במהותם לדרכה
של מרצ.
* המשותף – מה המשותף לזהבה גלאון ולבצלאל סמוטריץ'? לרעיונות של שניהם (ושל
כל מי שתווך ביניהם) אין פרטנר פלשתינאי.
* גאוות הציונות הדתית - חברי היקר, הרב אביה רוזן, ראש מדרשת השילוב בנטור, הוזמן לפני
שנים אחדות לתת שיעור באחת האולפנות. כיוון באותה תקופה הוא היה ראש מדרשת עין
הנצי"ב לבנות דתיות המתגייסות לצה"ל, שאלו אותו הבנות, איך הוא, רב
אורתודוכסי, עומד בראש מדרשה שפועלת בניגוד גמור לפסיקת הרבנות הראשית.
שאל הרב את הבנות: "מי מכן קראה בעצמה את פסיקת הרבנות?" אף
יד לא התרוממה. הוא הוציא את נוסח הפסיקה מכיסו וקרא באוזניהן. פסיקת הרבנות לא
הייתה רק נגד שירות בנות בצה"ל, אלא גם נגד יציאת בנות לשירות לאומי. שאל
אביה את הבנות: "מי מכן עומדת ללכת לשירות לאומי?" ים של ידיים התרוממו.
"כן, גם אתן הולכות נגד פסיקת הרבנות", הוא אמר להן.
ואכן, עם קום המדינה הנהגת הציונות הדתית שללה את יציאת הבנות לשירות
לאומי, אבל הבנות לא הסכימו להסתפק בתפקיד שאליו הן לוהקו, ורבבות בנות דתיות
שירתו בשירות לאומי והיו לגאוות הציונות הדתית, עד שאיש אינו זוכר שפעם הייתה
התנגדות לשירות הזה.
בשנים האחרונות, יותר ויותר בנות דתיות מסרבות להמשיך ולהתבדל מכלל
ישראל, במיוחד היום כשצה"ל מציע תפקידים משמעותיים לבנות (פעם הייתה סיסמה,
שמה שהבנות הדתיות תורמות בשירות הלאומי, הרבה יותר משמעותי מהתרומה של חיילת
שתפקידה להגיש קפה למפקד שלה. היום איש לא יכול עוד לטעון טענה כזאת). משנה לשנה
גובר זרם הבנות הדתיות המתנדבות לשירות בצה"ל והמהלך הזה הוא בלתי הפיך. לא
רחוק היום שבו רובן המוחלט של הבנות הדתיות תתגייסנה לצה"ל, לשירות המשמעותי
ביותר שיש, והן תהיינה גאוות הציונות הדתית.
* מה אני מאחל
ללווינשטיין? – אני מאחל לו
מכל לבי, שהנכדות שלו תתגייסנה לצה"ל, תבצענה שירות משמעותי והוא יהיה גאה
בהן.
* טיימינג - איזה מזל יש לי, שאבא שלי לא שמע את
דברי הבלע בשפת הביבים של לווינשטיין: "מי ירצה להתחתן עם בת ששרתה
בצה"ל?". כיוון שהוא לא שמע את הדברים בזמן, אבא שלי התחתן עם אמא שלי
ואני נולדתי. עניין של טיימינג.
* ליבת הפוסט-מודרניזם –
"פוסט אמת", "פייק ניוז", "עובדות אלטרנטיביות" – אלה מושגים חדשים. אבל התופעה ישנה. קודם קראו לה רלטיביזם,
נרטיבים. זאת ליבת הפוסט-מודרניזם.
* במסגרת עקרונות היסוד - האם הכנסת רשאית, בהצבעת רוב, לבטל את היותה של מדינת ישראל מדינה
יהודית? בנושא זה מעניינת עמדתו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק, בספרו
"פרשנות במשפט": "יש מקום לתפיסה כי חוק או חוק-יסוד, אשר ישללו את
אופייה של ישראל כמדינה יהודית או דמוקרטית, אינו חוקתי. העם, הריבון, לא הסמיך
לכך את הכנסת שלנו. זו הוסמכה לפעול במסגרת עקרונות היסוד של המשטר. היא לא הוסמכה
לבטלם". המדהים כאן, הוא שברק טוען שאפילו חוק יסוד כזה אינו חוקתי.
אף שאני מתנגד לגישתו האקטיביסטית של ברק, במקרה זה אני מסכים.
התנגדותי לאקטיביזם היא בעיקר כמותית. אני סבור שביטול חוק של הכנסת הוא נשק יום
הדין, שהשימוש בו צריך להיות נדיר שבנדירים; זה צריך להיות צעד כה חריג, שיזעזע את
אמות הספים ויהדהד מקצה העולם ועד קצהו. ביטול אופיה היהודי או הדמוקרטי של המדינה
הוא בהחלט כזה.
* פרשת תל-חי חיה ובועטת - החבר הצעיר ביותר בהנהלת הארגון הארצי של חברי ההגנה הוא בן 91.
המבוגר ביותר הוא בן 102. אך כוחם במתניהם, לא נס ליחם, והם פעילים ופעלתנים
ומתמידים במלאכת הקודש של הנחלת מורשת "ההגנה" (כשעמם אנשי ביצוע צעירים
המוציאים לפועל את הפעילות).
לכבוד י"א באדר, 97 שנים לנפילת טרומפלדור וחבריו בקרב בתל-חי
ויום ההגנה, ערך הארגון בשיתוף עם המכללה האקדמית תל-חי יום עיון מרתק במכללה.
למרבה הצער, מספר המשתתפים היה מועט מאוד, וכיוון שלאירוע הוקדש האולם הגדול ביותר
במכללה, היה קצת עצוב לראות את השורות הרבות הריקות. אבל יום העיון עצמו היה מרתק,
ולעתים אף סוער.
כאשר ד"ר עמיר בר-אור, שהרצה על השפעת מאורעות תל-חי על יסוד
ההגנה, כינה את ארגון "השומר" בתואר "אספסוף", הוא לא שיער
שבקהל יושב גדעון גלעדי מכפר גלעדי, גלעדי הנכד, נוצר חותם מורשת
"השומר". התפתח ויכוח סוער, שגרם למרצה להתפתל ולחזור בו בצורה קצת
מביכה. ד"ר אמיר גולדשטיין, חוקר הזרם הרוויזיוניסטי בציונות, דיבר על המקום
האמביוולנטי של טרומפלדור בזרם זה, שאימץ כגיבור את טרומפלדור (בית"ר – ברית יוסף
תרומפלדור. הוא גם דיבר על תרומפלדור מול טרומפלדור) אף שהיה סוציאליסט, ולמרות
שז'בוטינסקי התנגד להתעקשות להישאר בתל-חי ובאצבע הגליל וקרא להיות ריאליסטים
ולפנות את היישובים מאזור זה. פרופ' מוסטפא עבאסי הרצה על רוצחו של טרומפלדור,
כמאל יוסף, שב-1949 חוסל בידי המודיעין הסורי וד"ר יעקב מרקובציקי סיפר על
מבצע תל-חי של "ההגנה" ב-1947; עוד בטרם התקבלה תכנית החלוקה היה ניסיון
סורי לפלוש לא"י המנדטורית ולהשתלט על מקורות הירדן שסוכל בידי הבריטים
ואח"כ פולשים מסוריה תקפו את יישובי הגליל העליון בשתי מתקפות בינואר 1948.
עופר גביש והגיטרה הנעימו ב"תל-חי בזמר העברי".
מרגשים במיוחד היו דברי הברכה והתודה של ד"ר ברוך לוי, יו"ר
ארגון חברי ההגנה, שבעשור העשירי לחייו הוא כל כך רהוט, חיוני ושופע קסם אישי
והומור.
כאמור, יום העיון היה מרתק. אני מקווה שיהיה לו המשך גם בשנים הבאות,
אך יש לקוות שבפני קהל רב יותר.
* דוגמה אישית – מסמך:
ירושלים, כ"ד באלול תשי"ח
9 בספטמבר 1959
אל: הנהלת המכס, רח' ממילא ירושלים
מאת: לשכת שרת החוץ
ב-24 באוגוסט 1958 חזרה שרת החוץ, הגב'
גולדה מאיר, מחו"ל והביאה עמה פטיפון ללא ארגז, בשווי של 14 ליש"ט,
שנקנה בלונדון. הפטיפון העבר עם שאר חפציה האישיים של הגב' מאיר ולא עבר ביקורת
פקיד המכס.
אודה לכם מאוד אם תואילו להודיענו מהו
שיעור המכס שמוטל על הגב' מאיר לשלם.
בברכה,
ל. שרון
מזכירת שרת החוץ
יש שיאמרו "היו זמנים".
ואילו אני אומר: היו אנשים. היו ועודם. ואין כל סיבה שמנהיגינו לא ינהגו כך גם
היום. ואין כל סיבה שאנו לא נדרוש מהם לנהוג כך.
* מפלצות – המפלצת שהתעללה בבנה בן הארבע מואשמת בתקיפת קטין ובהתעללות בקטין חסר ישע. אך אין בכך די. יש להאשימה גם בניסיון לרצח. האם סיכנה את חייו בעליל
ובמודע, כאשר הזריקה לעירוי שלו מים
עם מלח שולחני ואמפולות של סודיום כלוריד. לא בכדי הוא אושפז
בטיפול נמרץ.
אם אדם לוקח סכין ודוקר, עוד אפשר
לראות זאת כהתקפת טירוף רגעית. אבל כאן מדובר בתכנון מפורט, בהשגת החומר, בפעולה
מחושבת. זאת קשירת קשר לביצוע הפשע. ולכן, ראוי היה להעמיד אותה לדין על ניסיון
רצח.
כתב האישום המקל הזה, יוביל לעונש מקל. ואילו היא ראויה לעונש המקסימלי.
היא ובעלה המפלצת.
* מעצמת בייסבול - מסתמן - ישראל היא מעצמת בייסבול
(ואולי יש גם כמה ישראלים שמבינים מה זה המשחק הזה).
* מכל החגים - החג האהוב עליי ביותר, מכל החגים, הוא
פורים. למה? כי תמיד החג האהוב עליי ביותר הוא החג הקרוב.
* ביד הלשון
אִשָּׁה עִבְרִיָּה מִי יֵדַע
חַיָּיִךְ? – בעקבות פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביום האישה הבינלאומי על
מצב הנשים בישראל, העלתה עירית לינור פוסט בפייסבוק, הנפתח במילים: "אִשָּׁה עִבְרִיָּה מִי יֵדַע חַיָּיִךְ?"
מה זה? מאיפה זה בא?
כך נפתחת הפואמה של יל"ג, המשורר
יהודה לייב גורדון, "קוֹצוֹ שֶׁל
יוּד". יל"ג (1830-1892) היה מגדולי המשוררים והמנהיגים של תנועת ההשכלה היהודית. הפואמה,
שהתפרסמה ב-1878, מבקרת בחריפות ובנימה סאטירית, את מעמד האישה היהודיה, דרך
סיפורה הקשה של מסורבת גט.
עמה - באחת
הפרובוקציות הפופוליסטיות הזולות האופייניות לו, אמר אורן חזן מעל דוכן הכנסת:
"הפלשתינאים הם לא עם, אפילו לא עמה". עמה? עמה במלעיל ודגש במ' פירושה
בסלנג, בהשפעת הערבית, טיפש. יש לה גם משמעות של עיוור (תודה לרוביק רוזנטל).
* "חדשות בן עזר", "על השבוע"