לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו ׳³ג€÷׳³ֲ׳³ֲŸ.

צרור הערות 29.12.13


* מה פתאום אנשים מברכים אותי בשנה טובה, כשאנחנו כבר בסוף טבת?

 

* בערב חג המולד, במכללת תל-חי, סטודנטים נוצריים חגגו את חג המולד, התחפשו לסנטה קלאוס, צלצלו בפעמונים, וזה היה מראה מלבב, נעים ואפילו מרגש. אבל כשיהודים מברכים אותי ב"שנה טובה"... נדמה לי שהם קצת התבלבלו; שכחו מי הם.

 

* ברכה שממש, אבל ממש מעצבנת אותי, היא "שיהיה לך אחלה סופשבוע" וכד'. יש לנו ברכה כל כך יפה: שבת שלום!

 

* כמעט כל היהודים בישראל, למעלה מ-98%, מלים את ילדיהם. אין כמעט יהודים בישראל הנוסעים ביום הכיפורים. רוב עצום ומוחלט מבין היהודים בישראל חוגגים את ליל הסדר ומדליקים נרות חנוכה. אין אף חוק המחייב זאת. ומאחר ואין חוק המחייב זאת, אין כל תחושת כפיה המתקשרת לאלה ולכן גם אין לכך התנגדות. זאת, בניגוד להתנגדות העצומה המעוררת החקיקה הדתית.

 

ניסיונו של בית דין רבני לחייב אישה למול את בנה, בליווי של קנס על כל יום שאינה עושה זאת, הוא צעד אווילי ההופך את ברית המילה לשנויה במחלוקת ומעורר התנגדות לעצם האקט הזה.

 

פסק הדין האומלל הזה, מעצים את ההתנגדות שהינה שולית שבשולית שבשולית לברית המילה, בטענות ותואנות שונות ומשונות, והופך אותה לדגל במאבק חילוני נגד כפיה דתית. איזו איוולת!

 

* גניבת הבחירות בבית שמש בידי ש"ס - זו דרכו של הפושע אריה דרעי להחזיר את חובו לחברה.

 

* הדבר היפה ביותר בבחירות בבית שמש, היה שילוב הכוחות הציוניים בעיר – דתיים וחילונים כאחד, כדי להציל את העיר. לנציג הציונים בבחירות אלי כהן, היו כל הסיכויים לנצח. אלא שקואליציה של רמאים וזייפנים גנבה את הבחירות. בית המשפט הגן על הדמוקרטיה, ההגינות והיושר מפני הרמאים הגנבים. אני מאמין שהבחירות החוזרות תהיינה דמוקרטיות, ואלי כהן, נציג הציונות והדמוקרטיה, יהיה ראש העיר של בית שמש.

 

* מלכתחילה, שחרור המחבלים הוא צעד מוטעה; הן מבחינה מוסרית, הן מבחינה ביטחונית והן בחינה מדינית – קבלת תנאי מוקדם למו"מ. אולם אם כבר הוחלט לשחרר מחבלים, עדיף היה לעשות זאת בפעימה אחת, ולמנוע את ההכפלה פי ארבעה של תמונות הניצחון של המחבלים המשוחררים, הצער והכאב של המשפחות השכולות, הוויכוח הפוליטי המתעורר לשווא. הסיבה היחידה שמצדיקה את החלוקה לארבע פעימות, היא היכולת להשתמש בביצוע הפעימות הבאות כמנוף לחץ וכדי שנוכל לחזור בנו, בנסיבות מיוחדות. אם כך, אלו נסיבות פחות מתאימות לרוויזיה כזאת, מגל הטרור בשבועות האחרונים?  

 

* מכל כיוון שנבחן זאת, ועל פי כל אינטרס לאומי, פוליטי ואפילו אישי של צד כלשהו במערכת כלשהי – ההצמדה של מכרזי הבניה בהתנחלויות לשחרור המחבלים היא טמטום.

 

* אני נגד שחרור מחבלים ובוודאי מחבלים אזרחי ישראל. אך אם יש אמת בפרסום בערוץ עשר על הצעה אמריקאית לשחרר את פולארד תמורת שחרור מחבלים אזרחי ישראל, אני תומך בכך. זהו מחיר כדאי, כדי לשים קץ לסבל הזה (מה גם שנתניהו כבר הסכים לשחרורם, ויתכן שזה הסולם לאמריקאים לשחרר את פולארד).

 

איך עמדה זו מתיישבת עם התנגדותי לעסקת שליט? שמא דמו של פולארד סמוק יותר משל שליט? לא. ההבדל הוא ששחרור שליט היה כניעה לחטיפה של ארגון טרור המדרבנת טרור. אני מקווה מאוד שאיש אינו חושב עוד אצלנו להפעיל מרגלים בארה"ב, חלילה. הרי אין ריגול בין ידידים, כידוע.

 

* שמעון פרס הצהיר שיקדיש את התקופה שעד סיום תפקידו למטרה אחת – שחרורו של פולארד. אם אכן כך יעשה, יהיה זה הסיום הראוי והנאות ביותר לקדנציה שלו.  

 

* מודעה של "גוש שלום" ב"הארץ": "יונתן פולארד היה צריך להשתחרר כבר מזמן. הסכם עם הפלסטינים היה צריך להיחתם כבר מזמן. אם אפשר לחבר בין שני הדברים – מה טוב!"

 

נשמע מעניין ומפתיע. שימו לב – ל"גוש שלום" אכפת מיונתן פולארד! מה קרה? הוא נהיה מחבל פלשתינאי בכלא הישראלי? לא. הם בסך הכל רוצים לומר שאסור לשחרר את פולארד לפני שיחתם הסכם עם הפלשתינאים, כלומר לפני שישראל תיכנע לכל תביעות הפלשתינאים.

 

* מדוע כתבתי פעם אחת "פלסטינים" ופעם אחת "פלשתינאים"? ה"פלסטינים" הופיע כציטוט מהפשקוויל של "גוש שלום". כך הם נוהגים לאיית, מאז ימי מצפ"ן.

 

* החלטת בית משפט בתורכיה לדחות תביעה נגד ישראל של משפחת אחד מהרוגי פיגוע מרמרה, היא ביטוי להיחלשות שלטונו המושחת של ארדואן. לפני שנה זה לא היה קורה.

 

* אורוגוואי היא המדינה היחידה (הראשונה?) בעולם המתירה לגדל ולשווק מריחואנה. הרעיון העומד מאחורי ההחלטה, הוא שהסחר הבלתי חוקי בסמים הוא המנוע של עולם הפשע בעולם. עדיפה לגליזציה של הסם, גביית מס על גידולו ומכירתו והפניית המשאבים המבוזבזים על מלחמה בסם, שלאורך עשרות שנים נחלה כישלון בכל העולם, להסברה וחינוך נגד השימוש בו ובעיקר ללוחמה נגד הפשע.

 

יש הרבה מאוד היגיון מאחורי הרעיון הזה (אגב, אותו עיקרון נכון גם לגבי סמים קשים), אבל הוא יכול להיות ישים רק בהתארגנות עולמית, באמצעות האו"ם. כאשר בכל שאר העולם הדבר אסור, הלגליזציה של הסם באורוגוואי עלולה להפוך אותה למרכז הסם העולמי ולמרכז הרכישה הזולה בידי ארגוני הפשע הבינלאומיים לצורך הגברת עסקיהם הנוראים בעולם כולו. ההחלטה האמיצה ואף ההגיונית של אורוגוואי, עלולה להמיט אסון על המדינה, דווקא בשל הייחודיות שלה, כמדינה היחידה שקיבלה החלטה כזו. הכוונות הטובות של מנהיגי אורוגוואי עלולות לרצף את הדרך לגיהינום.

 

* כאשר יצחק שמיר ז"ל היה ראש ממשלת ישראל, חיים הרצוג ז"ל היה נשיא המדינה, דן שומרון ז"ל היה הרמטכ"ל, עוד לא הכרנו את המייל והתפעלנו מהפקס – פאר הטכנולוגיה המתקדמת, החל יואל מרשק יבל"א את תפקידו כמרכז חטיבה גינ"ה בתק"ם ומאז הוא מכהן בתפקיד, הנקרא היום ראש מחלקת המשימות הלאומיות בתק"צ, בלי שחלים עליו חוקי הרוטציה והגרביטציה. בתקופת כהונתו, כיהנו בתנועה ששה מזכירים, כולל אחד שכיהן שתי קדנציות.

 

בתום הקדנציה ה... מי סופר? החליט מזכ"ל התנועה איתן ברושי להחיל על מרשק את חוקי הטבע. שמא בכל רחבי התנועה הקיבוצית ניתן למצוא אדם נוסף הראוי לתפקיד?

 

מאז, מוצפת העיתונות הקיבוצית במכתבי מחאה על ה... "הדחה". יואל עצמו, בצניעות אופיינית ומיוחצנת היטב, הודיע לכל תפוצות הנאט"ו שלו, שלא יגיע למסיבת הפרידה שאורגנה לכבודו. הוא לא זקוק למסיבות.

 

* אלכס לכיש הבין אותי, משום מה, באופן משובש לחלוטין, כאילו ביקורתי על הרב מוטי אלון היא על נטייתו המינית. נטיה מינית היא עניינו הפרטי של כל אדם וכל נטיה היא לגיטימית. הבעיה אינה נטייתו המינית של מוטי אלון, אלא העובדה שכפה עצמו על תלמידיו וניצל מינית קטינים שסרו למרותו. זו עבירה חמורה באותה מידה כלפי בנות או כלפי בנים.

 

* אחרי הבחירות המוניציפליות, כתבתי כאן שאורי זכריה, שהפסיד בהתמודדות על ראשות המועצה המקומית קצרין ונבחר כסיעת יחיד למועצה, פועל להקמת גוש חוסם נגד ראש המועצה הנבחר דימי אפרצ'ב. אורי התקשר אליי השבוע והכחיש את הדברים. לטענתו, הוא דחה פניות של אחרים להקמת גוש חוסם. ראיתי לנכון, מן ההגינות, להציג את תגובתו.

 

* ביד הלשון

 

בישיבת פורום המנהלים במכללת תל-חי, אמר המנכ"ל: "מנוי וגמור עם ראש הממשלה להקים אוניברסיטה בגליל".

 

במהרה בימינו אמן, כן יהי רצון.

 

ומה פירוש "מנוי וגמור"?

 

זהו ביטוי המבטא נחרצות. "כלה ונחרצה". ראש הממשלה החליט סופית והוא נחוש בדעתו.

 

ולמה "מנוי"? מה משמעות המילה?

 

מנוי - פירושו סָפוּר. מנו אותו, ספרו אותו.

 

ספרו את מי? ואיך זה קשור לנחרצות ונחישות?

 

מקור הביטוי הוא המִשְׁנָה: "נמנו וגמרו". התנאים, חכמי יבנה, בתעוזתם הגדולה, לא דבקו בתורה הכתובה, אלא דרשו אותה, וקבעו את ההלכה בהכרעה שכלית, אנושית, תואמת את ערכיהם ואת תקופתם, לא אחת כפרשנות הנוגדת את פשט המקרא. ואיך הם החליטו? בהכרעה דמוקרטית, בהרמת אצבע, ברוב קולות. "אחרי רבים להטות".

 

אחרי שהקולות נמנו והרוב היה בעד עמדה מסוימת, היא הייתה להחלטה הסופית, הגמורה. ונכתב במשנה: "נמנו וגמרו ...", כביטוי משפטי הנותן תוקף חוקי להחלטת הרוב.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 29/12/2013 00:09   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, הזירה הלשונית, היסטוריה, התנועה הקיבוצית, חברה, חוץ וביטחון, חינוך, יהדות, מנהיגות, משפט, פוליטיקה, ציונות, שחיתות, תרבות  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מסע הפחדה היסטרי


תגובה ל"הסוכנות היהודית", 27.12.13

 

מדוע עיתון "הארץ" מפרסם מידי שבוע טור על פרשת השבוע? האם זה עיתון "דתי"? האם הוא "מחזיר בתשובה" את קוראיו? כמובן שלא. הדיון בפרשת השבוע הוא ביטוי של תרבותנו הלאומית, כיהודים. אין אומה ללא תרבות, אין אומה יהודית ללא תרבות יהודית, התרבות היהודית יונקת ממקורות עמוקים ועתיקים ויש בה יסודות דתיים רבים. אולם היא הרבה יותר מ"דת".

 

כתבת ההפחדה "הסוכנות היהודית" במוסף "הארץ", יוצאת מנקודת מוצא השוללת כל עיסוק בתרבות יהודית ומפעילה את צופרי האזעקה של "כפיה דתית", "לאומנות" ו"הקשר בין אורתודוכסיה ומיליטריזם". כוכב הצפון שלה הוא בתי ספר שבשם אידיאל ההפרדה בין דת ומדינה, לא ילמדו יהדות, לא יחנכו ליהדות, ידירו מהתלמידים את יהדותם וידירו אותם מיהדותם.

 

בתאוות ההתנפלות, מערבבת הכתבה בין מחלוקות בשאלה איך ללמד יהדות לבין התנגדות גורפת ללימוד יהדות. כאשר גורמים המייצגים את ההתחדשות היהודית ואת הפלורליזם ביהדות מבקרים התנהלות של אפליה תקציבית לטובת מוסדות אורתודוכסיים, או כניסה של ארגוני "מחזירים בתשובה" לבתי הספר, הם מקבלים מן הכתבה רוח גבית. אולם רוח הכתבה, יוצאת חוצץ נגד המפעל החינוכי והתרבותי של אותם גורמים עצמם – התחדשות יהודית, העמקת הזהות היהודית התרבותית בחברה הישראלית והשתתתה על ערכים יהודיים וציוניים. בכל תכנית פלורליסטית, מוצאת הכתבה דופי והוכחה שבעצם היא לא באמת פלורליסטית. שהרי על פי השקפת כותבי הכתבה, כל מה שמריח יהדות הוא שלילי.

 

דו"ח שנער,  מלפני למעלה מעשרים שנה, הציף את הבעיה הלאומית העמוקה של בורות נוראית הקיימת בציבור החילוני באשר ליהדותו. אין ספק שהמודעות היום לבעיה גדלה באופן משמעותי וכך גם הצמא ליהדות בכל שדרות החברה. ואף על פי כן, ביסודם של דברים, הבורות עדין קיימת. אני נפגש לעתים קרובות עם בוגרי מערכת החינוך במכינות הקדם צבאיות ומופתע מהבורות הקשה, מהעדר מידע בסיסי, מאי היכולת לקרוא טקסט מקראי; וחניכי המכינות הם העילית שבין בוגרי המערכת וצמאי הדעת שביניהם. לא אחת אני שומע מהם, שבשלושת החודשים הראשונים שלהם במכינה, הם רכשו הרבה יותר דעת מאשר בי"ב הכיתות במערכת החינוך הפורמלי. לכן, איני יכול שלא לגחך בקוראי את הכתבה ההיסטרית, המעוררת פאניקה בקורא מפני "כפיה דתית" ו"החזרה בתשובה" במערכת החינוך, רחמנא לצלן.

 

הכתבה יוצאת חוצץ נגד כניסת גורמים דתיים ללמד יהדות בבתי הספר הממלכתיים. ההתנגדות לכך נובעת מהחרדה ההיסטרית מפני החזרה בתשובה. גם אני סבור שהמורים החילונים המלמדים באותם בתי ספר צריכים ללמד יהדות, אך מסיבה אחרת לגמרי. אני חותר לכך שהתלמיד יזדהה עם יהדותו, יחוש שזו תרבותו, יהיה בן בית בתוכה ובעל בית עליה. לפיכך, יש לנתק בתודעתו את הזהות בין יהדות לדתיים, כאילו "היהדות היא של הדתיים", וכיוון שגם אנחנו קצת יהודים, יבואו היהודים האוטנטיים ויתנו לנו לטעום קצת יידישקייט. כדי שהתלמיד יחוש ביהדות כבתוך שלו, עליו לזהות את היהדות עם היהודים מכל הגוונים, גם מן הגוון שלו. לשם כך, מן הראוי שילמד יהדות מיהודים שאורח חייהם קרוב לשלו.

 

הבעיה היא, שעשרות שנים של בוריינות – מערכת חינוך שטיפחה את הבורות וייצרה דורות של בורים ועמי ארצות, גרמו למחסור ביהודים שאינם חובשי כיפה הבקיאים דיים כדי ללמד יהדות. זה האתגר הדורש שינוי – הכשרת מורים, מרצים ומנחים בקרב המגזר ה"חילוני" לתחומי היהדות. במקום להתבכיין על כך ש"הם" פולשים לבתי הספר "שלנו" ומעבירים את ילדינו הרכים על דתם ועל דעתם, פשוט לקחת על עצמנו את האתגר. זאת אחת המשימות החשובות של דורנו – בניית הקומה השניה של הציונות; הקומה התרבותית – רוחנית.

 

* מוסף "הארץ"

נכתב על ידי הייטנר , 28/12/2013 02:03   בקטגוריות דת ומדינה, חברה, יהדות, פוליטיקה, ציונות, תקשורת, תרבות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



צרור הערות 25.12.13


* אני אוהב אנשים שאינם הולכים בתלם ובעיקר נוער שאינו הולך בתלם. לכן, כששמעתי על מיכל זולר, התלמידה שלא השיבה למבחן אלא כתבה מכתב מחאה על מערכת החינוך, היא מצאה חן בעיניי. הרי אנו אוהבים את הילד הקורא: המלך ערום. סיבה נוספת לכך שהיא מצאה חן בעיניי, היא שגם אני פעם עשיתי כן. בכיתה י', במקום להגיש עבודה, כתבתי שיר הומוריסטי, שבו בעיקר הבעתי את חוסר החשק שלי לכתוב את העבודה שלא כתבתי. לא היה זה איזה מניפסט אידיאולוגי, אבל הרגשתי שביטאתי את תחושותיי.

 

אני שותף לביקורת על מערכת החינוך, בעיקר על השתעבדותה למדידה ולהערכה – הסרגל שקם על יוצרו. אני מלמד במדרשת השילוב בגולן ומרבה להרצות במכינות קדם צבאיות, ונוכח לראות כיצד מי שסבלו במשך 12 שנים ושנאו את הלימודים, היו באחת לשוחרי דעת, ובתוך שבועות הם לומדים, ללא כל מבחנים ומדידה, יותר מכל מה שלמדו ב-12 שנות הלימוד. היום, המבקר הגדול ביותר של מערכת החינוך הוא השר העומד בראשה. אני מסכים עם חלק גדול מביקורתו ומייחל לכך שרוב הרפורמות שהוא מוביל, למען חינוך ערכי יותר ולמען לימוד משמעותי והאהבת הלמידה על התלמידים, יצאו לפועל.

 

אולם כשקראתי את המכתב של מיכל, התאכזבתי. היו בו כמה תובנות נכונות, כמו הצורך במערכת שתשכיל לתת ביטוי אינדיבידואלי לתלמידים. הרי כבר המקרא מלמד אותנו "חנוך לנער על פי דרכו". וכמו הצורך לעודד חשיבה ולא הקאת חומר. אולם המכתב, ברובו, הוא אוסף של אמירות פופוליסטיות, נגד החינוך ההומניסטי, נגד הרחבת האופקים, בעד חינוך צר מוחין המשיל מעליו את "מה שלא מועיל", לא פרקטי. לנוכח החיבוק התקשורתי והפוליטי הפופוליסטי מקיר אל קיר, אני מתנדב להיות המבוגר הקורא: הילד ערום.

 

* ממי למדו הילדים האנסים, שביצעו את האונס הקבוצתי המזעזע בילדה בת 12, לומר שהם לא ידעו שהיא קטינה וחשבו שהיא בת 17?

 

* רוב קורבנות פגיעה מינית אינן מתלוננות, מפאת בושה ופחד.

על אחת כמה וכמה – כשהנפגעים הם בנים.

על אחת כמה וכמה – במגזר הדתי.

על אחת כמה וכמה – כשהנפגעים הם בנים דתיים.

על אחת כמה וכמה – כשהפוגע הוא רב.

על אחת כמה וכמה כשהרב הפוגע הוא דמות כריזמטית ונערצת.

 

האם השופטת שפטרה את מוטי אלון בעונש סמלי ומגוחך נתנה דעתה לכך?

 

* ובכלל, כאשר מדובר באישי ציבור – פוליטיקאים, רבנים, מובילי תרבות, אנשים שאמורים להיות דוגמה לציבור, יש להחמיר עמם יותר מאחד האדם, ולא לומר שהם נענשו בעצם החשיפה והפרסום.

 

* תרגיל בדמיון מודרך. מה היה מתרחש במערכת הפוליטית והתקשורתית, אילו התברר שההאזנות האמריקאיות החלו בתקופת נתניהו? איך היו מכסחים אותו, על כך שב"סרבנותו" הוא דרדר את היחסים עם ארה"ב לשפל חסר תקדים. איך אולמרט היה תוקף אותו, על שהרס במו ידיו ובהבל פיו את מערכת היחסים האינטימית והידידותית עם ארה"ב, שהגיעה לשיאה בקדנציה שלו (של אולמרט). ואיך עיתון הבית של אולמרט, "ידיעות אחרונות", היה מתחרע על רוה"מ.

 

אופס... מסתבר שההאזנות החלו דווקא בתקופתו של אולמרט, ראש הממשלה הפשרן והוותרן ביותר בתולדות מדינת ישראל.

 

לקט כותרות מעיתון הבית: "כולם מאזינים לכולם", "ישראל: ידענו שמאזינים", "אין סודות בטלפון" ועוד, ברוח זו.

 

* הבעיה אינה רק בעצם הריגול אחרי ידידים ובני ברית (ישראל, גרמניה, מדינות אירופה), אלא בהקצאת משאבי מודיעין אנושיים וטכנולוגיים לריגול אחרי ידידים, על חשבון מימוש המטרה של שירותי הביטחון – ריגול אחרי האויבים האמתיים של ארה"ב. מיהם? מי שביצעו את פיגועי 11 בספטמבר, כלומר – האסלאם הקנאי. והאויב הגדול – איראן.

 

* עכשיו, יותר מתמיד – אסור להרפות מעניין פולארד.

 

* בדרך כלל, איני אוהב את הביטוי "אל תהיה צודק, היה חכם", מאחר והפרגמטיות שהוא מבטא, עלולה לגלוש לציניות הבזה לחתירה לצדק ולהכרעות ערכיות. אולם בוויכוח בין "יש עתיד" ל"בית היהודי" בנוגע לסנקציות כלפי חרדים שישתמטו מצה"ל – אם נהיה צודקים, נהיה טיפשים. מה פירוש טיפשים? נשיג את ההיפך מהמטרה.

 

"יש עתיד" דורשים סנקציות פליליות כלפי משתמטים. הם צודקים – הרי חילונים ודתיים לאומיים שמשתמטים, נשלחים למאסר. אם מדברים על שוויון – ברור שיש להעניש את המשתמטים החרדים באותה דרך.

 

אולם אין לכך כל סיכוי. שליחת אלפי משתמטים חרדים לכלא, שילוו בהפגנות ענק מתמשכות, לא זו בלבד שלא תקרב אותנו למטרה – היא תרחיק אותנו.

 

מה שדרוש הוא סנקציות כלכליות. יש למנוע כל הטבה ותקציב מישיבות של משתמטים ומן המשתמטים עצמם.

 

* אנטי ציונות היא אנטישמיות. יש המתקוממים על האמירה הזאת, אך הם מתקוממים על אמת לאמתה. הציונות היא התנועה הלאומית של העם היהודי, ועיקרה – זכות ההגדרה העצמית של העם היהודי, באמצעות מדינת לאום ריבונית בארצו. מי ששולל זכות זו, המוכרת כזכותו הטבעית של כל עם, רק מן העם היהודי, אינו אלא אנטישמי. גם אם הוא יהודי – הוא יהודי אנטישמי.

 

תזכורת לעובדה זו ניתן לקרוא במוסף "הארץ" האחרון, במכתב של אלי אמינוב ועפרה ישועה-ליית, חברי "הוועד למען מדינה חילונית דמוקרטית בכל הארץ". להלן - כמה פנינים מן המאמר: "היהודים הם תוצר של ההלכה הרבנית ולא של פלסטין, שבה אמנם חיו יהודים לפני 2,000 שנה, אבל גם בני דתות אחרות חיו בה, ועל פי ההיגיון הזה – הרי היא גם מולדתם. התנועה הציונית החליטה לייבא יהודים לפלסטין בעיקר לאחר שזכתה בחסות בריטניה הקולוניאלית. עקרונותיה הגזעניים של יהדות ההלכה אינם יכולים להיות שנויים במחלוקת... הקולוניזציה היא בוודאי גורם מרכזי בהיווצרותה של הגזענות הציונית והישראלית. היא היוותה תנאי מספיק והכרחי לפיתוחו ולהשלטתו של המטען ההיסטורי שמקורו המובהק בהלכה היהודית. ... האפרטהייד אפיין את מדינת ישראל מייסודה... רעיון העוועים הציוני שעל פיו היהודים הם אומה והדבק הנחוץ להמצאתה של אומה כזאת הוא הדת היהודית, על עקרונותיה העתיקים והגזעניים..." וכד' וכד'.

 

שלילת זכות ההגדרה העצמית מן העם היהודי היא אנטישמיות. איך אפשר להסביר את ההתנגדות לזכות זו, אך ורק כאשר מדובר בעם היהודי? אחת הדרכים לכך, היא הכחשת העם היהודי, בנוסח ערימות הזבל שכתב הפוסט היסטוריון האנטישמי שלמה זנד. אם אין עם יהודי, אין לו זכות להגדרה עצמית. כל כך פשוט. כל כך גזעני. כל כך אנטישמי. אנטישמיות של יהודים היא הנאלחת, הבזויה והעלובה ביותר בין כל סוגי האנטישמיות.

 

אלי אמינוב ועפרה ישועה ליית – שני חלאות אנטישמיים.

 

* כששני האנטישמים הנ"ל כותבים ש"עקרונותיה הגזעניים של היהדות אינם יכולים להיות שנויים במחלוקת", על מי ועל מה הם מסתמכים? על ספר התועבה הגזעני "תורת המלך". למה הלך זרזיר אצל עורב? כי הוא מינו. שוב אנו פוגשים בחוק הרדיקלים השלובים. הרדיקלים מ"שמאל" והרדיקלים מ"ימין", הגזענים היהודים והאנטישמים היהודים – אלו ואלו קורצו מאותו חומר קלוקל. מה הפלא, שהם מפרשים באותה דרך את היהדות? על החברה היהודית הציונית הנורמטיבית להוקיע את אלה ואת אלה, שרב המשותף על המפריד ביניהם.

 

* טל ניב תוקפת ב"הארץ" את עוזי דיין, על כך שלמעשה הכיר ביישוב היהודי בחברון, המונה כמה מאות תושבים, כמועצה מקומית, והעביר לה תקציבים לאירועי תרבות ממפעל הפיס. מעניין.

 

אלא שלא היו דברים מעולם. מנין אני יודע לקבוע קביעה כה נחרצת? לא ביררתי, לא הרמתי טלפון לעוזי דיין, לא נכנסתי לאתר של מפעל הפיס. פשוט... קראתי את מאמרה של טל ניב בעיון, וממה שקראתי, ברור לי שהכותבת אינה מבינה במה שהיא כתבה, לא בדקה, לא הכינה שיעורי בית, ולא פתחה מפה, בטרם כתבה ושלחה לפרסום. ולא היה במערכת "הארץ" מי שיעמיד אותה על טעותה וימנע ממנה את המבוכה.

 

טל ניב כותבת שבתכניה של מפעל הפיס היא מצאה שב-25.12 תתקיים הופעה ב... סוסיא, במועצה המקומית הר חברון.

 

ובכן, אין מועצה מקומית הר חברון. סוסיא אינה ביישוב היהודי בחברון, אלא בהר חברון, במועצה האזורית הר חברון. המועצה האזורית, אינה העיר חברון ואינה קריית ארבע – היא מועצה אזורית כמו כל המועצות האזוריות בארץ. לפיכך, היא ראויה לקבל משאבים ממפעל הפיס, כמו כל רשות אחרת.

 

* ואחרי שכתבתי זאת, בכל זאת, הצצתי באתר מפעל הפיס. ושם נכתב: מ.א. הר חברון. ובכן, טל ניב היקרה, מ.א. אינם ראשי תיבות של מועצה מקומית, אלא של מועצה אזורית.

 

* גל קור וסופה בקנדה, גרמו להפסקת זרם החשמל למאות אלפי קנדים, ובהם רבע מיליון איש בטורונטו. החשמל יחודש בעוד ימים אחדים.

 

מדובר בקנדה, לא מדינת עולם שלישי מפגרת, אלא אחת המדינות המפותחות והמתקדמות בעולם. מדובר במדינה המורגלת לחורף קשה, לגלי קור ולסופות. אולם הפעם הסופה חריגה בעוצמתה, והרי אי אפשר להיות ערוכים לחלוטין לתרחיש הקורה אחת לעשרות שנים, כיוון שיש גבול למשאבים. ולכן, הקנדים, כמו פולנים טובים, יישבו בחושך ובקור עד אחרי חג המולד.

 

הוא הדין בבריטניה. סופה. 100,000 איש מנותקים מהחשמל. וגם בריטניה אינה בדיוק מדינת עולם שלישית מפגרת. הוא הדין בצרפת. הוא הדין בצפון מזרח ארה"ב. בסה"כ, מיליונים מנותקים מחשמל.

 

ואילו אצלנו, הספורט הלאומי של נרגנות וקוטראי, שבר את כל השיאים בסופה האחרונה. כל הדיבורים על "עולם שלישי" ועל "קריסת מערכות" הם הבל ורעות רוח, התבכיינות לשמה. יש בנו משהו ילדותי, איזה חוסר יכולת לדחות סיפוקים, סוג של עכשוויזם, של "מגיע לי". הגיע הזמן להתבגר ולהרגיע.

 

אין ספק שהיו כשלים ושגיאות בטיפול בסופה, שיש ללמוד מהם ולהפיק לקחים, כדי להתמודד טוב יותר בפעם הבאה. מכאן ועד פסטיבל "המחדל", רב המרחק. קצת פרופורציות.

 

* בתקופת המאבק על הגולן, כשכל הארץ נצבעה בסטיקרים ושלטים "העם עם הגולן", דידי מנוסי המציא את הסלוגן "העם עם אדולן". אני דווקא אהבתי את הסלוגן, לא רק כיוון שהוא מצחיק, אלא בעיקר כיוון שהוא המחיש לי עד כמה הסלוגן שלנו הצליח, הופנם בשפה וביטא את האמת הציבורית.

 

* ביד הלשון

 

אחרי קריאת מאמרם האנטישמי של ישועה-ליית ואלי אמינוב במוסף "הארץ", כתבתי על כך דברים קשים בדף הפייסבוק שלי. בתגובות שקיבלתי, בלט הפסוק "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו" (ישעיהו מט, יז).

 

בשיח המקובל, משמעות הפסוק היא שהמהרסים והמחריבים שלנו, לא יהיו האויב מבחוץ, אלא הם יבואו מתוכנו.

 

אולם משמעות הפסוק המקורי הפוכה. הפסוק הוא חלק מנבואת נחמה של ישעיהו, והוא אומר שהאויב שכבש את הארץ, הרס אותה והחריב אותה, ייצא ממנה, ועם ישראל ישוב אליה.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 25/12/2013 00:27   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, הגולן, הזירה הלשונית, היסטוריה, חברה, חוץ וביטחון, חינוך, יהדות, מנהיגות, משפט, פוליטיקה, ציונות, תקשורת  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



׳³ֲœ׳³ג€œ׳³ֲ£ ׳³ג€׳³ֲ§׳³ג€¢׳³ג€œ׳³ֲ    ׳³ֲœ׳³ג€œ׳³ֲ£ ׳³ג€׳³ג€˜׳³ֲ
דפים:   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  91  92  93  94  95  96  97  98  99  100  101  102  103  104  105  106  107  108  109  110  111  112  113  114  115  116  117  118  119  120  121  122  123  124  125  126  127  128  129  130  131  132  133  134  135  136  137  138  139  140  141  142  143  144  145  146  147  148  149  150  151  152  153  154  155  156  157  158  159  160  161  162  163  164  165  166  167  168  169  170  171  172  173  174  175  176  177  178  179  180  181  182  183  184  185  186  187  188  189  190  191  192  193  194  195  196  197  198  199  200  201  202  203  204  205  206  207  208  209  210  211  212  213  214  215  216  217  218  219  220  221  222  223  224  225  226  227  228  229  230  231  232  233  234  235  236  237  238  239  240  241  242  243  244  245  246  247  248  249  250  251  252  253  254  255  256  257  258  259  260  261  262  263  264  265  266  267  268  269  270  271 272  273  274  275  276  277  278  279  280  281  282  283  284  285  286  287  288  289  290  291  292  293  294  295  296  297  298  299  300  301  302  303  304  305  306  307  308  309  310  311  312  313  314  315  316  317  318  319  320  321  322  323  324  325  326  327  328  329  330  331  332  333  334  335  336  337  338  339  340  341  342  343  344  345  346  347  348  349  350  351  352  353  354  355  356  357  358  359  360  361  362  363  364  365  366  367  368  369  370  371  372  373  374  375  376  377  378  379  380  381  382  383  384  385  386  387  388  389  390  391  392  393  394  395  396  397  398  399  400  401  402  403  404  405  406  407  408  409  410  411  412  413  414  415  416  417  418  419  420  421  422  423  424  425  426  427  428  429  430  431  432  433  434  435  436  437  438  439  440  441  442  443  444  445  446  447  448  449  450  451  452  453  454  455  456  457  458  459  460  461  462  463  464  465  466  467  468  469  470  471  472  473  474  475  476  477  478  479  480  481  482  483  484  485  486  487  488  489  490  491  492  493  494  495  496  497  498  499  500  501  502  503  504  505  506  507  508  509  510  511  512  513  514  515  516  517  518  519  520  521  522  523  524  525  526  527  528  529  530  531  532  533  534  535  536  537  538  539  540  541  542  543  544  545  546  547  548  549  550  551  552  553  554  555  556  557  558  559  560  561  562  563  564  565  566  567  568  569  570  571  572  573  574  575  576  577  578  579  580  581  582  583  584  585  586  587  588  589  590  591  592  593  594  595  596  597  598  599  600  601  602  603  604  605  606  607  608  609  610  611  612  613  614  615  616  617  618  619  620  621  622  623  624  625  626  627  628  629  630  631  632  633  634  635  636  637  638  639  640  641  642  643  644  645  646  647  648  649  650  651  652  653  654  655  656  657  658  659  660  661  662  663  664  665  666  667  668  669  670  671  672  673  674  675  676  677  678  679  680  681  682  683  684  685  686  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)