לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

ארץ יפה


לפני חודשים אחדים, ערכו צירי ועידת מפלגת העבודה סיור בגולן. הם הזמינו אותי לשאת באוזניהם הרצאה בסוגיה המדינית, ואת ראש המועצה האזורית גולן אלי מלכה, לשאת דברים על הגולן היום. בדבריו, הציג אלי פריסה רחבה של העשיה הגולנית בעשור האחרון. בשלב השאלות, ביקש אחד האורחים את רשות הדיבור ושאל / התריס: "בדרך לכאן עברנו בכביש הראשי, ולכל האורך נתקלנו בהזנחה. עד שולי הכביש, הכל מלא קוצים. למה אתם לא עושים משהו עם הבעיה הזאת?"

 

מה, לדעתכם, הייתה תשובתו של אלי?

 

הוא יכול לומר: "אתה צודק, הנושא יטופל".

הוא יכול לומר: "בסדרי העדיפויות שלנו, דברים אחרים קודמים, וטרם הגענו לכך".

הוא יכול לספר כמה השקענו בטיפוח אתר זה ומקום אחר, ולהבהיר שאין אפשרות להגיע בכל עת לכל פינה, ובוודאי עוד נגיע גם לשדות הקוצים הללו.

 

אולם תשובתו הייתה אחרת. הוא הציג תפיסה ערכית אודות חשיבות השמירה על השטחים הפתוחים, על ערכי הטבע בגולן; על המחויבות שלנו לא להתערב מעבר לנחוץ במה שעושה הטבע. על כך שתושבי הגולן באו לחיות בטבע ולא להילחם בטבע. הוא דיבר על כך שהאזור המקסים הזה נמצא בידינו כשליחי הציבור הישראלי כולו, ואנו נושאים באחריות עליו לטובת כל המדינה ולמען הדורות הבאים. והוא סיים באמירה ברורה, שהמדיניות שלנו היא להשאיר את הקוצים הללו, כי זה הטבע של הגולן, הוא יפה בעינינו ואנו נשמור עליו.

 

דבריו של אלי נענו במחיאות כפיים מצד הנוכחים. ואני, כתושב הגולן, חשתי גאווה גדולה.

 

****

 

התפיסה הישראלית המקובלת, היא תפיסה של מאבקי כוחות בין בעלי עניין. כך בסוגיות החברתיות - כלכליות, וכך גם בסוגיות האקולוגיות. יש ירוקים, שלהם אכפת העניין האקולוגי. יש אנשי עסקים, ולהם אכפת רק מעסקיהם. יש צבא, והוא בעל עניין בקיומם של שטחי אש גדולים כדי לאפשר לצה"ל להתאמן. יש מתיישבים, שהעניין שלהם הוא פיתוח מקסימלי של ההתיישבות. כל גורם במקבילית הכוחות הזאת מקדם את עניינו. במקרה הרע – מי שחזק יותר, זוכה ועל פיו יישק דבר. במקרה הטוב – כל אחד נלחם על האינטרס שלו, והיד הנעלמה מבטיחה שסך כל הלחצים של בעלי העניין יתאזן באופן סביר.

 

על פי תפיסה זו, ניתן לצפות מראש המועצה שיהיה נציג המתיישבים ויקדם את אינטרס הפיתוח המקסימלי, למען חיזוק היישובים, הגברת יכולת הקליטה והצמיחה הדמוגרפית והבטחת פרנסת המתיישבים. אין ספק שאלה אינטרסים חיוניים וחובתו של ראש המועצה לדאוג להם ולקדם אותם.

 

אולם הרוח הגולנית, אותה ביטא אלי בדבריו, מנוגדת לעצם התפיסה של מאבק הכוחות בין בעלי העניין. הגישה שאלי הציג, היא גישה של אחריות כוללת. האינטרס של פיתוח ההתיישבות הוא אינטרס שלנו – לא רק מן ההיבט הלוקאלי אלא בראש ובראשונה מההיבט הציוני, אך גם האינטרס של שמירת הטבע הוא שלנו וגם האינטרס של ביטחון המדינה והיכולת של צה"ל להתאמן הוא אינטרס שלנו. ומתוך אחריות כוללת זו, האינטרס העליון שלנו, הוא מציאת האיזונים הראויים בין הצרכים והרצונות השונים, כמי שרואים עצמנו אחראים על הגולן, כנאמני עם ישראל והדורות הבאים.

 

הכנס "יש טבע בגולן" לזכר אורנה אשד, שנערך בחנוכה, הוקדש לסוגיית השטחים הפתוחים בגולן. הכנס הסתיים בשולחן עגול של בעלי העניין השונים, שהם גם שותפים במנהלת המשותפת לניהול השטחים הפתוחים, הנמצאת בהקמה. הרב אביה רוזן, חבר הנהלת המועצה, הנחה את הרב שיח, והיה מעין נציג הציבור בין הגורמים השונים.

 

בדיון התגלעו חילוקי דעות בין גורמים שונים, כמו המחלוקת בין קק"ל לרט"ל (רשות שמורות הטבע והגנים) בסוגיית ייעור הגולן. אולם מה שבלט, היה התובנה המשותפת לכל הגורמים, ולא רק של נציג המועצה (קובי גביש), בדבר האחריות המשותפת על מכלול הצרכים והאינטרסים. כנראה שהרוח הגולנית מדבקת גם בעלי אינטרס, כאשר הם עוסקים בענייני הגולן.

 

****

 

חתן פרס ישראל, הסופר ס. יזהר (יזהר סמילנסקי) כיהן כח"כ בשש הכנסות הראשונות, בין השנים 1949-1967, מטעם מפא"י ולאחר הפילוג בה – מטעם רפ"י. אחד הנושאים המרכזיים בהם פעל יזהר, ובמידה רבה הקדים את זמנו, היה איכות הסביבה, או בלשון התקופה – הגנת הטבע.

 

בנאום שנשא בכנסת ביוני 1962, אמר יזהר: "ארץ נושבת בלי פרחי בר – מחנק בה. ארץ שאין בה משב רוח פתוח, בלתי מופרע – תהיה מלון ולא מולדת. ארץ נושבת שהכל בה כביש ומדרכה והרגשת הכל-גמור-לי-כאן, תאכל כל חלקה טובה בלב צעיריה. ... אין תמורה לעץ עתיק. המשמיד עץ כזה עוקר שורשי אדם. אין שום בניין או חשמל חשוב יותר מעץ אקליפטוס עבות, שִיקמה ישנה, חורש אלונים. הם שורשי אדם. בניין תוכל להקים כאן או שם ולעץ בן מאה אין תמורה. אין זו רק ונדליות, אלא ערעור העתיד. ... למי הוא חוף הים בארץ זאת? לכורי הזיפזיף המשחיתים את קו החוף הקצר שלנו לבלי רחם ולבלי תקן? לפרטים או לחברות הסוגרים נתח אחר נתח ורואים רשות הים כרשות הפרט וגובים מס על חופש הכניסה לים? קו ים כה קצר אצלנו – ורובו כבר סוגר או מושחת או בלתי כשר לרחיצה מעיקרו. האין זה עיקר הרגשת חירות האזרח – רשותו לבוא ולצאת כרצונו ולטבול בים, לשחק ולבלות על שפתו בלי לשאול פי איש?"

 

כעבור כחצי שנה, בדיון על חוק הגנים הלאומיים ושמורות הטבע, אמר יזהר: "ארץ מכוערת תוליד אנשים מכוערים, אנשים מכוערים יולידו עולם מכוער, ועולם מכוער לא יוליד עוד, אלא יחנוק".

 

אנו תושבי הגולן, הרואים עצמנו אחראים על יישוב הגולן, אחראים לא פחות לשמירה על השטחים הפתוחים ועל הטבע בגולן. אנו מחויבים לגולן כחבל ארץ יפה, שיוליד אנשים יפים, שיולידו עולם יפה.

 

* "שישי בגולן"

נכתב על ידי הייטנר , 4/12/2013 23:30   בקטגוריות אנשים, הגולן, היסטוריה, התיישבות, חברה, חינוך, פוליטיקה, ציונות, ספרות ואמנות, איכות הסביבה  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



צרור הערות 4.12.13


* תמונה גדולה בוויינט מזירת ההתפרעויות ביפו: דגל פלשתין מול חנוכיה גדולה. התמונה הזאת היא תמצית הסיפור. אין כאן מאבק אמתי על זכויות הבדואים. זהו מאבק על הארץ, בין היהודים והפלשתינאים. המאבק מבטא את רצונם של הפלשתינאים להוריש אותנו ולרשת אותנו.

 

* ב-30 בנובמבר יצאו ערביי ישראל להתפרעויות אלימות. התירוץ – תכנית פראוור. למעשה, הם יצאו, בדיוק כפי שעשו באותו תאריך לפני 66 שנה, נגד תכנית החלוקה של האו"ם (שהתקבלה יום קודם לכן), כלומר נגד קיומה של מדינה יהודית בא"י.

 

* אני רק שאלה: אם ניסוג מיהודה ושומרון, זה יהיה סוף הסכסוך?

 

* דוגמית לתשובה על השאלה – "הארץ" מנהל היום מסע צלב נגד תכנית של החטיבה להתיישבות להקמת יישובים יהודיים חדשים בגליל. הרצון לאיזון דמוגרפי בגליל, הוא הרי "גזענות".

 

* השפלת הקצין והחיילים הדרוזיים בכור בדימונה, היא ביטוי נקלה של גזענות. אולם חשוב לציין, שמדובר במקרה חריג, שאינו מאפיין את מדינת ישראל. תגובותיהם החד משמעיות בנדון של הנשיא, ראש הממשלה, שר הביטחון וצה"ל, שיצאו בתקיפות נגד ההתנהגות הזאת, היא המייצגת את מדינת ישראל. מתברר שהאבטחה של הכור הגרעיני היא בכלל בידי גורם פרטי. ואולי זו הבעיה...

 

* אהוד אולמרט, שאימץ את עמדות חד"ש והציע אותן לפלשתינאים כהצעה רשמית של מדינת ישראל, לא הביא בכך לשלום ולא קידם בכך את השלום כהוא זה. הלקח מניסיונו של אולמרט, הוא התובנה שאין בצד הפלשתינאי, בעתיד הנראה לעין, פרטנר לשלום. הרי אף ישראלי שפוי לא יציע לפלשתינאים יותר ממה שאולמרט הציע להם והם דחו. במקום למנף את ניסיונו המר למען ההסברה הישראלית, מול טענות השקר אודות "סרבנות" ישראל, אולמרט מצטרף לשקר הפלשתינאי, כאילו הצעתו לא נדחתה, על מנת לנגח את ישראל ואת ממשלתה. כל זאת, כדי לטפח את המיתוס ותיאוריית הקונספירציה ההזויה, שישראל עמדה על סף שלום קוסמי נצחי, ורק התיק שתפרו לו הימין הרדיקאלי, משטרת ישראל ופרקליטות המדינה מנעה את השגת השלום. מיתוס, שנועד להעביר לציבור מסר, שחי בתוכנו משיח, שאם רק נחזיר אותו לשלטון, הוא יביא את השלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמרו אמן.

 

* וכאילו לא גרם די נזק למדינה, עכשיו אולמרט תוקף את ראש הממשלה על מאבקו נגד מדיניות הפייסנות כלפי איראן, כאשר אין באמתחתו ולו מילת ביקורת קלושה נגד הסכם הביניים, הפוגע בביטחונה של ישראל ובשלום העולם.

 

אהוד אולמרט הוא הפוליטיקאי הציני ביותר בתולדות מדינת ישראל.

 

* בהתנהגותו מאז נאלץ לפרוש מראשות הממשלה, נוהג אולמרט כאותו פרח טיס, שלאחר שעף מהקורס, התעקש ללכת לנ.מ. "אם אני לא אטוס – אף אחד לא יטוס!"

 

* נשיא איראני חכם + נשיא אמריקאי טיפש + עולם עסקי גלובלי תאב בצע = קריסת משטר הסנקציות על איראן. מדיניות פייסנות קצרת רואי מסכנת את שלום האנושות.

 

* תרחיש אופטימי – קריסת הסנקציות על איראן תביא רווחה לתושבי איראן. השיפור התלול במצבם של האיראנים, וזיכרון המצוקה בעקבות הסנקציות, יעלה את איראן לדרך שאין ממנה חזרה – העם האיראני לא יאפשר לממשל לחזור לסורו ולקדם את פרוייקט הגרעין האיראני.

 

מה הסיכוי של תרחיש זה להתממש? במדינה דמוקרטית מערבית, הסיכוי של תרחיש זה היה גבוה. באיראן, הנשלטת בידי משטר המהפיכה של האייאתולות, הסיכוי לתרחיש זה קלוש.

 

* יותר משהמחאה באוקראינה היא מאבק למען החיבור של המדינה לאיחוד האירופי, היא מאבק על עצמאותה של אוקראינה. הימנעותו של הנשיא ינוקוביץ' מלחתום על הסכם הסחר עם האיחוד האירופי, נתפסת ככניעה לפוטין, על חשבון האינטרס הלאומי והכלכלי של אוקראינה. אזרחי אוקראינה חוששים מפני אובדן עצמאותה של ארצם, מול התעצמותה של רוסיה ונטיותיו האימפריאליסטיות של פוטין. וחשוב לזכור, שעוצמתו ההולכת וגוברת של פוטין, היא פועל יוצא של שקיעת המערב, בגין חולשתו של אובמה.

 

* בשיח המשפטיסטי, הבוחן את פועלם של אישי הציבור רק על פי המבחן הפלילי והמשפטי, אין בעיה בפרשת הוצאות הבתים של נתניהו. הוא לא עבר על החוק, אין כל מקום לחקירת משטרה, לכתב אישום וכו'.

 

אולם בשיח הנורמטיבי, שהוא השיח הראוי – מדובר בשחיתות.

 

בניגוד לשיח המשפטיסטי, שבו אנו מציבים בפני המנהיגים סף ציפיות מאוד נמוך, לא להיות עבריינים, בשיח הנורמטיבי, אנו  מציבים בפניהם רף ציפיות גבוה – להוות דוגמה אישית, להקפיד על ניקיון כפיים, להיות זהירים בכספי ציבור ובפרט כאשר מדובר בהוצאות פרטיות, ל"הצנע לכת".

 

פרשת הוצאות הבתים של נתניהו, מעמידה את ראש הממשלה כנהנתן ובזבזן על חשבון הציבור. הפער בין יוקר המחיה וקשי החיים של חלקים רחבים בציבור הישראלי, לבין אורח החיים ההדוניסטי של ראש הממשלה, על חשבון הציבור, זועק לשמים.

 

* מה עלותם של נרות סירחון?

 

* השימוש של נתניהו בדברים שאמר אריק איינשטיין על רדיפתו בידי העיתונות, בעוד הוא מסרב להתייחס לעובדות שיצאו לאור על אורח חייו מנקר העיניים על חשבון משלם המסים הישראלי, הוא דמגוגיה זולה וצינית. שעה שהציבור הישראלי אבל על אריק איינשטיין, ובתקופת האבל יש גם היסחפות בהתייחסות לכל דבר שאמר איינשטיין כאל דברי אלוהים חיים, משתמש נתניהו בזכרו של איינשטיין כשכפ"ץ מפני הביקורת הציבורית על אורחו ורבעו.

 

* אריק איינשטיין סלד מהנטיה התקשורתית לפרסם ידיעות כוזבות וחודרניות כלפי דמויות ציבוריות; תופעה שהוא נפגע ממנה באופן אישי לא אחת. את סלידתו, הביע איינשטיין בשיריו "כתבו עליו בעיתון" ו"עיתונאי קטן". אולם יש הבדל בין אמן, לבין נבחר ציבור, ובין פרטיותו של אמן (בוודאי כזה הבוחר לשמור על פרטיותו) לבין חיים פרטיים הממומנים על ידי הציבור. במקרה השני, יש עניין ציבורי מובהק, בביקורת על התנהלותו ה"פרטית" של ראש הממשלה.

 

* ספי ריבלין היה מר מימיקה. לא היה שחקן עם כזו מימיקה. הוא לא היה צריך לפתוח את הפה כדי להעביר מסר ולהצחיק, די היה להביט בהבעות פניו. גם הראיונות הרציניים ביותר ואף העצובים ביותר, היו מצחיקים, כי ספי ריבלין היה קומיקאי במשרה מלאה, 7/24.

 

* דבקותו של ספי ריבלין בדרכו האידיאולוגית, הפוליטית, ונכונותו ללכת נגד הזרם, הייתה ביטוי ליושרה ולאומץ אזרחי. הנשק הקטלני של הברנז'ה האמנותית נגד הסוטים מן הקו ה"תקין", הוא הגחכה. אף אחד אינו רוצה להיות מגוחך, וזאת הסיבה להתיישרות העדרית של המגזר האמנותי ברובו המכריע, עם עמדה פוליטית צרה וקיצונית.

 

עמידתו האיתנה של ספי ריבלין על דרכו, פגעה בו אולי, מידי פעם, לטווח הקצר. אולם גם בעלי דעות פוליטיות רחוקות משלו, בסופו של דבר העריכו אותו על האומץ להיות נאמן לעצמו.

 

יהי זכרו ברוך!

 

* קראתי בהתרגשות עצומה את "דם המכבים" – סיפורו המקסים של יוסי גמזו. איך גמזו מצליח לכתוב גם פרוזה כשירה? קראתי את הסיפור במקצב ובמשקל של שירה, וחשתי אפילו חריזה פנימית.

 

האם ועד כמה הסיפור מבוסס על שלד אמתי? איני יודע. אך לפחות סיפור עובדתי אחד, מצא את מקומו בסיפור – סיפור נפילתו של חנן סמסון.

 

רס"ן חנן סמסון, לוחם היחידה ה-101 והצנחנים, נפל במרדף בבקעת הירדן, כאשר נאמן לערכי טוהר הנשק של צה"ל, נצר את נשקו לנוכח אישה המניקה את תינוקה בפתח מערה, ונורה בידי המחבלים שהפכו אותה למגן אנושי.

 

* הכחשת השואה אינה רק הטענה שלא היו תאי גזים. נוראה ממנה, היא ההכחשה באמצעות הצגת ישראל כנאצית. הנה, דוגמה להכחשת השואה, שהציג בפייסבוק מכחיש השואה עובדיה שרבן בעקבות הרג השב"ח הפלשתינאי בפ"ת: "אדם נרצח ע"י משרת משטר כי שהה מחוץ לגטו בניגוד לחוק".

 

גדר הביטחון שנבנתה אחרי ש-1,500 ישראלים נרצחו בידי מחבלים שבאו מהרש"פ, היא חומת הגטו, אליבא דמכחיש השואה עובדיה שרבן.

 

* בגיליון הקודם, פורסם בחב"ע נוסח פינתי השבועית ברדיו "אורנים" שהוקדש לשיר "נערת רוק". זו ההזדמנות לספר על הפינה. ברדיו "אורנים" (הרדיו המקומי של "קול ישראל" המשודר ממכללת "אורנים" ונקלט בעמק יזרעאל המערבי), משודרת מידי יום ב' בשעות 21:00-23:00 תכניתו של חברי (וחניכי לשעבר) רני קרן "ינשופים". בכל שבוע מקיים רני שיחה אישית עם דמות מסוימת בשעה הראשונה של התכנית (ומשמיע שירים שבחר האורח) ובשעה השניה הוא משמיע את הגיגיו ושירים שהוא בחר. ברבע השעה האחרונה של התכנית אני מתארח, משמיע שיר שבחרתי ומדבר עליו. אני משתדל לבחור את השירים בהקשר אקטואלי – יום השנה לזכרו של אחד הכותבים או המבצע, אירוע בחדשות, החג הקרוב, פרשת השבוע ועוד. השבוע, למשל, השמעתי את שירו של אריק איינשטיין "סן פרנציסקו על המים", בהקשר של מותו של אריק איינשטיין ושל קמפיין הירידה מן הארץ. בשבוע הבא אשמיע, לזכרו של ספי ריבלין, את "במצב הנוכחי" – שיר הפתיחה של התכנית "ניקוי ראש", שספי ריבלין השתתף בה. בשבוע שעבר השמעתי את "נערת רוק", בהקשר של פרשת איל גולן. את תוכן שיחתי אני מעלה על הכתב ומפרסם בבלוג שלי מִדֵי שבוע. אני מודה לאהוד, שפרסם את פינתי הנ"ל בחב"ע.

 

ניתן להאזין לתכנית ברדיו ב 103.6 FM באזור טבעון, יקנעם, רמת ישי והקריות, או בשידור חי באינטרנט בקישור הבא: http://www.oranim.ac.il/sites/heb/community/radio-oranim/Pages/default.aspx

 

קישור לתכניות "ינשופים" (לא בשידור חי):

http://www.icast.co.il/default.aspx?p=Podcast&id=331726

 

* ביד הלשון

 

"מאי חנוכה, דתנו רבנן: בכ"ה בכסלו יומי דחנוכה תמניא אינון [=שמונה הם], דלא למספד בהון ודלא להתענות בהון [=שאין להספיד ולהתענות בהם]? שכשנכנסו יוונים להיכל, טימאו כל השמנים שבהיכל. וכשגברה מלכות בית חשמונאי וניצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים. לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה" (תלמוד בבלי, שבת כא ע"ב).

 

"פך של שמן". מהו פך? כלי קטן לשמירת נוזלים.

 

בכותרת משנה למאמר של יועז הנדל לכבוד חנוכה ב"ידיעות אחרונות" נכתב "נס פח השמן".

 

ממש נס פח הזבל.

 

השאלה היא מִי הַבּוּר – יועז הנדל או העורך הלשוני שהגיה את המאמר.

בגוף המאמר כתוב, כראוי, פך של שמן. מכאן, שיועז כתב נכון, המגיה הגיה נכון. ועורך המוסף ראה בכותרת את ה"טעות" – פך ולא פח, ו"תיקן".

נכתב על ידי הייטנר , 4/12/2013 00:31   בקטגוריות אמנות, אנשים, הגרעין האיראני, הזירה הלשונית, חברה, חוץ וביטחון, מנהיגות, פוליטיקה, רדיו אורנים, שחיתות, תקשורת, תרבות, תיאטרון  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



גם כי תרבו תפילה, אינני שומע


זכורני, בילדותי, במריבות ילדים בשכונה, לא פעם ילד "חילוני" אמר לילד "דתי" משפט כמו "לפחות תוריד את הכיפה אם אתה משקר". כמובן שזה משפט קצת טיפשי – כאילו ללא אריג הבד על הראש מותר לשקר ועמו – אסור. אולם זו דרך ילדותית ותמימה לבטא את הציפיה ממי שאמון על עשרת הדברות ועל יראת החטא, לא לשקר, לא לגנוב.

 

איזה מרחק עברנו מימי התום ההם, למציאות שבה – לא שקר בוויכוח של ילדים, אלא עבריינות לשמה – שוחד, גניבה, עבריינות מינית וכד', הם חיזיון נפרץ; ולא אצל סתם "חובשי כיפות", אלא אצל רבנים מרכזיים, מנהיגי ציבור, מי שאמורים להוות דוגמה ומופת.

 

האב טיפוס הוא אריה דרעי, האיש שהורשע בפשעים חמורים של שוחד וגניבה ודווקא אז זכה לשיא הגיבוי והתמיכה מהרב עובדיה, "גדול הדור", מתמיכה חד משמעית מחבריו והביא את מפלגתו לשיא כוחה, 17 מנדטים. ועתה, לאחר ריצוי עונשו ותקופת הקלון, הוחזר לראשות תנועתו. במחלוקת הפנימית בש"ס בין תומכי דרעי לתומכי אלי ישי, סוגיית עבריינותו של דרעי כלל לא הייתה חלק מן הדיון. בכך איש לא מצא פגם.

 

אנו פוגשים זאת שוב ושוב, ורק לאחרונה נחשפנו להתנהגות עבריינית אצל רבנים כמוטי אלון, הרב אברג'יל, זיופי הבחירות בבית שמש וכמובן, פרשת הרב הראשי מצגר. רינונים וחשדות ריחפו סביבו כל העת ואף הגיעו לכלי התקשורת וקיבלו פומבי. הכל ידעו על כך. ואף על פי כן, הוא המשיך בתפקידו, כאילו רב ראשי מושחת הוא נורמה מקובלת.

 

ואילו לא היה מדובר בשוחד והלבנת הון, אלא הרב מצגר היה נתפס מעשן בשבת או אוכל במסעדה לא כשרה, ברור שלמחרת הוא כבר לא היה בתפקיד. הרי הרב הראשי חייב להיות דתי, ואם הוא אוכל טריפה, הוא לא דתי ומאליו מובן שאין הוא יכול לשמש כרב, לא כל שכן כרב ראשי. ואם העבירות הן עבירות של שחיתות ושוחד? אלו אינן עבירות על חוקי הדת? האם בווידוי ביום הכיפורים, איננו מציגים חטאים אלה, בראש ובראשונה חטאים אלה, כ"חטא שחטאנו לפניך"?

 

מעבר לשאלות המשפטיות והציבוריות שהתופעה הזאת מעלה, היא חייבת להניע את אמות הספים בראש ובראשונה מבחינה דתית. מה היא עושה לדת היהודית? ומה חילול השם הכרוך בכך גורם למעמדה של היהדות בחברה הישראלית וביחס לדת? וחילול השם שעליו אני מדבר אינו רק במעשים האלה, אלא לא פחות מכך בשתיקה; שתיקת הציבור ושתיקת הרבנים.

 

במגילת העצמאות התחייבנו להשתית את מדינת ישראל על ערכי החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל. נביאי ישראל יצאו, בראש ובראשונה, נגד הצביעות שבקיום אדוק של הפולחן, מצד "קציני סדום", שחטאו ופשעו בעבירות שבין אדם לחברו. בשיאו של  יום הכיפורים אנו מפטירים בנבואתו של ישעיהו הבז לאותם מושחתים שמתפלאים על כך שאלוהים אינו מקבל את צומם ופולחנם. "הכזה יהיה צום אבחרהו? ... הלזה תקרא צום ויום רצון לה'? הלא זה צום אבחרהו: פתח חרצובות רשע, התר אגודות מוטה ושלח רצוצים חופשים וכל מוטה תנתקו. הלא פרוס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית" וגו'. ובפרק א' בחזון ישעיהו, הוא מביע שאט נפש מאותם "קציני סדום": "חודשיכם ומועדיכם שנאה נפשי, היו עלי לטורח, נלאיתי נשוא. ובפרשכם כפיכם אעלים עינַי מכם. גם כי תרבו תפילה, אינני שומע. ידיכם דמים מלאו. רחצו, הִזָכּוּ, הסירו רוע מעלְלֵיכֶם מנגד עינַי".

 

"וטהר לבנו לעבדך באמת", אנו מתפללים. אין עבודת ה' אמתית בלב שאינו טהור.

 

* "ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 3/12/2013 00:13   בקטגוריות דת ומדינה, חינוך, יהדות, מנהיגות, משפט, פוליטיקה, שחיתות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)