לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

למה התקבלתי לחברות פעמיים ?


סיפור משנותיה הראשונות של אורטל.

 

פסגת אירועי שנת החמש של אורטל ("חג חמשק"), 1983, היה תהליך הקבלה לחברות. במלאת חמש שנים להקמת הקיבוץ, החליטו האורטלניקים, שמעמדם היה מוגדר כ"בעלי זכות הצבעה", בתהליך קהילתי משמעותי ומעניין, על מהלך לקבלת החברים המעוניינים בכך לחברי הקיבוץ. בתקנון קבלה לחברות הראשון, הוחלט שחברי הגרעינים המייסדים – חמשת הגרעינים הראשונים, יוכלו להתקבל לחברות חצי שנה לאחר שחרורם מצה"ל.

 

הייתי חבר גרעין ה' – גרעין "שיטל". את חיי באורטל התחלתי עם הגעתי לשל"ת האמצעי, בראשית 1984. כעבור חצי שנה חזרתי לעוד חצי שנה בצבא, בתפקיד פיקודי (שלב ה"מבצעית") ובראשית 1985 חזרתי לאורטל לצמיתות, לשל"ת האחרון. במאי 1985 השתחררתי. כעבור חצי שנה בדיוק, ביקשתי להתקבל לחברות. עוד שני בני גרעין "שיטל" עלו יחד עמי להצבעה – צ'יקו וז"מ.

 

תהליך הקבלה לחברות באותם ימים היה שונה מהתהליך הנוכחי. הוא החל בשיחה אישית עם רכזת ו' חברה, אז ורדה חרש. לאחר מכן הבקשה עלתה לדיון בוועדת חברה, שגיבשה את המלצתה לאסיפה. השלב הבא היה אסיפה. בחלקה הראשון של האסיפה השתתפו המועמדים עצמם, שהציגו את בקשתם והשיבו על שאלות החברים. לאחר מכן המועמדים יצאו, רכזת ו' חברה מסרה את המלצת הוועדה והתקיים דיון. ההצבעה התקיימה בקלפי, בימים שלאחר האסיפה.

 

ההצבעה על קבלתנו לחברות, הייתה בדיוק בתקופת החפיפה בין שני מזכירים – המזכיר היוצא מיכאל והמזכיר הנכנס אבישי. השניים ספרו את הקולות. להפתעתם הרבה, חסר היה קול אחד לבחירתו של ז"מ.

 

מה עושים? אמרו זה לזה מיכאל ואבישי, שיש בעיה בכך שאדם לא יתקבל לחברות על חודו של קול, כאשר לא כל החברים הצביעו. הם החזירו את הפתקים לקלפי ונעלו אותה. לאחר מכן הם פנו אישית לחברים שטרם הצביעו ודרבנו אותם להצביע. וליתר ביטחון, הם גם התקשרו לחברים בשנת חופשה, ושאלו אותם להצבעתם (יש לציין שעל פי התקנון יש לחברים בשנת חופשה זכות הצבעה, אך הנורמה החברתית באורטל היא שהם אינם מצביעים). פתחו מיכאל ואבישי את הקלפי, ספרו את הקולות, ופרסמו את התוצאות הסופיות – כל השלושה התקבלו לחברות.

 

והדבר נודע בציבור. ופרצה סערה רבתי. באסיפה סוערת ביותר ורוויה בהאשמות אישיות חריפות, הוחלט לפסול את ההצבעה ולערוך הצבעה חוזרת. בהצבעה החוזרת שלושתנו התקבלנו.

 

וכך התקבלתי פעמיים לחברות.

 

****

 

אני מברך בחום את רותם וגיא על קבלתם לחברות. אני מאחל לכל המועמדים קבלה לחברות. ואני מאחל לעצמנו עוד הרבה קבלות לחברות.

 

ולכל המתקבלים לחברות אני מאחל... שיתקבלו רק פעם אחת. זה בהחלט מספיק.

 

* מידף - עלון קיבוץ אורטל

נכתב על ידי הייטנר , 8/11/2013 23:50   בקטגוריות אורטל, היסטוריה, התיישבות, חברה, פוליטיקה, קיבוץ, קליטה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



צרור הערות 6.11.13


* עופר עיני, בהודעת הפרישה שלו, לא התהדר ברזומה של שביתות ומאבקים. בניגוד לקודמו, עמיר פרץ, הוא מיעט מאוד בשביתות. אולם יש לו הישגים רבים להתהדר בהם, במבחן התוצאה. הוא השיג לציבור העובדים בישראל הישגים גדולים מאוד, חיזק את ההסתדרות, חיזק מאוד את העבודה המאורגנת. את כל אלה הוא השיג – לא למרות שמיעט בשביתות, אלא בזכות עובדה זו.

 

בתקופת המאבק על הגולן, נהגנו להזכיר לעצמנו שהמטרה שלנו היא לאכול את הענבים, לא לריב עם השומר. זו הייתה האסטרטגיה של עיני. לא להוכיח שהוא מנהל מאבקים, לא להיות לוחמני, אלא לדאוג באמת לטובת העובדים ולטובת המשק, מתוך הבנה שאין כל סתירה בין השניים. לעתים הוא הלך על הסף, אך גם כאשר איים בשביתה ואמר עד כמה אינו רוצה בשביתה, האמנתי לו שהוא אכן יעשה הכל כדי להגיע להסדרים שימנעו שביתות. הוא יצר ברית עם התעשיינים והסכמות עם ראשי מממשלה ושרי אוצר. באמצעות הידברות ומו"מ הוא השיג הרבה יותר ממה שדמגוגים נוסח עמיר פרץ הצליחו להשיג בכיפופי ידיים ולעומתיות.

 

* הנהירה של יותר ויותר עובדים ומקומות עבודה לעבודה המאורגנת היא אחד מהישגיו הגדולים של עיני. עם זאת, איני מסכים עם הטענה ("כוח לעובדים", איתן כבל, זהבה גלאון) שעיני הפקיר את העובדים הלא מאורגנים. ראשית, עצם התארגנות העובדים נובעת מכך שעיני וההסתדרות הגיעו אליהם, נגעו בהם. אולם יש לזכור שאחד ממאבקיו החשובים והצודקים ביותר היה למען עובדי הקבלן (אף שבעבר ההסתדרות עצמה העסיקה עובדי קבלן רבים). על הנושא הזה, מכל הנושאים, הוא הוביל שביתה כללית במשק. כמי שרואה בשביתות את נשק יום הדין, שיש לשמור אותו רק למקרי קיצון, תמכתי בשביתה במקרה הזה, שהנו מאבק נגד העבדות בימינו.

 

* הטעות הגדולה של עיני, הייתה העדר אומץ, חרף כוחו הציבורי הרב, לצאת נגד הוועדים הגדולים, המונופוליסטיים, דוגמת ועדי הנמלים, שהנם תמונת הראי של הקפיטליזם החזירי: כוחניים, רעבתנים, חסרי בושה, חסרי רגישות לצרכי הכלל. בהתנהגות החסנית שלהם, הם מוציאים שם רע לעבודה המאורגנת ופוגעים קשות ברעיון.

 

* קשה שלא להעריך מנהיג הפורש מתוך אמירה שהוא חש שמיצה את התפקיד, שאינו יכול עוד למלא אותו באופן שהוא מאמין שיש למלא אותו, ובנימוק שהוא רוצה להקדיש זמן לזוגתו ולמשפחתו. והרי 8 שנים בתפקיד זו בהחלט תקופה מכובדת. אולם קשה לקבל זאת, כאשר רק לפני שנה וחצי עיני התמודד על התפקיד, תוך התחייבות להישאר קדנציה שלמה. אילו פרש שנה לפני סוף הקדנציה, ניתן היה לקבל זאת. אבל שנה וחצי אחרי הבחירות? זה לא מקובל.

 

* תוצאות המיצ"ב שוב הצביעו על הפערים העצומים, ההולכים וגדלים, בחינוך בישראל. כמה גאונים, כמה מדענים, אולי אף חתני פרס נובל, כמה מנהיגים, כמה גדולי תורה, הולכים לנו לאיבוד בשל הפערים הללו.

 

האתוס הקפיטליסטי מצהיר על "שוויון ההזדמנויות" כאחד מעקרונותיו המרכזיים. לכאורה, יש לכולם תנאי פתיחה שווים, ומי שמוכשר ואמביציוזי יצליח. כמובן שזה שקר. הדוגמאות של "החלום האמריקאי" – בן עניים שעלה לגדולה בזכות כישרונו, התמדתו ודבקותו במטרה, הן היוצא מן הכלל המעיד על הכלל. יגאל אלון כתב פעם ש"שוויון הזדמנויות הוא הזדמנות לאי שוויון". כלומר, בחברה המבוססת על פערים כלכליים, אין ולא יכול להיות שוויון הזדמנויות.

 

מה עושים? יש צורך במדיניות רווחה המגדירה כמטרה לאומית את חיסול העוני ואת צמצום הפערים הכלכליים. בחברה שהפערים הכלכליים בתוכה יהיו קטנים יותר, האי שוויון בתוכה יהיה מינורי, הפער בחינוך יצטמצם באופן משמעותי, ולא באמצעות "קיצוץ החזקים לגובה הדשא" כמאמר הדמגוגיה האנטי סוציאלית, אלא באמצעות חיזוק החלשים.

 

הדרך הטובה ביותר לצמצום הפערים היא באמצעות החינוך עצמו. המדינה צריכה לקחת על עצמה כמשימה לאומית את חיסול העוני באמצעות החינוך. להשקיע השקעות משמעותיות במערכת החינוך באזורים החלשים. להציע שכר גבוה במיוחד למורים ולמנהלים שילכו לאזורים החלשים, כדי למשוך את המורים הטובים ביותר. לבצע תכניות התערבות ממוקדות בבתי ספר של אוכלוסיות חלשות.

 

היזהרו מבני עניים כי מהם תצא תורה.

 

* דבריי עד כה התייחסו לתוצאות העגומות של השוואת ההישגים האקדמיים של התלמידים. אך כדאי לזכור, שההישגים הללו אינם חזות הכל. החינוך לערכים חשוב לא פחות, אולי יותר.

 

* אני מזדהה בכל לבי עם הביטוי "להקים בית בישראל", כאשר מדובר בחתונה. אין המדובר רק בעניין שבין בני הזוג, אלא יש כאן בפירוש התחברות לעם ישראל והקמת משפחה יהודית חדשה. יש כאן בפירוש הצטרפות אל שרשרת הדורות היהודית.

 

אני מאמין בחתונה יהודית. חתונה רק כהסכם משפטי אצל עורכי דין או בעיריה, היא בעיניי החמצה גדולה, החמצה של העיקר. זו החמצת האמירה של הזוג שהאחריות שהוא לוקח אינה רק לעצמו אלא אחריות לקהילה, לאומה. וזו החמצת האמירה של הקהילה ושל האומה לזוג, שהוא חלק ממנה.

 

חתונה יהודית, אינה בהכרח חתונה אורתודוכסית ברבנות. חתונה יהודית, היא חתונה המבוססת על החתונה היהודית המסורתית, אך מאחר ויש יותר מדרך אחת להיות יהודית, יש ליהודים יותר מדרך אחת להתחתן. כאשר בני הזוג, עם או בלי מנחה, חוצבים במקורות ישראל, לומדים יחד על האהבה והמשפחה ביהדות, לומדים טקסטים של ארון הספרים היהודי ישראלי לדורותיו ומעצבים טקס נישואין יהודי משמעותי, חתונתם הרבֵּה יותר יהודית, משל מי שהולך לרבנות כמצוות אנשים מלומדה, כדי לסמן "וי", כי "כך עושים כולם" או "כדי לְרָצוֹת את ההורים". זוג הרוצה חתונה קרובה ככל הניתן למסורת, אך שוויונית, כיאה לימינו, ולא חתונה המתייחסת לאישה כאל "קניין בעלה" – שותף ליצירת יהדות בת זמננו (ולא אכנס כאן למחלוקת האם הכוונה כאן באמת לקניין במובן רכוש. די לי בכך שיש פרשנויות רציניות השוללות את התיאור הזה כדי שאאמץ אותן, אך מצד שני די לי בכך שהביטוי הזה קיים ויש סממנים מסוימים המאוששים את הגישה "הרכושנית", כדי שאעדיף חתונה יהודית מתחדשת, אחרת).

 

לא כל חתונה הלכתית היא בהכרח חתונה ברבנות. ולא כל חתונה יהודית היא בהכרח חתונה הלכתית.

 

יש לאפשר ברית זוגיות (ביטוי הרבה יותר יפה מ"נישואין אזרחיים"), לבטח למי שאינו יכול להתחתן ברבנות (כולל זוגות חד מיניים) ואולי לכל הציבור. אני מאמין בחתונה יהודית מתוך בחירה ולא מתוך הכרח, תוצאה של חינוך והסברה ולא של חקיקה וכפיה. אני מאמין, שרוב עצום, מוחלט, של הנישאים יבחרו בחתונה יהודית. אני גם מאמין שהרוב יבחרו בחתונה אורתודוכסית ברבנות, ובלבד שהרבנים ישכילו להאיר פנים לציבור.

 

* 25 שנים, מידי חודש בחודשו, עורכות נשות הכותל תפילת ראש חודש ליד הכותל, שריד מקדשנו. 25 שנים של מסירות נפש יהודית, של דבקות יהודית. עצם ההתמדה, חרף הלעג והמשטמה שבהם הן נתקלות, מפריכה את הטענות שמדובר בפרובוקציה, ב"דווקאות".

 

האלימות המילולית (ולעתים אפילו פיזית) כלפי נשות הכותל, במקום הקדוש הזה, היא חילול השם. הצטערתי מאוד כאשר ראש ישיבות ההסדר של הציונות הדתית קרא לבנות האולפנות להצטרף להפגנה החרדית נגד נשות הכותל. שמחתי שהבנות לא שעו לקריאה ולא הצטרפו להפגנה. שמחתי על תגובות הנגד הרבות בקרב הציבור הדתי לאומי.

 

אני תומך בפשרה הנרקמת בנושא – הגדלת שטחי התפילה בכותל והקצאת שטח ל"עזרת ישראל", שבה יוכלו להתפלל גברים ונשים בצוותא. אני שמח שנשות הכותל גילו אחריות לאומית והן מוכנות לפשרה (אף שעדין לא נסגרו כל הפרטים). הנכונות הזו היא הוכחה נוספת לרצינותן. טוב שאין הן שועות לקריאת התנועה הרפורמית לדחות את הפשרה. התנועה הרפורמית טוענת שהכותל הוא רק האזור שבמשך אלפיים שנה העם היהודי ראה בו את הכותל, והיציאה אל מחוץ לשטח זה הופכת את המתפללים בו ליהודים סוג ב'. דבריהם מזכירים לי את מאמר המרגלים: "והיינו בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם". אם המתפללים בעזרת ישראל יראו עצמם כיהודים סוג ב', הם יהיו יהודים סוג ב'. אם הם יתייחסו לעזרת ישראל כאל "כותל סוג ב'", כך הוא יהיה. אבל הפתרון שניתן הוא פתרון יצירתי, מחוץ לקופסה. במקום משחק סכום אפס, מגדילים את הקופה כך שהכל יוכלו ליהנות ממנה.

 

חלק מנשות הכותל הן נשים אורתודוכסיות, שקשה להן הפשרה המחייבת אותן להתפלל יחדיו עם גברים. אולם אי אפשר ליהנות מכל העולמות. גם הן יכולות ללמוד ולהבין שההפרדה בין המגדרים היא שריד של שמרנות – בדיוק אותה שמרנות שבשמה מנסים  לשלול מהן את זכותן להתפלל בכותל.

 

כל פשרה, מעצם טבעה, אינה אידיאל. אבל האחריות הלאומית מחייבת אותנו לפשרות.

 

* תלמידי כיתות י"ב בביה"ס "הר וגיא" בגליל העליון, רובם בני קיבוצים, ערכו סיור של יומיים בירושלים. הם ביקרו בכנסת, ביקרו בבית המשפט, נפגשו עם תלמידי ביה"ס הדתי ע"ש הרטמן, נפגשו עם גורמים המייצגים את מגוון הקולות והדעות בחברה הישראלית. הכל היה על מי מנוחות, עד ש... נפגשו עם נציגת נשות הכותל. פתאום, אותם חילונים בני חילונים, התלהמו כלפיה: "את פרובוקטורית... מה פתאום נשים מתעטפות בטלית" וכו'. מה שמראה עד כמה מוטמעת בתוכנו שמרנות סקסיסטית בסיסית, המחייבת התמודדות חינוכית.

 

איך אני מסביר את התופעה? אני רואה בכך תוצאה של הריחוק מן היהדות בחברה החילונית. רבים בתוך החברה החילונית, רואים את היהדות כמה ששייך "להם", ל"יהודים האמתיים". ולכן, ההתמודדות החינוכית עליה אני מדבר, היא חיבור הנוער ליהדות, על מנת שהנער יראה אותה כחלק מחייו, כשייכת לו, שהוא בן בית בתוכה ובעל בית עליה.

 

* ביום הזיכרון שעבר, הרמטכ"ל לא הניח את דגלון הרמטכ"ל, כמקובל, ליד קבר החלל האחרון, כיוון שהוא לא היה יהודי. הוא הניח את הדגלון על קבר החלל היהודי האחרון. הייתה זו חרפה לאומית. אני מאמין לרמטכ"ל שהוא לא היה מודע לכך.

 

והנה, צה"ל החליט לשנות ממנהגו, כדי לא להיקלע שוב למבוכות כאלו. מעתה, תקבע מראש חלקה שבה יניח הרמטכ"ל את דגלו, ולא על קבר החלל האחרון.

 

מלכתחילה, יש בכך היגיון. אולם בסיטואציה הנוכחית ההחלטה הזו עלולה להתפרש ככניעה למי שיש לו בעיה עם הנחת הזר על קברם של חללים לא יהודים. וכדי למנוע אפילו מראית עין כזאת, ראוי היה לדבוק במתכונת הקיימת, ולהקפיד לעלות באמת על קברו של החלל האחרון.

 

* אין מנהיג ישראלי שאני נוטר לו טינה כמו לאהוד ברק. ברק, כראש ממשלה, יותר מכל מנהיג ישראלי לפניו או אחריו, היה אובססיבי על סף טרוף בניסיונו להביא לנסיגה מהגולן; מעשה שמשמעותו סיכון של ממש לביטחון ישראל, צעד אנטי ציוני של עקירת חבל התיישבות יהודי ישראלי ובאופן אישי – חורבן מפעל החיים הנפלא של חבריי ושלי.

 

במו"מ עם הפלשתינאים ברק שבר את הקונסנזוס הלאומי הבסיסי ביותר, כאשר אימץ את עמדות ה"שמאל" הרדיקאלי, וניתץ את המוסכמות שהיו מקובלות על 95% מהציבור: ירושלים השלמה, בקעת הירדן ישראלית, אי חזרה לקווי 49'. גם כאשר ערפאת דחה את הצעותיו - במקום להבהיר שלפיכך הצעותיו בטלות ומבוטלות, לא שרירות ולא קיימות, הוא דבק בהן ואף זחל עמן לטאבה תוך שהוא מעביר ערב הבחירות לאנשיו הנחיה לוותר על כל מה שאפשר, העיקר להביא להסכם. וכאשר גם הצעות אלו נדחו בדם ואש ותמרות עשן, ודחלאן "המתון" הגדיר אותן "חרטא ברטא", ברק לא התבייש להופיע בטלוויזיה בתשדיר הבחירות האחרון, ולהסביר לציבור שהגענו אל סף השלום, הוא במרחק נגיעה ועלינו לצעוד עוד את הצעדים האחרונים ולכן יש לבחור בו לקדנציה נוספת כראש הממשלה.

 

אני מאמין, שאלמלא אהוד ברק, עד היום ישראל הייתה דבקה בעקרונות שהנחו את יצחק רבין, שתמך בפשרה טריטוריאלית סבירה, ולא בכניעה לתכתיב הפלשתינאי. אני מאמין, שאלמלא ברק, אפילו אהוד אולמרט לא היה סוטה מן הקו המדיני האחראי הזה. ברק טרף את כל הקלפים, שינה סדרי בראשית ויצר מציאות מדינית חדשה במזה"ת, שבה מי שעומד על הרבה פחות מהקווים האדומים של רבין (כוונתי לנתניהו) מוקע כ"סרבן" ו"קיצוני". הוא פגע באופן חמור, אולי אפילו בלתי הפיך, באינטרסים הלאומיים החיוניים של ישראל.

 

לנוכח "אהדתי" הרבה לאיש הזה, מן הסתם היה מצופה שאתייצב אוטומטית נגדו בעימות עם אשכנזי. אולם חוש הריח שלי הזהיר אותי כבר בשלב מוקדם מאוד, שבמקרה הזה מדובר במקרה חריג של רמטכ"ל החותר תחת הדרג המדיני הנבחר, במעשה אנטי דמוקרטי קיצוני.

 

מה שהבנתי וכתבתי כבר לפני כשלוש שנים, היום הוא נחלת הכלל (זולת אנשים המאמינים לבן כספית. כן, זה מוזר, אך משום מה יש עוד כמה אנשים כאלה) – אשכנזי חתר תחת ממשלתה הנבחרת של מדינת ישראל. לא היה כדבר הזה בתולדות הדמוקרטיה הישראלית. ולא צריך להיות אוהד של אהוד ברק, כדי להתייצב במקרה הזה לצד הדמוקרטיה. במקרה הזה, אהוד ברק מייצג את הדמוקרטיה ואשכנזי מייצג חונטה.

 

הביקורת שלי על אהוד ברק, חריפה ככל שתהיה, היא במסגרת המחלוקת בין עמדות לגיטימיות בדמוקרטיה הישראלית. איני בקיא בעמדותיו הפוליטיות של אשכנזי, אולם אני מפחד ממנו. הוא אדם מסוכן, שהדמוקרטיה הישראלית צריכה להתגונן מפניו.

 

* לקסיקון המכבסה: פוטש = סטארט-אפ מטורף.

 

* כאשר מורסי צעק בבית המשפט במצרים "אני הנשיא החוקי", הוא לא שיקר. אכן, הוא הנשיא שנבחר בידי העם בבחירות חוקיות. אולם אילו היה נשאר בתפקידו, הוא לא היה הופך את מצרים לדמוקרטיה, אלא לתיאוקרטיה. ההפיכה שהפילה אותו, הצילה את מצרים מתאוקרטיה נוסח איראן. אולם שלא תהיינה אשליות – החלופה בשום אופן לא תהיה דמוקרטיה, אלא דיקטטורה צבאית.

 

מבחינת האינטרס המערבי והישראלי, עדיפה דיקטטורה צבאית פרו מערבית ומחויבת לנספח הצבאי של חוזה השלום עם ישראל, על פני תיאוקרטיה של "האחים המוסלמים", שיוכרזו בה ימי שנאה לאמריקה, שבהם ההמונים יצרחו, בעידוד השלטון, "מוות לאמריקה". השאלה היא, האם אובמה רואה את התמונות מאיראן, לפני שהוא מחליט לעצור את הסיוע למצרים ודוחף אותה לזרועות פוטין ורוסיה.

 

* אני מתנגד לשחרור מחבלים, אך תומך בהעברת גופות מחבלים למשפחותיהם. יש לשים קץ לסחר המכוער בגופות. נכון שאנו רק צד אחד במשוואה, ובכל זאת עלינו ליזום, באופן חד צדדי, הפסקת המנהג המכוער הזה.

 

* נבחן רעיון לחקיקת חוק פרטי לשמעון ("איני עוסק בזה") פרס, שיאפשר לו לכהן קדנציה נוספת כנשיא המדינה. תגובת שמעון ("איני עוסק בזה") פרס: "איני עוסק בזה".

 

כנראה שפרס רואה בקדנציה נוספת, שתסתיים בגיל 98, קרש קפיצה להתמודדות עתידית על ראשות הממשלה.

 

* מזה שנים רבות אני עוסק במאיר אריאל. כתבתי מאמרים רבים עליו ועל שירתו, לימדתי את שיריו, הרצתי על כתיבתו, הובלתי ערבים על יצירתו, ניתחתי רבים משיריו. ולא פעם נשאלתי: מניין לך שזאת הייתה כוונתו? פגשת אותו? דיברת אתו?

 

לצערי, מעולם לא פגשתי אותו ולא החלפתי אתו מילה. הייתי שמח לשוחח אתו על שיריו, לשמוע את חוות דעתו על ניתוחיי.

 

אך התשובה שלי היא שאיני יודע שזאת הייתה כוונתו. אני יודע מה אני מבין מהשיר. השיר, מרגע שנכתב, הוא נחלת הקוראים, והם יכולים למצוא בשירים דברים נפלאים שהכותב כלל לא היה מודע להם. ... ובלבד שהניתוח יהיה מעוגן בטקסט.

 

ומה דעתו של מאיר אריאל בנדון? "לא חשובה כוונת המשורר. חשובה כוונת השיר". במכתב תשובה לנער צעיר שפנה אליו בנושא עבודה שכתב לביה"ס, מאיר אריאל, שהשיב לכל שאלותיו, לא השיב לבקשתו להסביר מה עומד מאחורי אחד משיריו. "השיר הוא חי, עצמאי, חופשי, שכל אדם יכול למצוא בו דבר שלא עלה על דעת המחבר. המשורר הוא רק כלי להעברת השיר, הוצאתו לאור. כל השאר באחריות השומע".

 

המכתב הזה, תחת הכותרת "קיצור תולדות חיי", מופיע באסופה: "מאיר אריאל – כתבים", שהוציאה משפחתו לאחרונה. באסופה – כתבים שהמשפחה אספה במגירותיו, אחרי מותו. חלקם – טיוטות שאינן מעובדות, אינן מהוקצעות. יש מי שלא יאהבו זאת, אך אני ממש נהנה מההצצה המרתקת הזו לסדנת היוצר.

 

האסופה מסתיימת ברשימה הנקראת "מקורות ההשראה שלי". הדבר היפה היה שבראש הרשימה הוא הציג את אנשי התרבות, המוסיקה והרוח של קיבוצו, קיבוץ משמרות. ורק אח"כ אלתרמן, בוב דילן, ניסים אלוני וגרושו מרקס. ראיתי בכך סוג ענווה והכרת תודה למי שפתחו בפניו את הדלת לעולם התרבות והעלו אותו על מסילת היצירה. החוליה המקשרת בין אנשי משמרות ליוצרים הגדולים, היא שלום חנוך. יש כאן דבר מה יפה – שלום חנוך צעיר בשנים אחדות ממאיר אריאל, וברור שאריאל הוא זה שחנך אותו בראשית דרכו. מישהו אחר היה מתהולל בכך ש"הוא המציא" את שלום חנוך. מאיר אריאל, בענווה, מגדיר את שלום חנוך כאחד ממקורות ההשראה שלו.

 

* ביד הלשון

 

"אני המצאתי אותו", כתבה לי מישהי על אחד מראשי הרשויות שנבחרו בבחירות האחרונות, והיא תמכה במועמד הנגדי.

 

אוף, כמה אני סולד מהיוהרה והשחץ שבביטוי הזה. "המצאתי אותו" ולכן גם יש לי בעלות עליו. אלמלא אני "אני" הוא לא היה "הוא". ומעניין, שבמשפט הזה ההטעמה היא תמיד על המילה "אני", אלא מה?

 

בכל תפקידיי, תמיד הקפדתי ואני מקפיד לקדם צעירים, לפתוח בפניהם דלתות, לחנוך אותם. טיפחתי לא מעט כוחות צעירים. ומעולם – לא זו בלבד שלא אמרתי, גם לא חשבתי ש"המצאתי" אותם. הם מי שהם בזכות כישוריהם ובזכות עשייתם.

נכתב על ידי הייטנר , 6/11/2013 01:15   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, הזירה הלשונית, היסטוריה, זיכרון, חברה, חוץ וביטחון, חינוך, יהדות, כלכלה, מנהיגות, משפחה, פוליטיקה, ציונות  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פינתי השבועית ברדיו: מחכים למשיח


מחכים למשיח / שלום חנוך

פינתי השבועית ברדיו "אורנים" 4.11.13

 

לפני כשלושים שנה, נקלעה ישראל למשבר הכלכלי החריף ביותר בתולדותיה. האינפלציה בישראל שברה שיאים והגיעה לשיעור של מאות אחוזים בשנה, של עשרות אחוזים בחודש. אני זוכר כותרת באחד העיתונים, כאשר מדד המחירים לצרכן הצביע על אינפלציה של למעלה מ-20% בחודש: תשמ"דד. היה בכך רמז לנבואות האפוקליפטיים על סוף העולם בשנת תשמ"ד, שנת 1983-1984. שיאה של האינפלציה היה בשנת 1984 – אינפלציה מפלצתית של 445% בשנה. שיא האינפלציה החודשית היה ביולי 1985 – 27.49%.

 

לכך הצטרף משבר מניות הבנקים בסוף 1983. מאז שנות ה-70 ויסתו הבנקים, באופן בלתי חוקי, את מניותיהם בבורסה, באמצעות הזרמת ביקושים מלאכותית. היה זה בתקופה של בולמוס ציבורי סביב הבורסה, שהפכה לספורט הלאומי של ישראל. הציבור הישראלי הפך לחברה של ספקולנטים בבורסה. הבועה הזאת התנפצה במחצית השניה של 1983, וב-6 באוקטובר, בדיוק במלאת עשר שנים לפרוץ מלחמת יום הכיפורים, הבורסה התמוטטה. "יום חמישי השחור", כינו זאת העיתונים.

 

ביום ראשון באותו שבוע, הופיע שר האוצר יורם ארידור בתכנית "מבט" בערוץ הטלוויזיה היחיד, זחוח כולו והכחיש את המשבר. הופעתו הייתה למשל ולשנינה, והביאה לשיא את חוסר האמון של הציבור בכלכלה, בבורסה, בשקל (הישן), מה שבא לידי ביטוי באותו יום חמישי.

 

כל האירועים הללו היו על רקע המשבר הלאומי של מלחמת לבנון הראשונה, והשילוב של השניים גרם למוראל לאומי שפוף ולתחושה קשה של משבר לאומי.

 

ב-1985 הוציא שלום חנוך את אלבום הסולו החמישי שלו "מחכים למשיח". היה זה לאחר שני אלבומים שלא זכו להצלחה מסחרית: "חתונה לבנה", שהיום נחשב בצדק ליצירת מופת ולאלבומו החשוב והאיכותי ביותר של שלום, ו"על פני האדמה". באלבום הרוק "מחכים למשיח", שילב שלום חנוך כמה שירי מחאה חברתית ופוליטית, שהבולטים שבהם היו "לא עוצר באדום", שכוון לשר הביטחון של מלחמת לבנון אריק שרון (ולימים היה שמה של ביוגרפיה שכתב העיתונאי עוזי בנזימן על שרון) ושיר הנושא, "מחכים למשיח".

 

השיר "מחכים למשיח" עסק במשבר הכלכלי ובנפילת הבורסה, דרך סיפור של חבורת ספקולנטים מכורים לבורסה, היושבים במשרד יועצים בת"א, ומחכים בעצבנות לבואו של אדם שקוראים לו "משיח", כנראה דמות מרכזית בחבורה. הם יושבים ומחכים ומחכים, אך "משיח לא בא, משיח גם לא מטלפן". כמובן שהבחירה בשם סמלית – הצגת משיחיות השקר של הבורסה. מי שבא, היה איש משטרה שהודיע להם ש"הייתה תאונה ולכן משיח לא בא, משיח גם לא מטלפן". "תאונה למי" הם שואלים ונענים – "תאונה למדינה... הבורסה נפלה, אנשים קופצים מהגג, גם משיח קפץ והודיעו שהוא נהרג". השיר מספר על כך ש"שר האוצר נתן ל'מבט' ראיון", ואני מניח שכוונתו לאותו מופע הזוי של ארידור. איני מבין מדוע שלום כתב "דצמבר המר", אולי הוא רצה לא להתמקד דווקא בתאריך המסוים של נפילת הבורסה, ולומר שמדובר במשבר ממושך.

 

השורות הבולטות בשיר, הן מסר פוליטי וחברתי חד: "הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם. מה שבא בקלות באותה הקלות יעלם. האזרח הקטן נאלץ לשלם בגדול". מסר נגד ההתעשרות הקלה מעסקי אוויר.

 

מילות השיר ועוד יותר מכך – המנגינה, העבירו את תחושת הבולמוס, המתח והלחץ. התחושה הזו עברה גם בעטיפת האלבום – תמונה של מאפרה עמוסה בבדלי סיגריות מעוכים, על חלקן סימני אודם נשי.

 

בדרך כלל, מוסיקת מחאה אינה מוסיקה פופולארית, ואמנים משלמים מחיר מסחרי כאשר הם מבטאים עמדות שנויות במחלוקת. במקרה הזה, האלבום זכה להצלחה מסחררת ועד היום זה האלבום המצליח ביותר בקריירה של שלום חנוך. לאחר צאת האלבום, יצא שלום חנוך בסדרה קצרה של מופעי ענק מצליחים מאוד. אני נסעתי, יחד עם חניכיי בגרעין "טל" לאורטל, לצפות במופע בפארק הירקון, בהשתתפות כמאה אלף איש. האלבום הפך את שלום חנוך למוסיקאי הרוק הפופולארי ביותר בישראל של אמצע שנות ה-80.

 

יושבים שעות
מחכים שמשיח יבוא
משיח איש מפתח
ידו בכל ויד כל בו
ענן סמיך
וירוחם ממצמץ בשפתיו
יהודה מסתכל בשעון
ומפלבל בעיניו
משרד בצפון
ארציאלי (ע"ר) יועץ
אחר הצהריים
ובחוץ העולם מתרוצץ
לוחץ זמזם עונה
תביאי לנו קפה.

משיח לא בא
משיח גם לא מטלפן...

שתיקה כללית
חמישה אנשים מתוחים
הדלת נפתחת
וירדנה כולה חיוכים
השחור ליהודה
התה לארציאלי הבן
ירדנה יוצאת
עזרא לא מפסיק לעשן
הנה כי כן מתחלפת
שעה בשעה
זקן ארציאלי יודע
שהוא לא טעה
נוטף זיעה ומרעים
בקולו על הבן.

משיח לא בא
משיח גם לא מטלפן...

פעמון הכניסה
מנסר את אוושת המזגן
מקפיץ את ירוחם לדלת
חותך בעשן
ארציאלי הבן
מסתכל על אביו מהצד
ובפתח מתגלה
שוטר עם הכובע ביד
ויהודה אומר
משהו בטח קרה
אומר לו ירוחם
סתם לא שולחים משטרה
אומר השוטר הייתה תאונה.

ולכן משיח לא בא
משיח גם לא מטלפן...

תאונה למי
שואל ארציאלי הבן
תאונה למדינה
עונה השוטר המסכן
הבורסה נפלה
אנשים קופצים מהגג
גם משיח קפץ
והודיעו שהוא נהרג
הכל אבוד
בוכה עזרא דהן הקבלן
משיח בשמיים
ואנחנו בלי הכסף כאן
וירדנה היפה ממלמלת
זה לא יתכן.

משיח לא יבוא
משיח גם לא יטלפן...

דצמבר המר
זעקו כותרות בעיתון
ושר האוצר נתן במבט ראיון
הציבור מטומטם
ולכן הציבור משלם
מה שבא בקלות
באותה הקלות יעלם
האזרח הקטן
נאלץ לשלם בגדול
ואותי מעניינת
ירדנה יותר מהכל
הולך למילואים
וסופר את הכסף שאין.

ומשיח לא בא
משיח גם לא מטלפן...

כן, כן משיח גם לא מטלפן.

נכתב על ידי הייטנר , 4/11/2013 22:53   בקטגוריות אמנות, אנשים, היסטוריה, חברה, כלכלה, מנהיגות, פוליטיקה, רדיו אורנים, תקשורת, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)