לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

צרור הערות - 20.6.13


* חבֵרִי יהודה הראל נוהג לומר, שההבדל בין הלוויה למסיבת יובל, הוא שבמסיבת היובל יש טמבל אחד שמאמין להספדים. מה נאמר על מי שכבר שנה שלמה נמצא בטריפ של חגיגות ה-90 להיווסדו? והוא, כך נראה, באמת ובתמים מאמין לתועפות החנופה הנערפת על ראשו. אילו פתח מפעם לפעם פרקי אבות, אולי היה קורא שכל הרודף אחרי הכבוד, הכבוד בורח ממנו; אולי הוא היה מבין עד כמה זה פאתטי.

 

פולחן אישיות כזה לא היה מעולם בישראל, ואין דבר כל כך רחוק מן הישראליות ממנו. שדה חרוש בדמות דיוקנו של פרס וטיסה "מקרית" של פרס "המופתע" מעל השדה, שמחלצת ממנו הגיג אופייני כמו "בצעירותי חרשתי בשדות והיום השדות חורשים אותי" או משהו כזה; דיוקן ענק של פרס עשוי מכוסות קפה או מכפיות סוכר, שנכנס לספר השיאים של גינס. זה כל כך דביק וכל כך דוחה. כזה קיטש!

 

* ולצד סלידתי מסממני פולחן האישיות הנ"ל, את ועידת הנשיא אני רואה דווקא בחיוב. זו ועידה המתקיימת כבר שנים אחדות ומזמנת לישראל מדינאים, מדענים, אמנים ואנשי תרבות ורוח מכל רחבי העולם. אזרחי ישראל מוזמנים ללא תשלום. הוועידה זוכה לחשיפה בינלאומית רבה וחשובה ומהווה תרומה משמעותית להסברה הישראלית, החשובה כל כך.

 

מן הראוי שהמסורת הזאת תמשך גם בכהונת הנשיאים הבאים, אולם אין ספק שמעמדו הבינלאומי הייחודי של פרס הוא גורם מרכזי בהצלחתה.

 

ודווקא משום כך, כל כך סר טעם פולחן האישיות המלווה את הוועידה, וחגיגת היומולדת הביזארית שהעמידה אותה בצל; עם השידורים החיים בכל ערוצי השידור, כמו בגרועה שבקוריאות. כזה קיטש!

 

* מה שאני אוהב אצל פרס זה את האירוניה העצמית שלו. איך הוא נבוך, איך הוא מסמיק, באיזה חיוך מבויש הוא מקבל מחמאה. התגלמות האנדרסטייטמנט.

 

ולכן הוא חגג את יום ההולדת שלו בכזו צנעה, בטוב טעם. איש של פרופורציות.

* ... כשהוא דיבר על כך שאהבת אמת היא אהבה נטולת אהבה עצמית או משהו כזה, אלפי פוליגרפים ברחבי הארץ התאבדו.

 

* ועדת השרים לענייני שרים וטקסים החליטה להפוך את ימי ההולדת של פרס לימי שבתון.

 

* מערכה א' – המסית והמדיח עובדיה יוסף יוצא במתקפה שלוחת רסן נגד הרב דוד סתיו.

מערכה ב' – ח"כים של ש"ס, שלוחיו המוסתים של עובדיה, תוקפים את הרב סתיו בחתונה.

מה תזמן לנו, חלילה, מערכה ג'?

 

* מה הגורם למתקפת השנאה וההסתה של עובדיה נגד הרב דוד סתיו? הרב סתיו מסמל שינוי ברבנות הראשית, ניקוי אורוות, מאבק בשחיתות שדבקה בה. השחיתות הזאת, מבית מדרשו של עובדיה יוסף, היא פרי שליטתה של ש"ס, שהפכה את הרבנות למסחטת ג'ובים לאנ"ש ולנפוטיזם של בני משפחתו של עובדיה יוסף ובני משפחותיהם של בכירי ש"ס.

 

* הרב עובדיה ומיסטר יוסף. יתכן שהרב עובדיה גדול בהלכה, אבל מיסטר יוסף הוא עסקן מרושע, מסית ומדיח. ולגבי גדולתו בהלכה, אין לי אלא לצטט את הדברים שהוא עצמו אמר על הרב דוד סתיו: "אומרים שהוא נִבְחן, מה זה שווה? דואג האדומי היה חכם גדול בתורה בזמנו של שאול המלך, ואז אמרו רבותינו שאין לו חלק לעולם הבא".

 

* בחירתו של הרב דוד סתיו לרב הראשי לישראל מוצדקת בראש ובראשונה כיוון שהוא האיש המתאים לתפקיד. אולם היום, זוהי גם אמירה – התייצבות למען הציונות, הדמוקרטיה, אחדות ישראל וטוהר המידות, אל מול האפילה שאותה מייצג עובדיה יוסף.

 

* ביקרתי לאחרונה במכללה החרדית בירושלים, ונפגשתי – יחד עם קבוצה שאני מרכז, עם המייסדת והמנהלת עדינה בר שלום; אשת חיִל - מקסימה, חכמה, רהוטה, פתוחה מאוד לישראליות, אידיאליסטית ואשת מעשה. וגם בתו של עובדיה יוסף.

 

התפעלתי מהמכללה ומהשינוי שהיא מחוללת בקרב חלק (קטן מידי – אבל כל שינוי הוא לטובה) מן הציבור החרדי. עדינה סיפרה לנו על הקשיים הנערמים בפני מפעל חייה; הן מצד גורמים חרדיים המתנגדים עקרונית להשכלה ופוחדים ממנה והן מצד המל"ג והמוסדות האקדמיים שמקשים ואינם נוטים לשתף פעולה עם דרישות חרדיות כמו הפרדה מגדרית והימנעות ממינוי נשים כמרצות בפני גברים.

 

אני רחוק מלאהוד את ההפרדה המגדרית ועוד יותר את האיסור על נשים, אבל על החברה הישראלית להחליט מה היא רוצה. השתלבות החרדים בחברה הישראלית היא צורך חברתי וכלכלי ראשון במעלה. היא מחייבת שינוי מהותי במצב הקיים, ופריצת מעגל הקסמים של לא משרתים בצבא – לא עובדים – לא לומדים לימודי ליבה – לא רוכשים השכלה.

 

יכול להיות שהשינוי יבוא דרך גיוס (לצה"ל או לשירות לאומי) ויכול להיות שהוא יבוא דווקא באמצעות ההשכלה. אולם יש להתגמש וללכת לקראת החרדים הרוצים להשכיל וללמוד. לא להיות אולטרה אורתודוכסים של ההלכה האקדמית, אלא להתגמש, כדי לקדם מטרה חשובה יותר למען החברה הישראלית.

 

* ביום שבו נבחר רוחאני לנשיאות איראן, דווח על 4,000 לוחמי משמרות המהפיכה האיראניים היוצאים לסוריה, להילחם לצדם של אסד וחיזבאללה. משמרות המהפיכה הנם הכוח החזק והמשמעותי ביותר באיראן, חזק לאין ערוך מהצבא. כוח זה כפוף ישירות לחמינאי. אין לנשיא כל השפעה עליו.

 

לתשומת לבם של המשלים את עצמם שהיה מהפך באיראן.

 

* מה משותף לדני דנון וציפי לבני, נפתלי בנט ועמיר פרץ, יעלון ולפיד, נתניהו ושלי יחימוביץ' ואפילו ג'ון קרי? כולם יודעים שכל סיפור המו"מ עם הפלשתינאים הוא פיקציה, מאחר והפלשתינאים אינם מוכנים להשלים עם קיומה של ישראל ואין להם כל עניין להגיע להסדר קבע עמה. אז על מה הרעש? על מה המהומה? הרעש הוא על המהומה והמהומה היא על לא מאומה. הוצאת אוויר חם ותו לא. כל אחד מקבל את מחיאות הכפיים שלו מהציבור שלו.

 

* ומה ההבדל בין כל הנ"ל לזהבה גלאון? שהיא באמת מאמינה ברצונם של הפלשתינאים בשלום.

 

* דבריו של נפתלי בנט על הרסיס בישבן, אינם ראויים. ראשית, אין זה סגנון פרלמנטרי, ומן הראוי ששר יקפיד יותר על לשונו. שנית, שעה שראש הממשלה מנהל מערכה מדינית לפתיחת מו"מ ללא תנאים מוקדמים עם הפלשתינאים, מול האצבע המופנית כלפי ישראל כאילו היא ה"סרבנית" ולא הפלשתינאים, אמירה כזאת מפיו של שר בכיר, מזיקה לאינטרס המדיני של ישראל.

 

אולם כדאי לזכור מה בנט אמר ומה הוא לא אמר. בנט אמר שהתהליך המדיני הוא רסיס בישבן. מיד דבריו סולפו, סילוף מרושע, כאילו הוא אמר שהערבים הם רסיס בישבן. ולמחרת, כבר האשימו אותו בתקשורת שדבריו גרמו למעשה הנבלה שנעשה באבו גוש. ואם הסילוף הזה אינו הסתה – הסתה מהי?

 

* אם אנטישמים באיזו בירה באירופה ינסו להצית בית כנסת ויכתבו על קירותיו "מוות ליהודים" – האם לא נראה בכך מעשה טרור? אם צעירים פלשתינאים יחדרו ליישוב יהודי, ינקבו צמיגי עשרות מכוניות ויכתבו כתובות "יהודים החוצה" – האם לא נגדיר את המעשה כטרור? דומני שהתשובה ברורה. מצד שני, ניתן להבין את הרצון להבדיל בין מעשה זה, לבין פיגועים רצחניים. ולכן, השאלה האם ההגדרה המשפטית תהיה "טרור" או לא, פחות חשובה. מה שחשוב, הוא שיינתנו לכוחות הביטחון וגורמי אכיפת החוק כלים להילחם בתופעה המסוכנת והחמורה הזו, כיוון שבכלים הקיימים, הכישלון עד כה הוא מחפיר.

 

* במלחמת השחרור, תושבי אבו גוש סייעו לצה"ל. הם אזרחים נאמנים. אבל מה זה מעניין את גזעני תג טרור?

 

(למען הסר ספק, אין בדבריי אלה כדי להקל ראש, חלילה, במעשים דומים במקומות אחרים, אלא כדי להדגיש את אופיים הגזעני-כהניסטי של הביריונים).

 

* חוששני שמשפט זדורוב יגמר כך, שבשל ספק ספיקא אודות איזה ממצא, הרוצח יצא לחופשי, כאשר הכל, כולל השופטים שיזכו אותו, ידעו שהוא אשם.

 

* אני זוכר (במעורפל) מחזה ישן של חנוך לוין, אולי "סלומון גריפ" אך איני בטוח בכך, שהייתה בו אישה, כמדומני עוזרת או משרתת, שהגיעה ארוזה בעטיפת מתנה. היום ראיתי פרסומת באינטרנט של "אריאל", חברה המוכרת אבקות כביסה, אליה מצורף סקר שבין המשתתפים בו תוגרל עוזר/ת בית מתנה לשנה. לא יאומן! מציאות חנוך לוינית בישראל, 2013.

 

* היכונו לאירועי השנה ה-91 להיווסדו של פרס.

 

* "ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 19/6/2013 09:53   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, הגרעין האיראני, היסטוריה, חברה, חוץ וביטחון, יהדות, מנהיגות, משפט, סאטירה, פוליטיקה, שחיתות, תקשורת, תרבות  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הצד השני של החזירות


בשנת 2013 חלה עליה דרמטית, חסרת תקדים, בהתאגדות ועדי עובדים בישראל. זוהי בשורה חשובה ביותר לכל מי שמאמין בערך היהודי העילאי של ערבות הדדית, בסולידריות חברתית, ב"אדם לאדם – אדם", בצדק חברתי. זהו הישג נוסף של המחאה החברתית 2011, שיש נטיה בלתי מוצדקת לזלזל בה.

 

העבודה המאורגנת, בארץ ובעולם, הביאה ומביאה להישגים אדירים בעבור העובדים. היא מגנה עליהם מפני ניצול ושעבוד, היא שומרת על צלם האדם שלהם, היא מונעת התעמרות בהם. העבודה המאורגנת אינה טובה רק לעובדים אלא גם למקומות העבודה, למנהלים, לבעלים. שהרי עובד מרוצה הוא עובד טוב יותר, יעיל יותר ותורם יותר. אלא שיש מעסיקים רודפי בצע וקמצנים, שאינם מסוגלים לראות מעבר לרווח המיידי שלהם, ומעדיפים להתעמר בעובדיהם ולמנוע את התארגנותם, גם במחיר רווחיהם לטווח ארוך. כזהו, למשל, עמרי פדן, מנכ"ל "מקדונלד", הנלחם נגד התארגנות הנערים העובדים בסניפי החברה שלו. מעסיקים מן הזן הזה, הם אויבים גדולים של העבודה המאורגנת. אבל יש לעבודה המאורגנת אויבים גדולים יותר.

 

האויבים הגדולים ביותר של רעיון העבודה המאורגנת, הם מי שמנצלים אותו לרעה - לשחיתות, לנפוטיזם, לשכר עתק חזירי, להשלטת טרור, לשימוש ברכוש הכלל למטרות אישיות ולשביתות אלימות הפוגעות בציבור הרחב. אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, הוא התגלמות התופעה הזאת.

 

אלון חסן ושכמותו, מייצגים את היפוכה של הערבות ההדדית, את ניגודה של הסולידריות החברתית; הם מגלמים את תרבות הג'ונגל, שבה החזק מנצל את כוחו כדי לחטוף ככל יכולתו. הם בני דמותה של האוליגרכיה הטייקונית, הם תמונת הראי של משכורות העתק למנהלים, הם בבואתה של הנהנתנות חסרת הבושה של ראש הממשלה והנשיא. הם מייצגים את הישראלי המכוער, המושיט את ידו כדי לקחת ולא כדי לתת.

 

שמחתי לקרוא ששלי יחימוביץ' יצאה נגד חסן ואני מצפה לכך שגם עופר עיני ילך בעקבותיה. מי שנאבק למען מדינת רווחה, למען צדק חברתי, למען סוציאל דמוקרטיה, למען כלכלה הוגנת, חייב לצאת נגד תופעות כאלו. מי שקורא להשתית את החברה על ערך הערבות ההדדית, אינו יכול להסתפק בתביעות מן הממשלה. הערך הזה מחייב את הכל – את הפרט, את הקהילה, את העסקים, את המגזר השלישי ואת המדינה. הוא מחייב גם את ועדי העובדים ואת ארגוני העובדים. ועדי העובדים המאמצים את ערכי הג'ונגל הקפיטליסטי החזירי, הם יעד למאבק של שוחרי רעיון הסולידריות החברתי.

 

אלון חסן ושכמותו מאמצים את ערכי החזירות הדרוויניסטית. כמעט וכיניתי את התופעה הזו "סוציאליזם חזירי". אבל... מה הקשר בינה לבין סוציאליזם?

 

* "ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 16/6/2013 14:44   בקטגוריות אנשים, חברה, כלכלה, המאבק החברתי, פוליטיקה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



צרור הערות 16.6.13


* אסון כבד פקד את מכללת תל-חי, את קריית שמונה ואת הגליל כולו. אלעד ארליך, מנהל לימודי חוץ במכללה, צעיר בן 35, נהרג בתאונת דרכים קטלנית בצומת הגומא. אלעד היה בחור מקסים, בן לאחת המשפחות הערכיות, האציליות והמרכזיות בקריית שמונה. בחור מוכשר, מצליח, חכם, נחמד, יפה - בורך בכל מה שרק אפשר. לו אך ברכת לו חיים!

השאיר אישה בהריון וילד קטן.

אלעד פנה בצומת הגומא, ומיניבוס שנסע בכביש 90 לא עצר באדום, המשיך לנסוע במהירות ונכנס בו.


יהי זכרו ברוך!

 

* מהפך באיראן!

האמנם? מוטב שלא ניתן למשאלות לב לבלבל אותנו.

 

איראן לא בחרה את מנהיגה. היא לא בחרה את קובע המדיניות. היא בחרה את האיש שיבצע את מדיניות חמינאי ומועצת האייתולות שלו. גם רוחאני, ה"מתון", אושר בידי מועצת האייתולות, שבחנה את נאמנות המועמדים, וגם הוא יבצע את הוראות חמינאי.

 

מה שמעודד בתוצאות הבחירות, הוא שיש בהן איתות שהעם האיראני רוצה בשינוי. אולם הדרך היחידה לשחרור איראן מהעריצות האסלאמיסטית היא הפלת משטר האייתולות, וזה לא יעשה בקלפי.

 

* ארדואן טוען שהמהומות נגד משטרו הן "מזימה בינלאומית" וכמובן מאשים את ישראל. התנצלותו הפאתטית של נתניהו בפני הרודן האסלאמיסטי הזה, על תוקפנותו נגד ישראל בפיגוע "מרמרה", נראית יותר ויותר נלעגת.

 

* קיימת סתירה בין תאורו של מרדכי קידר את אופן שלטונו של ארדואן, לבין הגדרתו את תורכיה כ"מדינה דמוקרטית". יש דמיון בין רוסיה לתורכיה, מבחינה זו. נכון ארדואן ופוטין נבחרו בבחירות אולם שלטונם אינו דמוקרטי. אולי אפשר להגדיר אותן כמדינות סמי-דמוקרטיות.

 

* נניח, שחלילה וחס, הממשלות שחתרו לנסיגה מהגולן היו מצליחות בכך. היום השאלה הייתה אם בחוף הכינרת יישב חיזבאללה או אל-קאעידה. ואותנו, שנאבקנו נגד הנסיגה, כינו "סרבני שלום", "אנשי האתמול", "הזויים"...

 

אז מי כאן ההזוי?

 

* למתנגדי החוק למניעת טרור, שלום! איני יודע מה אתכם, אבל אני לא כל כך מתגעגע לימים היפים שהיו כאן רק לפני 10-15 שנים. לאוטובוסים המתפוצצים כמעט מידי יום. למחבלים המתאבדים. לפיגועי התופת. לתמונות של מתנדבי זק"א מגרדים בשפכטל פיסות בשר מן הכביש. לשידורים החיים מבתי החולים כשעוד אמבולנס מגיע, ועוד אמבולנס ועוד. לעשרות פנים מחויכות במסגרות שחורות בעמודים הראשונים של העיתונים. זכויות האדם, אינן רק זכויות המחבל, אלא קודם כל הזכות שלנו ושל ילדינו לחיות. זכויות האדם הן גם זכותנו להתגונן מפני הטרור.

 

* גזענות היא תופעה שלילית ומכוערת, וראוי להיאבק בה. אבל לא נלחמים בגזענות באמצעות הצעות חוק פופוליסטיות. ח"כ פריג' הציע הצעה חוק הדורשת לחייב הקדשת שעה שבועית למלחמה בגזענות. מן הראוי שהכנסת תביע דעתה על תכני מערכת החינוך ואף תקבע מדיניות. אבל כפייה של פוליטיקאים על אנשי המקצוע במערכת החינוך כמה שעות להקדיש לאיזה נושא, באמצעות חקיקה? לא, אין זה תפקידה של הכנסת. למה שעה בשבוע ולא בשבועיים? ולמה לא שעה ביום? הגזענות היא תופעה שלילית, אך היא תופעה שולית בחברה הישראלית. בניגוד להשמצות האהובות כל כך על חלק מאתנו, החברה הישראלית אינה גזענית; היא רחוקה מכך. הקדשת שעה שבועית נגד אלכוהול, יותר משמעותית כי זו תופעה המונית והרסנית. הקדשת שעה שבועית לתרבות הנהיגה לבטח חשובה  יותר, שהרי מידי שנה נהרגים מאות ישראלים בתאונות דרכים. אבל מי שהציע את ההצעה, בסך הכל רצה לומר שהחברה הישראלית גזענית, ולהציע הצעה שדינה להידחות ובכך הוא יציג את הכנסת כגזענית, מאחר והיא מסרבת לשתף פעולה עם מאבקו בגזענות. ובעקבות ההצבעה על הצעת החוק, מתנהל בימים האחרונים קמפיין נגד רות קלדרון, בשל הצבעתה האחראית נגד הצעת החוק.

 

כמה שאני אוהב צדקנות וצדקנים...

 

* עובדיה יוסף כינה את הרב סתיו "רשע", "צלם בהיכל" ו"סכנה ליהדות". וזו כשלעצמה עוד סיבה טובה לתמוך ברב סתיו לתפקיד הרב הראשי לישראל.

 

* שב"ס אינו מאפשר לעבריין זאב רוזנשטיין לצאת לחתונת בתו. ואני תמה, האם המאסר בכלא נועד להענשה או לנקמה. האם החברה באמת תינזק מיחס אנושי לעבריין, ומהתייחסות להשתתפותו בשמחה המשפחתית הזאת כאל זכות יסוד, שאין לשלול אותה גם מפושע?

 

* ח"כ תמר זנדברג מציעה למחוק את סעיף המין מתעודת הזהות, כדי שלא להביך את הטרנסג'נדרים. ואני לתומי חשבתי שיש למחוק את הסעיף, כיוון שיש כאלה שכתוב אצלם בסעיף המין: "פעמיים בשבוע" או "אוראלי".

 

* בתקופת נעוריי, אולי בגיל 16, הלכתי להופעה של מתי כספי, בקולנוע "שביט" בגבעתיים. כדרכי, שרתי יחד עם הזמר את שיריו. לפתע סיננה לעברי בתקיפות האישה שישבה לידי: "שילמתי על כרטיס כדי לשמוע את מתי כספי, לא אותך". לא ידעתי איפה לקבור את עצמי מרוב בושה, וכמעט בלעתי את הלשון. לא חלפו חמש דקות, ופתאום פנה מתי כספי לקהל: "איזה מין קהל אתם? למה אתם משאירים אותי לבד? תשירו אתי". ואז, בחדווה ובעליצות נעניתי לקריאתו ושרתי באוזניה של בעלת הכרטיס. וכך אני נוהג מאז ועד היום, בכל הופעה שבה אני משתתף. ואם שכן יעיר לי על כך, אני אלשין עליו לזמר.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 16/6/2013 10:16   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, הגולן, הגרעין האיראני, הספדים, חוץ וביטחון, חינוך, יהדות, מנהיגות, פוליטיקה, תרבות, היסטוריה, משפט  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)