לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מדמנת גידולי הפרא


ב-12 במרץ נהרגו שני טייסים ישראליים בתאונת מסוק. בהגיע הידיעות הראשונות, כתבה פעילת ה"שמאל" הרדיקאלית נועה שיינדלינגר בדף הפייסבוק שלה: "יש לנו כנראה חדשות טובות (רמז: תאונה בתרגיל צה"לי עם נפגעים). זהו מסוק המשמש לתקיפה וירי מן האוויר. קולולולוללולו”. ובתשובה לאחת המגיבות הוסיפה שיינדלינגר את הפנינים הבאות: "הם בחרו להיות במדים. הם נהנים להיות במדים. הם מקבלים פריווילגיות כי הם במדים. ואני אדאג לשטויות כמו 'צלם אנוש' שלי אחר כך, כשהמאבק יסתיים בהצלחה. עד אז אשמח גם אשמח בנפול אויבי”.

 

לא היה זה מקרה ראשון. כל אימת שחייל צה"ל נהרג, פורצת הגברת בצהלולי חדווה. ובוודאי ישאל אותי הקורא למה אני נותן במה לעשב שוטה, שלבטח אינה מייצג איש זולת עצמה, במקרה הטוב?

 

אז זהו, שלא. הבעיה שלי אינה עם העשב השוטה הזה, אלא עם המדמנה שבה צומחים גידולי פרא כאלו ועם האקולוגיה המאפשרת את קיומה של המדמנה הזאת.

 

נועה הנ"ל הנה פעילה מרכזית ומובילה בארגון האנטי ישראלי הקיצוני "זוכרות". "זוכרות" הוא המדמנה. האקולוגיה, היא הסביבה שבשם ה"ליברליות" כביכול, נותנת לארגון הזה לגיטימיות.

 

בשנתיים האחרונות פעלתי באזור נגד הלגיטימציה הזאת. ניסיתי, ולרוב בהצלחה, לשכנע קיבוצים ומוסדות חינוך והשכלה שלא להשכיר כיתות לסדנאות הסתה נגד המדינה של הארגון הזה; לא לתת מנוח לכף רגלם. ועל כך זכיתי במטר של מחמאות, שאת הבוטות שבהן לא אזכיר, אך הרכות היו האשמתי בחוסר סובלנות, בחוסר פלורליזם, בחוסר פתיחות ואיך זה כמנהל של ארגון הנושא את דגל הפלורליזם אני סותם פיות וכו'. ברגע של חולשה, נכנעתי ללחצים כבדים שהופעלו עליי, שאסור להפקיר את הבמה ורק אני יכול להתמודד עמו וכו', והסכמתי להשתתף בעימות עם "הזוכרת הראשי". ולמרות שאפשר לספור על אצבעות יד אחת של קצין חבלה בעל ניסיון מבצעי את מספר האנשים בקהל שהשתכנעו מדבריו ועוד יישאר עודף, חשתי ששגיתי קשות בכך שהייתי שותף למתן במה ציבורית לפרברסיה הזאת. בתחושתי זו שיתפתי את קוראי "על הצפון" ושוב הותקפתי על חוסר סובלנות, חוסר דמוקרטיות וכד'. בפאנל עצמו, "הזוכרת הראשי" רצה אף הוא להוכיח את חוסר סובלנותי ופעמים אחדות הזכיר את העובדה שהגדרתי את "זוכרות" – "המיץ של הזבל של החברה הישראלית". אני דווקא נהניתי לשמוע מפיו את ההגדרה המדויקת הזאת.

 

את ההגדרה הזאת כתבתי בדף הפייסבוק שלי לנוכח אירוע של "זוכרות" ביום העצמאות לציון ה"נכבה" ובעקבות כתבה באתר "הניצוץ" שתיאר את הפעילות הזאת, שנעשתה ב"יום העצמאות" – המרכאות במקור. ומי הייתה חתומה על הכתבה? כמובן, פעילת "זוכרות" נועה שיינדלינגר.

 

אז מה הפלא, שמי שחגנו הוא יום אבל בעבורם, אבלנו הוא יום חג בעבורם?

 

* "על הצפון"

נכתב על ידי הייטנר , 24/4/2013 01:26   בקטגוריות אנשים, חינוך, פוליטיקה, ציונות, תקשורת  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מעם למעמד


ספרו של דוד בן גוריון "ממעמד לעם", שיצא לאור ב-1933, לפני 80 שנה בדיוק (באיסרו חג של שבועות) - קובץ מאמרים ונאומים של המחבר מ-1915 ועד צאת הספר, הוא אחד ממסמכי היסוד החשובים, המשמעותיים והמשפיעים ביותר בתולדות הציונות בכלל, ותנועת העבודה הציונית בפרט. עצם העובדה שהספר קיבץ מאמרים כבר משנת 1915 מעידה על כך שהוא לא המציא את הגלגל ברעיון חדשני, לא מוכר. אולם עצם הריכוז, אופן פרסומו ועיתוי פרסומו -  סמוך לעליית תנועה העבודה לשלטון בתנועה הציונית, העבירו מסר מהותי ומשמעותי אודות תפקידה המרכזי של תנועת הפועלים הציונית – לא תנועה מעמדית, אלא בראש ובראשונה תנועה לאומית.

 

בפתח מאמרו "הייעוד הלאומי של מעמד הפועלים" (תרפ"ה 1925) כתב ב"ג: "הפועל העברי לא בא הנה כפליט המחפש לו מקלט באשר ימצא והחוזר אחרי אמצעי קיום מכל הבא ליד. כשליח העם עלה לארץ וכחלוץ המפעל הגדול של המהפכה העברית כבש את עמדותיו בעבודה, במשק וביישוב. בכל מעשה ובכל מפעל, קטן או גדול בעבודתו בכפר ובעיר, בניין משקו החקלאי והחרושתי, בכיבושי השפה והתרבות, בשמירה ובהגנה, במלחמה על ענייניו וזכויותיו בעבודה, בסיפוק צרכיו המעמדיים והלאומיים, בהקמת מוסדותיו והסתדרותו – ריחף לפניו הייעוד ההיסטורי של המעמד אשר עליו הוא נמנה ואשר להקמתו בארץ פילס נתיב: הייעוד ההיסטורי של מעמד הפועלים לקראת המהפכה אשר תשליט את העבודה בחיי העם והארץ. הפועל העברי שילב בעבודת חייו את דבר הגאולה הלאומית ובמלחמתו וביצירתו המעמדית צרר את כל התוכן של מאווי העם וצרכיו ההיסטוריים".

 

הספר היה מניפסט שבו הכריז מנהיג התנועה באופן ברור – אנו בראש ובראשונה תנועה לאומית, שייעודה הוא בניין אומה, והנושא המעמדי הוא שני בחשיבותו ונועד לשרת, בראש ובראשונה, את המטרה הלאומית.

 

המשמעות של המסר הזה כפולה. מרכיב אחד בו, הוא עליונות האינטרס הלאומי על האינטרס המעמדי, המגזרי. המרכיב השני הוא עליונות ההשתייכות, ההזדהות והסולידריות הלאומית, על פני הסולידריות המעמדית האוניברסלית. כאמור, ב"ג לא חידש הרבה בדבריו, כיוון שזו הייתה תחושתם הטבעית של החלוצים, אולם בהגדרתו ובאמירתו הברורה והנוקבת, הוא שם קץ למסרים הכפולים ברטוריקה של התנועה. המסר שלו היה שהציונות הסוציאליסטית, פירושה – דרך סוציאליסטית בהגשמת הציונות. ההיררכיה ברורה. ומאחר וההזדהות הטבעית של הפרט היא עם עמו, הסוציאליזם הציוני הארצישראלי הצליח מעל ומעבר לכל ניסיון סוציאליסטי אחר בעולם.

 

על בסיס השקפת העולם הזאת, הציונות הקונסטרוקטיבית יצרה משק מעורב, המשלב יוזמה ציבורית סוציאליסטית עם יוזמה פרטית קפיטליסטית למען המטרה המשותפת של בניין הארץ. על בסיס השקפת העולם הזאת, נכרתה ברית פוליטית בין תנועת העבודה לחוגים האזרחיים – הבורגניים, ביישוב הארץ ובהקמת המדינה שבדרך. על בסיס השקפת העולם הזאת, נוצרה התפיסה הממלכתית עם כינון המדינה.

 

המסר של "ממעמד לעם" נועד לשים קץ לחלומות הקוסמופוליטיים בתוך תנועת הפועלים, של הזדהות עם מעמד הפועלים הבינלאומי לפני ההזדהות עם בני העם היהודי מכל המעמדות. הוא העדיף מסר של - יהודי כל העולם התאחֵדו סביב הציונות ובניין הארץ, על פני "פועלי כל העולם התאחֵדו".

 

היה זה בתקופה שבה רעיונות "עולם המחר" של האינטרנציונל הסוציאליסטי פשטו ברחבי העולם כאש בשדה קוצים וכבשו גם רבים מקרב הנוער היהודי. ב"ג אמר שהמחר שלנו הוא בניין הארץ והגשמת הציונות.

 

רעיונות קוסמופוליטיים הלהיבו תמיד אליטות מסוימות, שחשו שעמם קטן עליהם; כך הליברליזם של המאה ה-19, כך המרקסיזם וכך גם הגלובליזציה בימינו. ותמיד, בין הקופצים בראש היו יהודים. היהודים גם היו הראשונים לשלם את מחיר הניסיונות הללו.

 

היום, 80 שנה לאחר ספרו של ב"ג "ממעמד לעם", נשיא מדינת היהודים, מי שבכל נאום ובכל ראיון מציג עצמו כתלמידו המובהק של ב"ג וכממשיך דרכו, מנסה להוביל מהלך הפוך – מעם למעמד.

 

במתקפת ראיונות בכל כלי התקשורת, הכתובה והאלקטרונית, לכבוד יום העצמאות, נשא פרס את הבשורה הפוסט-לאומית, הבזה למדינות הלאומיות המיושנות, חסרות היכולת להתמודד עם אתגרי התקופה, והציב כחלופה להנהגת העולם את התאגידים העסקיים הבינלאומיים.

 

בניגוד למהלך ההיסטורי של ב"ג, שהצליח בשל האמת המהותית שהוא נשא אודות הזיקה הבסיסית האנושית הטבעית לקולקטיב הלאומי, מנסה פרס להוביל מהלך הפוך; העדפת המעמד על העם, והעדפת הסולידריות המעמדית הבינלאומית על פני הסולידריות הלאומית.

 

אלא שהמעמד עליו מדבר פרס, אינו מעמד הפועלים שאמור היה להיות המעמד של ההמונים, אלא מעמד הטייקונים העולמי, שהנו מעמד מצומצם של הרבבון העליון הגלובלי. רעיונות האינטרנציונל הסוציאליסטי והדיקטטורה של הפרולטריון המיטו על האנושות אסונות כבדים שגבו חיי מיליונים, אולם מלכתחילה הם נבעו מחתירה לצדק וליצירת עולם טוב יותר. מעמד הטייקונים והתאגידים הבינלאומיים מבוסס מלכתחילה על רדיפת בצע והתעשרות המעטים. שלטון המעמד הזה עלול להוביל לתוצאות הרות אסון לאנושות, לא פחות מהדיקטטורה של הפרולטריון.

 

שמעון פרס ראוי להערצה על חיוניותו הפיסית והאינטלקטואלית בגילו המופלג. אולם הפוזה של מי שנכנס לעשור העשירי של חייו כאיש העתיד שאינו מבזבז את זמנו על העבר, מביאה אותו לנצל את מעמדו וכוחו כדי להנחיל רעיונות מסוכנים של "לא כלום אתמול – הכל מחר", כשהמחר הזה, למעשה, אינו נושא כל בשורה. המציאות המזרח תיכונית בימים אלה של עליית האסלאם הקנאי והטבח ההדדי בין קנאים סונים ושיעים מעידה עד כמה מופרכים והזויים היו רעיונות המזרח התיכון החדש שפרס דחף בשנות ה-90 של המאה הקודמת. המשבר הכלכלי של 2008 מעיד עד כמה מסוכן לתת לתאוות הבצע להנהיג את האנושות. אנו עדים שוב ושוב למחיר החברתי והכלכלי של הון/שלטון. רעיונותיו של פרס על הענקת שלטון עולמי להון, מסוכנים וחמורים ביותר.

 

המדינה האחרונה בעולם, שראוי שהעומד בראשה יהיה מְבָשְׂרָם של רעיונות פוסט לאומיים וקוסמופוליטיים, היא מדינת היהודים. אנו, היודעים טוב מכולם את משמעות הקיום ללא מדינת לאום ריבונית, איננו חייבים לקפוץ בראש עם רעיונות כאלה. קודם ששאר העולם יתפרק מלאומיותו, אח"כ נשקול את הרעיון...

 

* "שווים"

נכתב על ידי הייטנר , 21/4/2013 01:23   בקטגוריות אנשים, היסטוריה, חברה, כלכלה, פוליטיקה, ציונות, תרבות, תקשורת, עולם  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



טעויות מביכות


מה מביך יותר מטעויות עובדתיות בספר? טעויות עובדתיות בתיקון הטעויות במאמר ביקורת על הספר.

 

"הלכות ציונות" - מאמר הביקורת של נַחֵם אילן על ספרו של אליעזר שבייד "נורמות הקיום של העם היהודי בזמן החדש", שהנו אוהד ומפרגן בדרך כלל, כולל סקירה של טעויות מביכות, כהגדרתו של הכותב, שמצא בספר. אולם בתיקון השגיאות, מופיעות טעויות מביכות לא פחות.

 

"סיפוח הגולן היה ב-1982 ולא ב-1967" מציין אילן. אכן, הסיפוח לא היה ב-1967, אך גם לא ב-1982, אלא ב-1981. הגולן סופח לריבונות ישראל ב-14.12.81, כאשר הכנסת החילה על הגולן את החוק, המנהל והמשפט הישראליים.

 

"יגאל אלון היה שר מטעם מפא"י ולא מטעם מפ"ם", כותב אילן. אכן, אלון לא היה שר מטעם מפ"ם, אך גם לא מטעם מפא"י. שגיאתו של אילן חמורה יותר משל שבייד, כיוון שאלון מעולם לא היה חבר מפא"י אך הוא היה חבר מפ"ם. הוא היה חבר במפ"ם המאוחדת, אך אמנם לא כיהן כשר מטעמה, שכן מפ"ם היתה באופוזיציה (למגינת לבו של אלון, שתמך בהצטרפותה לקואליציה). אלון כיהן כשר מטעם מפלגתו "אחדות העבודה – פועלי ציון" (שהתפלגה ממפ"ם), מאוחר יותר מטעם המערך הזוגי, שכלל כחטיבות נפרדות את מפא"י ו"אחדות העבודה" ולאחר הקמת מפלגת העבודה (מאיחוד מפא"י, אחדות העבודה ורפ"י) הוא כיהן מטעמה – בהיותה חטיבה במערך.

 

* "ערב שבת" - "מעריב", "מקור ראשון" - "שבת"

נכתב על ידי הייטנר , 20/4/2013 14:28   בקטגוריות אנשים, הגולן, היסטוריה, טריוויה, ספרות ואמנות, פוליטיקה, תקשורת, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)