לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

המדרש שלנו


בפולמוס בין תנועת ההשכלה ליהדות המסורתית באירופה בכלל ובמזרח אירופה בפרט במאה ה-19, אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות היתה האגדה. ההשכלה, שניסתה לבסס את התרבות היהודית על רציונליזציה, ברוח הנאורות האירופית, יצאה נגד מגמות מסוימות ביהדות, כמו הקבלה והחסידות, שהוצגו כאמונות תפלות. חלק מן הביקורת הייתה כנגד האגדה, החלק הסיפורי שבתלמוד, שהוצגה כספרות נחותה, בלתי רציונלית, שיש להתרחק ממנה.

 

הרבנות האורתודוכסית שיצאה נגד ההשכלה, הגנה בחירוף נפש על האגדה, ואת היחס המבטל אליה ראתה ככפירה בעיקר, כעקירת אותיות מן התורה, כערעור על סמכות חז"ל. הם ביטלו את הביקורת הזו כעפרא דארעא, תוך התעלמות ממסורת רבת שנים בתוך היהדות הרבנית על מקומה של האגדה, כמו למשל אותו מאמר בתלמוד הירושלמי (מסכת שבת) המצטט את ר' יהושע בן לוי שלכותב האגדה אין חלק בעולם הבא ודורשה נחרך באש ועוד. למעשה, מגמת האורתודוכסיה הייתה בעיקר יצירת דה-לגיטימציה למשכילים ולזכותם לעסוק ביהדות. מי הם בכלל?

 

התהפכו היוצרות, כאשר בבתי המדרש המתחדשים, הפועלים בשלושים השנים האחרונות, האגדה תופסת מקום מרכזי מאוד. בבתי המדרש, נתפסת האגדה כספרות נעלה וכביטוי לרוח חז"ל, לרוח היהדות וליכולת לדרוש פסוק באופן יצירתי, תוך שימוש בדמיון, באופן המאפשר ביטוי של מסרים הרלוונטיים לתקופה. לא בכדי, בנאום / שיעור הבכורה שלה בכנסת, לימדה ח"כ ד"ר רות קלדרון אגדת חז"ל דווקא. והנה, בקרב גורמים אורתודוכסיים ובעיקר חרדיים שיצאו חוצץ נגדה ונגד דבריה, נשמע הד לביקורת ההשכלה כנגד האגדה. כך ברשימותיו של אלי מייזליש בנדון ב"חדשות בן עזר" וכך במכתב של "עזרא מנתניה" ב"סופשבוע" של "מעריב". לפתע, האגדה היא שולית, סרח עודף, חסרת חשיבות, חסרת ערך. איך כתב בקנטרנות אותו עזרא? "הגברת הנכבדה בסך הכל הביאה סיפור מהתלמוד מבלי שהיא עוסקת ב-99% מהתלמוד עצמו". וכי בעשר הדקות שעמדו לרשותה, יכלה לעסוק באותם 99%? אלא שלאמתו של דבר, הביקורת אינה על דבריה של רות קלדרון, ולא על כך שבחרה באגדה דווקא, אלא בדומה לביקורת על חכמי ההשכלה – פחדם של המבקרים הוא מפני עצם התופעה של "חילונים" וחמור יותר – אישה, רחמנא לצלן, העוסקים בתורה, לומדים אותה, חיים אותה, דורשים אותה. לא בכדי פסק אותו עזרא נחרצות בשורה התחתונה של מכתבו: "תלמידה חכמה - היא לא".

 

והרי אין הוא מכיר אותה, זולת נאומה הראשון בכנסת. כנראה שעצם המושג "תלמידה חכמה", זר לו ולעולמו.

 

רות קלדרון משלבת את הלימוד הבית מדרשי, בהיותה מעמודי התווך של עולם בתי המדרש המתחדשים, כמייסדת "אלול" ו"עלמא", עם הלימוד האקדמי, כד"ר לתלמוד. חזקה עליה שבקיאותה בהלכה רבה מאוד. מידי בוקר מעלה רות בדף הפייסבוק שלה משנה יומית ופותחת בית מדרש וירטואלי מרתק, שמפעם לפעם אף אני נוטל בו חלק. לרוב, מדובר בהלכות.

 

אך אין ספק, שאחת התרומות הגדולות של בתי המדרש המתחדשים לתרבות ישראל, הוא המקום המרכזי הניתן בו לספרות חז"ל, למדרשי האגדה, במגמה של חידוש המדרש בידי הלומדים בני ימינו.

 

אסיים בציטוט מדברים שכתב לפני שנות דור ארי אלון, מן האושיות המרכזיות של עולם ההתחדשות היהודית, בספרו "עלמא די", אודות שפת המדרש.

 

"שפת המדרש היא שפה שונה לחלוטין מהשפה המדעית. השפה המדעית טוחנת את הסמל הגולמי במטחנות נוסחאותיה האנאליטיות; שפת המדרש מגבשת את הנוסח לסמל גולמי. השפה המדעית מפשיטה; שפת המדרש מגשימה. השפה המדעית מגדירה; שפת המדרש פורצת גדורות. השפה המדעית שואפת לגלות את עולם המושגים של יוצרי הסמל; שפת המדרש נוטה להתעלם מעולם המושגים של יוצרי הסמל. השפה המדעית רואה במדרש אמצעי לפריצת דרך אל העבר; שפת המדרש רואה בסמל אמצעי לפריצת דרך אל העתיד. השפה המדעית מתיימרת להיות אובייקטיבית; שפת המדרש מתיימרת להיות סובייקטיבית. שפת המדרש מוציאה את הסמל מהקשרו; שפת המדע שואפת להחזיר את הסמל אל הקשרו. ידיעת השפה המדעית היא תנאי הכרחי להיות האדם הריבוני, אך לא תנאי מספיק. אדם שלא יודע לשאול - מיהו האדם שיצר יש מאין את המשפט: 'בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ', לא יכול להיות אדם ריבוני. אדם שלא שואף להבין את מניעיהם הגלויים והסמויים של בוראי האלוהים בכל הדורות לא יכול להיות אדם ריבוני. אבל מדען שלא יודע לדבר עם הילד שלו בשפת המדע הבדיוני על התוהו ועל הבוהו שקדם לבריאת העולם על ידי אלוהים – איננו יכול להיות אדם ריבוני. הדירוג האקדמי שלו יכול להרקיע שחקים, אך סולמו איננו מוצב ארצה. בקיצור: רק בית מדרש ריבוני לשוחרי מדע יביא להנהגה ריבונית".

 

בית המדרש הריבוני, המתחדש, פתח את שערי התורה בפני כל יהודי, ללא אפליה על בסיס הביוגרפיה הרוחנית והתרבותית שלו. תנועת ההתחדשות היהודית, רואה בשפה היהודית את המגרש המשותף לשיג ושיח בין כל חלקי העם היהודי, ללא התנשאות של מי שמנכסים לעצמם את היהדות על פני מי ש"עגלתם ריקה", כביכול. שפת המדרש היא שפה מרכזית במגרש הזה. המגרש שייך לכולנו, המדרש שייך לכולנו, וכאשר המתבכיינים על כך שכביכול "מחרימים" אותם ממשיכים לדבוק בשיח המדיר, הם הופכים פחות ופחות רלוונטיים לתמורות בהוויה היהודית בישראל.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 9/3/2013 17:29   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, הזירה הלשונית, היסטוריה, חברה, חינוך, יהדות, מנהיגות, ספרות ואמנות, פוליטיקה, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



רשימת השגיאות של שלי יחימוביץ'


כפי שכתבתי במדור זה, בבחירות האחרונות תמכתי במפלגת העבודה. הייתה זו בראש ובראשונה הצבעה אישית בעד שלי יחימוביץ', שאני רוחש לה הערכה רבה. אף שראיתי בהודעתה טרם הבחירות שלא תצטרף לממשלה משגה חמור, אני מעריך את כושר העמידה שהיא גילתה מול הלחצים והפיתויים להצטרף לממשלה. שלי יחימוביץ' מוערכת גם בעיני יריביה הפוליטיים כבעלת יושרה, ואילו הפרה את דברתה, לא זו בלבד שהייתה מאבדת את עולמה, היא גם הייתה גורמת נזק נוסף למעט האמון הציבורי בפוליטיקה ובפוליטיקאים.

 

דווקא בשל הערכתי לשלי יחימוביץ' ותמיכתי בה, אני רואה לנכון להצביע על שגיאותיה, שהרי תמיד סלדתי מחסידים שוטים. אני מאמין שביקורת יש להפנות בראש ובראשונה פנימה, כלפי הקרובים ביותר.

 

במאמר זה אני מותח ביקורת על שתי שגיאות חמורות שעשתה השבוע יחימוביץ'.

 

 

            גלגל ספייר

 

שלי יחימוביץ' הכריזה, שאם "הבית היהודי" תפרוש מהממשלה לקראת הסדר מדיני, מפלגת העבודה תצטרף במקומה. זו הודעה מוזרה מאוד.

 

מפלגת העבודה רצה לבחירות עם מסר מרכזי ברור וחד – המסר החברתי כלכלי הסוציאל דמוקרטי. שלי יחימוביץ' לא הצטרפה לממשלה, אף שהוצע לה התפקיד המשמעותי ביותר להגשמת הדרך הזאת – משרד האוצר עם מלוא הסמכויות, בטענה שבשיחות עם נתניהו הייתה תהום אידיאולוגית, כהגדרתה, בין שתי המפלגות.

 

ולפתע, שלי מכריזה שאם תהיה התקדמות בנושא שהיה שולי לחלוטין בקמפיין הבחירות שלה, היא תצטרף אוטומטית לממשלה שבנושא המרכזי בעבורה פעורה ביניהן תהום, וזאת ללא תנאי – כלומר ללא השפעה על הדרך החברתית כלכלית וללא קבלת תיק האוצר, שהוצע לה עכשיו. אז היכן ההיגיון?

 

עצם ההתחייבות מראש להצטרף לממשלה בשל התהליך המדיני היא איוולת. תהליך מדיני הוא מילת קסם חסרת תוכן? איך אפשר לתמוך בתוצאה שאיננו מכירים? אולי יתרקם הסכם מסוכן? מפלגה היא אוטומט? פוליטיקה היא "נעשה ונשמע"?

 

שלי יחימוביץ' אמרה את הדברים באזכרה ליגאל אלון, בקיבוץ גינוסר, במלאת 33 שנה למותו. יגאל אלון לא היה פוליטיקאי אוטומטי ולא אמר הן באופן אוטומטי לכל הסכם מדיני של ממשלת הליכוד. הוא התנגד להסכם קמפ-דיוויד שעליו חתם בגין, בעיקר בשל התנגדותו לעקירת יישובי סיני ולנסיגה לקווי 49', שהייתה תקדים מסוכן לזניחת רעיון הפשרה הטריטוריאלית. אמנם בסופו של דבר הוא נמנע בהצבעה, אך ביקורתו הייתה חריפה.

 

לאחר דבריה אלה הוסיפה שלי, שאינה מאמין שבאמת בנימין נתניהו יוביל תהליך מדיני שיביא להסכם. אלה הם דברי אופוזיציה אוטומטית, דברים לא רציניים. הרי שלי יודעת היטב, שהפלשתינאים אינם רוצים בהסדר אמתי ומתעקשים על "זכות" השיבה שנועדה לממש את חזון שתי המדינות הפלשתינאיות בא"י. האשמת ממשלת ישראל באחריות לכך שאין הסכם אינה הוגנת ואינה הולמת אופוזיציה אחראית. אם שלי יחימוביץ' רוצה לבנות את מפלגתה באופוזיציה כאלטרנטיבה לשלטון, מן הראוי שתשאיר לזהבה גלאון את תפקיד האופוזיציה האוטומטית חסרת האחריות.

 

            תרנגול הכפרות של שלי יחימוביץ'

 

חובתו המוסרית של מנהיג מפלגה, לנקות את האורוות בתוכה ולהילחם בשחיתויות הקיימות בה. לכן, לכאורה, יש לשבח את שלי יחימוביץ' על כך שחשפה את שמו של החשוד עמיר פרץ.

 

אולם בצעדה זה יחימוביץ' פעלה בדרך הקלה – היא לא נאבקה בשחיתות מבית, אלא הטילה את כולה על מי שפרש מן המפלגה. אך קניית הקולות לא הייתה ב"התנועה" אלא במפלגת העבודה. ועמיר פרץ אינו החשוד היחיד, אלא גם השר לשעבר מג'אדלה וח"כ אראל מרגלית. מאחר ועמיר פרץ פרש ממפלגת העבודה, החשד נגד מרגלית, חבר סיעתה, אמור להטריד את יחימוביץ' יותר מהחשד נגד עמיר פרץ.

 

שלי יחימוביץ' לא נהגה באומץ. כשהכותרות דיברו על שחיתות במפלגתה, היא הסיטה את האש לכיוונו של עמיר פרץ, שכבר אינו חבר מפלגתה. הדלפת שמו נתפסה כנקמנות יותר מאשר כמלחמה בשחיתות.

 

* "שווים"

נכתב על ידי הייטנר , 9/3/2013 01:04   בקטגוריות אנשים, חברה, חוץ וביטחון, כלכלה, מנהיגות, פוליטיקה, שחיתות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



יומן בחירות 2013 (מא)


            מלחמת העצמאות של הציונות הדתית

 

הציבור הדתי לאומי, כידוע, מקצין, מתחרד"ל, מתחרד. הביטוי לכך הוא בעיקר בתחום ה"צניעות"; ההפרדה בין המינים, קודי לבוש מחמירים, "שמירת נגיעה", "קול באישה ערווה", הדרת נשים וכו'. וכאשר התופעה מתוארת, תמיד יש מי שמזכיר ש"כשאנחנו היינו ב'בני עקיבא' אפילו הריקודים היו מעורבים, והיום יש הפרדה גם בפעילות". אני זוכר, איך בילדותי, החוף המופרד בימה של ת"א היה החוף של בני ברק. רק חרדים רחצו בו. הציבור הדתי לאומי התרחץ עמנו, בחופים המעורבים.

 

אז יש לי חדשות. משהו חדש מתחיל בציבור הדתי לאומי, הנמצא היום בעיצומו של מהלך פוסט חרד"לי מובהק. והמהלך המרתק הזה בא לידי ביטוי גם ב"צניעות". המטוטלת עוברת היום לכיוון ההפוך. אם רק לפני שנים אחדות, יותר ויותר חתונות במגזר הדתי לאומי היו מופרדות, בניגוד למסורת של המגזר הסרוג, הרי שהיום אנו שבים לראות בחתונות מעגלי ריקוד מעורבים (!). ואנו רואים זאת גם בקהילות שההפרדה בין המינים הייתה השם הנרדף שלהן. לפני חמש שנים, אי אפשר היה להעלות זאת על הדעת.

 

מה קרה בחמש השנים הללו? הבשילו תהליכים שרחשו בציונות הדתית מתחת לפני השטח במשך שנים רבות. תהליך אחד – מהפיכה פמיניסטית חסרת תקדים בחברה הדתית לאומית, שהחלה בנשים למדניות, תלמידות חכמים, ונמשכת במניינים שוויוניים ועוד. פשוט, נשים דתיות לאומיות אינן מוכנות עוד להשלים עם מעמדן הנחות כ"מלכה". תהליך אחר, גורף, הוא שרבים וטובים בציבור הדתי לאומי חדלו לחשוש מהכינויים "דתי-לייט", "חפיפניק", "מזרוחניק". הם יודעים שאמונתם ודבקותם בהלכה, אינה מחייבת את קבלת הקודים החרדיים של "צניעות" ושל בריחה מהתמודדות עם אתגרי המודרנה. נמאסה עליהם ההתבטלות בפני החרדים, שהם כביכול "אוטנטיים יותר", "רציניים יותר", כאילו חומרות יתר והוספת סייג על סייג על ההלכה, הם ביטוי אוטנטי של היהדות. הם רוצים בחיים דתיים שאינם מנוגדים לטבעם האנושי ואין בהם האובססיה של הפחד ממיניות, שבאה לידי ביטוי בחומרות ה"צניעות" המיותרות הללו.

 

ומדוע אני מזכיר את הנושא החברתי – תרבותי הזה ביומן הבחירות? כיוון שיש לכך גם משמעות פוליטית. הביטוי הפוליטי הוא מלחמת העצמאות של הציונות הדתית, הזוקפת את גבה השפוף ואינה מוכנה עוד להיות אסקופה הנדרסת בפני החרדות.

 

הציבור הדתי לאומי בחר למנהיגו את נפתלי בנט, המייצג ומבטא את הדרך הזאת. הציבור הזה מקבל את נפתלי בנט ואינו סונט בו על שרעייתו לובשת מכנסיים ואינה חובשת כיסוי ראש ומכבד את העובדה שהוא לוחץ ידי נשים. הציבור הזה רצה בצירופה של איילת שקד, אישה חילונית, לרשימתו. הציבור הזה מרגיש נוח יותר עם הציבור החילוני, המשרת כמותו בצה"ל, תורם לחברה ולכלכלה, עובד. הציבור הזה מריץ את הרב דוד סתיו, יו"ר רבני צוהר, לתפקיד הרב הראשי ומנסה לשחרר מחדש לפחות חלק מעמדות הממסד הדתי שנכבשו בידי ש"ס לאורך השנים, המאיסו את הדת על הציבור החילוני ופגעו קשות בגיור עולים מחבר העמים שאינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה.

 

ולכן, גם אם הברית בין בנט ולפיד היא תוצאה בדיעבד של התמודדות עם טקטיקה פוליטית של נתניהו שניסה לדחוק מן הקואליציה את "הבית היהודי", ולא ביטוי מושכל מובנה של תהליך עומק אמתי, ברור שבנט לא יכול היה לנהוג כך, אלמלא ידע שהציבור שלו יתמוך במהלך. ואכן, הציבור הדתי לאומי, ברובו המכריע, כולל החלקים היותר שמרניים בתוכו, אפילו הגורמים החרד"ליים, הולך עמו ותומך בו ובדרכו. זאת, כיוון שהמהלך הפוליטי הזה, גם אם לא תוכנן מראש, מבטא את התהליך החברתי המתרחש בשטח.

 

וזו בשורה גדולה לחברה הישראלית.

 

            הגיבור הטרגי של הבחירות

 

הגיבור הטרגי של הבחירות הוא הרב חיים אמסלם. למה טרגי? לא להיבחר לכנסת זו טרגדיה? לא. אבל במקרה של אמסלם - כן.

 

חיים אמסלם הלך עם האמת שלו עד הסוף ושילם מחיר יקר של קרע עם הקהילה שלו, וחרם מצִדה עליו ועל משפחתו. חרם כזה הוא אסון כבד לכל אדם, ודאי למי שהקהילה הייתה כל עולמו.

 

והנה, דווקא כאשר הנושאים שהוא העלה על סדר היום, הצורך בריפוי תחלואי החברה החרדית והשתלבות הציבור החרדי בחברה הישראלית עלו לראש סדר היום הפוליטי, הוא נדחק מן הכנסת, הוא לא יוכל להמשיך ולהיאבק על דרכו, הוא לא יוכל להמשיך להציג דרך חלופית המבטאת את המסורת המזרחית במיטבה, אך בעצם... אין לו לאן לחזור. הוא שרף את הגשרים.

 

ערב חג החירות, ראוי אמסלם להוקרת החברה הישראלית על האומץ של מי שבחר ללכת נגד הזרם, תוך נכונות לשלם את המחיר הכבד.

 

אני מקווה, שהציונות הדתית תאמץ את הרב אמסלם לחיקה, ושהוא יקבל תפקיד הולם שבו יוכל להמשיך לתרום לחברה הישראלית ולהשפיע עליה.

           

            יאיר ברח

 

במשך שנים היה השר דוד לוי אופוזיציה פנימית בתוך הממשלה לשרי האוצר בממשלות בגין (ארליך, הורביץ, ארידור). כאשר שמיר נבחר לראשות הממשלה הוא הציע ללוי את תיק האוצר, ולוי דחה אותו מכל וכל. במקום לקחת אחריות, להוביל דרך אחרת, להוכיח שאפשר גם אחרת, הוא העדיף להישאר בתפקיד המבקר, ולא להפשיל שרוולים ולקחת על עצמו את התפקיד הקשה, לעתים כפוי הטובה, שעלול לפגוע בפופולאריות שלו. בכך הפגין חוסר מנהיגות.

 

היום, כך נראה, יאיר לפיד נוהג כמותו. "איפה הכסף?" הוא שאל ותקף את המדיניות הכלכלית של הממשלה. והנה, נתניהו מציע לו את תיק האוצר והוא מסרב. תיק החוץ, כנראה, יותר סקסי. "מסתובב בעולם כשאת ישנה, כובעי בידי, אני מוכרח לרוץ". קשה יותר להיכשל בו. אבל בכך יאיר לפיד בורח מאחריות ומפגין חוסר מנהיגות.

 

            ארגז ברזל

 

פרשת עמיר פרץ – הצבע חזר לזקן של עמרם מצנע.

 

            תרנגול הכפרות של שלי יחימוביץ'

 

חובתו המוסרית של מנהיג מפלגה, לנקות את האורוות בתוכה ולהילחם בשחיתויות הקיימות בה. לכן, לכאורה, יש לשבח את שלי יחימוביץ' על כך שחשפה את שמו של החשוד עמיר פרץ.

 

אולם בצעדה זה יחימוביץ' פעלה בדרך הקלה – היא לא נאבקה בשחיתות מבית, אלא הטילה את כולה על מי שפרש מן המפלגה. אך קניית הקולות לא הייתה ב"התנועה" אלא במפלגת העבודה. ועמיר פרץ אינו החשוד היחיד, אלא גם השר לשעבר מג'אדלה וח"כ אראל מרגלית. מאחר ועמיר פרץ פרש ממפלגת העבודה, החשד נגד מרגלית, חבר סיעתה, אמור להטריד את יחימוביץ' יותר מהחשד נגד עמיר פרץ.

 

שלי יחימוביץ' לא נהגה באומץ. כשהכותרות דיברו על שחיתות במפלגתה, היא הסיטה את האש לכיוונו של עמיר פרץ, שכבר אינו חבר מפלגתה. הדלפת שמו נתפסה כנקמנות יותר מאשר כמלחמה בשחיתות.

 

            חובם לחברה

 

שני שופטים בישראל הסעירו לאחרונה את הציבוריות הישראלית בשל חשד לפלילים: "השופט המכה" והשופט הנמלט דן כהן, החשוד בעבירות שוחד, ויתכן שיחזור לישראל במסגרת עסקת טיעון. מבלי להיכנס לפרטי החשדות (ובמקרה של "השופט המכה" החקירה רק החלה ומוקדם להסיק מסקנות לגביה), עולה כאן שאלה עקרונית. והיה, ושופט יורשע בפלילים וישב בכלא – האם לאחר שחרורו הוא יוכל לחזור לכס השיפוט.

 

אין לי ספק שהצגת שאלה כזו לציבור תענה בשלילה מוחלטת. למה בעצם? הרי הוא כבר מילא את חובו לחברה, ולמה שייענש פעמים? כיוון שבכך שמילא את חובו לחברה, אין הוא נדרש עוד להיענש, לשבת בכלא וכד'. אולם אין הדבר מטהר את עברו ואינו מכשיר אותו להיות שופט בבית המשפט. הדבר פשוט אינו מתקבל על הדעת.

 

אז למה כאשר אני כותב זאת על מנהיגים פוליטיים, כמו אולמרט, דרעי והנגבי מאשימים אותי בצדקנות?

 

            לא תהיה ממשלת מיעוט

 

שואל אהוד בן עזר: " האם אתם בטוחים שביבי לא יעשה תרגיל של הרגע האחרון, ישאיר את לפיד ובנט בחוץ, ויסגור קואליציה, אפילו של מיעוט, עם ש"ס והחרדים, תוך שהוא ממשיך להאשים את לפיד-בנט ב'חרמות'?"

 

התשובה היא, שלא יהיה תרגיל כזה, מהסיבה הפשוטה – לא יכולה לקום ממשלת מיעוט. ממשלת מיעוט תתכן רק במצב של תמיכה או לפחות הימנעות מבחוץ של אחת הסיעות. למשל – אם תקום ממשלת מיעוט שתמנה 59 ח"כים, היא תוכל להיבחר אם שלושה ח"כים שאינם בקואליציה ימנעו או ייעדרו מן ההצבעה, וכך מספר המתנגדים יהיה קטן יותר, 58 ח"כים.

 

הליכוד ביתנו + המפלגות החרדיות + "התנועה" = 55 ח"כים. אפילו אם "קדימה" תפרוש מהברית עם לפיד ובנט ותצטרף, עדין זו ממשלת מיעוט. ואין אף סיעה שתתמוך בממשלה מבחוץ או תמנע. מפלגת העבודה שבחרה באופוזיציה על אף חיזורים נמרצים ופיתויים מיניסטריאליים כבדים, ודאי שלא תתמוך מבחוץ ללא כל תמורה.

 

על פי שיטת הצבעת אי אמון קונסטרוקטיבית הנהוגה היום בישראל, המחייבת תמיכת 61 ח"כים בממשלה חלופית כדי להפיל ממשלה מכהנת, קשה מאוד להפיל ממשלה. אולם כדי שהממשלה תכהן, על הכנסת לאשר את הקמתה ברוב קולות. ממשלת מיעוט פשוט לא תקום. אם נתניהו לא יציג לנשיא קואליציה, פרס יוכל, על פי חוק, להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר או שתתקיימנה בחירות חוזרות.

 

נתניהו אינו מתאבד פוליטי ולכן לא יעשה זאת. יתכן שהוא עוד ינסה לשכנע את מפלגת העבודה להצטרף או לפרק את ברית לפיד בנט ולוותר על לפיד, אך יש להניח שהוא הפנים עם העובדה ששני המהלכים הללו חסרי סיכוי.

נכתב על ידי הייטנר , 7/3/2013 11:34   בקטגוריות דת ומדינה, היסטוריה, חברה, יהדות, מנהיגות, פוליטיקה, ציונות, שחיתות, תרבות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)