לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

התחדשות יהודית - הלכה למעשה (א)


ערב פורים קיבלתי בדואל מצגת שהעכירה מאוד את רוחי. הייתה זו מצגת שכתב הרב החרדי ישראל יעקובוביץ', תחת הכותרת "הסדר דו קיום יהודי בישראל", שבה הוא הציע להפריד את מדינת ישראל לפדרציה של שתי קהילות אוטונומיות, שתבטאנה את שני הזרמים בציבור הישראלית – הקהילה התורנית והקהילה הליברלית. הקהילה התורנית היא המגזר החרדי. כל השאר אמור להיות הקהילה הליברלית. תיאור אותה קהילה, הוא בעצם תיאור הקצה השמאלי הרדיקלי של מרצ, כלומר כבוד הרב אולי מיטיב לשלוט בתוכנת "פאוור פוינט", אך את החברה הישראלית הוא ממש לא למד להכיר. אך מה שמשמעותי בעיניי הוא המסר – האמירה שאיננו יכולים עוד לחיות יחד והדרך היחידה לשמור על איזשהו דו קיום הוא בהיפרדות – אם השמאל ואימינה ואם הימין ואשמאילה. מיד חשבתי על נבואתו של יחזקאל: "ולא יהיו עוד לשני עמים ולא יחצו עוד לשתי ממלכות" ושלחתי את הפסוק לחברי הפורום שקיבל את המצגת. אולם אני יודע – אין שום סיכוי שאוכל להשפיע על אנשים הנמצאים במקום שבו נמצא כותב המצגת. וחבל להשחית מזמני ומרצי על ניסיון סרק לשכנע אותם.

 

"סור מרע ועשה טוב" – אני מאמין שאין די בהטפה נגד הרע. חשוב יותר לעשות טוב. יש בחברה הישראלים כוחות צנטריפוגליים המפרקים ומפוררים אותה. הדרך להתמודד עמם, היא עשיית טוב בכיוון ההפוך – בכיוון של חיזוק האחדות בחברה היהודית הישראלית, תוך כיבוד השונות בתוכה וחיזוק צביונה היהודי הציוני. זאת השליחות המרכזית של תנועת ההתחדשות היהודית בישראל.

 

****

 

במסגרת תפקידי כמנהל "יובלים" – מרכז פלורליסטי לתרבות וזהות יהודית במכללת תל-חי, אני מרכז את תכנית "גוונים בגליל" – תכנית המעצבת קבוצת מנהיגות קהילתית וחינוכית בגליל, הכוללת מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, מנהלי מתנ"סים, מנהלי בתי ספר ומנהלי מרכזי צעירים, סביב רעיונות של התחדשות יהודית, פלורליזם יהודי וצדק חברתי.

 

בשבוע שעבר יצאנו לסיור משותף, לראות בעינינו את הנושאים שעליהם אנו דנים בכיתה. כמובן שראיתי בכך הזדמנות להעלות את הקבוצה לגולן, להכיר להם את הרוח הגולנית המביאה אותנו ליצור בגולן מודל של חברת מופת. ניתן היה להקדיש שבוע שלם להיכרות עם מיזמי ההתחדשות היהודית בגולן, החל בפעילות המתנ"ס ובעיקר מרכז חגים, דרך פעילות מערכת החינוך הפורמלית ובעיקר תכנית "בארי" ועד פגישות עם הדמויות המרכזיות במועצה המובילות את התחום. אולם כיוון שאי אפשר לבלוע הכל, התמקדנו במספר מצומצם של ספינות דגל.

 

הכרנו את היישוב נטור – מושב משותף לדתיים וחילונים, את בית הספר "שורשים" המשותף לחילונים ודתיים, נפגשנו עם תושבת גוש קטיף לשעבר ונחשפנו לקליטת הקבוצה בגולן כביטוי עילאי של סולידריות יהודית וביקרנו במדרשת השילוב, מעין ישיבת הסדר של דתיים וחילונים, בנות ובנים, במבוא חמה. בכל המקומות ראינו עד כמה ההפרדה הדיכוטומית ל"חילונים" ו"דתיים" מנותקת מן המציאות. כל המקומות הללו הציגו אלטרנטיבה למגמות הקרע והשסע; אלטרנטיבה של אחדות לאומית; אחדות שהיא לחלוטין אינה אחידות. התרוממות הרוח שאפיינה אותנו בכל המפגשים בגולן, נמשכה גם בפגישה עם חברי הקהילה הרפורמית החדשה בראש פינה, המחברת אנשים שחשו צמא וכמיהה להתחבר לזהותם ולתרבותם היהודית, והם יוצרים קהילה יפהפיה הנותנת מענה לכמיהה והיא תלך ותתפתח, תגדל ותתבסס בשנים הבאות.

 

****

 

ובמהלך הסיור ביקרנו גם את קהילת חסידות גור בחצור. הפגישה עם הרב יוסי, נציג החסידות, הייתה קשה וטעונה מאוד. דבריו היו ברוח המצגת עליה סיפרתי.

 

"אנחנו חיים על פלנטה אחרת", הוא אמר לנו. "משני צדי הכביש ההיקפי של קריית גור, נמצאות שתי פלנטות נפרדות" הוא אמר, וכלל לא הצביע על כך כבעיה שיש לפתור אותה או להתמודד עמה. אין דבר שהוא וחבריו חרדים ממנו יותר מהשתלבות בחברה הישראלית.

 

"אל תאמינו לפוליטיקאים החרדים האומרים לכם שמבחינתנו אלה שאינם לומדים יתגייסו לצבא", הוא פקח את עינינו. "הם לא ילכו לצבא, כיוון שהבעיה בהליכה לצבא אינה קשורה רק ללימוד תורה, אלא לשמירת אורח החיים שלנו. מי שילך לצבא, קטנים הסיכויים שיישאר באורח החיים שלנו ולכן נעשה הכל כדי שלא ילכו לצבא. בכל בוקר אנחנו מתפללים 'אל תביאנו לא לידי ניסיון ולא לידי ביזיון'. אנחנו לא רוצים לשלוח את הבנים שלנו ללוע הארי ולסמוך על הנס. רק לעתים רחוקות קורים נסים. נכון, אנחנו מפחדים. הרי אנחנו חרדים".

 

איך נוכל להיות אותו עם? שאלנו. מה מחזיק אותנו יחד? הקשינו. אך כל השאלות הללו כלל לא עניינו אותו. הוא לא הבין על מה אנו מדברים.

 

****

 

קיומו של העם היהודי לאורך הדורות, בניגוד לכל עמי קדם, נובע בראש ובראשונה ממחויבות עמוקה לערך הערבות ההדדית, הסולידריות היהודית. כל יהודי בקצה העולם ראה עצמו אחראי לשלומו של יהודי בקצהו האחר.

 

הקמת הזרם האורתודוכסי, כתגובה להשכלה ולהקמת הזרם הרפורמי, לפני כ-200 שנה, שברה את הסולידריות הזאת. לראשונה, הוחלף בקרב זרם שלם ביהדות, בשם היהדות, הערך היהודי העליון של "כל ישראל ערבין זה בזה", בערך אלטרנטיבי של "המחנה הנשאר לה'" – התבדלות כדי לשמור על המחנה מפני השפעתו של שאר העם, שמן הסתם ילך ויאבד את יהדותו לדעת (מאוחר יותר צמחה מתוכה האורתודוכסיה המודרנית, שביטויה בישראל של היום היא הציונות הדתית, הרחוקה ת"ק פרסה מאותה גישה). המדהים הוא, שלמרות שהמציאות בת המאתיים שנה טפחה על פני המאיימים בשמד רוחני, (גם הפריחה חסרת התקדים של עולם הישיבות החרדיות לא הייתה אפשרית אלמלא קיומה של מדינת ישראל, שהנה תוצאה ישירה של המהפכה הציונית). אולם גם היום מדבר יוסי מקהילת חסידות גור בחצור, על התבדלות מפני העם המתבולל, שנכדיו לא יהיו יהודים...

 

הביטוי האקטואלי של אותה בדלנות הוא הסירוב של המגזר החרדי לשרת בצה"ל. בפגישה עם יוסי, שמענו באופן בלתי אמצעי, ללא כחל וסרק, את האידיאולוגיה הבדלנית.

 

למה הכנסנו את הפגישה עם חסידי גור לסיור? "יובלים", כמרכז פלורליסטי, שולל כל שלילה של זרם כלשהו ביהדות. אנו מכבדים גם את הזרם החרדי, ורואים בו חלק בלתי נפרד מעמנו, המחייב אותנו לסולידריות עמו. החרדים הם אחינו. אחים טועים, אבל אחים. אחים חטאים, אבל ישראל – גם שחטא, ישראל הוא. והרי מדובר בתינוקות שנשבו, ואנו מייחלים לחזרתם בתשובה.

 

הדברים ששמענו הם דברים קשים, אבל אני מאמין שכל עוד אנו יכולים להיפגש ולהידבר, יש  חשיבות רבה בעצם המפגש.

 

אולם בעוד עם החרדים כל שאנו יכולים לעשות כעת הוא לשמור על רמה בסיסית של הידברות וקשר, עיקר מעיינינו מוקדשים לגורמים הקונסטרוקטיביים בעם ישראל, השותפים לתהליכי הבניה והיצירה וחיזוק החברה הישראלית; לתהליכי ההתחדשות היהודית.

 

על המון הדברים היפים שראו עינינו בסיורנו בגולן – בחלקים הבאים של המאמר.

 

חלק ב' - דברים יפים ראו עינינו

 

את חלקו הראשון של המאמר – רשמי סיור עם קבוצת "גוונים בגליל", הקדשתי בעיקר למפגש עם נציג קריית חסידות גור בחצור הגלילית – שיחה טעונה וקשה, שהמסר שהועבר לנו בה הוא של היפרדות לשני עמים; אנו חיים על שתי פלנטות שונות, ואין דבר מסוכן יותר עבור הפלנטה החרדית מהמפגש עם הפלנטה האחרת. אסור לנו לתת לדברים האלה לְרָפּוֹת את ידינו. חשיבות המפגש עם החרדים היא בעצם קיומה – כל עוד אנו נפגשים ונדברים, יש תקווה. ובסך הכל, אני מאמין שהקיצוניות הזאת הינה מלחמת מאסף של הממסד החרדי, אל מול רוחות אחרות בתכלית המנשבות בציבור החרדי וכמהות לישראליזציה. אולם את עיקר האנרגיה איננו צריכים להשקיע בקצוות, אלא ביצירת מרכז של ממלכתיות ציונית, המשותף לחילונים, מסורתיים ודתיים, סביב רעיון ההתחדשות היהודית. אני מאמין, שבגולן יש פוטנציאל ליצירת מופת לאומי של מרכז כזה. לב הסיור שלנו היה המפגש עם הדברים היפים המתרחשים בגולן, ובראש ובראשונה בית הספר "שורשים" ומדרשת השילוב.

 

כאמור, תכנית "גוונים בגליל" הינה תכנית המעצבת קבוצת מנהיגות קהילתית וחינוכית בגליל, הכוללת מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, מנהלי מתנ"סים, מנהלי בתי ספר ומנהלי מרכזי צעירים, סביב רעיונות של התחדשות יהודית, פלורליזם יהודי וצדק חברתי. מהרכב הקבוצה, שהמשותף לחבריה הוא תפקידם החינוכי – קהילתי, ניתן להבין שאין המדובר בבית מדרש של "פריקים" להתחדשות יהודית, אלא קבוצה מובחנת של בעלי תפקידים באזור, שאנו רואים בהם שותפים פוטנציאלים להגשים חלום אזורי, לחולל שינוי חברתי. עם זאת, זו תכנית וולונטרית, ומי שבחר ליטול בה חלק – הנושא לבטח אינו זר לו. יש בקבוצה חילונים ודתיים, אך אין בה חילונופובים ולא דתופובים. ההתפעלות וההתפעמות מהמפעלים החינוכיים בהם ביקרנו, הייתה משותפת לכל הקבוצה, על כל גווניה.

 

המסר הראשון בו פתחה בינה פבזנר, מנהלת בית הספר "שורשים" בנטור – המשותף לחילונים ודתיים, את שיחתה אתנו, היה שכאשר היא משתמשת במושגים "דתיים" ו"חילונים" היא עושה זאת לנוחות המאזין, אולם ככל שהיא מעמיקה בנושא, היא לְמֵדָה שהאבחנה הזאת מלאכותית, ויש קשת רחבה של אורחות חיים שההגדרות הקונבנציונליות הללו אינן מסוגלות להגדיר אותם.

 

בבית הספר נהוגה חובת תפילת בוקר. והנה, יש ילדים "דתיים" שאינם רוצים להתפלל ורוב הילדים ה"חילונים" רוצים ומתחברים לתפילה. התפילה היא משותפת. כל הכיתה מתפללת, הבנים והבנות יחד, ובראש המחנך – אחת היא אם הוא "דתי" או "חילוני". הילדים אינם מחויבים לחבוש כיפה ואף לא המורים – כל אחד על פי רצונו. בכל כיתה התפילה נשמעת אחרת – בכיתה אחת היא תפילה חרישית, בכיתה אחרת – שירה סוערת. איש אינו בודק את הילד הבודד היושב בכיתה - האם הוא מתפלל, מה הוא אומר, אבל הכל הנם חלק מחוויית התפילה, שנועדה להבטיח שכל ילד יהיה בן בית בתרבות היהודית, ובתוכה – בתפילה. ואי אפשר להיות בן בית רק מ"ללמוד על" (והלוואי ובבתי הספר החילונים היו לומדים על), אלא יש "לחוות את".

 

חובת התפילה אינה כפיה דתית? נשאלה בינה, והשיבה – שהבחירה בבית הספר היא וולונטרית. הכל שקוף לחלוטין וגלוי לכל, והורים השולחים את ילדיהם לבית הספר הם כאלה שבחרו דווקא בבית הספר הזה, על מה שיש בו.

 

אולם אין זה אומר שאין מחלוקות. מאיזה סידור יתפללו? תחילה התפללו הילדים מתוך סידור של רשת תל"י, המקורבת לתנועה ליהדות מסורתית (קונסרבטיבית). אין כמעט הבדל בין נוסח התפילה בסידור הזה לנוסח בסידור האורתודוכסי, אולם עצם השייכות הזאת והקרדיטים לתנועה, עוררה מחלוקת בקרב ההורים. פניה של אחד ההורים שכעס על הכנסת הסידור זה, הביאה לשיחת הורים מרגשת ומשמעותית מאוד, שבסופה הוחלט לעצב סידור ייחודי לבית הספר – "סידור שורשים". הרב אביה רוזן עמד בראש הצוות שערך את הסידור. רועי שנער אייר אותו. הנוסח, אמר לנו אביה, הוא היחיד שבני כל העדות יכולים להיות בו בבית. הנה, כבר בשורה של בית הספר לעולם היהודי כולו.

 

בעיקרו, הסידור הוא אורתודוכסי, הכל בו על פי ההלכה. אולם הוא כולל בתוכו, בנוסף לתפילות, טקסטים רבים ומגוונים, של לאה גולדברג, נעמי שמר, הרב קוק, אהוד מנור, עוזי חיטמן, תהילים, מיכה שטרית, חמוטל בן זאב, חנה סנש ואחרים, שהרי גם השירה העברית והזמר העברי הנם סוג של תפילה, ולא ננעלו שערי תפילה. החריגה היחידה מן הסידור הקונבנציונלי היא בברכות השחר. לצד הנוסח המסורתי – "שלא עשני גוי... שלא עשני עבד... שלא עשני אישה..." מופיע נוסח חלופי, המנוסח על דרך החיוב, ומקובל היום גם בלא מעט קהילות אורתודוכסיות – "שעשני ישראל... שעשני בן חורין... שעשני כרצונו". אילו הייתי בצוות שיצר את הסידור, הייתי מתעקש על עוד כמה שינויים. למשל – על אלוהי אברהם יצחק ויעקב הייתי מוסיף את שרה, רבקה רחל ולאה. אולם התוצר הסופי יפה, מרגש ויש בו בדרכו שילוב ראוי של מסורת והתחדשות.

 

סיפורה של בינה על מסיבת קבלת הסידור, בהשתתפות ההורים, ריגשה אותנו מאוד, וכך גם תיאורה את השירה הרמה והחגיגית בתפילה לשלום המדינה.

 

בינה סיפרה על ביקור באושוויץ עם תלמידיה ב"נופי גולן" שבה אחת התלמידות לראשונה בחייה ראתה טלית, ושאלה אותה מהו הבד הזה. ילדים יהודים, ישראלים, צריכים לנסוע לאושוויץ, דווקא לאושוויץ, המקום הטמא ביותר עלי אדמות, כדי ללמוד את היסודות הבסיסיים ביותר של יהדותם?! כל ילד יהודי זכאי להכיר את יהדותו. בית הספר "שורשים" מאפשר לכל ילד לממש את זכותו, בניגוד לבתי ספר חילונים. הילדים הדתיים לומדים פתיחות מהי, פלורליזם מהו, דרכים שונות לביטוי היהדות. הכל יוצאים נשכרים.

 

"שורשים" אינו בית ספר אליטיסטי, אינו בית ספר פרטי, הוא בית ספר ממלכתי, מוכר ורשמי, מתוך אידיאולוגיה. בלשונה של בינה: "כפי שאין לנו דתומטר בכניסה, כך אין לנו כספומט".

 

ויותר משחשתי גאווה, בהצגת יופיו של הגולן לאנשי הגליל, התרשמתי מהתפעלותם של אנשי החינוך הבכירים. שהרי המטרה שלנו אינה רק לראות ולהתרשם, אלא ללמוד בעיניים מעשיות, כדי לחולל שינוי.

 

בחלקו השלישי והאחרון של המאמר, אתאר את הדברים היפים שראו עינינו במדרשת השילוב.

 

חלק ג' - סיירת מטכ"ל של ההתחדשות היהודית

 

החמץ שאותו הייתי רוצה יותר מכל לסלק מחיינו, ערב פסח השתא, ולא רק לשבעה ימים, הוא המחיצה המיותרת בין חילונים ודתיים. לא, איני מחפש אחידות, ממש לא. איני חושב שעל כולנו להיות זהים, להיפך. אני מבקש אחדות של שונים. ולאו דווקא אחדות של שונים, שבה כל אחד כבול לנקודת המוצא ממנה בא, אלא שממנה נוצרות עוד אופציות רבות, מגוונות, שתמחקנה את הדיכוטומיה המלאכותית המחלקת אותנו לשני מחנות. סילוק המחיצה הזאת, הוא בעיניי אחד האתגרים המרכזיים של תנועת ההתחדשות היהודית בישראל.

 

מרכז "יובלים" במכללת תל-חי, שאותו אני מנהל, הוא ארגון אחד מרבים בארץ, המקדמים את ההתחדשות היהודית. תכנית "גוונים בגליל", בהשתתפות בעלי תפקידים בכירים בשדה החינוך, התרבות, האקדמיה והקהילה בגליל, הפועלת במסגרת "יובלים", נועדה לקדם את האג'נדה הזאת ולחולל שינוי אזורי. בסדרת מאמרים זו אני משתף את הקוראים ברשמי סיור שערכנו במסגרת התכנית, ובה נחשפנו לכמה מפעלים חברתיים וחינוכיים המגלמים את השינוי הזה. בחלקו השלישי והאחרון של המאמר, אתרכז במפעל שבעיניי הוא ספינת הדגל, סיירת מטכ"ל של ההתחדשות היהודית בישראל – מדרשת השילוב בגולן, שבשבוע שעבר תלמידי מחזור א' שלה סיימו את שנת הלימודים הראשונה שלהם והתגייסו לשירות מלא ומשמעותי בצה"ל. מדרשת השילוב, הנמצאת עדיין במשכנה הזמני במבוא חמה, עד מעברה למשכן הקבע בנטור, הינה ישיבה שלומדים בה בצוותא חדא חילונים, מסורתיים ודתיים, בנות ובנים, בשוויון מלא ובשותפות מלאה, בתכנית המשלבת שירות משמעותי בצה"ל (כן, גם של הבנות הדתיות) עם לימוד תורה, בתכנית בת 5 שנים. מדרשת השילוב היא הראשונה מסוגה, אך אני מאמין שכפי שקרה עם המכינות הקדם צבאיות לפני עשור וחצי, כך בעקבות המדרשה בגולן תקומנה עוד עשרות מדרשות שילוב בכל רחבי הארץ, שתצמחנה דור של תלמידות ותלמידי חכמים, מהם תבנה הנהגת העתיד של החברה הישראלית והעם היהודי, שתצעיד אותנו למקום מתוקן וטוב יותר.

 

גולת הכותרת של סיורנו, הייתה המפגש עם הרב אביה רוזן מחספין, החולם והמגשים, מי שרקם את חלום מדרשת השילוב במשך למעלה מעשור, וזכה לעמוד בראשה לצד איתמר לפיד, בן איילת השחר ותושב שמשית שבעמק יזרעאל, כחלק מתפיסה של ניהול מבוזר ודמוקרטי, ושל שותפות בין "דתי" ו"חילוני" בכל הרמות. במפגש נטלו חלק גם כמה מן התלמידים.

 

קירות בית המדרש עמוסי ספרים, אך גם על השולחנות עטופים התלמידים בספריהם, אותם הביאו עמם למדרשה; ספרי שירה קטנים על מדפים. כמורה במדרשה, בקורס על צדק חברתי ביהדות, אני מכיר את בית המדרש מצד ה"סטנדר". הפעם, אביה הרצה בפנינו, ואני ישבתי על כיסאו של אחד התלמידים. הנוף התרבותי שנגלה לנגד עיניי, אופייני לתלמידים: ישעיהו ליבוביץ' ודוד אבידן, אלתרמן לצד הבעש"ט, רבי נחמן לצד גבריאל גארסיה מארקס, שירי רחל עם אפלטון והרב שטיינזלץ לצד מקס ומוריץ – רשימה חלקית, של המזון הרוחני של אחד התלמידים.

 

אנחנו נמצאים בצומת היסטורי, אמר לנו אביה, שלא היה כדוגמתו בדברי ימי העם היהודי מאז ימי יבנה, בהם היהדות התעצבה מחדש ממקדש למדרש. היום האתגר שלנו הוא לכונן את התוכן הלאומי התרבותי של הבית הלאומי של העם היהודי. מדרשת השילוב היא חלוץ בפני המחנה כמחוללת בית המדרש החדש, שאינו כפוף לסמכות, גם לא לסמכות ההלכה. מי שעומד בראשו אינו ראש המדרשה אלא הלומדת והלומד, שאינם תלמידינו אלא שותפינו. השפה היא שפה יהודית שבה האדם הוא המרכז, וכל תלמיד רשאי לבור את דרכו בחיים. האתגר הגדול שלנו, אמר אביה, הוא ליצור עומק יהודי שיהיה רלוונטי גם לנינים שלנו. לשם כך הוא חייב להיות פתוח לכל יהודי; כל אחד והאמונה שלו.

 

השותפות במדרשת השילוב היא בין אינדיבידואליסטים, עצמאיים. לכל אחד תכנית למידה משלו. היא מבוססת על אמון גדול באדם. "אף אחד אינו שוטר של השני, ובוודאי שאף אחד אינו שוטר של אלוהים".

 

על כל מקום במדרשה מתמודדים נערות ונערים רבים. מה הקריטריונים שלכם בבחירת התלמידים? נשאל אביה והשיב: "האש, הלהט, הברק בעיניים".

 

את כל המסירות וההתלהבות שלהם לוקחים אתם היום תלמידי המדרשה לצה"ל, ואין לי ספק שהצידה שהם מביאים אתם לדרך משמעותית ביותר. וכשיחזרו בשלום ממשימת הסייפא, יחזרו אל חיי הספרא - לחבוש את ספסלי בית המדרש, ויוכיחו עד כמה מופרך מיצג השווא אודות סתירה, כביכול, בין השירות הצבאי, המבטא את הערבות ההדדית שהיא הערך העליון ביהדות, לבין לימוד תורה.

 

משתתפי הסיור חשו במדרשת השילוב את משק כנפי ההיסטוריה ואני מאמין שהביקור במקום, לצד המקומות האחרים אותם פקדנו, יניב עשיה מבורכת שאת פירותיה נקטוף בשנים הבאות. ואנו, תושבי הגולן, המתקרבים לשנת היובל למפעלנו, יכולים להתגאות במדרשת השילוב, יצירת המופת הצומחת בגולן. מהגולן תצא תורה.

 

* "שישי בגולן"

נכתב על ידי הייטנר , 28/2/2013 00:56   בקטגוריות אנשים, הגולן, דת ומדינה, היסטוריה, חברה, חינוך, יהדות, יובלים, פוליטיקה, ציונות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



יומן בחירות 2013 (לט)


            מיהו לאומי

 

עוד לא נפל האסימון לבנימין נתניהו. הוא טרם הפנים את המסר שקיבל מן הציבור. לכן, הוא עדין משקיע את עיקר מרצו, בהרכבת הקואליציה, בניסיון לשבור את הברית בין "הבית היהודי" ו"יש עתיד".

 

נתניהו, שביחסו הבוטה לבנט ומפלגתו בראשית המו"מ דחף אותו לזרועות יאיר לפיד ו"יש עתיד", מנסה כעת להתסיס את מצביעי "הבית היהודי" נגד מנהיגם, שהוביל את מפלגתם להישגם הגדול. המסר המרכזי שלו ושל חבריו (כמו זאב אלקין שהתראיין ארוכות בנדון ב"קול ישראל") הוא שבמקום להקים ממשלה יציבה סביב 61 ח"כים מ"המחנה הלאומי", הוא חובר למחנה השמאל בלה בלה בלה. מעניין, מי שחתם על הסכם ראשון עם ציפי לבני במחיר מופקע, תוך שהוא מעניק לה כוח רב בנושא המרכזי המאחד את מה שקרוי "המחנה הלאומי" – התהליך המדיני, מאשים את "הבית היהודי" בהאשמה כזו.

 

אלקין חזר שוב ושוב בראיון על המסר שלפיד ובנט פוסלים את החרדים משותפות בקואליציה. כמובן שלא היו דברים מעולם. הן "יש עתיד" וביתר שאת "הבית היהודי" מבהירים שאין הם פוסלים אף מפלגה. אם ש"ס תהיה מוכנה להיות שותפה למהלך ההיסטורי של השתלבות החרדים בחברה הישראלית ובמילוי החובות האזרחיים, אין ספק שהכל יברכו על כך.

 

אחד הדברים היפים בברית בין "יש עתיד" ו"הבית היהודי" הוא שבירת המגירות המלאכותיות של שמאל וימין, של "המחנה הלאומי" מול "מחנה השלום". יומרתם של אנשי "מחנה השלום" לנכס לעצמם את השלום (גם אחרי שבעשרים השנים האחרונות נוכחנו שוב ושוב שאין דבר המרחיק את השלום יותר מהניסיון להגשים את תפיסתם), מתחרה בחוצפתה עם היומרה של אנשי "המחנה הלאומי" לנכס לעצמם את הלאומיות ולהדיר מן הלאומיות את מי שאינו שותף להשקפת עולמם.

 

כאשר נתניהו וקרייני דף המסרים שלו מדברים על "המחנה הלאומי", וכוללים בתוכו את "יהדות התורה", מן הראוי לשאול אותם, האם מי שאינו משרת בצה"ל ונלחם נגד הדרישה מן המגזר שלו לשרת בצה"ל, הוא לאומי יותר מאחים לנשק, המסכנים את חייהם למען קיום המדינה וביטחונה, אך עמדותיהם הפוליטיות שונות משלו?  

 

            לא עוד להכעיס

 

בנאום שנשא בכנסת, בהיותו שר החינוך, סיפר יוסי שריד, כמֵשִׂיחַ לפי תומו, שבשעה שעבד בשבת, בביתו, על מסמכים שונים, עשה כך וכך. מיד פרצה סערה – קריאות ביניים מצד הח"כים החרדים, על חילול השבת של השר. שריד נהנה בעליל. הוא השיג את מבוקשו. "מה הם רוצים, שלא אומר את האמת. פשוט, לקחתי אתי את החומר הביתה לשבת, ואיני רואה צורך לשקר לכנסת", הוא הסביר (ציטוט מהזיכרון).

 

אכן האמת היא ערך נעלה, ואיננו מצפים משר לשקר לכנסת. אז למה הוא לא סיפר שהוא עבר על המסמכים האלה בשעה 14:15 (למשל)? הרי זו אמת. כי האמת הזאת אינה רלוונטית ואינה מעניינת אף אחד; היא פרט מיותר ולא חשוב. אין ספק, שאילו שריד היה עובר על המסמך ביום חמישי, הוא לא היה טורח לציין זאת. כל רצונו היה "להכעיס", להראות להם, להתגאות בכך שהוא עובד בשבת, לתקוע לדוסים האלה אצבע לעין.

 

הוא לא היה המכעיסן היחיד. כזו הייתה שולמית אלוני, ומעל כולם היה זה טומי לפיד. הוא וחבריו פורז, פריצקי ושות' נהנו, כל כך נהנו, להתגרות בדתיים, לבטא את הבוז לדת.

 

השם לפיד הוא סדין אדום עבור הח"כים החרדים, ולכן עצם שם משפחתו של ראש "יש עתיד" מעורר בהם תגובה פבלובית של פחד ותוקפנות. אולם האמת היא שיאיר לפיד הוא ממש היפוכו של אביו – הוא רחוק משיח השנאה והבוז שאפיין את טומי לפיד. הוא ובוודאי חבריו למפלגה – הרב שי פירון, מאיר כהן, ד"ר רות קלדרון, ד"ר עליזה לביא, הרב דב ליפמן – הם סמל לשיח המאחה, המחבר, המבטא את היסודות הצנטרפטאליים בציבור הישראלי; היסודות האחראיים, הממלכתיים. לא בכדי, הוא מצא גשר לנפתלי בנט ו"הבית היהודי", הפועלים מן הצד שלהם ליצירת שיח חדש, מחבר ומאחה, ממלכתי ואחראי, ניגודה של הפוליטיקה החרדית, ניגודה של הפוליטיקה החרד"לית וניגודה של ההתבטלות המפד"לניקית בפני החרדים. ולא בכדי, דתופובים כקובי גיסין אינם מבינים מה קורה, לאן נעלמו שופרות ה"להכעיס" שייצגו את שיח השנאה והפחד שלהם בכנסת?

 

לא רק "יש עתיד" רחקה משיח ה"להכעיס". גם מפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ' המתנגדת לשיח השנאה ויוצאת נגדו בעקביות, וכמוה חבריה כבוז'י הרצוג ואחרים. וגם ציפי לבני ו"התנועה" ושאול מופז ו"קדימה". דומני שאפילו מר"צ מיתנה את הרטוריקה האנטי דתית.

 

אלה חדשות טובות לחברה הישראלית.

 

            הברכה'ז

 

טרנד חדש, בתקופה האחרונה, הוא להאשים את החברה הישראלית ואת הפוליטיקה הישראלית ב..."גזענות", בשל אי צירופן של המפלגות הערביות לממשלות ישראל. כמובן שזו טענה חסרת שחר. ייצוגם של הערבים בפוליטיקה הישראלית, על פי העיקרון של אדם אחד = קול אחד, בא לידי ביטוי בבחירות לכנסת ובייצוגם בו. הממשלה אינה גוף שנועד לייצג את כל הקולות, אלא הגוף שנועד לקבוע ולבצע מדיניות. לשם כך, יש מקום לאיזושהי הסכמה בסיסית, המאפשרת שיתוף פעולה. עם כל המפלגות מחד"ש ודרומה, אין אפשרות להגיע להסכמות כאלו, כיוון שעמדתן הבסיסית היא אנטי ישראלית.

 

הדבר בא לידי ביטוי בכל עימות בינינו לבין אויבינו, מקום המדינה ועד "עמוד ענן". שוב נוכחנו בכך השבוע, לנוכח העימות סביב נושא המחבלים הפלשתינאים האסורים בבתי הכלא בישראל. מאבקם של הפלשתינאים, הוא למען טרור ללא תשלום מחיר, גם אם הם מכסים זאת במילים יפות.

 

ובמחלוקת הזאת, איפה עומדות המפלגות הערביות ונציגיהן בכנסת. מח"כ ברכה ועד אחמד טיבי, הכל התייצבו לצד המחבלים ונגד ישראל. אגב, אין לי טענות נגדם. איני מצפה שהסולידריות האזרחית שלהם תהיה חזקה יותר מן הסולידריות הלאומית. לא אחת ציינתי, שאני מעדיף את חנין זועבי על פני חנין דב, כי היא פטריוטית של עמה, ואילו הוא? אפשר ורצוי לכבד את הח"כים הערביים ואת מפלגותיהם, חרף המחלוקת הקשה. אבל – להיות בקואליציה? בממשלה? במקום שבו מתקבלות ההחלטות? עד כאן.

 

            השיעור של מצנע

 

בראיון לתקשורת, עמרם מצנע מיילל על העוול שעשתה לו לבני, כאשר הבטיחה לו להיות השר השני ולפתע פסחה עליו והציעה את התפקיד לעמיר פרץ. לבני מכחישה, אך אני מאמין למצנע. אני משוכנע שלבני מעדיפה את מצנע לצדה בממשלה, אך היא בחרה בפרץ, כיוון שממנו היא פוחדת יותר. מצנע יתלונן, ואח"כ ישלים עם המציאות או יפרוש מן הפוליטיקה. פרץ יפעיל את מלוא אונו הפוליטי להרס "התנועה".

 

אני מבין את התסכול של מצנע, אבל אין לי הרבה אמפטיה לכאבו. מי התמודד על ראשות מפלגתו והפסיד, לא כיבד את תוצאות הבחירות וערק למפלגתה של מי שהתמודדה על ראשות מפלגתה והפסידה, לא כיבדה את תוצאות הבחירות וערקה, ואח"כ הם צירפו במקום השלישי עוד מתמודד על ראשות מפלגתו שהפסיד ולא כיבד את התוצאות ולאחר עוד ניסיון כושל לפוטש אף הוא ערק... מי ששותף למפלגת הפוליטיקה הנקיה הזאת, אל יתפלא לקום בבוקר ולהיווכח, שמי שהולך לישון עם... מתעורר עם...

 

            השר לזיהום הסביבה

 

יש איזו מידה של אירוניה בעובדה, שמי שמגלם יותר מכל אדם אחר בפוליטיקה הישראלית את הזוהמה שבפוליטיקה, יהיה דווקא השר להגנת הסביבה.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 25/2/2013 01:42   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, חברה, חוץ וביטחון, פוליטיקה, היסטוריה  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



תרומתנו לצדק החברתי


ח"כ מאיר כהן ("יש עתיד"), עד לאחרונה ראש עיריית דימונה וסביר להניח שבקרוב שר בממשלה, הצהיר בראיון ל"דה-מרקר", שהנושא הראשון בו ינסה לחולל שינוי, הוא חלוקת הגבולות המוניציפליים בין המועצות האזוריות והרשויות המקומיות, כך שרשויות מקומיות יוכלו ליהנות מתשלומי ארנונה של מפעלים בהן, שמועברים היום למועצות אזוריות. יש לציין, שגם כראש העיר הוביל כהן, יחד עם עמיתיו – ראשי הערים של ערד וירוחם, מאבק בנושא.

 

כשקראתי את הראיון, לא הייתי צריך דמיון מפותח כדי לשער את התגובה האינסטינקטיבית, הפאבלובית, של רבים מחבריי הקיבוצניקים, בנוסח "ונוסף גם הוא על שונאינו". החשדנות הזאת מבוססת על כאבים הנובעים ממהמורות שחטפנו בעשרות השנים האחרונות, בהן שימשנו לא אחת שק חבטות בידי גורמים פוליטיים שונים; החל ב"קיבוצניקים המתנשאים עם בריכות השחיה" של בגין (1981) ועד בג"ץ "הקשת המזרחית". אך, מה לעשות, בסוגיה הזאת, הצדק עם מאיר כהן וחבריו. לא כל טענה נגדנו אינה מוצדקת, ולא כל תביעה מאתנו לוותר על משהו משלנו, אינה נכונה.

 

על מה הוויכוח? השאלה היא לאן ילכו כספי הארנונה של עסקים הנמצאים בסמוך ליישוב עירוני, שהעובדים בהם הִנם תושבי היישוב העירוני, ומאחר והם נמצאים מחוץ לגבול השיפוט של העיר, הם נמצאים מאליהם באזור השיפוט של הרשות האזורית, והארנונה שלהם נגבית בידי המועצה האזורית.

 

הסיבה לכך היא היסטורית ואף הגיונית וחפה לחלוטין מזדון; כל קרקעות המדינה משויכות לרשויות מוניציפליות. לכל רשות יש גבולות – לכל עיר ולכל מועצה מקומית. אין אפשרות להגדיר כל יישוב כפרי קטן – קיבוץ, מושב, יישוב קהילתי, התיישבות בודדים, כרשות מוניציפלית. כל היישובים הללו הם חלק ממועצה אזורית. המועצה האזורית אינה תחומה רק ביישובים שבתוכה, אלא היא פרוסה לאורך כל השטח הפנוי, שחלקו מיועד להקמת יישובים ולקרקעות החקלאיות שנועדו לפיתוח ההתיישבות הכפרית. באופן טבעי, פעילות עסקית הנעשית בתחום שיפוט הרשות האזורית, משויכת אליה מבחינת הארנונה. אין ספק שיש קייס משפטי חזק לשימור המצב הקיים.

 

אלא שיש בעיה – המצב הקיים פוגע בעקרונות הצדק החברתי והשוויון. הארנונה מעסקים היא אחד הגורמים המרכזיים המעשירים את קופת הרשות המקומית. כאשר סמוך לעיר בת 40,000 תושבים, כמו דימונה, שרובם אינם מן המעמדות הסוציואקונומיים הגבוהים בישראל, קיימים מפעלים שרוב המועסקים בהם הנם תושבי העיר, ומי שנהנים מן הארנונה הזאת הם רק 1,200 תושבי המועצה האזורית תמר – זהו אי צדק חברתי. וכאשר מדובר בסכומים של כ-90 מיליון ₪ בשנה, זהו עוול. וכאשר עיריות דימונה, ירוחם וערד נאלצות לפשוט יד מול הממשלה כדי לאפשר חינוך, תרבות ורווחה לתושביהן, והדימוי העצמי של תושביהן נפגע כתוצאה מכך, העוול זועק לשמים. ולכן, הרצון לשנות את המצב הזה הוא מוצדק. מי שמאמין בצדק חברתי, יתמוך בו.

 

התנועה הקיבוצית, שיחד עם תנועת המושבים היא הגורם הדומיננטי במועצות האזוריות, חרטה על דגלה את ערכי הצדק החברתי והשוויון, ומן הראוי שתיתן יד לשינוי המצב. אגב, השינוי אינו חייב להיות דווקא שינוי הגבולות בין הרשות המקומית לאזורית, אלא למשל שינוי המדיניות בנוגע לארנונה מעסקים. למשל, חלוקה מחדש של שיוך הארנונה על העסקים על פי המרחק מגבול הרשות המקומית ואחוז העובדים השייכים לה, או כל פתרון יצירתי אחר שיתקן את המצב הקיים.

 

מן הראוי, שבניגוד לעבר הרשויות האזוריות לא תפעלנה, כבעבר, את הלובי שלהן לחסימת הדרישה הצודקת הזאת, אלא להיפך – שאנו, ההתיישבות העובדת, ניזום בעצמנו שינוי שיתקן את המצב הנוכחי. תהיה זאת תרומתנו לקידום הצדק החברתי בחברה הישראלית.

 

גילוי נאות – ח"כ מאיר כהן הוא חברי לנשק במשך שנים רבות ביחידת צנחנים במילואים. מהיכרות אישית אתו, אני יכול להעיד שהוא רחוק מאוד מכל דימוי של "עוכר קיבוצים" וכמוהו ראש עיריית ירוחם מיכה ביטון ואחרים.

 

* "ידיעות הקיבוץ"

נכתב על ידי הייטנר , 24/2/2013 10:12   בקטגוריות אנשים, היסטוריה, התיישבות, התנועה הקיבוצית, חברה, כלכלה, פוליטיקה, ציונות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)