לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו ׳³ֲ³׳’ג‚¬ֳ·׳³ֲ³ײ²ֲ׳³ֲ³ײ²ֲŸ.

מי מפחד מיצירה ציונית


בסמינר לגרעיני נח"ל שהשתתפתי בו במרכז ההדרכה של התק"ם באפעל ב-1984, התבקשנו, בסבב ההיכרות, לדבר על ספר שהשפיע עלינו ועל דמות מספר שאנו מזדהים עמה. אני הצגתי את ספרה של שולמית לפיד "גיא אוני", והדמות שתיארתי הייתה של יחיאל, גיבור המשנה של הספר.

 

הספר יצא לאור שנתיים קודם לכן. הייתי אז חייל צעיר. את הספר קראתי בשקיקה בשעות השינה המועטות שהיו לנו, בתוך אוהל הסיירים, כאשר הארתי אותו בפנס שאחזתי בפי. כצעיר אידיאליסט, המצטרף לקיבוץ צעיר שזה עתה נוסד בצפון הגולן, הספר נגע בנימי נפשי, באידיאלים שהדריכו אותי אז, ולמרבה הפלא לא "התבגרתי" מהם כמלוא הנימה עד היום.

 

המסר שכה קסם לי, היה ה"צומוד" – הדבקות בקרקע, באדמת המולדת, בכל מחיר, ללא פשרות, על אף כל הקשיים, המהמורות, האיומים, הסכנות והסבל הכרוכים בכך. מושאי הערצתי באותה תקופה (ואף היום) היו חלוצי העליה השניה והשלישית, אך בספר זה נשביתי בקסמם של חלוצי העליה הראשונה, מייסדי ראש פינה (גיא אוני בשמה הקודם).

 

לפני שנתיים,  עלה לאקרנים הסרט "גיא אוני" – סרטו של התסריטאי, הבמאי והמפיק דן וולמן; עיבוד קולנועי לספרה של לפיד. את הסרט עצמו לא ראיתי, אך במקביל להפקת הסרט הופקה מיני סדרת טלוויזיה, עם אותם השחקנים, ששודרה בערוץ הראשון, בה צפיתי ואותה אהבתי מאוד מאוד. אהבתי את העלילה, את המשחק המשובח ואת ההישג הנדיר של נאמנות למקור.

 

הסרט "גיא אוני" הוא סרט ציוני. יש מי שעצם צירוף המילים "סרט ציוני" גורם להם לפריחה. הרי יצירה ציונית, כידוע, היא "אמנות מגויסת", "אמנות ממסדית", "אמנות מטעם", "אמנות פלקטית". הברנז'ה האמנותית והתקשורתית בישראל (וכן, יש לציין, גם הממסד התרבותי בישראל) סולד מיצירה ציונית. הרי יצירה איכותית חייבת להיות מנוכרת לציונות, מנוכרת ללאומיות, אחרת איך תביא יוקרה ופרסים ליוצריה?

 

בכמה לעג ובאיזה בוז הגיבה הברנז'ה לפרס היצירה הציונית שיזמה לימור לבנת. שלוש פעמים צפיתי בהצגת היחיד המעולה, האיכותית על פי כל קנה מידה אובייקטיבי, והציונית כל כך, של פנינה גרי, בביצועה של עדי בילסקי, "סיפור אהבה ארץ ישראלי", שזכה בפרס היצירה הציונית. כן, זכותה וחובתה של מדינת ישראל לעודד את היצירה הזאת, ולשבור את הניסיון ליצירת מונופול פוסט ציוני על חיי התרבות בישראל.

 

הסרט "גיא אוני" הוא סרט ציוני מאוד, והוא סרט איכותי ביותר. הוא רחוק מפלקטיות, הוא רחוק מסִסְמתיות, הוא מעלה על נס את היחיד שאינו הולך בתלם, ההולך נגד הרוח (בניגוד למיתוס המנגיד בין אינדיבידואלים וקולקטיביות בכלל, ולאומיות וציונות בפרט), הוא מציב דילמות קשות.

 

ביום שישי האחרון, זכה הסרט "גיא אוני" בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים של ניו דלהי שבהודו. בשנה שעברה הוא זכה בפרס דומה בסין. מסתבר, שאנשי המקצוע בחו"ל, השופטים את הסרטים, לא שמעו שסרט ציוני הוא בהכרח סרט "מטעם" ואינם יודעים שאמנות ציונית היא "אמנות מגויסת", רחמנא לצלן. נהפוך הוא, דווקא הסרט המשובח הזה, מצליח בעולם ומביא לנו פרסים וכבוד.

 

מי מפחד (ולמה הוא מפחד) מיצירה ציונית?

 

* "ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 29/12/2012 13:58   בקטגוריות אמנות, אורטל, היסטוריה, התיישבות, חינוך, ספרות ואמנות, פוליטיקה, ציונות, תקשורת, תרבות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



יומן בחירות 2013 (כג)


            מנדט לסרבנות?

 

בשבוע שעבר קיבל "הבית היהודי" בראשות נפתלי בנט 11-12 מנדטים בסקרים. השבוע הוא קיבל 13-15 מנדטים. בתווך, התחוללה סערה ציבורית סביב אמירתו של בנט בתכנית "משעל חם", שאם יידרש לפנות יהודים מבתיהם, יעדיף לשבת בכלא מאשר לבצע את הפקודה.

 

האם עלייתו בסקרים נובעת מאותה האמירה? האם היא למרות אותה אמירה? האם היא ללא קשר לאמירה?

 

עובדתית, בשבועות האחרונים, מידי שבוע עלה "הבית היהודי" בסקרים בין מנדט לשניים. כל ההערכות היו שהמומנטום הזה טרם מיצה את עצמו, וסקרי סופשבוע מאוששים זאת. כך, שלכל הפחות, האמירה הזאת לא הזיקה ל"בית היהודי".

 

את סערת בנט אני בוחן משני אספקטים – אספקט הלגיטימציה לסרבנות והאספקט הפוליטי אלקטורלי כפי שבא לידי ביטוי בסקרים.

 

באספקט הלגיטימציה – יש לזכור שנפתלי בנט ניסה בכל מאודו לתקן את הרושם של דבריו בראיון, ויחסית לסגנון של פוליטיקאי בזמן בחירות אפשר לומר שהוא חזר בו. יש חשיבות ציבורית באמירות החד משמעיות של ראש הממשלה ובוגי יעלון (שצפוי להיות שר הביטחון) בנדון. יש חשיבות בניסיון הנמרץ של בנט ומפלגתו לתקן את הנזק ולהתנער מן הסרבנות. המסר, בסופו של דבר, הוא שסרבנות היא רעה, היא מסוכנת, היא חסרת אחריות לאומית.

 

ומצד שני, העליה בסקרים אחרי האמירה הזאת, עלולה ליצור לגיטימציה לסרבנות, לתת תחושה שהציבור תומך בסרבנות, לעודד את הסרבנים משמאל – עריקי המלחמה בטרור, המחככים ידיהם לנוכח המהומה. וחבל, כיוון שלהערכתי לא בזכות דבריו של בנט חלה הנסיקה בסקרים.

 

הנסיקה היא המשך של המומנטום אותו ציינתי, אך לפרשת הסרבנות הייתה השפעה עליה. ההשפעה הייתה בעצם ההתמקדות לאורך כל השבוע בבנט, ומאחר ובנט עצמו ניחן בכריזמה, בכושר שכנוע, בהופעה טובה וברהיטות, הבמה שנִתנה לו סייעה לו מאוד. הנסיקה היא גם תוצאה של תגובת היתר של הליכוד. הריצה של נתניהו, שלאורך כל הקמפיין מסרב לכל ראיון, להתראיין בכל הערוצים, הקרינה בהלה. העובדה שהליכוד לא ידע מתי לעצור, גם אחרי שבנט חזר בו, יצרה תחושה של חוסר אמינות, ושל מתקפה מסיבות אלקטורליות בלבד. פרסום המודעות האנונימיות מצד הליכוד בשלושת העיתונים, כבר הייתה גשר אחד רחוק מידי, הכעיסה את הבוחרים, בעיקר את אלה שבלאו הכי התנדנדו בין הליכוד ביתנו והבית היהודי. אני אישית שמעתי בפירוש אנשים שאמרו לי, שבעקבות התנהגות הליכוד בפרשה, הם החליטו לתמוך בבנט ולא בליכוד ומדובר באנשים שלבטח אינם מצדדים בסרבנות.

 

גם התגובה של "הבית היהודי" הייתה חכמה מאוד וסייעה להם. אחרי דברי ההבהרה של בנט, מפלגתו עברה ממגננה למתקפה, והעבירה את הכדור למגרש של הליכוד, תוך הצגת תגובתו בנושא הסרבנות, כהוכחה לכוונתו לעקור יישובים. כמובן שזו דמגוגיה – אין כל קשר בין התנגדות עקרונית לסרבנות לבין מדיניות זו או אחרת. אפשר להתנגד בתוקף הן לעקירת יישובים והן לסרבנות. אבל הספין הזה הצליח, במיוחד לנוכח הגמגום המדיני של הליכוד, סביב עקרונות נאום בר אילן, שמבריח מן הליכוד אנשים הנמצאים באגף הימני שלו וחשים שיש להם כתובת חלופית. גם פרשת ליברמן, סייעה לנסיקת "הבית היהודי" – אנשים הסולדים מן השחיתות של האיש, אך עד כה לא הייתה להם חלופה המתאימה לדעותיהם, מוצאים בנפתלי בנט את החלופה שהם מחפשים.

 

וסיבה נוספת היא העליהום של "השמאל" על בנט, שליכדה סביבו קהל "ימני", של מצביעי ליכוד, "ישראל ביתנו" וש"ס. מחוללי ההיסטריה, המפחידים (ע"ר), סטו לרגע מן ההפחדות מפני "ביברמן" ומהדמוניזציה ל"אם תרצו" ומיקדו את כל הארס בהסתה נגד בנט. איני מדבר רק על המסית והמדיח הסדרתי ספי רכלבסקי (מסית ידוע לסרבנות, שאף קרא לרמטכ"ל ולצמרת צה"ל להכשיל את מדיניות הממשלה הנבחרת ולסרב לתקוף באיראן) שכינה את בנט פשיסט, גזען, תלמידו של דב ליאור וכו'. מרכלבסקי הרי אין ציפיות – בשנאת הדתיים החולנית שלו הוא כתב דברים דומים גם נגד הרב שי פירון מ"יש עתיד" והרב חיים אמסלם מ"עם שלם". אלא שהשבוע הוּצָפְנוּ בְּשִׁפְעַת מאמרי שטנה כלפי בנט, שכמובן שיחקו לטובתו. כאשר מאמר מערכת "הארץ" מתלהם וכותב על "בנטיזם", יש קהל רב המתלכד סביבו.

 

האם בנט מיצה את פוטנציאל הצמיחה האלקטורלית שלו? האם הוא ימשיך לנסוק? האם סקרי סופשבוע מבטאים הצבעת מחאה ומעתה כוחו יצטמצם? אין ספק, שנפתלי בנט הוא אחת התופעות המרתקות במערכת הבחירות הנוכחית.

 

            אין גבול

 

בניגוד לבנט, תמיכה מובהקת, חד משמעית, אידיאולוגית בסרבנות, באה דווקא מתוך הליכוד. משה פייגלין, מסית סדרתי לסרבנות, תקף בחריפות את בנט על שחזר בו מדבריו. בראיון שנתן השבוע, הצדיק פייגלין, ולא בפעם הראשונה, את הסרבנות משמאל ומימין, והשווה את חובת הציות לפקודות, לגישה של אייכמן.

 

אלו דברים בזויים. מסתבר שפייגלין קורא באדיקות את בני דמותו, תמונת הראי שלו, אנשי השמאל הרדיקאלי. פייגלין יכול להיות חבר של כבוד בתנועת "יש גבול".

 

            מרצ נגד אוסלו

 

מצע מרצ קורא להתנתק מהסדר אוסלו ולאמץ את היוזמה הערבית. ולמה להתנתק מאוסלו?

 

יוסי ביילין, יו"ר מרצ לשעבר, הסביר את העמדה הזאת בראיון ל"קול ישראל". הוא הסביר, שאוסלו היה הסכם ביניים לאוטונומיה בת חמש שנים, שבהן היה אמור להתנהל מו"מ להסדר הקבע. לא הייתה כל כוונה שזה יהיה הסדר לעשרים שנה. לדבריו, הסכם אוסלו הוא היום קרש ההצלה של ממשלת הימין, שממשיכה לבנות ולהתנחל באין מפריע, ולהתלות בהישגי אוסלו – קיומה של הרשות, קיומם של כוחות הביטחון הפלשתינאים וכו', העדר שליטה ישראלית מלאה על הציבור הפלשתינאי. כל המסר שלו, היה האשמה, גם אם עקיפה, של ישראל ורק של ישראל, בכישלון אוסלו. אף מילה על הטרור. אף מילה על הטילים. אף מילה על ההונאה הגדולה של ערפאת.

 

למה אוסלו נכשל? כיוון שהבסיס של אוסלו היה ההתחייבות של ערפאת לקץ המאבק המזוין והטרור, בעוד בפועל ערפאת חתם על ההסכם כדי להגיע לא"י ומתוכה להעצים את הטרור למימדים חסרי תקדים. למה אוסלו נכשל? בשל כאלף חמש מאות ישראלים שנרצחו בפיגועי הטרור בעקבותיו.

 

למה אוסלו נכשל? ניתן להסביר זאת באמצעות ציטוט פסקה מתוך ראיון של יוסי ביילין לאברהם תירוש ב"מעריב", חודשיים לאחר הסכם אוסלו:

 

ביילין: תשאל אותי אם אני שלם, אגיד לך שלא. מה, זה מאה אחוז בטוח? אין לי הרבה מאוד סימני שאלה? אני לא ישן בלילה בשקט. והמבחן הגדול ביותר של ההסכם הזה יהיה מבחן של דם.

 

תירוש: כלומר?

 

ביילין: המבחן יהיה בחודשים ובשנה שנתיים שלאחר יישומה של האוטונומיה בעזה וביריחו והקמת המשטרה הפלשתינאית. זו תקופת הסתתמות הטענות. אם חלילה יחלוף זמן סביר ואי אפשר יהיה להתגבר על הטרור, לא יוכלו הפלשתינאים לטעון: אין אנו יכולים מתוניס למנוע טרור, הרי אין לנו משטרה. 

 

תירוש: ואז מה?

 

ביילין: אם יתברר שהם לא מתגברים על הטרור - זה הסדר זמני, ועם כל הקושי שבדבר לא תהיה לנו ברירה אלא לחזור ממנו. אם נראה שרמת האלימות לא יורדת, לא נוכל להמשיך הלאה, ובוודאי לא נלך למימוש של הסדר קבע. ואם לא תהיה שום ברירה, צה"ל יחזור למקומות שהוא עומד לעזוב בחודשים הקרובים.

 

            השלום כאסקפיזם

 

בפאנל שנערך במכללת תל-חי לרגל עשרה בטבת, שעסק בצמצום פערים בחברה, השתתף אהרון ולנסי, מועמד "התנועה" לכנסת. איך מציע ולנסי, איך מציעה "התנועה", להתמודד עם הפערים בחברה? להביא שלום. השלום יפתור את הכל. השלום יפחית באופן משמעותי את תקציב הביטחון ויאפשר להעביר אותו לרווחה. וכו' וכו' וכו'.

 

והרי הצעות שלום בנוסח "התנועה" הוצעו פעמיים לפלשתינאים ונדחו פעמיים בדם ואש ותמרות עשן. אבל אלה עובדות, וכנראה שהעובדות לא ממש מעניינות את "התנועה". מה יש ל"התנועה" להציע בסוגיות החברתיות? הסוגיות הללו דורשות מאתנו לעשיה, למאמץ, לחשיבה, לשינוי. אלא שזה קשה. קל יותר לברוח לסיסמאות "השלום".

 

            משיחיות השלום

 

יהודי קיבל משרה חשובה – להמתין בשער העיירה לבואו של המשיח, ולבשר לכל הקהילה על בואו. איך העבודה? הוא נשאל. "האמת? המשכורת על הפנים. אבל זאת פרנסה לכל החיים".

 

            מה הליכוד מציע?

 

סירובם של הפלשתינאים להצעות המרחיקות לכת ביותר, שהוצעו להם בידי ברק ואולמרט, מחייב את המפלגות הדוגלות בדרך זו לחשיבה מחודשת. גם אם זה חזונם ארוך הטווח והם דבקים בו, ניתן לצפות מהם גם להתייחסות למציאות ולהצגת דרך לניהול נכון של הסכסוך, שאינו פתיר בעתיד הנראה לעין.

 

גם הליכוד אינו מציג דרך לניהול מיטבי של הסכסוך, שממנו ישראל תפיק את המירב, ושיצמצם סכנות דמוגרפיות וביטחוניות. לעומת זאת, הליכוד גם אינו מציג את חזונו ארוך הטווח. נכון לעכשיו, הליכוד מטלטל בין מצע הליכוד השולל את פתרון שתי המדינות, לבין נאום בר-אילן (שעיקריו נאמרו מפי ראש הממשלה גם בנאומים בכנסת ולפני בתי הנבחרים בארה"ב) הסותר אותו. הליכוד מזגזג בין שני המסרים הסותרים, דובריו מתפתלים והוא לא נשמע טוב. ומי שמרוויח מכך הוא נפתלי בנט.

 

            תעודת הכשרות של הכהניזם

 

בחירתו לכנסת של הפשיסט הגזען מאיר כהנא בבחירות 1984, הרעידה את אמות הספים של החברה הישראלית. הכנסת כולה, ללא יוצא מן הכלל, התאחדה כדי למנוע את הישנות החרפה הזאת, וחוקקה חוק המונע התמודדות לכנסת של מפלגות המסיתות לגזענות. גם תנועת "התחיה", הרשימה הימנית ביותר בכנסת באותם ימים, הייתה שותפה להחלטה. ח"כ מטעם "התחיה" גאולה כהן אמרה בדיון בכנסת שכיהודיה היא מתביישת בתופעת הכהניזם. על סמך אותה חקיקה, נפסל כהנא מלרוץ שוב לכנסת הבאה אחריה, ולימים – גם אחרי הירצחו, נפסלו ממשיכות דרכו, מפלגות "כך" ו"כהנא חי". לאחר הטבח במערת המכפלה, שביצע המחבל הכהניסט ברוך גולדשטיין, המפלגות הללו הוגדרו כארגוני טרור והוצאו אל מחוץ לחוק.

 

והנה, בבחירות הקרובות תתמודד רשימה כהניסטית מובהקת, גלגולה של "כך" – "עוצמה לישראל". איך הדבר התאפשר? יש להניח שהרשימה נוהגת בזהירות ומצעה מנוסח באופן שלא ייתן עילה משפטית לפסילתה. נכון, אריה אלדד, העומד בראש הרשימה, אינו קיצוני ככהנא בדעותיו ובסגנונו. אולם מספר 2 ברשימה, מיכאל בן ארי, הוא כהניסט מוצהר. הרשימה כוללת בתוכה את מנהיגי האספסוף הכהניסטי, החוליגנים הביריונים ברוך מרזל (מס' 3) ואיתמר בן גביר (מס' 5). כן, אותו בן גביר, שחודש לפני רצח רבין הסתער עם חבריו הביריונים על רכבו של ראש הממשלה בדרכו לדיון בכנסת, והציג למצלמות הטלוויזיה את הסמל שנעקר מן הרכב באומרו שהפעם הגענו למכוניתו, בפעם הבאה נגיע אליו. מה שאכן קרה, לאסוננו.

 

איך זה קרה? איך ניתן ההכשר לכהניסטים להתמודד לכנסת?

 

הסיבה נעוצה בחלקו השני של החוק, שבגינו נאסרה התמודדותו של כהנא. היה זה חוק של דמוקרטיה מתגוננת, שהגדיר קווים אדומים לדמוקרטיה הישראלית. הוא אסר התמודדות של מפלגות גזעניות ושל מפלגות השוללות את זכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

 

יש הגיון רב במניעת השתתפות בבחירות ממי ששוללים את מהותה הבסיסית של המדינה. אולם משמעות החלטה כזאת, היא הדרת כ-20% מאזרחי ישראל, המיעוט הערבי, מן הבחירות. האינטרס הישראלי, הן החברתי והן המדיני – הבינלאומי, הוא השתתפותם של ערביי ישראל במשחק הדמוקרטי, והכלה ככל האפשר של גישתם האנטי ישראלית, עם כל הקושי הכרוך בכך.

 

אולם משהחוק אינו ממומש והמערכת הפוליטית מכילה גורמים הפועלים בגלוי נגד המדינה, אין מנוס מהכלת הימין הרדיקאלי ומתן אפשרות להתמודדותו לכנסת. וכך, בזכות חנין זועבי, בן דמותה ותמונת הראי שלה מיכאל בן ארי, יכול להתמודד לכנסת, והשניים מחזקים ומעצימים זה את זה.

 

אחמד טיבי וחנין זועבי הם תעודת הכשרות של הכהניזם.

 

            השד הגזעני

 

הגזענות בישראל פסולה ומגונה... למעט גזענות נגד העולים מחבר העמים, הידועים כ"הרוסים". שוב ושוב מוטח ארס גזעני כלפי אביגדור ליברמן ו"ישראל ביתנו", מצד עיתון "הארץ", מצד יוסי שריד ואחרים, עד כדי רמיזות להיותו סוכן ק.ג.ב. (מאמר של אמיר אורן).

 

ש"ס היא אלופה בדַיִג במים עכורים. מידי מערכת בחירות היא שבה ומוציאה את השד העדתי מן הבקבוק. אולם הפעם היא הוציאה גם את השד הגזעני, שד השנאה וההסתה נגד העולים מחבר העמים, "הרוסים".

 

הקרימינל המורשע וגיבור התרגיל המסריח של פרס ביילין ורמון, אריה ("החזיר את חובו לחברה") דרעי פרסם פשקוויל גזעני דוחה, שיכול להתחרות אפילו עם הפשקווילים של ספי רכלבסקי ב"הארץ", בו כינה את הליכוד "מפלגת הלבנים והרוסים". את ליברמן הוא קשר לעצי אשוח. ליברמן, כידוע, הוא יהודי כשר על פי כל דין, נשוי לאישה דתיה ומקיים אורח חיים מסורתי בביתו. אולם הוא המנהיג של "הרוסים", ו"הרוסים" הם כידוע נוצרים, אז ליברמן הוא מנהיג הנוצרים וכו'. גזענות מעוררת סלידה.

 

            בלי מלח

 

אם לנקוט לשון המעטה, אני רחוק מלהיות חסיד של יאיר לפיד. אבל כשלפיד מתעמת עם דרעי, ברור לצד מי אני. בנושאים המרכזיים בעימות, שנערך בתכניתו של ניסים משעל בערוץ השני "משעל חם" – גיוס חרדים, יציאת החרדים לעבודה, לימודי ליבה לכל, חזרתם של עבריינים מורשעים לפוליטיקה, ודאי שאני מהצד של לפיד. וכך, ניגשתי לעימות כ"נערת עידוד" של לפיד.

 

אך מה לעשות, דרעי אכל אותו בלי מלח. דרעי חכם יותר ופיקח יותר, פוליטיקאי מוכשר יותר וערמומי יותר, הוא גם הרבה יותר מנוסה. יאיר לפיד ישב מולו נזוף ולא הייתה כאן התמודדות, כיוון שלא היו אלה כוחות שווים. יאיר לפיד חשב שהתמודדות עם רב אמן, כמוה כזריעת סיסמאות בפייסבוק. הוא טעה. הופעתו הייתה חלשה, מביכה ומבישה.

 

            מחלק תיקים

 

פוליטיקאי חכם משאיר בידיו מקסימום קלפים. לכן, רק לעתים נדירות מועמדים לראשות הממשלה יבטיחו תיקים לפני הבחירות. כאשר נתניהו מכריז שתיק השיכון יישאר בידי הליכוד, זהו מסר בחירות והבטחת בחירות. ציבורית, היא מחייבת אותו. כל עוד מדובר בתיק אחד, ההכרזה הזאת סבירה. מעבר לכך, עליו להיזהר מלכבול את עצמו בהבטחות.

 

והנה, אביגדור ליברמן, שככל הנראה לא יוכל לכהן אפילו כשר בממשלה הבאה, נוהג כאילו היה ראש הממשלה, מחלק תיקים ומכריז איזה תפקידים יהיו בידי "ישראל ביתנו", מה יינתן לש"ס וכו'. שמעתי זאת מפיו בנאומו בכנס שדרות לחברה בשבוע שעבר – אז הצהיר שתיקי השיכון והחקלאות יהיו בידי "ישראל ביתנו" וכעת, בראיון לעיתונות הרוסית "חילק" לש"ס את תיקי התיירות והתשתיות.

 

התנהגותו של ליברמן היא קריאת תגר על מנהיגותו של נתניהו. מצד שני, ניתן לראות בה איתות מצוקה מצד מי שמתחיל להפנים שלא יכהן בממשלה וספק האם יוכל להישאר בכנסת.

 

הצד המביך בדבריו, הוא חלוקת תיק התיירות לאטיאס, כי מתאים לו לטייל בחו"ל. אחרי הבושות של חבר מפלגתו סטס מיסז'ניקוב, שר התיירות היוצא, מוטב היה לו לסכור את פיו בנושא.

 

 עשה לך רב

 

ועדת הבחירות המרכזית נדרשת לדון בדרישת המפלגות החרדיות למחוק את ההגדרה "הרב" משמו של אמנון יצחק, מאחר ואינו מוסמך. מאחר ואמנון יצחק הינו מיסיונר שרלטן, כמובן שיש הרבה צדק בדרישה.

 

אבל היא מסוכנת בעיניי. קבלת הרבנות הראשית כמוסמכת היחידה לקבוע מיהו רב, מדירה מהגדרת הרבנות את כל הרבנים של הזרמים שאינם אורתודוכסיים, שהם מרביתו של העם היהודי, מרביתה של יהדות ארה"ב ועוד.

 

עדיף שהשרלטן המיסיונר ימשיך להתגדר בתואר הזה, מאשר שגוף רשמי של המדינה יקבל החלטה כזאת.

 

ועוד שתי הערות בנושא:

– כאשר עבריינים פליליים כאריה דרעי ושלמה בניזרי ממשיכים להיות מכונים רבנים, הם מוזילים ושוחקים את כבודו של התואר יותר מאמנון יצחק.

 

- עד שהמיסיונר השרלטן הקים מפלגה ועלול לקחת קולות מן המפלגות החרדיות, לא זכור לי שהם כל כך הסתייגו ממנו ומהתגדרותו בתואר רב. להיפך, הם היו די מרוצים מהצלחותיו כ"מחזיר בתשובה".

 

וכאן ראוי להזכיר את התכנית שכתב הרב ד"ר הדר ליפשיץ ואומצה בידי תנועת "נאמני תורה ועבודה" לשינוי משמעותי של חיי הדת בישראל, ביזורם והעברתם מן השלטון המרכזי לקהילה. כל קהילה יהודית, מכל זרם דתי או חילוני, שיהדותה משמעותית לה ומקיימת חיים יהודיים בתוכה, תוכל לבחור את רבניה ומנהיגיה הרוחניים, ותהנה מתמיכה ממשלתית, בניגוד למונופול האורתודוכסי, ובשנים האחרונות החרדי, המושל היום בכיפה, תרתי משמע.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 28/12/2012 01:00   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, היסטוריה, חברה, חוץ וביטחון, מנהיגות, משפט, פוליטיקה, רצח רבין, שחיתות, תקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הקדנציה השלישית


היום שאחרי המהפכה, הוא לעתים קשה יותר מהמהפכה. מנהיגים שהובילו מהפכות, שסחפו המונים אחריהם, שנסחפו על גלי הרומנטיקה של המהפכה – לא כל כך ידעו איך לנהל את חיי היומיום שאחרי המהפכה. קשה לעבור ממאבק הרואי ליום קטנות. קל מאוד לרצות רק שקט ומנוחה שעלולה להביא לדעיכה וסטגנציה. מצד שני, לוחמים מתקשים להשלים עם כך שהמלחמה נגמרה. מנהיגים כריזמטיים שהובילו מהפכות, נפלו בהנהגת השגרה. לא אחת, מנהיגי מהפכות לא ידעו להיגמל מהמהפכה, לא ידעו להתאים את עצמם ואת עמם למציאות שהשתנתה וכשלו.

 

המאבק על הגולן בשנות ה-90 היה המהפכה שלנו. אלי מלכה, הוביל ביד רמה ובהצלחה רבה את המאבק, בתפקידו כיו"ר ועד יישובי הגולן; הוביל את המאבק לניצחון.

 

תקופת המאבק, עם כל הקושי הנפשי שבעצם האיום על הקיום, העלבון שנבע מן האיום הזה והחיים באי ודאות קיומית – היתה תקופה הרואית וסוערת, שבה חשנו שאנו מצילים את המדינה מאסון, לא פחות. התקופה הזו, על קשייה הרבים, סיפקה ריגושים רבים.

 

ומה עושים ביום שאחרי המאבק? ניתן היה לשקוע באפרוריות היום יום, ולו מתוך רצון לנוח מעט אחרי התקופה האינטנסיבית כל כך, אך קשה לצאת מן השקיעה הזו.

 

זו מבחנה של מנהיגות. אלי, כראש המועצה, השכיל למנף את הרוח הגדולה שפיעמה בנו בתקופת המאבק, לתנופת הקליטה והפיתוח. הוא הציב אתגר חדש, אתגר לימי שלום, כדי שלא נשקע לאפרוריות היום יום.

 

על מנת להצליח בכך, היה צורך בשלוש החלטות אסטרטגיות משמעותיות. האחת, היא להניח את המאבק מאחורינו, להפנים שאיננו עוסקים בכך. וזה ממש לא היה קל. עוד שנים רבות היו בתוכנו פעילים שראו בכך חוסר אחריות ונאיביות, הפקרת השטח מול השלטון המרדים אותנו. השניה, היא שאחרי תקופה ארוכה שבה לא יכולנו להפנות את משאבינו הנפשיים והחומריים לפיתוח הגולן, זאת המשימה אליה אנו נרתמים. השלישית, היא שהצמיחה הדמוגרפית לא תהיה בהקמת יישובים חדשים, אלא בהרחבה היישובים הקיימים (רעיון שסתר את תפיסות היסוד שלנו).

 

מי שהוביל את האסטרטגיה הזאת היה אלי מלכה, שבאופן אישי השכיל להפנים את השינוי המהותי והמשמעותי. הוא סחף אחריו גם למשימה הזאת את תושבי הגולן, בהצלחה גדולה.

 

המהלך הגדול אינו רק הבאת אנשים לגולן ובניית בתים בעבורם, אלא בראש ובראשונה בניית קהילה גולנית אטרקטיבית לתושביה, לבני הגולן ולמצטרפים החדשים; זאת, באמצעות העמדת החינוך – הפורמלי והקהילתי, הצבת חיי קהילה פעילים ותוססים, במרכז ההוויה הגולנית, תוך השקעת משאבים רבים וטיפוח מצוינות. כמנהל המתנ"ס, הייתי שותף לעשיה הזאת, ואני יכול להצביע על צמתים רבים שההכרעה של אלי הביאה להצלחות גדולות, אך אסתפק בדוגמה אחת – הקמת הספריות האזוריות הנפלאות שלנו, בהשקעת עתק והוצאה שוטפת גדולה מאוד לאורך שנים, בעידן שבו הבון טון הוא לטעון שאין עוד צורך בספריות, כי מי קורא ספרים, הכל ברשת וכו'. והדוגמאות הן רבות.

 

רשימת ההישגים של אלי גדולה מאוד, ואם להצביע על דוגמאות מן השנים האחרונות – תוספת הנחלות, צמיחת התיירות, מוסדות חינוך ייחודיים בגולן כולל לבני נוער מחוץ לגולן, לילות ירח בגולן, הקמת מתחם וואסט, הקמת אמפיגולן ועוד ועוד.

 

כל אלה הם יציריו כפיו של אלי. כמי שמכיר את אלי שנות דור, החל מחברות משותפת במליאת המועצה כמזכיר אורטל לצד מרכז המשק של שעל בשנות ה-80 ובעיקר כדובר ועד יישובי הגולן כשאלי היה היו"ר, הערכתי אליו גדולה מאוד.

 

אלי בורך בכישרון מנהיגותי יוצא דופן. במה הדבר מתבטא? ביכולת לעצב חזון, להציב מטרות, להדביק אנשים לרעיון וליצור בתוכם מחויבות לעשיה ולהניע תהליכים גדולים המשנים את המציאות.

 

****

 

אני מניח שיש מי שירימו גבה לנוכח המאמר הזה, כפי שאנשים הופתעו כשהבעתי באוזניהם  תקווה שאלי יחליט על התמודדות על קדנציה שלישית, בתקופת לבטיו. אין זה סוד שהיחסים בינינו אינם כשורה ושיש הרבה בלבי עליו. לפני שלוש שנים התפטרתי מניהול המתנ"ס, לאחר 9 שנים נפלאות, מתוך עימות חזיתי קשה עם אלי. עד היום, ההדורים בינינו טרם יושרו.

 

ולצד הערכתי הרבה לאלי, יש לי גם לא מעט ביקורת. אני סבור שהתנהלותו סוליסטית וצנטרליסטית מידי, אינה משתפת מספיק, ממדרת מידי. יש הרואים דווקא בהתנהלות זאת את סוד כוחו והצלחתו. אני סבור שהצלחתו אינה בזכות, אלא למרות ההתנהלות הזאת. אני מאמין שהתנהלות דמוקרטית יותר, פתוחה יותר לדעות אחרות ולביקורת, הייתה מעצימה עוד יותר את הישגיו של אלי, ואת הישגי הגולן.

 

אולם כאשר אני מציב על כף המאזנים את הלקויות מול התרומה הגדולה וההישגים הכבירים, אין ספק שכף הזכות כבדה לאין ערוך. ולכן, גם כשאני מעמיד את תחושותיי האישיות הקשות, מול הערכתי הרבה לאלי, כף ההערכה כבדה הרבה יותר.

 

אף שעקרונית אני רואה חשיבות בקיומן של בחירות, ברור לי שהעובדה שאיש לא התמודד נגד אלי על ראשות המועצה, מבטאת את ההערכה הרבה של תושבי הגולן לאלי מלכה. אך מאחר ולא התקיימו בחירות, לא הייתה הזדמנות לבטא את ההערכה הזאת. ולכן, ראיתי לנכון להיות פה לתושבי הגולן בביטוי ההערכה והתמיכה באלי.

 

****

 

במאמר שפרסמתי אחרי בחירתו של אלי לקדנציה השניה, כתבתי בין השאר: " כאשר אלי מלכה נבחר לראשונה, לפני שש שנים, איחלתי לו ברכה אחת – שבקדנציה שלו הוא לא יידרש להתעסק במאבק קיומי על הגולן ויוכל להקדיש את כל מרצו למשימות של שלום; בניה, קליטה, פיתוח, קהילה, חינוך. למרבה השמחה, כך היה, וחלון ההזדמנויות נוצל בצורה נפלאה. אלי נבחר לקדנציה השניה ביום שבו נערכה ועידת אנאפוליס, בהשתתפות מסוימת של סוריה. האם זהו אות מבשר רע?

 

אני מאחל לאלי ולנו, שגם הקדנציה השניה לא תהיה בצל של סכנה קיומית, ואף היא תיוחד לסדר יום אזרחי. בסופו של דבר, ככל שאנו מפתחים ומחזקים את הגולן, וככל שהזמן חולף, מתחזקים שורשינו בגולן, מתחזקת התמיכה בנו, וקטנה סכנת העקירה והחורבן".

אני שמח שהברכה התגשמה במלואה. היום, כך אני מאמין, ברכה כזו כבר מיותרת. להערכתי, הסכנה לעתיד הגולן חלפה באופן סופי.

 

* "שישי בגולן"

נכתב על ידי הייטנר , 27/12/2012 00:40   בקטגוריות אנשים, הגולן, היסטוריה, התיישבות, מנהיגות, מתנ"ס הגולן, פוליטיקה, קליטה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



׳³ֲ³ײ²ֲœ׳³ֲ³׳’ג‚¬ֲœ׳³ֲ³ײ²ֲ£ ׳³ֲ³׳’ג‚¬ֲ׳³ֲ³ײ²ֲ§׳³ֲ³׳’ג‚¬ֲ¢׳³ֲ³׳’ג‚¬ֲœ׳³ֲ³ײ²ֲ    ׳³ֲ³ײ²ֲœ׳³ֲ³׳’ג‚¬ֲœ׳³ֲ³ײ²ֲ£ ׳³ֲ³׳’ג‚¬ֲ׳³ֲ³׳’ג‚¬ֻœ׳³ֲ³ײ²ֲ
דפים:   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  91  92  93  94  95  96  97  98  99  100  101  102  103  104  105  106  107  108  109  110  111  112  113  114  115  116  117  118  119  120  121  122  123  124  125  126  127  128  129  130  131  132  133  134  135  136  137  138  139  140  141  142  143  144  145  146  147  148  149  150  151  152  153  154  155  156  157  158  159  160  161  162  163  164  165  166  167  168  169  170  171  172  173  174  175  176  177  178  179  180  181  182  183  184  185  186  187  188  189  190  191  192  193  194  195  196  197  198  199  200  201  202  203  204  205  206  207  208  209  210  211  212  213  214  215  216  217  218  219  220  221  222  223  224  225  226  227  228  229  230  231  232  233  234  235  236  237  238  239  240  241  242  243  244  245  246  247  248  249  250  251  252  253  254  255  256  257  258  259  260  261  262  263  264  265  266  267  268  269  270  271  272  273  274  275  276  277  278  279  280  281  282  283  284  285  286  287  288  289  290  291  292  293  294  295  296  297  298  299  300  301  302  303  304  305  306  307  308  309  310  311  312  313  314  315  316  317  318  319  320  321  322  323  324  325  326  327  328  329  330  331  332  333  334  335  336  337  338  339  340  341  342 343  344  345  346  347  348  349  350  351  352  353  354  355  356  357  358  359  360  361  362  363  364  365  366  367  368  369  370  371  372  373  374  375  376  377  378  379  380  381  382  383  384  385  386  387  388  389  390  391  392  393  394  395  396  397  398  399  400  401  402  403  404  405  406  407  408  409  410  411  412  413  414  415  416  417  418  419  420  421  422  423  424  425  426  427  428  429  430  431  432  433  434  435  436  437  438  439  440  441  442  443  444  445  446  447  448  449  450  451  452  453  454  455  456  457  458  459  460  461  462  463  464  465  466  467  468  469  470  471  472  473  474  475  476  477  478  479  480  481  482  483  484  485  486  487  488  489  490  491  492  493  494  495  496  497  498  499  500  501  502  503  504  505  506  507  508  509  510  511  512  513  514  515  516  517  518  519  520  521  522  523  524  525  526  527  528  529  530  531  532  533  534  535  536  537  538  539  540  541  542  543  544  545  546  547  548  549  550  551  552  553  554  555  556  557  558  559  560  561  562  563  564  565  566  567  568  569  570  571  572  573  574  575  576  577  578  579  580  581  582  583  584  585  586  587  588  589  590  591  592  593  594  595  596  597  598  599  600  601  602  603  604  605  606  607  608  609  610  611  612  613  614  615  616  617  618  619  620  621  622  623  624  625  626  627  628  629  630  631  632  633  634  635  636  637  638  639  640  641  642  643  644  645  646  647  648  649  650  651  652  653  654  655  656  657  658  659  660  661  662  663  664  665  666  667  668  669  670  671  672  673  674  675  676  677  678  679  680  681  682  683  684  685  686  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)