לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מפלגת ההסתה ושנאת החינם


 

ההיסטוריון ד"ר אודי מנור, הוא מראשי הנאבקים נגד הפוסט ציונות בכלל, ומגמות הפוסט ציונות באקדמיה הישראלית בפרט. בעמדותיו המדיניות – על פי ההגדרות המקובלות, שאיני חסיד שלהן (כיוון שהן שטוחות ומחמיצות את מורכבות המציאות) של "שמאל" ו"ימין", הוא נמצא קצת "ימינה" מהעמדות המקובלות כ"מרכז - שמאל". בשנים האחרונות הוא מותח ביקורת חריפה על תהליך אוסלו, שכישלונו נעוץ, לדעתו, בעצם הבחירה באש"ף כפרטנר; בהיות אש"ף גורם קיצוני, שמהותו היא שלילת קיומה של ישראל. לטענתו, אילו בחרה ישראל בפלשתינאים פרגמטיים ומתונים כפרטנר, היא יכלה לממש פשרה היסטורית הוגנת. בנקודת הזמן שבה בחרה ישראל בתהליך אוסלו, טוען מנור, היה עליה לדבוק במו"מ עם המשלחת הירדנית פלשתינאית, שנציגיה הפלשתינאים היו תושבי יו"ש ולא נציגי "פזורת תוניס", כלומר לדבוק בדרך שהייתה עדיפה על רבין בראשית כהונתו. על כך כתב מנור, יחד עם אדם רז, במחקר שפרסם בגיליון האחרון של "כיוונים חדשים". בנקודת הזמן של שנות ה-70, סבור מנור שראוי היה לטפח את אגודות הכפרים הפרגמטיות ולא את פעילי אש"ף, כפי שעשינו בהובלת שר הביטחון שמעון פרס. על כך הוא כתב בספרו "לעשות שלום עם הפלסטינים". השלום בו מאמין מנור, כולל בהחלט את חלוקת א"י וויתור ישראלי על שטחים.

 

בעקבות תכנית רדיו שהוקדשה לספרו של מנור, הוא קיבל מכתב נאצה מיואב וגלבוע, שני תושבים בשומרון, והנה כמה "פנינים" שדליתי ממנו: "בדבריך מלאי השנאה לארץ ישראל הזכרת לנו את ההיסטוריונים הבולשביקים שהמציאו היסטוריה משלהם בהשראת השלטונות הסובייטים. הבעיה היא בכך שאתה מנחיל לתלמידיך את השקפותיך האנטי לאומיות והפוסט-ציוניות ואם חלילה את[ה] משמש כמורים להיסטוריה, הם ימשיכו לעוות את האמת ההיסטורית של ארץ ישראל ואת היותה שייכת אך ורק לעם היהודי, ושנאתם לארץ תוגבר משל שנאתך... ד"ר לשנאה אנטישמית... אתה כפי הנשמע, פוסל את התנ"ך ואת הנאמר בו באשר לשייכותה של הארץ לעם ישראל בלבד וממציא כאמור תאוריה משלך שכולה הזויה, חולנית ומעוותת לחלוטין. נראה שאינך יודע מה מעשיך בארץ ישראל, ובכן שדה התעופה לוד ואף נמל אשדוד פתוחים בפניך לצאת מכאן לעולם 'הגדול' ולהשתכן בגרמניה הטמאה (בדכאו למשל או בבניין ואנזה בברלין)... דורי דורות של יהודים נכספו לארץ ישראל והתפללו 'לשנה הבאה בירושלים', ואתה, אנטישמי משוקץ ויהודון עלוב נפש מוכן לוותר עליה ולתתה לרוצחים הערבים ולארגון אשף (=ארגון שחרור פלסטין). הערבים הנאצים מתכוונים לכל ארץ ישראל מירדן ועד ים (כולל את מקום סמינר אורנים)" ועוד כהנה וכהנה דברי בלע, הסתה ושנאת חינם חולניים כיד הדמיון המטורף של אותם חוגים.

 

"הנה טקסט משעשע" – זאת הייתה כותרת הדואל ששלח לי אודי, ובו שיתף אותי במכתב השטנה. אותי הטקסט הזה ממש לא שעשע. הטקסטים האלה הם הזבל המדשן גידולי פרא כמו ברוך גולדשטיין, יגאל עמיר, יונה אברושמי ופורעי "תג מחיר".

 

מה אתה ממליץ לי לעשות? נועץ בי אודי מנור. השבתי לו, שבשום אופן אסור להתעלם מן המכתב ולגנוז אותו. נהפוך הוא, חשוב שהוא יגיע לידיעת הציבור. אולם חשוב מאוד ליצור את ההפרדה הברורה בין המכתב הזה ומה שהוא מייצג, לבין הציבור הדתי לאומי וציבור המתיישבים ביו"ש, שברובם המכריע סולדים מן ההסתה, השנאה והפנאטיות הזו ומוקיעים אותה.

 

בחלוקה המקובלת והשטחית בין "שמאל" ו"ימין", מי ששלחו את מכתב הנאצה, הם החלק הקיצוני יותר של מחנה הימין, שמחנה השמאל, שגם לו יש חלק קיצוני יותר, נמצא בעימות ומלחמה נגדו. אני כופר בחלוקה הזאת, ורוצה להציע חלוקה אחרת – הפרדה בין המחנה הציוני הדמוקרטי, שהוא רוב מניינו ובניינו של הציבור היהודי הישראלי, שיש בתוכו חילוקי דעות ומגוון השקפות, לבין המחנה האנטי ציוני והאנטי דמוקרטי, מפלגת ההסתה ושנאת החינם, המאיימת על הדמוקרטיה הישראלית ומסכנת אותה.

 

הנה, טקסט נוסף מבית היוצר של מפלגת ההסתה ושנאת החינם, אותו קראתי שעות אחדות לפני הטקסט שכה שעשע את אודי מנור. להלן, מספר "פנינים" ממאמר הנאצה: "איפה היית ב-22 בינואר? זו השאלה שתיזכר הרבה אחרי הבחירות האולי אחרונות בישראל... למהפכה כזאת יש שם: פשיזם דתי משיחי אנטי דמוקרטי... המהפכה הגזענית המשיחית שבלעה את האורתודוקסיה בישראל בלעה את הליכוד... ברשימת הליכוד אין פייגלין אחד... כולם חמוריו של פייגלין... כולם בליכוד הבינו בידי מי המאכלת... בכל ראי בליכוד – מאחרון העסקנים ועד לראי של ראש הממשלה – ניבט פייגלין. זה המודל שעל פיו ישראל מתיישרת. הכת המשיחית הגזענית הדתית... גוש פשיזם דתי גזעני ברור... מוטב, רגע לפני האפוקליפסה, להתבונן בעיקר. רכבת הפשיזם הדתי הנה היא באה... התמונה המחרידה של פוליטיקאים המשחקים ב'דוקים' על מסילת הרכבת רגע לפני הרמיסה איננה חדשה. שנות ה-30 לא היו מתרחשות לולא המשיכו המרכז, הימין המתון והשמאל ב'אג'נדות' פרטיות שהכינו מראש – כאלו המהפכה הפשיסטית אינה אפילו שמועה. בכך המשיכו עד לשניית הירמסותם האישית... יש שישה שבועות לצאת מ'האישי' ולנסות להציל את חלום הציונות מהפשיזם הדתי הממריד. אחר כך יהיה די חושך לכולם".

 

הטקסט הזה, אחיו התאום של מכתב הנאצה ששלחו יואב וגלבוע לאודי מנור, הופיע ב-12.12.12 ב"הארץ", תחת הכותרת "פייגלין וחמוריו". את מאמר הנאצה וההסתה הזה, תמונת הראי של המכתב למנור, כתב המסית והמדיח הסדרתי ספי רכלבסקי, המקבל מידי שבוע במה להסתה ושנאת חינם ברוח זו ב"הארץ".

 

יואב, ספי וגלבוע שייכים לאותה מפלגה – מפלגת ההסתה ושנאת החינם. הם איום על הדמוקרטיה. אנשים כיגאל עמיר הם האקדח. אנשים כיואב, ספי וגלבוע הם היד האוחזת בו.

 

על כל שוחרי הדמוקרטיה הישראלית, מן ה"ימין", ה"מרכז" וה"שמאל", להתאחד נגד המפלגה הזאת, שכבר המיטה עלינו אסונות ואם לא נדכא אותה, תמיט עלינו עוד אסונות רבים.

 

* "שווים", "מקור ראשון"

נכתב על ידי הייטנר , 13/12/2012 11:23   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, היסטוריה, חוץ וביטחון, יהדות, חינוך, פוליטיקה, ציונות, תקשורת, רצח רבין, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



יומן בחירות 2013 (יט)


            פה לחמישית הציבור

 

ראש הממשלה זכה לתשואות רמות מכל חברי בתי הנבחרים בארה"ב, כאשר בנאומו לפניהם הוא הזכיר, שהערבים היחידים במזה"ת הנהנים מדמוקרטיה וזכויות האזרח, הם אזרחי ישראל הערבים.

 

ואכן, יש לנו מלוא הסיבות להיות גאים בכך. בסיטואציה הייחודית שלנו, שבה הערבים הם מיעוט לאומי גדול, השייך לרוב העצום של המרחב הסובב את המדינה ומזדהה עמו, כשהרוב הזה חותר להשמדת המדינה; בסיטואציה הייחודית של מדינה שמיום הקמתה ואילך, נאלצת להתמודד עם מלחמות וטרור - זהו הישג עצום, הראוי להיות מוקד מרכזי בהסברה הישראלית. והנה, יש בתוכנו מי שרוצים להרוס את ההישג הזה.

 

כבכל בחירות, אנו עדים לריטואל שכבר היה לזרא – הצעות פופוליסטיות של מפלגות ואישים בימין לפסול את הרשימות הערביות. לעתים יש בוועדת הבחירות, שהיא גוף פוליטי, רוב להצעות הללו, אך בית המשפט העליון פוסל אותן.

 

המפלגות הערביות מייצגות אחד מכל חמשה אזרחים בישראל. מניעת הריצה שלהן, שוללת מחמישית מן האוכלוסיה בישראל את הזכות הדמוקרטית האלמנטרית לבחור ולהיבחר. כמדינה יהודית ודמוקרטית, מן הראוי שנפסיק לאיים על המיעוט שבתוכנו בשלילת זכויותיו. הכרזות הפופוליסטיות והמרושעות "בלי חובות אין זכויות" התלויות לאורך הכבישים בין כפרים ערבים בגליל, לא נועדו לדרוש מן הערבים למלא חובות, אלא להשתמש באי מילוי חלק מן החובות האזרחיות כתירוץ לשלול מהם את הזכויות.

 

טענות הכזב על העדר שוויון אזרחי אמתי לערביי ישראל מרתיחות. האמת הפוכה. אולם יש לשמור מכל משמר על האמת הזאת, שתמשיך להיות אמת חיינו גם לעתיד לבוא. שלילה בפועל של זכויות האזרח של חמישית מן הציבור היא פצצת זמן מתקתקת, שעלולה לגרום לנזק חמור ביותר לחברה הישראלית. ובנוסף לכך, היא תגרום לנזק בינלאומי חסר תקדים.

 

נכון, התבטאויותיהם הקיצוניות של הח"כים הערבים ותמיכתם באויב, מאוד מאוד בלתי סימפטיות, בלשון המעטה, והן מאתגרות את אורך הרוח והסובלנות שלנו. מן הראוי שנעמוד באתגר הזה, ונשמור מכל משמר על זהותנו הדמוקרטית. האמת היא, שעל אף העובדה שהח"כים הערבים מכעיסים בהתבטאויותיהם הקיצוניות - הם לא גרמו נזק אמתי למדינת ישראל. מניעת התמודדותם תגרום לנזק חמור הרבה יותר. היא תספק תחמושת קטלנית בידי עוכרי ישראל המובילים את קמפיין הדה-לגיטימציה נגד המדינה.

 

סוגיית פסילתה של חנין זועבי מורכבת יותר, כיוון שהיא לא הסתפקה בדיבורים פוגעניים, אלא גם במעשים; כוונתי, כמובן, להשתתפותה בפיגוע "מרמרה", בצוותא חדא עם מחבלים חמושים. חברותה בכנסת מקוממת, ללא ספק. ובכל זאת, אני מתנגד לפסילה – צעד שנזקיו יעלו על תרומתו.

 

             התלהמות בחירות

 

האם המתקפות הפרועות והמתלהמות של שר החוץ כנגד אירופה, נושאות רווח פוליטי? האם הן פופולריות בין מצביעי "הליכוד ביתנו"? האם הן פופולריות בקרב הציבור המתלבט בין "הליכוד ביתנו" ל"בית היהודי"?

 

כלל איני בטוח שכך הדבר, אולם אין ספק שליברמן חושב שכן. איך אני יודע זאת? אין ספק שליברמן מבין שהצהרותיו מזיקות למדינה. כנראה שהוא חושב שהן מועילות ל"ליכוד ביתנו".

 

            סייג לפריימריזם

 

אם "שלום עכשיו" היה יוצא נגד המלצות ו' אדמונד לוי בטענה שמדובר במינוי של מי שהיה נציג הליכוד בעיריית רמלה, הוא היה מואשם, בצדק רב, במקרתיזם. אך לא "שלום עכשיו" אלא שלום סילבן אמר זאת. זה לא מקרתיזם אלא פריימריזם.

 

העיקרון "סייג לחכמה – שתיקה" מופקד בתקופת הפריימריס באפסנאות. גם שרים בכירים כמו שלום, שבד"כ הוא אדם שקול, מתון ואחראי, מתלהמים כאחרוני הטוקבקיסטים, ואין גבול לשטויות שיאמרו כדי לרצות את קהל בוחריהם ולספק להם את מה שהם רוצים לשמוע.

 

אלמלא הוקלט, קרוב לוודאי שסילבן שלום היה מכחיש מכל וכל את ציטוטיו והיה מאיים בתביעת דיבה נגד האתר שפרסם את הדברים. אלא שהוא הוקלט, ועכשיו הוא טוען שהקטע הארוך כל כך מנאומו ... הוצא מהקשרו.

 

נכון, אדמונד לוי היה פעם נציג הליכוד בעיריית רמלה. אבל הוא נבחר לעמוד בראש הוועדה כשופט בדימוס בבית המשפט העליון. חוות הדעת שלו היא חוות דעת משפטית מקצועית לעילא ולעילא. אין היא אמת מתמטית, כיוון שהמשפט אינו מדע מדויק. פרשנותו את החוק לגיטימית בדיוק כמו פרשנות הסותרת אותו. ודאי שהיותו פעיל הליכוד במישור המוניציפלי בשנות ה-70 של המאה ה-20 אינה עושה אותו ליותר פוליטי מפעילת מרצ במישור הארצי בשנות העשרה של המאה ה-21 טליה ששון. ואם ראש הממשלה בחר בו מתוך הערכה שרבים הסיכויים שחוות דעתו תתאים להשקפותיו, זה לא פחות לגיטימי מהבחירה בטליה ששון לעמוד בראש הוועדה שבה עמדה. המבחן של חוות הדעת, היא האם היא נותנת מענה משפטי הולם לסוגיות שנצבו לפתחה. אין ספק שהיא נותנת מענה כזה. מי שפוליטית מתנגד למסקנות – זכותו לצאת נגדן, אך מן ההגינות – ראוי שלא יפקפק במקצועיותן.

 

המסקנה המרכזית מכל הפרשה, היא שבנושאים אידיאולוגיים ופוליטיים יש לקבל החלטות אידיאולוגיות ופוליטיות ולא משפטיות (גם אם כל צד רשאי להיעזר בחוות דעת הנותנות את התוקף המשפטי לפעולותיו).

 

            הזירה של יאיר לפיד

 

מוקדם להעריך כמה מנדטים יהיו ל"יש עתיד" והאם היא תצטרף לממשלה או תשב באופוזיציה. דבר אחד בטוח – יאיר לפיד יהיה אחרי הבחירות ראש מפלגה. יאיר לפיד בחר בזירה הפרלמנטרית כזירת פעולתו בשנים הקרובות.

 

והנה, עוד טרם נבחר וכבר הוא אץ רץ לבג"ץ, בעתירה אלקטורלית נגד הממשלה בנושא פטור לחרדים מגיוס. זוהי סוגיה פוליטית, שיש להכריע בה במערכת הפוליטית, בכנסת, אליה הוא עומד להיבחר. מן הראוי שלפיד יכבד את הזירה שבה בחר לפעול, יגן על עצמאותה ולא יפגע בה בהעברת תכניה הציבוריים לדיון משפטי.

 

נכון, לפיד לא המציא את הפטנט הזה, אך עליו להבחין שזהו פטנט הפוגע בהפרדת הרשויות ובמעמדן של שתי הרשויות – המחוקקת והשופטת, כאחת.

 

על לפיד להחליט באיזו זירה לפעול.

 

            מיתוס "בליך"

 

בתקופת המאבק על הגולן, בשנות ה-90, בהיותי דובר ועד יישובי הגולן, הוזמנתי להרצות נגד הנסיגה במסגרת מיזם "משאל עם" על נסיגה מהגולן, שנערך בביה"ס "בליך" בר"ג.

 

באותם ימים חרשתי כדרשן נודד מבית ספר לבית ספר בכל רחבי הארץ, כדי להעביר לתלמידים את בשורת הגולן, ובכל המקומות רוב גדול של התלמידים הביע את תמיכתו בנו ובמאבקנו. ובכל זאת, לקראת ההרצאה וההצבעה ב"בליך" חשתי התרגשות גדולה.

 

לא, לא התרגשתי בשל מיתוס "בליך", ביה"ס המנבא את תוצאות הבחירות. התרגשתי מסיבה הרבה יותר אישית – ההרצאה הייתה בפני תלמידי ומורי בית הספר שבו למדתי, ושחלק מהמורים בו, היו אותם מורים שמיררתי את חייהם בנעוריי.

 

אך גם לא יכולתי להתעלם מן המיתוס. באף בית ספר שבו הופעתי, גם בכאלה שהתקיימה בהם הצבעה, לא הייתה תקשורת. אך ב"בליך" נכחו כל המי ומי של התקשורת. וכאשר ניצחנו בגדול ב"משאל העם", הוצאתי הודעות ניצחון חגיגיות לתקשורת... הרי לא אחמיץ הזדמנות כזאת. הנה, התפארתי, בביה"ס "בליך", הידוע כמנבא את תוצאות הבחירות, היה רוב נגד נסיגה מהגולן, וכך יהיה בכל משאל עם. על הממשלה להבין וכו' וכו'.

 

אבל האמת היא, שלא הרבה עומד מאחורי המיתוס הזה. המיתוס נוצר בבחירות 77', בחירות המהפך הפוליטי ועליית הליכוד לשלטון. שעה שכל הסקרים, זולת סקר אחד שערכה סוקרת אלמונית, שבעקבות המהפך עלתה לגדולה – מינה צמח, ניבאו את המובן מאליו, ניצחון למערך, בבחירות דֶּמֶה ב"בליך" הליכוד ניצח. הניצחון הזה לא עורר עניין ציבורי – עוד שיעור חברה בבית ספר. אולם לאחר הבחירות, החל להירקם המיתוס, ש"בליך" מנבא את תוצאות הבחירות. ומאז, לקראת כל בחירות, יש עניין תקשורתי רב בתוצאות ההצבעה ב"בליך", אף שכמעט תמיד הן לא ניבאו את תוצאות הבחירות. בד"כ משקפות תוצאות הבחירות בביה"ס את הלך הרוח בקרב צעירי הבורגנות החילונית האשכנזית, שלרוב שונות מתוצאות הבחירות. ובמקרים הפחות שכיחים, בהם התוצאות אכן מנבאות את בחירות האמת (כמו ערב בחירת רבין ב-1992) נזכרים הכל ש"כמיטב המסורת"...

 

והמנצח הפעם בבחירות היה יאיר לפיד. נו, מישהו באמת חושב ש"יש עתיד" תנצח בבחירות? הרי זה מגוחך.

 

ובכל זאת, שני דברים ראוי ללמוד מתוצאות הבחירות ב"בליך". א. אם בעוד בתי ספר יאיר לפיד ינצח, הדבר מעיד על הצלחה גדולה שלו בקרב מצביעי הפעם הראשונה, ויתכן שאין להם ביטוי הולם בסקרים. לכן, יתכן שהתוצאות שלו תהיינה גבוהות במקצת מתוצאות הסקרים (הנעות היום סביב 5-6 מנדטים; פחות מאחוז החסימה המוצע בידי רשימתו, ברפורמה שהוא מציע בשיטת הממשל). ב. "הבית היהודי" בראשות בנט זכה ב-11%. תוצאה גבוהה כל כך בבית ספר חילוני, מעידה על חדירה מרשימה של רשימה זו למגזר החילוני.

 

            במדי אס.אס.

 

המסית והמדיח הסדרתי ספי רכלבסקי, שכשל בפריימריס במפלגת העבודה, לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו ולטעון שידיו לא שפכו את הדם הזה, אם ירצח אחד ממנהיגי הימין. הבמה המופקרת שעיתון "הארץ" מעניק לו, היא במה להסתה חמורה ולהתרת דם, פשוטו כמשמעו, שבוע אחרי שבוע.

 

היום הוא האשים את הליכוד בפשיזם וגזענות והשווה את ערב הבחירות לראשית שנות ה-30, והמבין יבין.

 

מה ההבדל בין מאמריו לבין צילום של ראש הממשלה במדי אס.אס.?

 

            ההתבוללות על פי ש"ס

 

בכניסה לירושלים מופיעה כרזת ענק – מודעת בחירות של ש"ס, המצהירה שש"ס תעצור את ההתבוללות. ובמודעה – תמונה גדולה של ליברמן חבוש כיפה.

 

על איזו התבוללות מדברת ש"ס? בגולה קיימת סכנה של התבוללות. היהודים הם מיעוט ועם ההתרחקות מן המסורת, התבוללותם היא תהליך טבעי. במדינת ישראל, המדינה היהודית, עם הרוב היהודי המוצק, עם ההפרדה למעשה מהמיעוט הערבי, אין כל סכנה של התבוללות. אז מה מאיים עליהם?

 

תמונתו של ליברמן נותנת את התשובה. ש"ס רומזת למצביעיה שליברמן מייצג את "הגויים הרוסים" והיא מזהירה מן המגמה שעלולה להביא, כביכול, להתבוללות.

 

זוהי תעמולה נפסדת, ויותר מכל היא מעידה על ש"ס עצמה, השותפה להתעללות הנמשכת של הרבנות בציבור העולים מחבר העמים, המערימה מכשולים וקשיים בפני העולים שאינם יהודים על פי ההלכה ומעוניינים להתגייר גיור דתי, לצד הגיור מאליו הלאומי והסוציולוגי שהם עוברים מעצם חייהם בתוכנו.

 

פירוש אחר שאפשר לתת למושג "התבוללות", הוא ההתרחקות של יהודים ישראלים מן היהדות. אכן, זאת בעיה אמתית, אף שהמילה "התבוללות" אינה מגדירה אותה נכון. אלא שבנושא זה, ש"ס אינה הפתרון אלא חלק מן הבעיה. היהדות שש"ס מייצגת, יהדות קנאית, מסתגרת, קיצונית, ויותר מזה – החיבור שש"ס מגלמת בין דת לשחיתות ועבריינות, מעוררת דחיה ומרחיקה את הציבור מן היהדות. ש"ס היא מפלגת חילול השם.

 

גם הדגל החברתי שש"ס מניפה – כמייצגת שכבות המצוקה, הוא דגל מרוט ומסמורטט. גם בנושא העוני ש"ס אינה הפתרון אלא הבעיה, לפחות בכל הקשור למגזר החרדי, שהוא המגזר העני ביותר בישראל. ש"ס המתנגדת ליציאת בני הישיבות לעבודה, בנוסף לשירות הצבאי שגם לו היא מתנגדת, שותפה להנצחת העוני המנוול של אוכלוסיה זו. התנגדותה של ש"ס לחובת לימודי הליבה, פוגעת אף היא בסיכוי של תלמידי המוסדות החרדיים לחלץ עצמם מן העוני ומתרבות העוני והבטלה.

 

            "הארץ" מסלים את מלחמתו ביחימוביץ'

 

מאז הראיון של שלי יחימוביץ' לגידי וויץ במוסף "הארץ", ערב ההתמודדות על הנהגת מפלגת העבודה, בו הביעה עמדות שלא היו ערבות לאוזן "שמאלנית" קיצונית, מנהל "הארץ" מלחמה מתמדת נגדה.

 

אך השבוע חלה הסלמה במלחמה הזאת – ביום שבו שביתת האחיות הסלימה לשיא חדש, ביום שבו שר החוץ השתלח באירופה, ביום שבו התפרסמו תוצאות מצוינות בסקרי החינוך הבינלאומי, ביום שבו העולם התמקד בחשש משימוש הצבא הסורי בנשק כימי; הכותרת הראשית ב"הארץ", כותרת שמנה לאורך כל טורי העמוד, הוקדשה לביקורת אנונימית של "בכירים" במפלגת "העבודה" נגד יחימוביץ', הפוגעת בשמאל וקורצת למצביעי הימין והדתיים והנמנעת מלעסוק בשטחים וכו'.

 

מה קרה? מה הופך את הביקורת האנונימית (שאולי היא פשוט מבטאת משאלת לב של "הארץ", כמו כותרות "הארץ" בשבוע שעבר על הסנקציות שבריטניה תטיל על ישראל) לכותרת כה חשובה?

 

כנראה שהסקרים האחרונים שבהם מרצ מדשדשת באזור אחוז החסימה, הכניסו את העיתון לפאניקה ושיבשו את שיקול הדעת של עורכיו.

 

            ראשה במטבח

 

בכל פעם מחדש אני נוכח שהאויב הגדול של הפמיניזם הוא הפמיניזם הרדיקאלי. נוכחתי זאת שוב השבוע, בביקורת שהותכה בשלי יחימוביץ' על שהצטלמה מבשלת, בערב הגיבוש שערכה למועמדי מפלגת העבודה לכנסת. "האישה מבשלת והגברים אוכלים" בלה בלה בלה.

 

איזה טמטום! שלי יחימוביץ' היא מנהיגת המפלגה, היא העומדת בראשה והיא מובילה את מפלגתה ביד רמה, יש הטוענים בכוחנות – וכך יודעים וטוענים תומכיה ויריביה כאחד. אז מה? העובדה שהיא מבשלת פוגמת כהוא זה במנהיגותה? אין זה לכבודה לבשל? היא מבשלת כי היא האישה בחבורה?

 

בעצם, מי שטוענות זאת, מסגירות את רגשי הנחיתות של עצמן, על פיהן גם כאשר אישה הגיעה למקום הגבוה ביותר בקריירה (פוליטית, כלכלית, ניהולית, תקשורתית, צבאית או אחרת) היא תמיד תישאר "מגישת הקפה", אלא אם תעמוד על זכותה לעולם לא להגיש קפה לאורח.

 

ובאותו נושא – אני שומע שדרניות רדיו שוברות את השיניים בניסיון מאולץ לממש את ההגדרה החדשה של האקדמיה ללשון עברית "ראשת" ממשלה. וכך, שלי יחימוביץ' מוגדרת "ראשת מפלגת העבודה". יש לי כבוד רב והערכה רבה לאקדמיה ואני מברך על פתיחותה וחדשנותה, אולם במקרה זה הדבר פשוט כל כך לא עברית, שהוא ממש צורם לאוזן. ובמקרה הספציפי של שלי יחימוביץ', האילוץ כפול – לא זו בלבד שהמושג "ראשה" אינו ראוי, הוא גם לא רלוונטי, כיוון שההגדרה שלה אינה "ראש מפלגת העבודה" אלא "יושבת ראש..." כלומר יש כאן גם אמירה נכונה של המילה "ראש" וגם שימוש ראוי בלשון נקבה.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 13/12/2012 01:41   בקטגוריות אנשים, דת ומדינה, הגולן, היסטוריה, הזירה הלשונית, חוץ וביטחון, מנהיגות, משפט, פוליטיקה, תקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פלשתין או פלסטין


אודי מנור ואהוד בן עזר נזפו בי באחרונה על האופן בו אני מתעקש לאיית את המושג "פלשתין / פלשתינאים" ולא "פלסטין / פלסטינים".

 

ומדוע אני מתעקש על הכיתוב, שהיום כבר אינו מקובל במיוחד? בראש ובראשונה כי זו הגרסא דינקותא שלי. בשנות ה-70, התקופה שבה עמדתי על דעתי, כך כתבו הכל, וזה האיות שנתקבע בתודעתי.

 

בעצם, לא "הכל" כתבו כך. ב"העולם הזה" אורי אבנרי הקפיד לכתוב "פלסטין". וכך גם בביטאון רק"ח (הגלגול הקודם של חד"ש) "זו הדרך", ובמודעות "הוועד לשלום ישראל – פלסטין" וכד'. ואני הבנתי את הפוליטיקה של הלשון – לא בכדי הם מאייתים את המילה אחרת מכולנו, והאיות הזה עורר בי התנגדות חריפה.

 

למיטב הכרתי, האיות הנכון הוא "פלשתין", מאחר והשם מבוסס על פלשת, על הפלישתים. אחרי דיכוי מרד בר כוכבא בניסיון לטשטש את זיקת היהודים לא"י, הרומאים שינו את שם הארץ וכינו אותה פלשתינה (ארץ הפלשתים) ואת שמה של ירושלים – אליה קפיטולינה.  ואיך חדר האיות "פלסטין" לשפה? כנראה כקונטרה לפלשתין, מתוך רצון לנתק בתודעה את שמם של הפלשתינאים מן האימפריה האירופית ששלטה בא"י.

 

היום הכיתוב פלסטין ניצח, והיה לכיתוב המוביל. אני שייך למיעוט הקטן שמקפיד על האיות "פלשתין". אך יש מי שקשה להם להתמודד עם הנוסח הזה, ורק לאחרונה קראתי דברים שכתב אלמוג בהר ובהם הוא יצא נגד השימוש במושג "פלשתין", אותו הוא הגדיר כ"גיורם" של הביטויים הללו.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 12/12/2012 01:33   בקטגוריות היסטוריה, חוץ וביטחון, פוליטיקה, ציונות, תקשורת, הזירה הלשונית  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



  
דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)